Nästa konsolgeneration blir den sista, enligt Ubisofts vd

Robot
Nästa konsolgeneration blir den sista, enligt Ubisofts vd

I framtiden kommer vi att streama, tror Yves Guillemot.

#playstation-4, #switch, #ubisoft, #xbox-one


Medlem

Det kommer vi antagligen inte göra. Möjligtvis att vi kommer få fler tjänster likt Origin Access, Microsoft Game Pass osv. Men streaming utav spel tror jag inte ett dugg på.

Kolla bara på hur hopplöst dåligt tjänster som PS Now är, man får en lågupplöst version utav ett gammalt spel med en mängd inputlag. Sedan hade vi Onlive som inte ens existerar längre.

Däremot skulle det ur konsumentsynpunkt vara bra ifall man kunde köpa en någorlunda gemensam hårdvara för alla platformar, typ en pc, sedan köpa en licens likt en månadskostnad alá gamepass eller origin access där man får utnyttja den tjänstens spel så länge som man betalar månadsavgiften, med ett val där man kan köpa titeln ifall man vill behålla denna när denna titel eventuellt tas bort från tjänsten.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Han snackar väl isåfall om typ...14~20 år eller något? Inte helt otänkbart, dock tror jag nog mer på en hybrid av något slag snarare än enbart streaming.

Medlem

Känns som om detta är något som sägs i slutet på varje generation, och ändå ser vi varje säsong ökande siffror i statistiken över sålda konsoler globalt.

Jag hade väl inte tackat nej till en smidig online-baserad speltjänst, men jag hade idag aldrig kunnat tänka mig köpa en konsol som bokstavligen var beroende av en uppkoppling för att fungera. Man vet aldrig när nätet sviker och spelsuget kickar in!

Medlem

Synar av denna direkt. Casuals ja, brinnande intresse, nej. Så länge de inte löser nån megauppkoppling så att det känns som att man sitter med sin egna dator/konsol.

Medlem

Tror inte en chans på att hela världen når en stabil gräns på 1000Mb/s för att uppnå en acceptabel latens så man inte märker av spel. Men sen kanske det är så att nästa konsolgeneration leder till att man "uppgraderar konsolen" (som ps4 pro) men att vi skulle gå till någon slags stream utopia är lite långsökt särskilt när det finns ingen forskning som stödjer hans teori

Medlem

Man sitter fortfarande med en 10/1 lina här för att företag som IP-Only är otroligt oseriösa med sitt arbete. Trots att staten ger dom pengar för utbyggnaderna.

Så att sådana här tjänster kommer att fungera på ett bra sätt över en större marknad lär ju ta ett jävla tag.

Medlem

Vill minnas att detta sades under PS3 eran också. Kanske inte av Ubisofts VD, men av någon annan bigshot inom spelindustrin.

Verkar det som att han fick rätt då?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag förstår att dom måste visa att dom gör något typ av jobb. Men det är lite onödigt att komma med sånna här kommentarer. När vi andra vet att det inte stämmer. Samma visa varje generation om och om igen...tror snarare att det är ett önskemål från deras sida. Så dom kan dra in mer pengar och att aktie ägarna blir lite kåta. Jag vill ha en snygg konsol hemma. Är ingen pryl galning men lite prylar är bara mysigt. Speciellt Nintendo är beroende av att deras märke är originell mm. Men även Sony behöver sin konsol och att sälja alla tillbehör till den. Har nog köpt ca10 ps4 handkontroller till mig och mina brutala barn denna generation.

Medlem

Kommer aldrig hända, troligen inte under våran livstid.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Streama spel? Ja, om ca. tio år kanske.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

konsoller har mycket långt kvar innan vi är i en streaming tid utan lagg osv.. haha keep dreaming failsoft

Medlem

Såhär sa man ju också om dagens konsoler. Tror det var samma gubbe som nömde det då med. Tror aldrig han kommer få rätt dock.

Medlem

signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

SoL
Medlem

Ja, varför inte? Vi streamar ju filmer o serier som bara den, finns väl inte många som köper/hyr fysiska dvd filmer?
Nu är det säkert svårare med spel, men om tekniken går framåt lär det ju bli verklighet.

Medlem

@PontusT:

Om han säger det varje generation så får han ju till slut rätt. Helgardering!


