Fortnite kan ha dragit in närmare 3 miljarder under maj

Robot
Fortnite kan ha dragit in närmare 3 miljarder under maj

För många är det dessutom det första spelet de köpt mikrotransaktioner i.

#fortnite, #mikrotransaktioner, #superdata


Medlem

Trevligt att se kosmetiska mikrotransaktioner! Valfritt och får in en hel del pengar till utvecklarna. Jag gillar!

Gen
Medlem

Jag är en av dem som inte lagt en krona på spelet och heller inte kommer att göra det. Kanske för att jag snart är 40? Hursomhelst skönt med valfria mikrotransaktioner där man vet vad man köper, till skillnad från Rocket League. Har nog dessvärre lagt en hundring på nycklar och bilar.

Medlem

Helt sinnessjukt.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag är en av dem som inte lagt en krona på spelet och heller inte kommer att göra det. Kanske för att jag snart är 40? Hursomhelst skönt med valfria mikrotransaktioner där man vet vad man köper, till skillnad från Rocket League. Har nog dessvärre lagt en hundring på nycklar och bilar.

Spelar du spelen? Vad är det för fel att vilja ge pengar för ett bra spel och supporta utvecklarna? Vad gör åldern för skillnad menar du?

Gen
Medlem
Skrivet av Fulci:

Spelar du spelen? Vad är det för fel att vilja ge pengar för ett bra spel och supporta utvecklarna? Vad gör åldern för skillnad menar du?

Ja, någon kvart då och då. Det är inte alls fel men tyckte det var intressant att snittsumman är 760kr per person då jag knappast kan vara den ende som inte köpt något i spelet. Hade jag spelat spelet flera timmar per dag kanske jag också hade köpt kosmetiska saker, vem vet. Det där med åldern var en öppen fråga då äldre personer har oftast mindre tid att spel än yngre personer.

Medlem
Skrivet av Gen:

Ja, någon kvart då och då. Det är inte alls fel men tyckte det var intressant att snittsumman är 760kr per person då jag knappast kan vara den ende som inte köpt något i spelet. Hade jag spelat spelet flera timmar per dag kanske jag också hade köpt kosmetiska saker, vem vet. Det där med åldern var en öppen fråga då äldre personer har oftast mindre tid att spel än yngre personer.

Ok, jag fattar. Frågade bara för att det lät som du spelade mycket,

Gen
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ok, jag fattar. Frågade bara för att det lät som du spelade mycket,

Jaha, nej Har nog bara 10 timmar totalt i spelet. Spelar du det mycket?

Medlem

Läste att hela 69% av alla spelarna i spelet har köpt saker in game. Vet inte om det var på iOS bara eller om det var totalt över alla platformar. Helt jävla galet.

Medlem

Mina barn ruinerar mig med detta spel. Men det är värt det eftersom dom ändå spelar. Har alltid velat att sönerna ska börja spela spel men dom håller hela tiden på med hockey och andra fysiska sporter. Jag försöker få in dom nu när solen skiner så dom kan spela mer än vara utomhus.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Suck, inte undra på att alla jättar i branschen vill hoppa på detta enorma pengatåg och släpper diverse former av mmo/online skit i spel som tidigare varit enbart singleplayer.

Ge fan i att köpa skit inne i spelen kids så jag får ha kvar mina spel som just singleplayer, hör ni det?

Medlem

@Artifactor: Ser du inga problem med att trigga folk till att köpa halvt meningslösa saker för alldeles för mycket pengar? Tycker inte alls om free to play-konceptet, mjölka folk på så mycket pengar dom kan innan spelarna hoppar på nästa Gratis grej och lämnar dyra digitala hattar bakom sig.

Avstängd
Skrivet av anon_165499:

Jag förstår mig inte på fortnites framgångar, tror jag börjar bli gammal. På min tid hade vi wow, CS och dota. Det var goda tider det.
Visar sig att småkusinen inte ens visste att det fanns Pokémon innan Pokémon Go. Wtf.
I dessa tider är ju tamefan Super Mario hardcore. *Fäller en tår

Ta det lugnt, om WoW fanns på "din tid" är du inte gammal

Avstängd
Skrivet av anon_165499:

Jag förstår mig inte på fortnites framgångar, tror jag börjar bli gammal. På min tid hade vi wow, CS och dota. Det var goda tider det.
Visar sig att småkusinen inte ens visste att det fanns Pokémon innan Pokémon Go. Wtf.
I dessa tider är ju tamefan Super Mario hardcore. *Fäller en tår

Ja, det är vansinne. Många gamla spel anses idag "hardcore" som bara var spel på våra goda tider. Självfallet hade vi också våra "hardcore"-spel på våra tider som exempelvis Battletoads, Contra och liknande.

