Nu avgör vi saken tillsammans – är förstaperson i Cyberpunk ett misstag?

Medlem

@Renfis: shadowrun returns? Helt ok enligt mig och naturligtvis turordnings baserade strider
https://store.steampowered.com/app/234650/Shadowrun_Returns/

Medlem

Vilket perspektiv som spelet har kvittar enligt mig. Så länge allt fungerar med gameplay så att det inte uppstår några som helst hinder.

Medlem

Utvecklare ska skita i vad konsumenter tror att dom vill ha och göra spelen så som dom själva anser ger den bästa upplevelsen.

Medlem

Folk är rent av dumma i huvudet som har åsikter om ett spel som vi inte ens har sett en sekunds gameplay av. Lägg ner snälla.

Medlem

Seriöst, vem bryr sig? Så länge spelet är bra i de väsentliga delarna som story, gameplay, fritt från spelförstörande buggar, karaktärer o.s.v, så kvittar det huruvida man spelar i 1:a eller 3:e persons perspektiv. Det är det mest ointressanta som framkommit all information om spelet hittills, ett enda stort - jaha...

Medlem

Bra om det är låst till FPS, det har gått för långt med alla dessa tredjepersonssaker, tar ju bort en stor del av inlevelsen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Var överraskad att dom valde First person mesta dels nog för att ha spelat så mycket witcher, men efter att tänkt efter och lyssnat på varför (bra exempel Angry joe intervjun med skaparen av CP2020 och en Dev) så tycker jag de låter vettigt och vi har både sett System Shock och Deus Ex funka bra i FP.
Håller med många här att så fort något sägs så blir de en shitstorm. Kommer väl strax artiklar om hur sexistisk de är också

Skribent

Förstapersonsvy, baby!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Ambassadör
Xbox

Spelar ingen roll. Jag har fullt förtroende för att CD Projekt RED har full koll på vad som blir bäst!

Internet är fullt av miffon.


signatur

Jump in.

Inaktiv

Med tanke på hur fula och ryckiga animationer Geralt hade i Witcher 3 så tror jag förstaperson är ett klokt val.

Medlem

AngryJoes intervju med Mike Pondsmith (och någon från CDPR) gör mig helt lugn att detta blir exakt så bra jag hoppas på

Men GAMEPLAY.....Jag vill se något, gör ont att vänta D:


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av jehuty:

Folk är rent av dumma i huvudet som har åsikter om ett spel som vi inte ens har sett en sekunds gameplay av. Lägg ner snälla.

Fast nu handlar det ju om en fundamental aspekt av hur ett spel fungerar och ingen liten detalj vi inte vet något om. Självklart kan man ha åsikter om First person vs Third person oavsett vart spelet är i utvecklingen, inte dumt överhuvudtaget.
Faktiskt ganska smart om man hoppas kunna påverka utvecklaren att höja sin röst om detta så tidigt som möjligt, när release närmar sig lär inget gå att ändra.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har älskat förstapersonsvy ända sedan GoldenEye. Om ett spel ska funka i tredjeperson så måste det vara jävligt tighta kontroller, såsom i Souls-spelen. Inte nog med det, det ska ju helst bara vara meleestrider då också. Det enda dumma med förstaperson är om man skapat en sexig karaktär och knappt får se henne.

Så, nej för böveln, det här var helt rätt beslut.

Medlem

Föredrar tredje-person, då det är kul att se sin customization och se karaktärens animationer. Jag gillar First-person också men tycker att det har stått still på den fronten sedan 1996. Allt du oftast ser är en hand som håller ett vapen. Och med tanke på att FZ:a skrev att fighterna såg lite "generiska" ut så kan jag redan visualisera hur det ser ut. Men om nu utvecklarna har skapat en hel värld med first-person i utvecklingen så kommer det självklart vara den bästa upplevelsen, jag önskar bara att dom försöker förnya FPS konceptet så att vi får lite nytt.

Medlem

Jag tror stenhårt på förstapersons vy, då det underlättar navigerandet i spelet. Då de bygger staden vertikalt och vi kommer behöva se uppåt mycket. Men även för detaljrikedomen i night city då det verkar som om de lägger mycket kraft på "detektivarbete", där vi faktiskt måste undersöka saker genom att titta närmre på dem och sist because gunz.

Litar fullt på utvecklarna i det här fallet!

Medlem

Jag gillar valet av första person. Men så är jag ett fan av Deus Ex och Vampire the Masquerade Bloodlines. Rollspel i förstaperson överlag tycker jag mycket om (lirade igenom Might & Magic 1 - 8 förra sommaren)

Medlem

@keffkebab: Jag uppskattar FPS, men inte som rollspel. De hade kunnat göra ett bra 3dje persons RPG, precis som de gjorde med Witcher 2-3. Spelet och konceptet passar mig, men FPS gör att det blir en generisk skjutare utan inlevelse.


signatur

I drank what?

Medlem

Valde third person, enbart därför att jag har en tendens att drabbas av "motion sickness" i många first person-spel. Litar dock nästan blint på CDPR så det blir nog bra till slut oavsett.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

@Petrik: Bränt igenom samtliga av Harebrained Schemes Shadowrun-spel, älskar dom. Just därför jag vill ha fler, mycket vill ha mer!
Det finns alldeles för få cyberpunkiga spel därute

Medlem
Skrivet av Soulless:

Fast nu handlar det ju om en fundamental aspekt av hur ett spel fungerar och ingen liten detalj vi inte vet något om. Självklart kan man ha åsikter om First person vs Third person oavsett vart spelet är i utvecklingen, inte dumt överhuvudtaget.
Faktiskt ganska smart om man hoppas kunna påverka utvecklaren att höja sin röst om detta så tidigt som möjligt, när release närmar sig lär inget gå att ändra.

