Nintendo Switch - Köpråd

Medlem
Nintendo Switch - Köpråd

Jag hade en gång för länge sedan ett NES men efter det är det master race som har varit det enda rätta. Nu kommer jag framöver eventuellt inte att kunna ha tillgång till PC alla dagar i veckan och har därför börjat fundera lite på en Nintendo Switch. Eftersom jag har befunnit mig i spelandets finaste kvarter har jag mycket dålig koll på läget i förorterna och skulle därför behöva några hjälpande ord angående denna lilla förundrande tekniklåda.

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med en Switch?
Finns det några speciella tillbehör som måste införskaffas eller något man bör hålla sig borta ifrån?
Var fan skaffar man skiten billigast? Måste man ha kontakter i undre världen?
Mario och Link, är det ens någon mening med att kika på något annat?
Kommer mina vänner att se ned på mig om de får reda på att jag har en konsol?
Andra tips och trix?

Inaktiv

Mario och Link är ganska säkra kort men kan löna sig att kika vidare då det finns en hel del andra "stora" spel. Det jag gillar mest är att den är bärbar så jag enkelt tar med den om jag ska borta några dagar och kommer ha lite tid att döda. Spel är ju egentligen A och O när det kommer till en plattform så se till att det finns något du vill spela innan du köper

Moderator | Testpilot

Personligen finns det inget större fel på den. Bästa med den är ju att den är bärbär. Gött att kunna lira spelen i sängen, tåget, planet och annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

KoP
Medlem
Citat:

Kommer mina vänner att se ned på mig om de får reda på att jag har en konsol?

Är du på riktigt? -_- Jag skulle nog vilja påstå att det är när man öppnar upp sig för att spela på multipla format istället för att envist låsa sig till en plattform som man får ut mest nöje av sitt gejmande. Jag menar varför missa ev. bra spel pga att man vägrar spela på något annat än en pc, xbox, ps eller switch? Tar man sin gaming-hobby seriöst finns ingen plats för trångsynthet.

Medlem

@Lord Pingu:

Vad kommer att hålla dig borta ifrån PC alla dagar i veckan?

Nytt Jobb, fru och bebis?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av Sipmo:

@Lord Pingu:

Vad kommer att hålla dig borta ifrån PC alla dagar i veckan?

Nytt Jobb, fru och bebis?

Det första, de två andra har jag redan ordnat.

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Kommer mina vänner att se ned på mig om de får reda på att jag har en konsol?

Ja, självklart. Men om kompisarna frågar så är det ungarnas leksak.
- "Ja, barnen ville ha en sån där Gejmboj. Jag var tvungen att köpa en för å slippa tjatet."

Nej, skämt åsido, du kanske till och med får nya vänner.

Medlem

Det bästa med Switchen är att den är extremt snabbstartad.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag gillar verkligen Switchen. Det går så snabbt att börja spela precis där du slutade förra gången. Gillar du indiespel så är Switchen perfekt då den erbjuder en fullgod upplevelse både i dockat och handhållet läge. Jag gjorde en tråd om lite eshop-spel tidigare iår. Det finns mycket bra där, framförallt om du gillar sidoscrollande plattformsspel som jag. Så ja, finns massvis av spel utöver Mario och Zelda!

https://www.fz.se/forum/trad/429324-nintendo-switch-eshop-tip...

Se till att köpa ett fodral och en skärmskydd om du ska med dig den.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av KoP:

Är du på riktigt? -_- Jag skulle nog vilja påstå att det är när man öppnar upp sig för att spela på multipla format istället för att envist låsa sig till en plattform som man får ut mest nöje av sitt gejmande. Jag menar varför missa ev. bra spel pga att man vägrar spela på något annat än en pc, xbox, ps eller switch? Tar man sin gaming-hobby seriöst finns ingen plats för trångsynthet.