Du får ta och damma av din gamla GameBoy Color och låta småkussen få spela Red/Blue och sedan Gold/Silver för att få förståelse för vad som gjorde Pokémon till att bli den gigant den är idag!

Det tråkiga med Fortnites framgångar är då att fler potentiella utvecklare ser att det finns mer pengar att tjäna i att implementera mikrotransaktioner än att skapa omtyckt content. Skapa något simpelt och sitt sedan och slipa mer på kosmetik än spelbar content. Fördelen är väl att graphical artists får mer betalat(?).

Ambassadör
Xbox

Jag har inget emot det, då det i alla fall bara är kosmetiska saker utan lootboxes. Däremot så kan jag inte förstå det roliga med att köpa skins, har aldrig gjort. Det kan vara kul att låsa upp skins etc genom att spela, som en slags belöning men betala extra för det? Pfft haha


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

@Artifactor: Ser du inga problem med att trigga folk till att köpa halvt meningslösa saker för alldeles för mycket pengar? Tycker inte alls om free to play-konceptet, mjölka folk på så mycket pengar dom kan innan spelarna hoppar på nästa Gratis grej och lämnar dyra digitala hattar bakom sig.

Hej Leffe!

Nej, ser absolut inga problem med valfria kosmetiska mikrotransaktioner.

Medlem

@Artifactor: Då så är ju allt bra. 😀

Medlem

Bra spel!både jag och min son har lagt ner några hundra på det här spelet. Min son slösade alla födelsedag pengar på spelet. Säkert runt 400-500kr. Men jag bara 250kr ca och planerar inte att behöva lägga ner mer pengar. Spelar detta spel GoW och GTA online varje dag nu.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

@Artifactor: Ser du inga problem med att trigga folk till att köpa halvt meningslösa saker för alldeles för mycket pengar? Tycker inte alls om free to play-konceptet, mjölka folk på så mycket pengar dom kan innan spelarna hoppar på nästa Gratis grej och lämnar dyra digitala hattar bakom sig.

Finns mycket meningslösa saker i världen, tycker skins i ett spel är mindre orda om. Däremot bör det såklart begränsas strikt för barn. Men jag ser hellre kidsen spendera ett par 100 på skins än cigg och sitta hunka utanför donken.
Vad vuxna gör med sina pengar ska inte ens diskuteras sålänge det inte är olagligt.
Jag brukar droppa några 100lappar per league i Path of Exile t.ex, en go helg vid datorn och 300 kr "fattigare" eller en go helg på krogen och 2000 fattigare

Medlem

Jag har lite av ett moraliskt dilemma kring mikrotransaktioner. Grabben har lagt 100 kr på Fortnite, men nu har han börjat vilja köpa saker i Roblox. "Alla kompisar" får ju. Jag tycker givetvis att man ska stödja spelmakare, så upp till 400-500 kr är egentligen inget konstigt för ett och samma spel.

Men inte för kosmetiska skins och andra meningslösa prylar som riskerar att göra barnen fartblinda. Jag blir ledsen när jag sonen berätta om sina klasskompisar som bara önskat sig pengar till Fortnite, och vips har de köpt Fortnite Bucks och spenderat 1500 kr på ett spel som de tröttnar på om någon månad.

Visst, barn idag använder pengar mest bara till nöje ändå då många föräldrar lägger mycket mer på barnen än när man själv var ung på 80-talet, men jag vill gärna få något för pengarna än bara krims-krams. Hellre köper jag till nya banor eller sånt, men det är lite av ett moraliskt dilemma nu när man får spelen gratis. Något i mig tycker det är konstigt att lägga pengar på saker som borde funnits med från början.

Medlem

@Gen: jag trodde också jag lagt en hundring på rl men det visade sig vara närmare åtta hundringar. Men så har jag ju säkert 50 meningslösa dekaler också.

Jag är svag för nikrotransaktioner så jag håller mig från Fortnite.

Gen
Medlem
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

@Gen: jag trodde också jag lagt en hundring på rl men det visade sig vara närmare åtta hundringar. Men så har jag ju säkert 50 meningslösa dekaler också.

Jag är svag för nikrotransaktioner så jag håller mig från Fortnite.

Oftast märker man ju inte att någon femtilapp här och där försvinner

1
Skriv svar