Problemet här är att folk vill ha ett Witcher spel i framtiden. Det här är ett helt nytt IP och om dom väljer att ha FP så är det vad det spelet ska vara i. Folk klagar på att spelföretag släpper samma spel om och om igen och nu får vi ett helt nytt spel som ser fantastiskt ut men då ska vi klaga på hur kameran är placerad.

Dom tog ett exempel där man kommer kunna ha samma vapen som kvinnan hade i den första trailen för 5 år sen. Vi kommer kunna se armarna öppna upp sig och det är något man missar i TP.

Till vilken nivå ska kunden kunna ändra ett spel egentligen? Fixar, balanseringar och tillägg är uppenbart att man ska kunna ha åsikter om ta t.ex. att The last of us 2 kommer få GAME+ för att folk frågade om det. Men om utvecklarna har bild av hur spelet ska ses och upplevas ska vi ändra på det för att vi inte gillar deras val?

Medlem
Skrivet av Renfis:

@Petrik: Bränt igenom samtliga av Harebrained Schemes Shadowrun-spel, älskar dom. Just därför jag vill ha fler, mycket vill ha mer!
Det finns alldeles för få cyberpunkiga spel därute

Har du kollat in det kommande indiespelet Copper Dreams? Tycker jag ser klart coolt ut, men många smarta mekaniker. Man får ha överseende med grafiken dock.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Enligt mig tycker jag att man skulle kunna växla mellan 1:a- och 3:e personsvy, främst med anledningen av att man kanske vill se sin karaktär ibland utöver filmsekvenser


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jag har ingen som helst preferens, bara det görs bra. Om det ska vara FPS vill jag nog i alla fall kunna se ned på karaktärens fötter och inte bara se en svävande skugga, annars är det lurre'.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av jehuty:

Problemet här är att folk vill ha ett Witcher spel i framtiden. Det här är ett helt nytt IP och om dom väljer att ha FP så är det vad det spelet ska vara i. Folk klagar på att spelföretag släpper samma spel om och om igen och nu får vi ett helt nytt spel som ser fantastiskt ut men då ska vi klaga på hur kameran är placerad.

Dom tog ett exempel där man kommer kunna ha samma vapen som kvinnan hade i den första trailen för 5 år sen. Vi kommer kunna se armarna öppna upp sig och det är något man missar i TP.

Till vilken nivå ska kunden kunna ändra ett spel egentligen? Fixar, balanseringar och tillägg är uppenbart att man ska kunna ha åsikter om ta t.ex. att The last of us 2 kommer få GAME+ för att folk frågade om det. Men om utvecklarna har bild av hur spelet ska ses och upplevas ska vi ändra på det för att vi inte gillar deras val?

Nej, utvecklarna har absolut makt över vilket spel de vill göra men folk måste ju såklart få ha åsikter om dem, att ge folk något att ha åsikter om är ju hela iden med E3. Det jag menade är bara att det är fullt naturligt och enligt mig helt okej att folk har en åsikt i denna fråga då det är något så väletablerat att vi kan alla föreställa oss med stor exakthet vad ena respektive andra alternativet innebär för spelet.
Du fick det att låta som om vi inte kan veta vad detta gör med spelets "gameplay" och därför måste man vara "dum i huvudet" om man har en åsikt. Men vi VET vad detta gör med gameplay och kan absolut dra slutsatser om hur vi kommer uppleva spelet, förmodligen ganska ackurata också.

Jag håller med om att reaktionen har varit överdrivet från vissa håll men som du skriver så förväntar sig folk ett nytt Witcher. Men så fort vi får se lite gameplay och denna "nyhet" ( konstigt nog var First Person något av det enda som CDPR bekräftat ang Cyberpunk för över 4 år sådan ) bedarrat så kommer den galna hypen sätta igång igen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

SoL
Medlem

Dom som rasar måste förstå att cdpr som utvecklar spelet vet bäst vad som passar cyberpunk. Om cdpr anser att första person är bäst lämpat får ju vi lita på det.
De jag kan va lite bekymrad över är att dom inte direkt har någon erfarenhet av fps ( vad jag vet iaf).
I vilket fall är jag övertygad om att det kommer bli ett jävligt schysst spel och då är inte ens jag ett witcher fan.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Enligt mig tycker jag att man skulle kunna växla mellan 1:a- och 3:e personsvy, främst med anledningen av att man kanske vill se sin karaktär ibland utöver filmsekvenser

Duke Nukem 3D löste det "problemet" för över 20år sedan.

Medlem

själv känner first person ger mer imerssion, dock kan jag ju säga jag avskyr close combat i fp animationerna känns alltid så jävla stela och foven förstör för den använder alltid samma som när du har ett vapen vilket blir fett konstigt då du kan se vidgare i verkligheten än i spel därför jag antar close quarter blir så fel och konstigt.

Men jag är all in för fp men alternativ är alltid bäst enligt mig!

Medlem

Fattar ärligt talat inte hur folk kan tycka att förstaperson ger bra inlevelse. En hand och ett vapen som svävar runt i luften, är det bra inlevelse?

Testpilot

Jag läste någonstans att Cyberpunk INTE kommer att bli ett Witcher i ny miljö, så man bör förvänta sig något helt annat. Vilket jag tycker är bra och visar prov på utveckling.

Gällande perspektiv så kan jag förstå varför man går på första person då gränssnittet säkerligen kommer kunna påverkas på ett tydligare sätt än i tredje person, typ att man blir hackad eller har diverse gadgets som påverkar syn och annat. Lite likt Deus Ex helt enkelt och det hoppas jag verkligen på.

Litar på att de vet vad de gör.

Medlem
Skriv svar