Fares om A Way Out: "Det spelar ingen roll hur långa spel är"

Robot
Fares om A Way Out: "Det spelar ingen roll hur långa spel är"

EA om Fares nästa spel: "Det blir mycket, mycket större."

#a-way-out, #electronic-arts, #hazelight-studios, #josef-fares


Medlem

om spelet tar 6 timmar att klara, och 6 öl tar 6 timmar att klara. men ölen kostar 50kr, och spelet 200-600kr, ja då är det ju mkt enkelt var man får mest för pengarna

så Jo, det spelar extremt stor roll hur många timmar skiten håller värdet.


signatur

//monster

Medlem

Spel ska inte vara långa för längden skull. Alltför många 40h-spel hade mått bra av att kortas ner med 25 - 50 procent. Dessutom är det väldigt skönt emellanåt att sätta sig en eftermiddag och mysa sig igenom ett 3h-spel. Det är dessutom större chans att jag blir sugen på att spela om ett spel om det inte är för långt heller (tja undantag Horizon och Zelda BotW som jag lirade om och typ 100procentade 3 resp 2 gånger bara i fjol)

Medlem

true!


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

om spelet tar 6 timmar att klara, och 6 öl tar 6 timmar att klara. men ölen kostar 50kr, och spelet 200-600kr, ja då är det ju mkt enkelt var man får mest för pengarna

så Jo, det spelar extremt stor roll hur många timmar skiten håller värdet.

Jag sitter hellre och spelar ett riktigt bra spel i 6 timmar än dricker pissvatten (8kr burken?) i 6 timmar.
Konstig jämförelse hursomhelst. Gör du samma med bio och film?

Medlem

@monsterbenke: Sen beror det ju på genre. 200 kronor för ett bra shmup t.ex. har jag inget emot.

Medlem

Huruvida jag spelar genom ett spel eller inte har mer att göra med hur välgjort det är än hur långt det är. Ett bra spel får mig att komma tillbaks gång på gång till det är avslutat, ett dåligt startas upp och har gjort sitt inom en timmer, oftast kortare. Lägger dock relativt stor vikt på spelets längd.

Avstängd

Om jag spelar klart ett spel beror på om jag hinner tröttna på det innan det är igenomspelat eller inte. En del spel är helt enkelt för långa, även om de är bra.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

om spelet tar 6 timmar att klara, och 6 öl tar 6 timmar att klara. men ölen kostar 50kr, och spelet 200-600kr, ja då är det ju mkt enkelt var man får mest för pengarna

så Jo, det spelar extremt stor roll hur många timmar skiten håller värdet.

Vad för öl dricker du som kostar under tio kronor styck?

Medlem

Tycker att det beror på genre och vad man definierar som att spela färdigt. Vissa spel är jag inte "färdig" förrän jag klarat alla achievements eller liknande medans vissa tycker jag storyn räcker för att känna mig färdig.

Medlem

Ett spel är väl inte automatiskt bra för att det tar lång tid att spela färdigt? Och det behöver inte betyda att det kostar mer att utveckla bara för att det är längre. Jag gillar hans synsätt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Nu anser ju jag att vi allt mer går mot en spelvärd där spel inte går att avsluta. Singleplayer spel med öppna världar... när tar de slut?
Eller multiplayerspel som Battlegrounds och Fortnite eller Hunt: Showdown... hur spelar man klart dem?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Det handlar inte om antalet timmar, det handlar om vad man anser den tid som spelet tog att spela var värt. Precis som en bok, en bok kan vara på 200 sidor men var värd lika mycket som en bok som har 1000 sidor. Brothers var värt det som jag gav för det men samtidigt så har jag betalat mer för bättre spel som även varit kortare.

När det kommer till MP spel så är det annorlunda, då förväntar jag mig mer, avsevärt mycket mer.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av monsterbenke:

om spelet tar 6 timmar att klara, och 6 öl tar 6 timmar att klara. men ölen kostar 50kr, och spelet 200-600kr, ja då är det ju mkt enkelt var man får mest för pengarna

Ja, spelet uppenbarligen. För 8 kr burken får man ju ingenting för pengarna i ölväg - enbart blaskig skit man hade klarat sig bättre utan...

Medlem

@monsterbenke: De öl jag brukar dricka kostar 50 spänn styck. Just saying.

Medlem

Skälet till att jag lämnar ett spel mitt i är oftast att dom tappar tempo och hamnar i någon repetitiv grind.
Hellre 6 timmar nöje och fart än 12 timmar transportsträcka...

