William Gibson dissar Cyberpunk 2077-trailern – "Generisk"

Medlem

@Harmond: "Game Engine footage" (mest troligt förrenderat) är långt ifrån samma sak som in-game.

Avstängd
Skrivet av powerbuoy:

@Harmond: "Game Engine footage" (mest troligt förrenderat) är långt ifrån samma sak som in-game.

Sant, det är mer otydligt än "in-game" (vilket det mycket väl kan vara, men vem vet).

Medlem

@Harmond: Uppskattade att MS igår iaf gjorde det tydligt att vissa trailers var game engine OCH renderade i realtid. Minns inte vilken trailer det var, men man kan ju tolka det som att när man säger game engine footage normalt så är det INTE renderat i realtid. Om Cyberpunk ser hälften så bra ut som denna trailer kommer jag bli jävligt imponerad.

Avstängd
Skrivet av powerbuoy:

@Harmond: Uppskattade att MS igår iaf gjorde det tydligt att vissa trailers var game engine OCH renderade i realtid. Minns inte vilken trailer det var, men man kan ju tolka det som att när man säger game engine footage normalt så är det INTE renderat i realtid. Om Cyberpunk ser hälften så bra ut som denna trailer kommer jag bli jävligt imponerad.

I ett moddat GTA V (som har några år på nacken nu) så kommer man faktiskt ganska nära den där grafiken.

Kollade igen. Man kan i en scen se en LOD (en palm) som fladdrar lite (s.k "z-fighting" antagligen) vilket gör att jag tror att det är in-game, men jag tror inte allt är det. Animationerna ser för påkostade ut (prestandamässigt) för att fungera i realtid.

Edit: sen... även om det är kul att det inte är helt mörkt och regnigt, som man kanske förväntar sig.. det går emot ganska mycket hur night city beskrivs i rollspelsboken (blev tvungen att läsa lite i "Night City - City sourcebook for Cyperpunk"). Dels behövs det mycket mer föroreningar i luften, smog.. lite skitigare överlag skulle det nog behöva vara om de ska följa ursprungsmaterialet.

Medlem

Tänkte precis likadant som Gibson och andra när jag såg trailern innan att ha läst texten; det ser ut som ett futuristiskt GTA. Det behöver ju inte på något sätt vara dåligt, men jag har aldrig fastnat för GTA-genren. Dessutom känner jag inte heller att filmen i sig sa något om spelet eller vad det det står för...långt ifrån filmerna till The Witcher 3 som sa volymer utan att jag då ens hunnit spela de tidigare spelen eller läst böckerna.
Visst lockar miljöerna i TW3 just mig långt mer än de i Cyberpunk, men ändå. Samtidigt har jag ett enormt förtroende för CDPR och kommer antagligen köpa det i vilket fall som helst.

Om inte annat bara för att visa mitt stöd för en utvecklare som försöker tillfredsställa en spelarbas istället för en betalningsmodell.

Medlem

Han har ju verkligen inte fel iaf. Fruktansvärt lam trailer efter så pass lång väntant

Medlem

Inte ett dugg intresse får man.
Hoppas spelet är bra ändå

Medlem

@powerbuoy: Lite irrelevant kanske. Grafiken i trailern är inte något vi inte kan få på en bra spel-PC i dagsläget, så vad spelar det för roll?

In engine, in game. Spelar ingen roll.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Klart den första "trailern" såg bättre ut, det var ju en sjukt påkostad förrenderad film, jämfört med denna som är ihopklippt in-game..

Ihopklippt in-game? Enligt vem?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Med all respekt för Gibson så känns kritiken rätt malplacerad med tanke på att det är en cinematisk E3-trailer vi pratar om. Chilla lite tills CDPR börjar snacka om spelet under E3 istället.

Med andra ord helt intetsägande, precis som det skulle vara om en spelutvecklare kritiserade baksidan av en bok...

