FZ intervjuar Pete Hines om Fallout 76 (eller den svåra konsten att göra alla nöjda)

Robot
FZ intervjuar Pete Hines om Fallout 76 (eller den svåra konsten att göra alla nöjda)

Vi träffade mannen som bestämmer hur, när och varför Bethesda snackar om sina spel.

#bethesda, #e3-2018, #fallout, #fallout-75, #pete-hines


Pansarknekt

Grym intervju, gav lite perspektiv på hur dom tänker när dom gör sina val. Jag tyckte riktigt illa om trailersen till Rage 2 men efter ha sett gameplay så verkar det riktigt grym. Så Bethesdas uppsättning med kommande spel är sjukt stark i mina ögon.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Detta hjälpte definitivt lite med orosmolnet man haft. Ska bli intressant att se hur det blir. Är skeptisk men blir allt mer nyfiken.

Medlem

Bra intervju, men jag tycker du missade en viktig fråga. (Eller om jag missade den ) Det är hur levelsystemet fungerar samt hur det påverkar spelupplevelsen. Till exempel om spelare med högre level kan stöta på låglevelspelare och sabba för dom. Är ju inte så kul att spela om man nyss startat och så kommer höglevels och dödar eller förstör ens hus eller liknande.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Bra intervju, men jag tycker du missade en viktig fråga. (Eller om jag missade den ) Det är hur levelsystemet fungerar samt hur det påverkar spelupplevelsen. Till exempel om spelare med högre level kan stöta på låglevelspelare och sabba för dom. Är ju inte så kul att spela om man nyss startat och så kommer höglevels och dödar eller förstör ens hus eller liknande.

Funderat på det också, level- och gear-progression systemen. Tappar man allt när man dör, eller bara lite, eller ingenting? Undrar hur sällsynt ammo och så vidare är.

Är även mer nyfiken på hur deras settlement system fungerar riktigt. I intervjun sa han att man tar det med sig oavsett vilken "server" man är på, men vad händer isåfall om fler än 1 karaktär har byggt på samma plats? Eller om en spelare redan befinner sig på den platsen? Går det käpprakt åt helvete då? Plötsligt poppar det upp flera byggnader och skit runt om en?

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Funderat på det också, level- och gear-progression systemen. Tappar man allt när man dör, eller bara lite, eller ingenting? Undrar hur sällsynt ammo och så vidare är.

Har för mig att han sa i intervjun att man inte förlorar det man har på sig.

Skrivet av Luciphear:

Är även mer nyfiken på hur deras settlement system fungerar riktigt. I intervjun sa han att man tar det med sig oavsett vilken "server" man är på, men vad händer isåfall om fler än 1 karaktär har byggt på samma plats? Eller om en spelare redan befinner sig på den platsen? Går det käpprakt åt helvete då? Plötsligt poppar det upp flera byggnader och skit runt om en?

Det är också en intressant fundering. Om man kan springa rakt fram och helt plötsligt springer man in i en vägg, för att ett hus har spawnat runt om kring en. Sedan kan man inte komma ut för att dörren är låst


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Finns en gyllene tråd i alla bethesda rpg för mig iallafall. Eller gyllene är väl fel ord. En brun kabel är nog mer riktigt. Första 2-3 timmarna så är allt frid och fröjd och det är interessant o vackert (för det mesta) men sen kommer de första tecknen på tappande inlevelse. En npc har 4-5 dialekter, fysiken buggar, progression är överkomplicerad (enchanting skyrim någon? eller va fan Oblivion ). Har aldrig slagit fel heller. Det slutar med att jag stänger av och lämnar de på hyllan ett tag och ger de en chans till när man inte har nåt bättre för sig. För de mesta har man nött sig igenom och funnit nöje. Det är bara synd att de blivit så varje gång sen Morrowind. Får väl se om FO76 har lyckats vända på det.. "Du du vet att de e online only???"...fml...

Killmonday Games

One hour one fallout? Nu blev jag mer hype för det här! Bra intervju!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

riktigt bra intervju som sagts ovan, sen ger han vettiga svar och exakt så som jag tänkt och jag har alltid velat ha ett mp fallout och ja för det blir ju bättre OM det görs rätt problemet är ju bara det tekniken ska vara där och kunnigheten sen ska det göras rätt med!

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Funderat på det också, level- och gear-progression systemen. Tappar man allt när man dör, eller bara lite, eller ingenting? Undrar hur sällsynt ammo och så vidare är.