Slutar väldigt sällan spela ett spel innan det är klart, men köper sällan spel som jag inte är ganska säker på jag iaf kommer tycka är OK. Eller så är det OCD

Medlem

Spelet kostade 300. Då spelar du med en polare så blev det 150 per skalle.
spelat igenom det två ggr bara för att spela båda gubbarna så det blir 12h bra nöje till en billig penning. Pizzorna och snacket för spelkvällarna gick ju på mer.
Ser fram emot nästa spel. Hoppas fler gör liknande coop spel.

Medlem

@RiddarKatig: Som jag typ. Då jag numer inte dricker lika mycket som för 10 - 15 år sedan lägger jag hellre ner extra pengar på godare och helst lite mer obskyr öl.

Avstängd
Skrivet av androsynth:

@RiddarKatig: Som jag typ. Då jag numer inte dricker lika mycket som för 10 - 15 år sedan lägger jag hellre ner extra pengar på godare och helst lite mer obskyr öl.

Tycker inte man kan jämföra öl på det viset. En billig, men bra, lager är god på sitt sätt. Och en dyr öl som bryggts av nakna munkar i ett timmerkloster på en liten, belgisk kulle är god på ett annat sätt.

Medlem

okej okej nu lugnar vi ner oss här. jag kanske borde förklarat att jag inte bokstavligen köper bira för 10kr st, utan att jag bara räknar allt i biror (tior), så ett spel för 500 kr är 50 biror brända. är spelet inte lika kul som okänt antal ggr biror så är det ett skitspel och därmed spelar längden extremt stor roll ihop med spelkvaliteten. håller med tidigare inlägg om att det lätt blir För långt också.

bränner du en hundring på att äta ute, så bränner du alltså enligt mig 10 bira. lite så, ett sätt för mig att bli sparsam


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

okej okej nu lugnar vi ner oss här. jag kanske borde förklarat att jag inte bokstavligen köper bira för 10kr st, utan att jag bara räknar allt i biror (tior), så ett spel för 500 kr är 50 biror brända. är spelet inte lika kul som okänt antal ggr biror så är det ett skitspel och därmed spelar längden extremt stor roll ihop med spelkvaliteten. håller med tidigare inlägg om att det lätt blir För långt också.

bränner du en hundring på att äta ute, så bränner du alltså enligt mig 10 bira. lite så, ett sätt för mig att bli sparsam

Logiskt. Själv räknar jag alltid i Nya Karolinska sjukhus (47 miljader kr). Jag köper bokstavlingen inte Nya karolinska sjukhus för 47 miljader kr styck utan räknar bara så.

Ett spel för 500 kr är alltså 0.000000010638297 Nya Karolinska sjukhus. Och det är ju inte särskillt många sjukhus, eller hur?

Sorry, kunde inte låta bli att vara lite dryg. Inget illa menat.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Logiskt. Själv räknar jag alltid i Nya Karolinska sjukhus (47 miljader kr). Jag köper bokstavlingen inte Nya karolinska sjukhus för 47 miljader kr styck utan räknar bara så.

Ett spel för 500 kr är alltså 0.000000010638297 Nya Karolinska sjukhus. Och det är ju inte särskillt många sjukhus, eller hur?

Sorry, kunde inte låta bli att vara lite dryg. Inget illa menat.

haha. jag är inte känslig. skiter i vad random folk har för åsikter, kan inte se hur det påverkar mig öht luften är fri!


signatur

//monster

Avstängd

Personligen så tycker jag olika om olika spel. Spel som Far Cry vill jag helst ska ha en lång genomsyrande story eftersom jag inte är någon som tycker om att springa runt och samla på sido-achievements genom collectives utan jag föredrar den röda genomgående tråden.

Så långa spel med stories är jag för, men korta spel med stories och en miljon "achievements" och "collectives" skippar jag helst. Åtminstone känner jag INTE att det var värt pengarna. "Oändliga" spel som simulatorer handlar däremot om att hitta den slags simulator man tycker om.

När jag var yngre så tyckte jag många spel hade enorma replay value medan jag idag nog inte skulle tycka det. Vad gör åldern med ens spelupplevelseförmåga?! :-'(

Skrivet av monsterbenke:

om spelet tar 6 timmar att klara, och 6 öl tar 6 timmar att klara. men ölen kostar 50kr, och spelet 200-600kr, ja då är det ju mkt enkelt var man får mest för pengarna

så Jo, det spelar extremt stor roll hur många timmar skiten håller värdet.

Fast för varje öl så brukar ju "drickglädjen" öka också. Ökande spelglädje per speltimme är nog ovanligt för de flesta spelen däremot!

Medlem

köpte det och har lirat genom halva nu, gillar det! relativt simpelt men ändå kul och skönt lir. värt det skulle jag säga så man kan helkväll med nån polare.


signatur

//monster

1
Skriv svar