Bästa citatet till ämnet skulle jag säga.

Trailern säger inte så mycket och spelet är långt ifrån färdigt. Witcher 3 fick vi inte heller några bra trailers förrän spelet var i princip klart. Utom den där E3 trailern som alla sedan gnällde inte såg ut som originalspelet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Vet inte om trailern säger så mycket, men man kan ju anta att den ändå visar åt vilket håll estetiken går. För mig var det iaf en rejäl skopa av förlagan, vilket jag personligen tyckte var kul.

Känns lite som att Gibson missar rejält med sin "känga", tror CDPR har visat precis det de ville visa och att det ÄR fet flört med just hur det visades på 80-talet ^^ Men att dra in GTAV? Hade väl varit mer vettigt i så fall att kalla det Witcher 3 "skinned-over with a generic 80s retro-future".

Men men Gibson skrev ju på skrivmaskin i början, undrade vad fasiken som lät när han köpt och startat sin första dator (disk). Hans världsbild rasade lite där när det inte ens var i närheten av det han föreställt sig. Man kan ju undra om han hade föreställt sig något annat denna gång också ^^

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Med all respekt för Gibson så känns kritiken rätt malplacerad med tanke på att det är en cinematisk E3-trailer vi pratar om. Chilla lite tills CDPR börjar snacka om spelet under E3 istället.

Med andra ord helt intetsägande, precis som det skulle vara om en spelutvecklare kritiserade baksidan av en bok...

Gibsons kritik var ju riktad till trailern och inte spelet. Meningslöst, jag håller med, men det är inte som om folk är långsamma på att dela med sig av åsikter baserade på halvdan information såhär under E3.

Vad som får Gibson att uttala sig har jag ingen aning men kanske har han varit lika eggad på vad CDPR ska göra med Cyberpunk som många andra och jag delar helt hans åsikt, denna trailer kändes väldigt tråkig och halvhjärtad som något de plockat ihop för att kunna visa något.

Hoppas verkligen vi får se mer från det innan E3 är över, detta känns inte övertygande för mitt livs spel


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Bladerunner?


signatur

autograph

Medlem

@Namn Namnsson: Jag tror du kommer bli besviken när spelet släpps om du förväntar dig den grafiken

Edit: och som jag försökte förklara tidigare så är det naturligtvis enorm skillnad på en förrenderad game engine-film än äkta gameplay. Om det var gameplay hade de garanterat skrutit med det.

Medlem
Skrivet av Evilof:

@Godofcheese:
Det är mannen som tyyyp grundande cyberpunk genren. Så det är tyyyyyp som att Tolkien skulle dyka upp och kalla ett fantasyspel tråkigt.

Tolkien var väl inte speciellt intresserad av skönlitteratur överhuvudtaget och hans böcker hade väl helt andra syften som att han själv skulle få leka lite med mytologi, språk och sång?

Avstängd

https://twitter.com/GI_AndyMc?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp...

första infon från de som spelar demot..

verkar vara first person "FPS".

Avstängd

Till dem som säger att Gibson uppfann termen cyberpunk: Ni har fel! Det är Bruce Bethke med sin roman Cyberpunk som uppfann termen: https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk_(novel)

Medlem
Skrivet av xtrem11:

Till dem som säger att Gibson uppfann termen cyberpunk: Ni har fel! Det är Bruce Bethke med sin roman Cyberpunk som uppfann termen: https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk_(novel)

Det stämmer, det Gibson är känd för är att han var den första författare som använde termen cyberspace 1982, och gav den den betydelse som vi förknippar med den i dag. Termen i sig är dock så gammal som från 1960.

För övrigt håller jag med, trailern var flashig, men ganska generisk, och gav mig inte gåshud så som teasern. Det värsta var dock att den antydde ett gameplay som inte lockar mig, men det låter som att spelet kan bli bra på det dom säger om det.

12
Skriv svar