Jag tror nog att inlägget var skrivet med glimten i ögat. Sedan så finns det flera anledningar än "trångsynt" till att bara ha 1 plattform. Jag t ex har inte tid att spela så jättemycket och väljer då den plattform som ger mest möjligheter och valuta för pengarna. Det hade inte varit ekonomiskt försvarbart att köpa en konsol för ett par exklusiva titlar när jag ändå knappt har tid att spela de som finns till min "huvudplattform". Undantaget är väl då en Switch som jag varit sugen på att köpa ett tag, men det är mest för att den är portabel och skiljer sig så markant mot de andra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Grukk:

https://www.fz.se/forum/trad/429324-nintendo-switch-eshop-tip...

Se till att köpa ett fodral och en skärmskydd om du ska med dig den.

Nice, tack! Angående fodral och skärmskydd. Räcker det inte med ett fodral bara? Är skärmen mycket känslig?

Hedersmedlem
Skrivet av Lord Pingu:

Nice, tack! Angående fodral och skärmskydd. Räcker det inte med ett fodral bara? Är skärmen mycket känslig?

Jag har inget skärmskydd på min utan endast fodral. Brukar förvara i fodralet hela tiden, även hemma, istället för att lämna den dockad. Förutom vid laddning då. Fortfarande helt repfri! Så för mig är det inget måste alls med skärmskydd.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Lord Pingu:

Nice, tack! Angående fodral och skärmskydd. Räcker det inte med ett fodral bara? Är skärmen mycket känslig?

Skärmskydd är inget måste, men jag tyckte det var skönt att ha på. Det finns glaskydd från exocopter om plast tar emot. Jag köpte ett fodral och fick med ett skärmskydd så jag satte på det.

Är du varsam så behövs inget skärmskydd, men om barn och andra ska börja använda den så kan det vara bra. Fodral är helt klart viktigare.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Okej, kapar tråden lite. Även jag är ev sugen på en konsol. Mest för min kärlek till Nintendo. Min fråga är, dessa är något billigare i staterna. Har ingen koll på regioner o sånt men kan jag köpa en konsol där och leva lyckligt här sen i alla mina dagar? De har ju ett annat el uttag där men det är väl bara att köra med en annan adapter eller?

Tips skulle iaf uppskattas.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Televinken:

Okej, kapar tråden lite. Även jag är ev sugen på en konsol. Mest för min kärlek till Nintendo. Min fråga är, dessa är något billigare i staterna. Har ingen koll på regioner o sånt men kan jag köpa en konsol där och leva lyckligt här sen i alla mina dagar? De har ju ett annat el uttag där men det är väl bara att köra med en annan adapter eller?

Tips skulle iaf uppskattas.

Switchen är helt regionsfri. Det går att skapa konton för USA och japan (andra länder för den delen också) för att komma åt deras eshops också för att köpa digitala spel som inte kommit till Europa.

Detta var den enda bilden jag hittade med specifikationerna för Switchens PSU.

Den ska gå att använda med i Sverige med en passiv adapter, men kolla så att det verkligen står 100V-240V på själva strömdelen innan du pluggar in den. Annars går det ju att ladda Switchen med en USB-C-laddare om du bara använder den i portabelt läge.

Är Switchen så mycket billigare i USA att det är billigare att köpa med tull osv?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Gen
Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Jag hade en gång för länge sedan ett NES men efter det är det master race som har varit det enda rätta. Nu kommer jag framöver eventuellt inte att kunna ha tillgång till PC alla dagar i veckan och har därför börjat fundera lite på en Nintendo Switch. Eftersom jag har befunnit mig i spelandets finaste kvarter har jag mycket dålig koll på läget i förorterna och skulle därför behöva några hjälpande ord angående denna lilla förundrande tekniklåda.

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med en Switch?
Finns det några speciella tillbehör som måste införskaffas eller något man bör hålla sig borta ifrån?
Var fan skaffar man skiten billigast? Måste man ha kontakter i undre världen?
Mario och Link, är det ens någon mening med att kika på något annat?
Kommer mina vänner att se ned på mig om de får reda på att jag har en konsol?
Andra tips och trix?

