Bioware: Final Fantasy är inte rollspel

Robot
Medlem
Bioware: Final Fantasy är inte rollspel

Bioware är kungar!

Medlem

Kan väl iofs hålla med till en viss del. Det är inte samma personlighet i karaktärerna som det var förr. Dom hade kunnat göra FF13 mycket bättre än vad det vart. Nog för att jag tycker det är iaf en 7/10 iaf.
Hoppas FFversus13 blir awesome!

Medlem

Håller med honom faktiskt.

Inaktiv

Jag föredrar faktiskt ett gammalt hederligt Final Fantasy framför Bioware's senaste produkt. Så sjukt jävla linjärt att man blir kräkfärdig. Dragon Age är mer ett jävla massa läsande och tittande på filmsekvenser. Inte heller får man göra som man vill, man MÅSTE följa storyn till punkt och pricka.

Medlem

Jag håller med herr Erickson. I teorin föredrar jag också BioWares spel... synd bara att de så sällan är något att hurra för i praktiken.

Medlem

Segas om du spelar om t.ex. Final Fantasy 7 så kommer du upptäcka att DET är extremt linjärt och att alla eventuella sidoquests faktiskt inte påverkar main storyn något nämnvärt. Ungefär som Dragon Age och Mass Effect, fast där vinner dom över final fantasy.

Även Baldur's Gate 2 är linjärt. Dom har kommit fram till att deras spel blir mer kvalitetsmässiga ifall dom satsar på en story och gör några små förändringar vid sidan om.

Det är förmodligen inte kostnadseffektivt att göra ett episkt spel som är totalt olinjärt. Och jag tycker hela RPG-termen är båg. Det handlar enbart om äventyrspel där man får påverka sina karaktärers förmågor och till en väldigt begränsad del deras val. Men jag gillar både FF spelen och Bioware's spel.

Bioware gör väl dom mest påverkningsbara spelen inom genren just nu, men det kommer nog vara många som skulle vilja använda Biowarekillens egna ord mot Bioware själva.

Medlem

Onödigt uttalande. Även om jag håller med Ericksons argument, vore det mer intressant att få en definition av vad rollspel är för bioware.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Han har rätt.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem
Skrivet av magma:

Onödigt uttalande. Även om jag håller med Ericksons argument, vore det mer intressant att få en definition av vad rollspel är för bioware.

Svaret på den frågan är mycket simpel, ett RPG för Bioware har egentligen bara att göra med storyn. När de pratar om The Old Republic så säger de att de vill att spelet ska skilja sig från andra MMOs för att det ska vara mer koncentration på story.

Otroligt skumt uttalande förövrigt, jag älskar Mass Effect men såg det mer som en tredjepersons-shooter än ett RPG. Visst man gick upp i levels, fick lägga ut talanger och ge sina karaktärer föremål. Men det kändes som allting kretsade runt Shepherd egentligen.

För mig skall alla karaktärer vara delaktiga och även om Final Fantasy XIII var linjärt så hade personerna olika personligheter och utmärkte sig på ett unikt sätt, men i Mass Effect så var det mer i stil med "Jag följer Shepherd, han/hon är en bra ledare".

Medlem
Skrivet av Zmizk:
Skrivet av magma:

Onödigt uttalande. Även om jag håller med Ericksons argument, vore det mer intressant att få en definition av vad rollspel är för bioware.

Svaret på den frågan är mycket simpel, ett RPG för Bioware har egentligen bara att göra med storyn. När de pratar om The Old Republic så säger de att de vill att spelet ska skilja sig från andra MMOs för att det ska vara mer koncentration på story.

Otroligt skumt uttalande förövrigt, jag älskar Mass Effect men såg det mer som en tredjepersons-shooter än ett RPG. Visst man gick upp i levels, fick lägga ut talanger och ge sina karaktärer föremål. Men det kändes som allting kretsade runt Shepherd egentligen.

För mig skall alla karaktärer vara delaktiga och även om Final Fantasy XIII var linjärt så hade personerna olika personligheter och utmärkte sig på ett unikt sätt, men i Mass Effect så var det mer i stil med "Jag följer Shepherd, han/hon är en bra ledare".

En bra story är naturligtvis en viktig beståndsdel för att ge en bra grund. Där håller jag med om att bioware har lyckats. Jag gillade även färdighetssystemet i neverwinter nights spelen, även om det ibland var lite krångligt att få till en "perfekt karaktär".

Jag är inte så insatt i mass effect-serien, men att fokusera bara på en karaktär, låter lite enformigt.

Instämmer. Dragon age är isf ett annat exempel, där varje karaktär fick en roll i storyn.

Sist jag spelade final fantasy.. var på snes och jag gillade det starkt. Har ingen aning hur dagens final fantasy utspelar sig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Många bra citat men måste säga att FF går inte slås, story mäsigt. Enda spelen som fick mig att gråta xD.

Men Bioware. Nja dem gör RPGS men jag tycker att FF är mer av ett RPG eftersom jag såg FF först kanske?

Iaf dumt uttalande av bioware. Like theyre games though

Inaktiv

Håller då med han helt och hållet. Spelar bara västerländska RPGs, medans dom japanska "RPG" spelen kan vara bra så har jag då aldrig riktigt sett dom som RPGs.

Medlem

Hehe, läste detta för några dagarna sedan. Alla weaboos blev riktigt smekta ;þ

Medlem

Tänk efter en stund på vad RPG syftar på:

Rollspel, roll-spel - man antar en roll och styr honom/henne igenom historian.

