Nu avgör vi saken tillsammans – är förstaperson i Cyberpunk ett misstag?

Robot
Nu avgör vi saken tillsammans – är förstaperson i Cyberpunk ett misstag?

Nätet uppges rasa, men vi vill ta reda på fakta.

#CP2077, #Cyberpunk2077, #fps, #förstaperson, #hatstorm


Medlem

Ärligt talat så kände jag att jag hade jättesvårt att riktigt känna mig bekväm med tredjepersonsläget i Witcher 3(animationer eller något), vilket är lite lustigt med tanke på att det kändes utmärkt i Witcher 2. Så med det sagt; jag vill ha det i förstaperson denna gången. Delvis för hur Witcher 3 kändes knasigt, men även för att jag vill ha en helt ny upplevelse från CDPR.

Medlem

Jag hade önskat ett 3e persons perspektiv likt The Witcher 3. Det är tur att jag har en speldator så att jag kan lira FPS med mus & tangentbord. Hade jag bara ägt konsol hade det blivit problem med detta spel då kontroll är helt omöjligt för mig att styra huvudkaraktären i 1a person med. Jag hoppade över alla FPS titlar när jag endast ägde konsol.
Det var en av anledningarna till att jag shoppade en speldator så jag kunde ta del av alla 1a persons spel som Metro 2033, DisHonored, Deus Ex tex. som jag missat under så många år. Visst, det finns ju speciella mus & tangentbord till konsol men det funkar kanske inte lika bra som till PC och de kräver ett bord eller annat stabilt underlag framför TVn.

Föredrar 3e personsspel då jag älskar att se animationer på när din protagonist rör sig i vattenpölar, lera, skog osv. Bättre känsla för egen del. Nu blir detta ett självklart köp ändå men hade helst tagit 3e persons vy.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag tillhör säkert en minoritet då jag föredrar tredjepersons- över förstapersonsperspektiv i nästan alla fall. Mycket på grund av att jag vill kunna spela med handkontroll i soffan och det funkar inte för mig i första person, där vill jag ha mus och tangentbord! Jag är en lat gamer.

Som nyfrälst av Witcher 3 skulle CP2077 gärna ha fått vara ett omskinnat Witcher 3, men jag är säker på att CDPR kommer kunna leverera den upplevelse de vill förmedla med CP2077!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Är något kluven i frågan. Man ska kunna göra en egen karaktär och customize sin karaktär, men endast se sig själv i mellan sekvenser - vilket i sig förstör nyansen i det CD Project Red vill göra.

Varför endast fokusera på FPS även om CD Project Red vill testa och utforska nya idéer? Skulle inte det vara en idé att kunna kombinera FPS med TPS om de vill testa ny teknik?

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Föredrar 3e personsspel då jag älskar att se animationer på när din protagonist rör sig osv. Bättre känsla för egen del.

Bara nyfiken om det faktiskt bara är jag eller ej; upplevde du Geralt som skitnödig i Witcher 3? Jag tror det är hans running animation som verkligen känns skev för mig, som att han lägger jättemycket fokus i varje kliv han tar. Inte för att han har tunga grejer med sig, inte den stilen, mest just hur han rör underdelen av kroppen som är jätte udda på något vis...

Men när jag tänker på det du säger; bra animationer är helt underbara att se, helt klart. Där har jag ett dilemma i GTA:V t.ex; jag hoppar in och ut mellan tredje- och förstapersonsperspektivet för jag älskar både och, medan i Bethesdas spel är det exklusivt förstaperson som gäller för...tja, det är inte mycket att hurra över om jag får säga det självt. (Och Witcher 3, eh, jag är personligen inte imponerad bara som sagt. Inte det värsta, men jag kanske är petig...eller konstig.)

Medlem

Är förvånad över valet men litar fullt ut på att CD Project Red vet vad som fungerar bäst.

Valde First-Person, för det är så utvecklarna har visionera sig spelet.

Börjar personligen bli rätt trött på den "hatstorm" som följer varenda litet utannonserande nu mera. Vi vet inget knappt något om spelet och folk tror ändå de vet vad som vore bäst för spelet?


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Valde First-Person, för det är så utvecklarna har visionera sig spelet.

Börjar personligen bli rätt trött på den "hatstorm" som följer varenda litet utannonserande nu mera. Vi vet inget knappt något om spelet och folk tror ändå de vet vad som vore bäst för spelet?

"You think you do, but you don't." är inte alltid helt fel.

Medlem

Jag blev för första gången hypad på riktigt när det bekräftades första persons vy då alldeles för få rollspel har det numera (Bethesda håller fanan högt, men annars...).
Fick jag bestämma skulle allt vara i första persons vy. Inlevelse till tusen.

Det är verkar vara mest konsolspelare som inte gillar första persons vy och där förstår jag dom, första person med handkontroll är en mardröm.