Har suttit i samma båt som du och kommit fram till följande: Har man redan en PC så är det egentligen bara de Nintendoexklusiva spelen som är intressanta. Allt annat är bättre på PC (även om man har en brödrost då Switchen verkligen är otroligt klen hårdvarumässigt), och då menar jag den enorma mängd Indiespel som eShop är fylld med. Dessutom är alla indiespel billigare/mycket billigare på PC så ja, lätt val där.

Nej, Switchen är bra för att köra Mario, Zelda, Metroid osv och har man tid över till detta så är Switchen ett bra köp. Jag har en PS4 Pro och PC så dessvärre finns inte plats i familjen för en ny medlem varför jag förkastat Switchen.

Medlem

Kan rekommendera om du ska spela mycket vid tvn att köpa en pro gamepad, tycker helt klart den är värd pengarna. Köpte den när ja köpte Mario. Sen lirade jag om Zelda med gamepaden, mycket trevlig upplevelse!

Medlem

Ska inte vara för snabb att förkasta Switchens hårdvara. Spelen ser fortfarande relativt bra ut, speciellt med tanke på att du kan sitta och spela lite var du vill.

En av dom stora fördelarna för mig är den bärbara faktorn. Är TVn tagen kan jag bara ta ut den ur dockan och fortsätta spela med den i handen som om inget har hänt och jag slipper sitta framför datorn, man kan vara lite mer "social"

Jag har PC(väldigt fräsch PC, 1080TI osv), PS4 Pro och Xbox One hemma. PCn och Switchen är den som får mest kärlek av mig här. TVn är oftast tagen av en av barnen eller min fru. Skönt att kunna spela dom spel jag vill i soffan eller bara ta upp den till sängen eller var man vill.

Inte varje dag jag orkar sitta vid en dator då jag sitter väldigt mycket där redan i jobbet, skönt att bara kunna spela varsomhelst.

Angående spel så väljer jag ibland att köpa spel på Switch istället för PC eftersom jag ser mig själv lättast klara det om jag kan pausa lite när som(power-knappen). Jag har två barn och fru och hund och flera djur, så möjligheten att bara pausa ett spel när som helst(givetvis inte online-spel) är verkligen en vinnare för mig.

Sen är det riktigt trevligt att du i stort sett får två kontroller till också, och dom flesta spel har nån form av multiplayer-läge, så att kunna slänga upp switchen och spela lite Mario Kart eller liknande med sonen lite varsomhelst är riktigt kul.

Ett av dom roligaste köpen jag gjort på länge, ångrar inte det alls. Men kan se att den kanske inte passar alla.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Den ska gå att använda med i Sverige med en passiv adapter, men kolla så att det verkligen står 100V-240V på själva strömdelen innan du pluggar in den. Annars går det ju att ladda Switchen med en USB-C-laddare om du bara använder den i portabelt läge.

Är Switchen så mycket billigare i USA att det är billigare att köpa med tull osv?

Tack, är det den typen av sladd som används borde det ju finnas en version för våra uttag att köpa här då jag inte hade tänkt mig att använda mig av en uttagsadapter.

Ja konsolen är lite billigare, men då får ngn ta hem den för med ev tull o dylikt är det inte värt risken.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Televinken:

Tack, är det den typen av sladd som används borde det ju finnas en version för våra uttag att köpa här då jag inte hade tänkt mig att använda mig av en uttagsadapter.

Ja konsolen är lite billigare, men då får ngn ta hem den för med ev tull o dylikt är det inte värt risken.

Ja, det finns sladdar med svensk plugg, men blir nog inte totalpriset mycket billigare då Nintendo vet hur man tar betalt. https://www.webhallen.com/se/product/260630-Nintendo-Switch-A...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Ja, det finns sladdar med svensk plugg, men blir nog inte totalpriset mycket billigare då Nintendo vet hur man tar betalt. https://www.webhallen.com/se/product/260630-Nintendo-Switch-A...

Jag tänkte först att det var som med snes/nes mini att ngn adapter inte kom. Men med tanke på Nintendos priser så blir förtjänsten att köpa over there inte ngn vidare.

1
Skriv svar