Det är precis vad FF gör, så jag tycker inte hans uttalande stämmer...


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Inaktiv
Skrivet av WebPiraten:

Tänk efter en stund på vad RPG syftar på:

Rollspel, roll-spel - man antar en roll och styr honom/henne igenom historian.

Det är precis vad FF gör, så jag tycker inte hans uttalande stämmer...

I Half-Life antar jag rollen som Gordon Freeman, men det gör inte HL spelen till RPGs för det. Med en så bred definition på RPG så blir alla spel RPGs.

Medlem

Alla spel har väll rpg-element i sig?
Men i FF-seriens fall tycker jag det räknas som ett RPG


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem

Bioware gör kanske inte rollspel efter verklighetens dito, men de försöker i alla fall. Sist jag testade FF (FF7 & FF8) så föll det aldrig i smaken. Vare sig story mässigt och rent levelmässigt.

Sen kom jag över Baldurs gate, vilket hade en riktigt bra story; verkligen engagerande.
Dessutom så kunde man påverka karaktären helt annorlunda från FF.

Sen så bör det ju oxå nämnas att FF till skillnad från ex. Baldurs, kom först te konsol, och som de i regel är så är de konsolifierade; mer förenklade i såväl leveling, och helt enkelt inte lika påverkbara. Även om storyn kunde få mer fokus....problemet är bara dåliga manusförfattare hos Square....

Nej, jag kan nog till viss del hålla med honom.....

ps. så har jag inte blivit så envolverad i storyn som jag blev i Dragon Age på många många år....det är verkligen ett av 00-talets bästa spel....


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

idag finns det många spel som har RPG inslag.
jag tycker inte man kan kalla nått spel rent RPG idag.

vad är så fall skillnaden på ett RPG och ett äventyrsspel?
förr så minns jag att man gjorde skillnad i att Final fantasy var Rollspel för där fick man färdigheter osv som gjorde en bättre medans tex Zelda som var ett äventyrsspel helt förlitade sig på spelarens skills och då inte var ett rollspel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Båda sidorna har sina favoriter! Bioware - Neverwinter Nights o dess underbara Aurora engine. Square Enix - Final Fantasy VII & IX, de bästa i Serien om ni frågar mig! Nog för att valen kan ha varit knapphändiga men faan va insatt man var!

Medlem

Sen har ju iofs inte Biowares senaste spel varit mycket till RPG heller... Men rent allmänt så är det mycket mindre "RPG" i nutidens spel, vare sig de kommer från Japan eller USA.

Medlem

Square (1983) har varigt med i leken bra mycket längre än bioware (1995) så med deras uttalande finns det "typ inga" RPG spel till NES/SNES-tiden osv.
FF spelen är lika mycket rpg som alla andra spel, snart kallar dom säkert Fallout 2 för puzzle game eller något också.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Inaktiv

Håller med Bioware anställde på denna, han har rätt när det gäller att man inte skapar osv. om man jämför med TOR. Om ni hade tagit med själva det intervjuaren sa med så jämförde han TOR med FF13, vilket bara är korkat. Så kudos till Bioware, längtar till TOR!

Inaktiv

Var så jävla besviken på XIII.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Nja... problemet är väl att man har olika definition av vad rollspel är, vilket gör att den västerländska och österländska synen på rollspel är ganska olika varandra.

Jag föredrar helt klart de mer öppna Bioware/Liknande rollspelen där man kanske inte kan göra precis vad man vill men i alla fall har flera val (som också spelar roll) och kan skapa sig en egen karaktär. Förvisso spelar du en roll i japanska rollspel, men det är mer av en filmroll i en förutbestämd handling och inte en handlingsskrivande sådan.

För övrigt tycker jag att Dragon Age var ett väldigt bra spel, även om det kanske kunde varit lite friare.

Medlem

FF var bra en gång i tiden, under NES/SNES/PS1 var faktiskt J-RPG bra äventyrsspel med klara RPG-inslag, medan numera återanvänder man miljöer och hela gameplay går ut på meninglöst grindande. Hos Bioware satsas det mycket på story, text och dialoger som ska få karaktärerna att kännas levande, dock så saknas oftast lite frihet, lite nyskapande och möjligheten att göra helt egna val. Undrar när vi får se ett rent/hyfsat rent RPG igen?
Ett med spännande story som överraskar

Medlem

Tack, äntligen en person i industrin (med en helvetes stor anledning att kunna säga detta) som säger det jag har predikat de senaste 5-6 åren. Det var på tiden.

Skrivet av WebPiraten:

Tänk efter en stund på vad RPG syftar på:

Rollspel, roll-spel - man antar en roll och styr honom/henne igenom historian.

Det är precis vad FF gör, så jag tycker inte hans uttalande stämmer...

Problemet är att du aldrig tar den fördömda rollen. Du är extremt passiv åskådare medans din karaktär göra alla valen som inverkar på andra karaktärer och storyn. Vi kan lika gärna i sådana fall kalla spel som Grim Fandango eller Halo för rollspel eftersom vi tar rollen av karaktären vi spelar och styr honom/henne genom storyn.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Jag tycker FF är ganska bra spel, eller de varierar från riktigt bra till ok.

Däremot är det väl mer som en interaktiv film än ett rollspel. Men det beror ju som alltid på hur man definierar rollspel. Själv vill jag gärna ha fler valmöjligheter och en friare spelvärld i mina rollspel, men det förhindrar ju inte mig från att gilla ett spel med en bra story.

Jepp, good said...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

It is very much a truth. Trodde det var common facts

12
Skriv svar