Är även mer nyfiken på hur deras settlement system fungerar riktigt. I intervjun sa han att man tar det med sig oavsett vilken "server" man är på, men vad händer isåfall om fler än 1 karaktär har byggt på samma plats? Eller om en spelare redan befinner sig på den platsen? Går det käpprakt åt helvete då? Plötsligt poppar det upp flera byggnader och skit runt om en?

Man förlorar inget när man dör, man får bara caps om man dödar en annan spelare. Byggnaderna kan man "plocka upp" och lägga på en annan plats om man inte är nöjd med vad den står vid.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Man förlorar inget när man dör, man får bara caps om man dödar en annan spelare. Byggnaderna kan man "plocka upp" och lägga på en annan plats om man inte är nöjd med vad den står vid.

Alright, fair enough.
Är det verkligen byggnaderna man plocka upp en för en? Som jag tolkar det och vad de visade såg det ut som man packade ner hela sin settlement? Eller menar de att man helt enkelt får fritt placera ut sakerna igen när du hoppar till en väns server, istället för att behöva samla materialet igen?

Medlem

Starlink


signatur

Meep!

Medlem

@conthox: Det blir bra jobbigt om man stöter på någon med högre levelgrad än sig själv som vill en ont.
Tror man får tänka mycket taktiskt beroende på omgivningen samt vatssystemet,.och välja sina strider😅.


signatur

Banksy

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Man förlorar inget när man dör, man får bara caps om man dödar en annan spelare. Byggnaderna kan man "plocka upp" och lägga på en annan plats om man inte är nöjd med vad den står vid.

Synd, tycker det är lite trist approach när man inte har något att förlora, blir liksom lite meh, men det är min åsikt. Jag gillar utmaningar och tycker spel som inte har auto-save varannan sekund etc är bra mycket mer tillfredsställande att klara av än något där man bara vill ge en "skön ride" för spelaren. I detta fall hade jag gärna sett att man åtminstone förlorade det man hade på sig så att det finns någon konsekvens.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Alright, fair enough.
Är det verkligen byggnaderna man plocka upp en för en? Som jag tolkar det och vad de visade såg det ut som man packade ner hela sin settlement? Eller menar de att man helt enkelt får fritt placera ut sakerna igen när du hoppar till en väns server, istället för att behöva samla materialet igen?

Om det redan finns någon annan bas vid platsen så kommer din bas att packas ner i den mobila C.A.M.P modulen som en blue-print. Sen när man loggar ut så försvinner basen från servern, och kommer tillbaka sen när man loggar in igen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Om det redan finns någon annan bas vid platsen så kommer din bas att packas ner i den mobila C.A.M.P modulen som en blue-print. Sen när man loggar ut så försvinner basen från servern, och kommer tillbaka sen när man loggar in igen.

Ahh, om det stämmer så låter det som en helt okej lösning så man slipper vara online hela tiden och vara rädd för att någon får för sig att sabotera allt när man inte har möjligheten att försvara det.

Medlem

Undrar vilken ruljangs på människor det kommer vara i ens värld egentligen? Kommer man bli gamla tillsammans eller kommer det vara ständiga avhopp och påfyllningar, with heroes centuries old phasing in and out?

Medlem

Det kommer säkert vara ett roligt PVP spel, men grejen är ju att fansen har velat haft ett nytt spel i stuk med New Vegas.
Fallout 4 var en spark i skrevet på alla fans av serien.
Fallout 76 är en spik i kistan för vad serien har varit.

Jag förstår hundra procent att dom vill bryta sig ifrån singleplayer och göra annat, het ok för mig.
Men att ta en serie/IP som det redan existerar die hard fans till och göra det till en helt annat sak, igen, man tycker att dom borde ha förstått att det inte skulle sluta bra.

Sen förstår jag varför dom tog en existerande IP som säljer bra istället för att göra en helt ny.
Rädslan att ingen kommer köpa den nya.
Alla vet vad Fallout är, en casual spelare som inte är inbiten med att kolla på E3 konferenser kommer köpa spelet för att dom vet vad Fallout är för något.

Studion som ligger bakom majoriteten av det här spelet är studion som gjorde "Battleborn".
Det slutade inte bra för dom, roligt spel men spelet fick dåligt med coverage som resulterade med få spelare och dess död.
Det behöver dom inte oroa sig med ett spel som "Fallout" i titlen.

Sen kan man ju argumentera att folk har velat haft multiplayer till Fallout och TES serien, men då har man velat bara ha CO-OP.
Alltså Singleplayer fokus och sen med möjlighet att slänga in en kompis.
Ingen har velat ha ett full fledged MP spel.