Lösningen är ju förstås att spela alla spel på pc

Skämt åsido så kanske valbar tredje/första person varit det bästa om möjligt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Bara nyfiken om det faktiskt bara är jag eller ej; upplevde du Geralt som skitnödig i Witcher 3? Jag tror det är hans running animation som verkligen känns skev för mig, som att han lägger jättemycket fokus i varje kliv han tar. Inte för att han har tunga grejer med sig, inte den stilen, mest just hur han rör underdelen av kroppen som är jätte udda på något vis...

Men när jag tänker på det du säger; bra animationer är helt underbara att se, helt klart. Där har jag ett dilemma i GTA:V t.ex; jag hoppar in och ut mellan tredje- och förstapersonsperspektivet för jag älskar både och, medan i Bethesdas spel är det exklusivt förstaperson som gäller för...tja, det är inte mycket att hurra över om jag får säga det självt. (Och Witcher 3, eh, jag är personligen inte imponerad bara som sagt. Inte det värsta, men jag kanske är petig...eller konstig.)

Nej, jag håller verkligen med dig med Geralts animationer i The Witcher 3. Han är lite sladdrig allt. FallOut 3 och FallOut: New Vegas är katastrofala animationer i 3e person. Absolut totalt vidrigt gjorda. Bethesda fixade det något med FallOut 4.
Grymma animationer finns i spel som Horizon: Zero Dawn, Uncharted 4, Uncharted: The Lost Leagacy, GTA 5 m.m.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Varför fanns inte isometrisk 2,5D med som alternativ!?! Skämt åsido så hade jag gärna sett ett Cyberpunkspel som skapats som Fallout 1 el. 2.

Men, när det kommer till just den här titeln så tror jag ändå mer på FPS. Är fanatiskt förtjust i Witcherserien där trean och dess expansioner nog är det bästa jag upplevt i spelväg, men jag tror inte att TPS lirar jättebra i en cyberpunkmiljö där det dessutom ska pangas mycket med distansvapen. Inlevelsemässigt sätt spelar det dock ingen roll för mig personligen.

Som slutkläm så tror jag också att CDPR som konsekvent släppt bra spel och hela tiden förbättrat upplevelsen inför varje ny titel vet vad dom pysslar med. Så, ge oss mer gameplay och en SAFTIG hands-on, nyss (inte för att min hypemotor behöver mer bränsle, men ändå)

Medlem

Vad är egentligen grejen med Cyberpunk? Har det kommit nått gammalt spel jag missat som man väntar på en fortsättning?
Helt sjuk hype kring detta spelet och alla verkar helt galna men vad jag vet så vet man inte en vad det ska handla om?
Det jag har sett så verkar det inte vara nått speciellt?

*förvirrad*

Medlem

Förstaperson alla dagar i veckan.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Hade kanske föredragit tredjeperson, men jag litar helt på CD Projekt Red när de säger att förstaperson är det enda rätta för detta spelet.
Alla som klagar; kom igen, ha lite förtroende för utvecklarna! Ni såg vilket mästerverk The Witcher 3 blev.

FM-guru
F.d. Sisyr

Kunde nog inte bry mig mindre om jag så försökte.

Skrivet av Kajlie:

Vad är egentligen grejen med Cyberpunk? Har det kommit nått gammalt spel jag missat som man väntar på en fortsättning?
Helt sjuk hype kring detta spelet och alla verkar helt galna men vad jag vet så vet man inte en vad det ska handla om?
Det jag har sett så verkar det inte vara nått speciellt?

*förvirrad*

Det är inte konstigare än att det är CDPR som gör spelet, då kommer hypen per automatik. Blir så när studions senaste fullskaliga släpp i det närmaste unisont hyllats som ett av tidernas bästa spel. Budgeten och personalstyrkan som jobbar med Cyberpunk är betydligt större än vad Witcher 3 hade till förfogande.

Vad gäller varumärket Cyperpunk så är det Cyberpunk 2020, ett gammalt rollspel (papper- och pennavarianten alltså, inte datorspel).

Medlem
Skrivet av Kajlie:

Vad är egentligen grejen med Cyberpunk? Har det kommit nått gammalt spel jag missat som man väntar på en fortsättning?
Helt sjuk hype kring detta spelet och alla verkar helt galna men vad jag vet så vet man inte en vad det ska handla om?
Det jag har sett så verkar det inte vara nått speciellt?

*förvirrad*

Vi har längtat varje dag i 5 år, sedan denna teaser...

Så ja, vi är hypade.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Kajlie:

Vad är egentligen grejen med Cyberpunk? Har det kommit nått gammalt spel jag missat som man väntar på en fortsättning?
Helt sjuk hype kring detta spelet och alla verkar helt galna men vad jag vet så vet man inte en vad det ska handla om?
Det jag har sett så verkar det inte vara nått speciellt?