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Avstängd

Lycka till att streama spel när majoriteten av konsumenterna (läs: USA) fortfarande sitter på ADSL-liknande hastigheter medan många i Sverige tar för givet att man har minst 100/100.

Medlem

fat chance


signatur

Meep!

Medlem

Nej det kommer inte att gå.

Medlem

Klart det kommer hända. Men vid sidan av konsoler. Alla borde bara köra pc och sony borde fan börja bete sig och porta sina titlar för pc. Om än så, något år efter konsolrelease.
Puckon, De vill bara tjäna pengar, men kan inte fundera ut allt vad det skulle generera på AAA-titlarna.
Vägrar i princip att köpa en till konsol till i framtiden. Konsoler idag är ju bara en låst, okej optimerad - dator. Men om man väljer att investera dyngmycket i en najs dator..
Då känns det rätt slösaktigt - resursmässigt/miljö etc. - att investera i ännu en dator, för att spela vissa titlar.

Så, gnällt klart.


signatur

- pixelfantast

Gnällkuk
Skrivet av Godofcheese:

Kommer aldrig hända, troligen inte under våran livstid.

Va? Utveckling bara ökar och ökar går allt går i exposionsartad takt. Vi streamar idag redan film, serier och musik, att då tro att spel skulle vara så långt bort som mer än en livstid känns väldigt märkligt såvida inte jorden går under ganska snart. Yves är helt rätt ute, sen får vi se i vilken utsträckning det blir. Stora problemet är latens, även om du har en snabb lina så kommer du ändå ha latens och den behöver nog krypa ned närmare 10-20ms för att det ska fungera bra överlag.

Nästa generation blir den sista säger han, den generationen är åtminstone 1-3 år bort. Sen ska den generationen spela ut sin rätt. Troligtvis kommer man där redan börja med att fasa mot streamande, men när den generationen är "död", det kan vara 15 år bort.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Direkt de löser latency-problemet så kommer vi naturligtvis göra det. Men det känns lite längre bort än Yves tror.

Medlem

Är väl typ Nvidia GeForce Now?
(Om jag inte totalt missförståt hur den tjänsten funkar?)

Problemet idag verkar vara pris i förhållande till QoS.
I.e. infrastruktur. Vem bill betala per timme? Inte jag

Medlem

Yves Guillemot är en passionerad man, men han har lite otur när han tänker.

Han vill gärna slippa licenskostnader för att släppa sina spel, rent önsketänkande. Han borde se till att deras spel görs klart istället. Alltid feta trailers men sen när spelen släpps är de inte ens i närheten. Fool me once...

Medlem

Inte helt omöjligt faktiskt om vi nu snackar 10-15år framåt. Trodde inte heller på streaming-tjänster men geforce now visar att det möjligt.

Ett av de största problemen har varit att USA länge haft dålig internethastighet men även där börjar den bli markant bättre jämnfört med bara några år sedan.

(blah, jädra dålig den bilden blev då, aja det har gått ifrån typ medel på 2-3mb/s 2007 till drygt medel på 18mb/s 2017)

Byggs tillräckligt med stationer ut blir nog latency problem överkomligt för de flesta casuals, speciellt alla konsolspelarne som tycker 30fps på en tv med trådlösa kontroller är spelbart.

Medlem

Visst är det praktiskt på ett sätt men kan inte riktigt se hur man undkommer exploatering av kunden i större utsträckning här... jag menar, modellen är ju som gjord för just det.

När tekniken gör detta scenario mer realistiskt, dvs.

Medlem

@AplAy: inte ens 100/100 i sverige är bra. Handlar absolut inget om snabbheten utan bara om latency. Du kan sitta på en 3mbit lina som e bättre än 100 sålänge du har schysst latency mot servern. Detta är ett problem som jag inte tror dom kommer lösa mycket snabbare än idag. Du kommer alltid ha en fördröjning. Det har du varesig du streamar eller inte. Att streama bild, ljud, kontroll är knappt hållbart inom samma nätverk ens. Bara kolla remoteplay, steam link.

Medlem

Sa han inte samma sak om den här generationens konsoler?

Medlem

Förhoppningsvis är det sista generationen Ubisoft gör spel mot.

Medlem

Vad ska NVIDIA och AMD göra om alla spel skall streamas i framtiden?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

12
Skriv svar