ESO bemöttes av hård kritik vid launch, och ses fortfarande inte som ett riktigt TES spel, jag spelar det spelet rätt mycket och är själv en av de personerna.
ESO behövde TES IPn och fansen från tidigare spel för att ens överleva, skulle dom ha släppt spelet med en annan titel och värld så skulle vi nog inte prata om det spelet idag för att marknaden är så himla saturerad med MMOs.

FO76 är motsvarigheten till ESO, men en genre som passar FPS bättre, överlevnad som RUST.

Spelet kommer troligen prestera bra och uppmuntra dom i framtiden att göra detsamma och i slutändan göra så att dom kommer sluta göra singleplayer spel för den här IPn.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Tror spelet kommer va bra att dom ska göra det sämre eller begränsat för griefer. Finns många survival spel med teamplay som har skulle ha bra potential men suger pga griefers. Ett exempel är escape from tarkov, spelet är bara roligt om man är med en grupp man brukar spela tillsammans med. Spela med randoms kan man glömma, blir skjuten i ryggen direkt 90% av fallen. Slutar med att man dödar allt och alla man ser själv.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Snyggt jobbat Calle! Riktigt bra intervju.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

The Making of Fallout 76 dokumentär för er som missat den.
Kommer jag inte ihåg hur jag snubbla över denna men tycker den va bra och informativ även fast den bara är 39 minuter lång. Man fick lite mer klarhet av vad man har att förvänta sig.

https://www.youtube.com/watch?v=gi8PTAJ2Hjs

Medlem

Han snackar så positiv om pvp - han säger att han själv har online erfarenhet och ändå påstår han att det inte kommer att bli som traditionella pvp spel. Jag vill ju tro på det, men kan tänka mig att trots (eller pga) no-death-penalty, att det kommer finnas idioter som kommer vilja sabba spelupplevelsen och campa bara för att de kan. Hur många pvp-spel finns inte där ambitionen har varit det ska vara kul för alla?

@Godofcheese Angåënde vad fansen förväntar och tycker om F4 etc. : kanske är det så att F76 inte är för den "gamla" generationen? Man måste öppna upp nya marknader osv. osv. osv. Och spel måste förändras på ngt sätt så att det inte blir kopior av gamla spel där man klagar att det är inget nytt.... När Fallout 3 kom var F1/2 fansen inte heller glada....

Skägg.
10 Chambers

Jag förstår att Fallout 76 inte är det Fallout många hade önskat, men det heter heller inte Fallout 5. Jag kan inte riktigt köpa argumenten för att detta automatiskt kommer bli dåligt bara för att det inte matchar mångas preferenser eller uppfattningar om vad Fallout är. Ja, det är en serie med anor, och det var samma ramaskri när trean blev ett fps.

Om inte låter utvecklare testa nya grejer kommer vi ju aldrig bli positivt överraskade. Sen ska vi såklart rösta med plånboken (inte förboka, läsa recensioner) etc.


signatur
Medlem
Citat:

@Godofcheese Angåënde vad fansen förväntar och tycker om F4 etc. : kanske är det så att F76 inte är för den "gamla" generationen? Man måste öppna upp nya marknader osv. osv. osv. Och spel måste förändras på ngt sätt så att det inte blir kopior av gamla spel där man klagar att det är inget nytt.... När Fallout 3 kom var F1/2 fansen inte heller glada....

Det är ju lite skillnad att göra om spelet från ett isometrisk spel till ett fps, när dom i stort sätt bara ändra vyn du ser spelet.
När det kommer till Fallout 76 så tar dom bort ännu mer, dom tar bort allt som Fallout har varit.

Singleplayer
Riktig Story
Riktiga Quests
RPG, dock detta dödade dom i princip i FO4.

Den "Yngre" generationen tycker om shooters, ja.
Det är riktigt bra att en studio testar nya saker, ja
Kommer det här leda till studions död?, Nej
Kommer bra försäljningssiffror uppmuntra dom att skippa Singleplayer helt i senare fallout titlar?, ABSOLUTELY.

Det är bara att kolla på ESO och TES.
Skyrim Skyrim Skyrim Skyrim Skyrim kom ut "2011" och TES6 som inte är under utveckling som det är nu och är bara PRE-PROD. så visar det verkligen en trend som Beth pushar för.
Det tog bara 4 år mellan Morrowind och Oblivion.
Och 5 år mellan Oblivion och Skyrim.
Nu har det gått 7 år sen vi fick Skyrim och dom har inte ens börjat arbetat på spelet för att ESO kom år 2014.

