WHO: Datorspelsberoende är en sjukdom

Robot
WHO: Datorspelsberoende är en sjukdom

Nya riktlinjer från Världshälsoorganisationen.

#dataspelsberoende, #e-sport, #gaming, #spelberoende, #who


Medlem

Jamen se där, då kanske man kan sjukskriva sig!

Medlem

Har ju varit väldigt många spel som jag sträckspelat och lagt sjukt (nu pun intended) mycket tid i utan att jag skulle vilja säga att det var något beroende. Det var bara kul liksom.

Men min tid med Anarchy Online minns jag annorlunda, jag var indragen i det på ett helt annat sätt och där jag nog skulle vilja påstå jag hade ett spelberoende.


signatur

I'm a snake, follow me!

Pansarknekt

Ge mig piller.


signatur

Ooooh the drama!

Killmonday Games

Hoppas det här leder till lite mer förståelse för beroendebeteende i spelvärlden och att föräldrar som inte vet hur dom ska hantera det får hjälp också, typ terapi och sånt som kan hjälpa mycket mer än en piller-buffé.


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Sjukskriven -> mer tid för spel - win, win.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ziern:

Jamen se där, då kanske man kan sjukskriva sig!

Ja jävlar vad skönt!
Kan tänka mig hur alla på FZ sjukskriver sig för att dom är spelberoende.
Vi får nyheter fortfarande, bara att allt kommer hemifrån dom för att alla är spelberoende.

Medlem

Hoppas inte föräldrar tar detta på allt för stort allvar! Många föräldrar är irriterade på att sina barn spelar "för mycket", när de egentligen inte gör det. Men utöver det förstår jag artikeln till fullo.

Medlem

Jag är dataspels beroende. Om jag inte spelar på flera dagar blir jag lite... skakis eller vad man kan säga. Min fru är väl medveten om det och säger till mig att jag bör sätta mig och spela (om jag inte suttit på flera dagar) så jag kan koppla bort huvudet ett tag.
men jag säger som Dr House
"I said I was an addict. I didn't say I had a problem"

Medlem

Byt ut marijuana mot dataspelsberoende. xD

Medlem

Väldigt svårt att dra en gräns också.
När man väl går inför ett spel så stängs mycket av ja men man är relativt medveten ändå (egen erfarenhet).
När jag var som mest aktiv i Q3 så var de lite en ventil också men visst de spelades kanske lite för mycket men tog ingen skada av det. Men kan hålla med om att sitta och spela 4-8 timmar om dagen inte är så hälsosamt för någon egentligen (även om man hade den "sociala" biten på mIrc).
WoW var annorlunda än något annat spel och skapa mer ett beroende eftersom man var tvungen att mer eller mindre alltid vara aktiv nonstop (guilden var krävande). Tyvärr insåg man ju de lite sent men men o___o tror de var i BC man fick nog och kände fuck it och gav bort sin char till nån random lirare.

Men datorspel ger endorfiner sen mixa in lootboxes så har man en risk för beroende ja.

Medlem

Ett par gånger har det känts som att jag varit beroende, av ett visst spel som jag för tillfället var jättesugen på. Sen då spelet är utklarat eller det inte finns mer att klämma ur det, så går det över.

Champions of Norrath t.ex. höll jag på med i stort sett all vaken tid i två veckor. Spelade så länge jag orkade, somnade i soffan och direkt jag vaknade, oavsett om jag sovit tre timmar, så fortsatte jag spela tills jag somnade eftersom det inte gick att hålla sig när man väl vaknat. När jag blev hungrig gick jag irriterat in i köket och slängde in piroger i mikron.

Medlem

Har ingen ursäkt, jag har bara dålig disciplin.

Skribent

Allt är beroendeframkallande och skadligt om man överdriver det. Tycker det är löjligt att klassa beroenden som sjukdomar överhuvudtaget.

"Jag lider av spelberoende," nej, du är spelberoende. Utöva lite disciplin så ska du se att det går över.

Medlem

Hade jag inte jobbat heltid hade jag kanske tappat kontrollen

Medlem

Enligt definitionen som ICD ger så kan det ju appliceras på allting som tar kontroll över någons liv. Så vet inte varför just spelberoendet ses som något unikt här.

Medlem

Rent personligt så har det kommit med åldern att man tröttnar naturligt efter ca 3 timmar. Dock offrar man såklart sömn för att få spela lite, annars hade man aldrig kunnat spela förutom helger helt ärligt..

Medlem

@Phyrino: Jag tycker inte det känns som ett beroende om du håller dig flera dagar, kanske mer ett utlopp din hjärna/kropp behöver. Själv behöver jag spela mer eller mindre beroende på hur livet ser ut. Är det jäktigt på jobbet med generell stress så finns inget så avkopplande för mig (i vardagen) som att sätta sig ned och spela 2-3 timmar på kvällen. Min hjärna stänger ned allt runt om kring vid spel och får släppa/återhämta sig från stressen eller vad det nu är.

