Kassandra är "canon"-huvudperson i Assassin's Creed Odyssey

Robot
Kassandra är "canon"-huvudperson i Assassin's Creed Odyssey
Medlem

Även om det är lite samma som Origins kommer jag köpa det. Blir kul att köra i Grekiska mytologin. Man får akta sig för wololo-prästerna bara.

Medlem

Nej inte dialogval... klarar mig utan spelet.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Fattar inte riktigt vad Canon betyder... orkar inte googla


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Fattar inte riktigt vad Canon betyder... orkar inte googla

Kort för 'Canonical'(Kanonisk). "authorized; recognized; accepted."
Officiellt mer eller mindre.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Fattar inte riktigt vad Canon betyder... orkar inte googla

Det heter kanon på svenska och betyder i princip "räknas som den "riktiga" historien i det fiktiva universumet"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kanon_(fiktion)

Med andra ord är Kassandra den storyn egentligen handlar om, även om man kan spela Alexios.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Fattar inte riktigt vad Canon betyder... orkar inte googla

Från början betecknade ordet en kyrklig regel, numera används det mest för att skilja officiella historier (canon) inom popkultur från inofficiella (non-canon).

Edit: Pucktvåa.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Avstängd

Bra fråga, men kommer troligen att spela igenom spelet med båda hur som helst. Men ser fram emot detta grymt mycket då jag älskade Origins. Antar att det är minst lika stort? Om inte större?


signatur

PS5 och inget annat.

Tack för bra svar alla snälla


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

"Det är dock mer "korrekt" att spela som kvinna", what.... oh ubisoft
Så om man väljer att spela som man så kommer man gå runt med vetskapen hela spelet att den som man spelar är egentligen inte den riktiga huvudpersonen because of reasons.

Korkat uttalande bara för att få hem lite PK poäng :), tror alla var fine och inte brydde sig tills nu, och jag är en av dem.

Sen om man ska vara petig med "Canon" så fick Leonidas enbart ett dokumenterat barn med Gorgo och deras blodslinje slutade med Pleistarchos.

Sååååå I guess man kan följa upp med en egen fortsättning av Leonidas blodslinje... men Ass'Creed serien har ju i tidigare spel försökt att vara historiskt korrekta *Oh nej, inte det ordet*, och sen haft en påhittad karaktär med inga kopplingar till verklig historia.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

@Godofcheese: Och Gorgo d v s hans fru var hans brorsdotter, om nu någon tycker det är intressant.

Att Alexios story inte är kanon innebär det då att han befinner sig i den grekiska mytologins värld?

Medlem
Skrivet av xtrem11:

@Godofcheese: Och Gorgo d v s hans fru var hans brorsdotter, om nu någon tycker det är intressant.

Att Alexios story inte är kanon innebär det då att han befinner sig i den grekiska mytologins värld?

Båda är straight up mytologi


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

@Godofcheese: Påhitt men inte mytologi.

Medlem

Spelar mindre roll, Kassandra är ju ögongodis så det är ju win/win om SJW-mupparna blir nöjda. Är mest orolig för om de fortfarande kör på Animus-skräpet som förstört alla Assassin's Creed-spel jag testat.

Medlem

@xtrem11: Mytologi är ju påhittad historia kombinerat med folktro och sägner, som inte går att verifera att det är saninng,
Så i princip samma sak, men ena ordet är snällare mot folks kultur
Så man kan ju säga att det är Mytologi men på samma gång påhittat


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

"Det är dock mer "korrekt" att spela som kvinna", what.... oh ubisoft
Så om man väljer att spela som man så kommer man gå runt med vetskapen hela spelet att den som man spelar är egentligen inte den riktiga huvudpersonen because of reasons.

Korkat uttalande bara för att få hem lite PK poäng :), tror alla var fine och inte brydde sig tills nu, och jag är en av dem.

Men så är det i de flesta spel med olika spelbara karaktärer eller liknande som har fortsatta historier satta i andra media som böcker osv.
Det finns en canon Revan och canon Exile i KOTOR 1 och 2, det finns canon Grey Warden som är en manlig Dalish Elf i Dragon Age: Origins. John Shepard är canon-karaktären i Mass Effect osv... Fattar inte varför detta helt plötsligt skulle vara något nytt eller dåligt?

Frågan kom ju upp för att folk frågade i en Q&A så det verkar tydligen som att vissa bryr sig?

Medlem

Jag avskyr sånt här! Vad är poängen med att ha två spelbara karaktärer om det absolut inte gör någon skillnad vilken du spelar som? Det är bara slöseri med resurser bara för att kunna klappa sig på axeln.

Ubisoft gjorde det mycket snyggare och bättre i Syndicate där karaktärerna var helt olika varandra i spelstil, vilket gjorde det kul och intressant att spela med båda syskonen.

Medlem

Hade tänkt att lira som mannen då jag alltid lirar 1a playthrough som snubbe och 2a gången (om jag orkar) som kvinna (om spelet stödjer det som t.ex DisHonored 2).

Detta kommer bli en av höstens höjdpunkter för egen del iaf. Älskade AC Origins.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd

@Godofcheese: Mytologi är gudalära som tillhör en utdöd religion. Det kan vara historisk utan för den skull vara sann, d v s det utspelar sig på en historisk tid men karaktärerna är påhittade. Jämför med historiska romaner t ex De tre musketörerna. Men jag hoppas Alexios story utspelar sig i mytologins värld, då är det som två spel i ett.

Ambassadör
Xbox

De kunde gott struntat i den manliga versionen tycker jag. Ha en kvinna som main character och stå för det i stället för att slösa energi på att kvotera in en random snubbe som inte är canon. Alternativt använda dem såsom i Syndicate.

Jag ska spela Kassandra!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av xtrem11:

@Godofcheese: Mytologi är gudalära som tillhör en utdöd religion. Det kan vara historisk utan för den skull vara sann, d v s det utspelar sig på en historisk tid men karaktärerna är påhittade. Jämför med historiska romaner t ex De tre musketörerna. Men jag hoppas Alexios story utspelar sig i mytologins värld, då är det som två spel i ett.

Mytologi är inte bara om gudar. Det är Läran om myter och mytbildning, tolkning av myter. Det kan vara religion men är inte alltid det.

Avstängd

@matnojje: Ja, men nu pratar vi grekisk mytologi och jag hoppas att den manlige karaktären befinner sig i den världen.

Medlem

Bojkottar detta spel eftersom de valt att ha dåliga dialogval.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Kort för 'Canonical'(Kanonisk). "authorized; recognized; accepted."
Officiellt mer eller mindre.

Eller kanon, för det är alltid liiiiite roligare när det smäller.


signatur

Nämen!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Godofcheese:

"Det är dock mer "korrekt" att spela som kvinna", what.... oh ubisoft
Så om man väljer att spela som man så kommer man gå runt med vetskapen hela spelet att den som man spelar är egentligen inte den riktiga huvudpersonen because of reasons.

Korkat uttalande bara för att få hem lite PK poäng :), tror alla var fine och inte brydde sig tills nu, och jag är en av dem.

Sen om man ska vara petig med "Canon" så fick Leonidas enbart ett dokumenterat barn med Gorgo och deras blodslinje slutade med Pleistarchos.

Sååååå I guess man kan följa upp med en egen fortsättning av Leonidas blodslinje... men Ass'Creed serien har ju i tidigare spel försökt att vara historiskt korrekta *Oh nej, inte det ordet*, och sen haft en påhittad karaktär med inga kopplingar till verklig historia.

Offtopic: skrev lite om det där med att samla PK-poäng.


signatur
1
Skriv svar