Sony letar efter lösningar för cross-play med andra konsolplattformar

Robot
Sony letar efter lösningar för cross-play med andra konsolplattformar

Är säkra på att de kommer hitta en.

#cros-play, #playstation, #sony


Medlem

Skulle kunna ha cross-play med Ouya?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Och med lösningar menar de att de vill ha betalt av andra företag för att tillåta det?

Medlem

Men dom kan ju spela med oss på PC iaf

Geeks Gaming

Är inte detta samma Sony som sagt nej till alla andra förslag på cross platform multiplayer? Känns mest som att de vill ha betalt av någon....

Medlem

Uselt av Sony att de inte åtgärdat detta, de blir ju inte bra för affärerna att skapa badwill för Sony!

Medlem

Skit i crossplay för enskilda spel.
Antingen allt eller inget.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Alltså på ena handen förstår jag att folk är irriterade, crossplay borde vara en grej även på Sonys maskinerier. Men skulle tex en Switch spela mot ps4 i valfritt spel så finns risken att Ps4 spelarna utsätts för fuskare i och med att Switch är hackad helt åt helvete. Kanske är obefogad rädsla, visst. Men jag kan absolut se argumentet.

Sedan crossplay i FPS spel med PC fungerar ju inte heller av andra anledningar.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Sony behöver ju för F*n bara säga ok.....svälg stoltheten så blir det bara så mycket enklare...

Tekniken är ju redan framtagen för X-play.
Drar incidented som inträffade i Fortnite som referens för några månader sedan när en playstation användare stötte ihop med en Xbox användare pga Fortnite utvecklarna "råkade" trycka på en knapp som möjliggjorde detta....

Medlem

Fatta vilka möjligheter som öppnas upp med crossplay.

Äntligen kan man spela tillsammans med vänner som äger en annan konsol, samt att själva spelvärlden blir betydligt mer befolkad. Fler matcher, och en mycket större community där alla hänger med alla.

Crossplay borde vara standard på alla konsoller redan nu!

Medlem

Sony har mer att förlora på att tillåta det här än de har att vinna på det. Visst som gamer hade det varit grymt om man kunde spela samtliga spel på det format man själv väljer men då kan man inte heller längre se på spel som en produkt, då är det mer och mer en tjänst.

Varför har Sony lyckats så bra med PS4, för att de har förstått att deras kunder inte vill ha den framtid som Microsoft pratade om när de visade upp Xbox One för första gången, iaf inte merparten av dem (och nej tro inte att Microsoft ändrat sig, det finns mer än nog med bevis för att de är precis samma företag under Phils ledning som det var under Matts).

Varför köpte Activision King för en sådan skrattretande summa pengar? För att de säkerligen var mer intresserade av deras kundlista än de var av företaget i sig (till er som inte redan vet detta, era uppgifter som e-mail adresser är värda mycket pengar på en viss marknad). Så vad har då Sony att förlora på det här (förutom "goodwill")? Om folk kan spela på en Xbox One mot PS4 spelare så innebär det samtidigt att de kan spela mot fler spelare. Om man inte hade kunnat köra SF V mot PS4 spelare på PC hade jag knappast skaffat spelet på PC. Det är tack vare att man inte kan köra Tekken 7 mot PS4 spelare som jag inte köpt det än utan valt att vänta och kanske skaffa det på ett annat format.

Microsoft har däremot allt att vinna på det här, mer spel som stödjer det här innebär fler spelare för deras spel, fler spelare innebär att kanske fler väljer en Xbox One framför en PS4.

Det finns andra orsaker med, som säkerhet och att PS4 spelare kanske inte vill spela mot Xbox One spelare. Som gamer (struntar fullständigt vad företaget heter så länge de agerar på ett sätt som jag anser vara ok) så tycker jag trots allt att Sony inte borde tillåta det här eftersom det kan komma att skade dem mer än det hjälper dem.

KoP
Medlem

Ur en affärsmässig synpunkt har dom möjligtvis mer att förlora. Men ur en goodwill synpunkt har dom mycket att vinna. Och ibland är goodwill mer värt än pengar.

Medlem

Jag anser inte att Sony är i ett läge där de behöver mer dock, Microsoft gjorde bort sig och de gjorde bort sig rejält, visst Sony har begått misstag de med men knappast i närheten av det som Microsoft gjorde. För det var inte Xbox One som var början, nej likt Nintendo så började de satsa mer och mer på "mainstream" men till skillnad från Nintendo har de inte visat med handling att de ens förstått detta (och med handling menar jag att ta risker, som Nintendo gjorde med Bayonetta, som Sony gjorde med Heavy Rain) utan de fortsätter att satsa på säkra kort.

Låt mig ta ett exempell på vad jag menar, de köpte företaget bakom Minecraft (det var inte en risk) men Notch hade inte kunnat skapa Minecraft om det inte vore för en viss annan person (hade de köpt det företaget så hade de visat för iaf att de vågar ta risker).

Som sagt samma Microsoft idag som Microsoft som visade upp Xbox One första gången. Deras agenda har varit och kommer fortsätta vara att tjäna pengar på ett format de inte äger (PC), de vill sälja mjukvara eftersom det innebär avsevärt mycket mindre kostnader än att skapa hårdvara, hårdvara är bara ett sätt för att nå dit.

Medlem

En annan vinkel är att det är Fortnite / Epic som är giriga och testar gränserna,
'closed gardens' som apple istore finns ju sedan tidigare och begränsar väldigt mycket.

Tar man minecraft tycker jag Sony borde ha gått ut och tillåtit cross-platform multiplayer lokalt och stängt ute alla externa servrar, realms och skins som faktiskt inte tillför något till ett spel som riktar sig till 8-åringar. Sedan hade microsoft/mojang stått där och verkat giriga.

Sony kan säkert med sin storlek begära något liknande av Fortnite med 'rena' skin-fria konton som kan spela fritt - men jag gissar att om man presenterar lösningen på den här konflikten så kommer det visa sig att det är Fortnite/Epic som är giriga och stretar emot.

Medlem

Sony är som Nvidia Har man stor del av en marknad vill man ju inte dela med sig .
Trångsynta och Giriga företag ....

Medlem

Skulle inte förvåna mig det blir något i stil med att de tillåter crossplay, men endast om skins köpta på andra plattformar inte visas på PlayStation. Det är ju trots allt bara skins, så skulle vara möjligt att alla som spelar från andra plattformar på PlayStation bara syns som standard karaktären i bas utförande.

1
Skriv svar