Uppvisningen av TES6 var också ett sätt att lugna fansen och för att visa att "dom" fortfarande är intresserade i singleplayer titlar.

Sure Starfield är deras nästa "SP" spel, dock Todd Howard var osäker om det egentligen var så, han fumlade med orden.

Om det kommer ett FO5 så kommer det om 10 år


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Godofcheese:

Det är ju lite skillnad att göra om spelet från ett isometrisk spel till ett fps, när dom i stort sätt bara ändra vyn du ser spelet.
När det kommer till Fallout 76 så tar dom bort ännu mer, dom tar bort allt som Fallout har varit.

Singleplayer
Riktig Story
Riktiga Quests
RPG, dock detta dödade dom i princip i FO4.

Den "Yngre" generationen tycker om shooters, ja.
Det är riktigt bra att en studio testar nya saker, ja
Kommer det här leda till studions död?, Nej
Kommer bra försäljningssiffror uppmuntra dom att skippa Singleplayer helt i senare fallout titlar?, ABSOLUTELY.

Det är bara att kolla på ESO och TES.
Skyrim Skyrim Skyrim Skyrim Skyrim kom ut "2011" och TES6 som inte är under utveckling som det är nu och är bara PRE-PROD. så visar det verkligen en trend som Beth pushar för.
Det tog bara 4 år mellan Morrowind och Oblivion.
Och 5 år mellan Oblivion och Skyrim.
Nu har det gått 7 år sen vi fick Skyrim och dom har inte ens börjat arbetat på spelet för att ESO kom år 2014.

Uppvisningen av TES6 var också ett sätt att lugna fansen och för att visa att "dom" fortfarande är intresserade i singleplayer titlar.

Sure Starfield är deras nästa "SP" spel, dock Todd Howard var osäker om det egentligen var så, han fumlade med orden.

Om det kommer ett FO5 så kommer det om 10 år

Hines bekräftade i intervjun att Starfield är singleplayer.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hines bekräftade i intervjun att Starfield är singleplayer.

"Bekräftade"
Medans Todd Howard sade att det är singleplayer fokus, men utesluter inte multiplayer i någon form, om det skulle vara sociala saker.
Jag garanterar att det kommer bli något MP i det, men fokus kommer ligga i SP.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Funderat på det också, level- och gear-progression systemen. Tappar man allt när man dör, eller bara lite, eller ingenting? Undrar hur sällsynt ammo och så vidare är.

Är även mer nyfiken på hur deras settlement system fungerar riktigt. I intervjun sa han att man tar det med sig oavsett vilken "server" man är på, men vad händer isåfall om fler än 1 karaktär har byggt på samma plats? Eller om en spelare redan befinner sig på den platsen? Går det käpprakt åt helvete då? Plötsligt poppar det upp flera byggnader och skit runt om en?

han sa klart och tydligt i intervjun du inte förlorar något om du dör och du spawnar i närheten, dock kan ju detta alltid ändras.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

han sa klart och tydligt i intervjun du inte förlorar något om du dör och du spawnar i närheten, dock kan ju detta alltid ändras.

Jag missade helt det i intervjun, mitt fel! Ska ta en titt igen, jag måste vara seg i huvudet.

Edit: Okej! Hörde nu att han säger "Death is not supposed to be a big negative."

eld
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

"Bekräftade"
Medans Todd Howard sade att det är singleplayer fokus, men utesluter inte multiplayer i någon form, om det skulle vara sociala saker.
Jag garanterar att det kommer bli något MP i det, men fokus kommer ligga i SP.

Absolut, men bethesdas levebröd är i singleplayer, finns ingen anledning till att dom skulle dumpa det efter alla deras singleplayer-hits. Det är just därför fallout 76 är en spin-off vid sidan om deras mastodont-produktion starfield.

Medlem

@Godofcheese:

Är få SP spel som är vettiga. Man springer/går längs förbestämda slinga.

Är ju typ som att tryck pil upp se nästa cutsceen och tryck ner för nästa osv. För man möter en stendum ai, skjut höger och vänster. Sen är du i mål, finns ingen logic varför du du gjorde den slingan egentligen.

Ofta är grafiken olika emot cutseen och miljön man sen spelar i också.

Nej finns en orsak jag inte bryr mig om SP, den är dålig gjord. Ingen inlevelse, vill jag ha story sätter jag på en serie/film eller se på YouTube på SP campaningen där alla cutseen är ihop bakade

12
Skriv svar