Medlem
Skrivet av Myran22:

Allt är beroendeframkallande och skadligt om man överdriver det. Tycker det är löjligt att klassa beroenden som sjukdomar överhuvudtaget.

"Jag lider av spelberoende," nej, du är spelberoende. Utöva lite disciplin så ska du se att det går över.

Detta var sannerligen ett ignorant uttalande. Ett beroende sitter djupare än något man kan disciplinera sig mot utan vidare.

Medlem
Medlem

@Myran22:
Håller med om första stycket, du skrev, men inte andra.
Personligen så tycker jag att missbruk är ett bättre ord än beroende. Men det gör det inte mindre farligt eller enklare att komma ur.

Ambassadör
Xbox

Släng in lootbox-problematiken i detta också så blir det jobbigt för vissa.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Har ju varit väldigt många spel som jag sträckspelat och lagt sjukt (nu pun intended) mycket tid i utan att jag skulle vilja säga att det var något beroende. Det var bara kul liksom.

Men min tid med Anarchy Online minns jag annorlunda, jag var indragen i det på ett helt annat sätt och där jag nog skulle vilja påstå jag hade ett spelberoende.

Samma här. Och faktiskt samma spel. AO var mitt första riktiga onlinespel/MMORPG och jag lade sjukt mycket tid på det under några år. Offrade en väldig massa annat för att kunna spela. Spelade mycket på udda tider då man spelade med både japaner och amerikaner, samt övriga världen. Som tur var så hade man en hel del RL-kompisar som också spelade det, så man hade ju fortfarande kontakt med "riktiga" världen.

Efter den rundan så har jag inte fastnat för ett spel på samma sätt igen. Jag tror att det ofta är första upplevelsen som sätter sig hårdast och efter det så får andra nya spel svårt att mäta sig. Även om de nya spelen faktiskt är bättre. Har sett samma tendens hos andra samt kompisar. Man kan spela mycket men inte alls på samma sätt.

Sidospår: Jag är en av grundarna för KAZE om du såg till dom nånting.

Avstängd

Kan jag sjukanmäla mig utan att skämmas nu?

Avstängd

När jag pluggade Folkhälsa så fick jag lära mig att "sjukdom" kan delas in i tre kategorier för att förstå vad man talar om bättre:

- Disease (biologisk sjukdom, orsakad av virus, bakterier och/eller genetik, dvs., "genetiska sjukdomar")

- (Mental) Illnes (psykologisk sjukdom, orsakad av självupplevd ohälsa och/eller biokemiska problem)

- Sickness (när samhället anser att någon är "sjuk", t.ex. fetischer, udda intressen, osv; t.ex. skulle nog Indien anse att vi är "sjuka" som äter kokött)

Därmed vore det intressant att veta vilken av dessa kategorier som WHO använder sig av när de stämplar datorspelsberoende som "sjukdom". Antar att det faller under (mental) illness? Frågan är då om det är en självupplevd ohälsa främst eller om det är främst biokemiskt problem de anser orsaken vara?

Avstängd
Skrivet av Myran22:

Allt är beroendeframkallande och skadligt om man överdriver det. Tycker det är löjligt att klassa beroenden som sjukdomar överhuvudtaget.

"Jag lider av spelberoende," nej, du är spelberoende. Utöva lite disciplin så ska du se att det går över.

Säg det till en kokainmissbrukare. De lider, jag menar "är" beroende av det. Samma biokemiska princip, dock mycket mer "hijacked" med kokain än spelberoende. Testa snusa och röka och sedan försöka sluta utan att någonsin känna ett sug igen, så kanske du får lite mer medkänsla för folk som faktiskt mer eller mindre LIDER.

Samtidigt håller jag med om att "lider" också kan användas som en ursäkt för att inte behöva sluta, men jag tror många tunga drogmissbrukare säger att de "lider" för att deras hjärna har blivit "hijacked" och inte för att de egentligen inte vill sluta. De höll ju nästan på att dö på grund av sitt missbruk i många fall, så de vill nog sluta minsann...

Medlem

WHO borde lägga uppmärksamhet på ”sociala medier-beroende” istället. Det är ett 100 gånger skadligare beroende för samhället än vad datorspel är..


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Redaktör
Skrivet av Sipmo:

WHO borde lägga uppmärksamhet på ”sociala medier-beroende” istället. Det är ett 100 gånger skadligare beroende för samhället än vad datorspel är..

Man borde kolla på båda (vilket man förhoppningsvis redan gör), inte antingen eller.


signatur
Medlem

@jawik: Spännande tid! Minns inte KAZE, tyvärr. Minns att jag var väldigt aktiv i organisationer min minns inte ens vad den hetter som jag tillhörde.


signatur

I'm a snake, follow me!

1
Skriv svar