*förvirrad*

Det finns en gammal serie med analoga rollspel som heter Cyberpunk (Cyberpunk 2020 är nog mest känd) som spelet baseras på. Är nog inte jätte många av de som är hypade över Cyberpunk 2077 som är det av den anledningen dock utan skulle gissa på att 99.9% av hypen är över utvecklaren CDPR. Då främst över deras gigantiska(och välförtjänta imo) framgång med Witcher serien.

Medlem

The Witcher-serien passar bättre i 3rd-person och detta känns WAY mer logiskt att ha i 1st-person á la Fallout, Deus Ex osv.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Förstår inte problemet, trodde det från början var tänkt som ett FPS ?

Medlem

@keffkebab: För min del handlar det inte om att jag inte litar på utvecklaren - det handlar om att jag inte ör ett större fan av FPS läge i rollspel, det förstör inlevelsen för min del.


signatur

I drank what?

Medlem

Känns som att förstaperson är rätt väg att gå i det här fallet. Det är ju en shooter, och då är förstaperson att föredra enligt mig.

Avstängd

Division funkade bra i tredjeperson, detta skulle göra det med. Kan ju inte skylla på att det är en shooter då det finns massor av skjutarspel som är tredjeperson.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag hatar verkligen inte cdprojekt för valet men hade själv önskat tredjeperson. För mig är förstaperson helt enkelt en nedgradering, eftersom det absolut inte är som att se från karaktärens ögon utan snarare som en kikare utan zoom, så på det sättet hjälper det inte min inlevelse. Istället tycker jag det är mycket trevligare att kunna se vad karaktären utför, och jag tycker dessutom att manövrer av olika slag ter sig mycket bättre i ren spelglädje ur den vyn. Jag hade inte tyckt så för 15 år sedan men nuförtiden tycker jag inte tredjeperson försämrar kontroller alls, titta på Warframe t.ex.

Men det är ju min syn. Vill prova på spelet ändå, det påverkar inte så.

Medlem

Jag tycker genuint illa om förstapersonsvyn eftersom den oftast används så dåligt. I de flesta fps är man bara en svävande kamera. I få fall görs det bra, som i Firewatch eller Resident Evil 7 där man faktiskt har en kropp. Men jag föredrar ALLTID tredjepersonsvy. Nu hade jag inte tänkt spela det här spelet ändå eftersom det inte verkar tilltala mig, men valet av perspektiv är verkligen helt åt skogen. Mitt första inlägg här för övrigt.

Medlem

Subjektivt kan man ju tycka dit och dat men utan mer substans än att man föredrar det ena över det andra. CDPR är de som själva vet bäst vad som fungerar för deras tolkning av Cyberpunk, och utifrån förhandstittar med mera så är detta inte något witcher 3 sci fic så att gå på att det vore bra säger ju ingenting.

Medlem
Skrivet av Kajlie:

Vad är egentligen grejen med Cyberpunk? Har det kommit nått gammalt spel jag missat som man väntar på en fortsättning?
Helt sjuk hype kring detta spelet och alla verkar helt galna men vad jag vet så vet man inte en vad det ska handla om?
Det jag har sett så verkar det inte vara nått speciellt?

*förvirrad*

CD Projekt Red gör bra spel och cyberpunk är en grym genre där vi bland annat har älskade spelserier som System Shock och Deus Ex, för att inte glömma filmvärlden där vi har Blade Runner. Det är nog kombinationen av bristen på bra cyberpunk och en hyllad utvecklare som gör folk så hypade.

Medlem

Jag har inget problem med förstapersonsläge, speciellt om spelet inkluderar skjutande. Det jag kan tycka är lite skumt är att inte kunna se sin karaktär medan man spelar, om det nu är meningen att man ska kunna skräddarsy sitt utseende. Men det är ärligt talat en ganska minimal förvirring, i övrigt är jag ombord. Jag må kanske gilla Deus Ex tillvägagångssätt bättre, där de växlar sömlöst mellan tredje- och förstaperson beroende på om man utforskar eller pangar bad guys, men jag kan förstå varför CDPR inte känner för att kopiera saker från Deus Ex (speciellt när det, i min mening, inte är särskilt nödvändigt). Jag misstänker att de ändå kommer att jämföras mycket med den serien som det är.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Det är väl också så att det är baserat på ett gammalt papper- och pennarollspel i grunden, va? Inget rollspel jag själv känner till, men det har jag nog för mig att jag hört.

Jo precis, var det jag menade med analogt. Hade en kompis pappa som spelade det mycket med vänner på 90 talet.

Medlem

Ni som klagar på att första persons vyn känns för inzomad och trång, Det är väl bara att justera FOV:n så är väl det problemet ur världen?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skriv svar