Bioware “vill göra mindre spel”

Robot
Bioware “vill göra mindre spel”

Tror också att Andromeda fick lida orättvist mycket av konkurrensen.


Medlem

Ööööh, nej!

Spelet fick sina betyg för att det inte var bättre än så. Bitvis var spelet rent utsagt skitdåligt, inte hela spelet givetvis, men storyn, alla karaktärer med trötta ansikten och spontana spastiska danser, en story som skulle refuserats av Uwe Boll samt mängder av andra små saker i spelet som inte höll hög klass, bidrog till ett spel som i slutändan inte är värt mer än 2,5-3 i betyg, oavsett vilka andra spel som släpptes samtidigt. En bra skapelse inom alla medium ska kunna stå på sina egna ben oavsett eventuell konkurrens. Det är bara en usel bortförklaring för att spelet inte alls nådde de tidigare spelens höjder helt enkelt.

Bioware borde snarare gå tillbaka till rötterna och göra riktigt rollspel igen, inte hålla på och tramsa runt med co/op lootshooters och lägga ut sina älskade ip:s på entreprenad till c-laget, som i fallet med ME:A.

Medlem

Översatt:

Bioware "vill också göra ett Fortnite eller Minecraft eller Hearthstone"

Medlem

Konkurrens hade ju inget som helst med saken att göra. Problemet var allt skit som pågick internt som resulterade att spelet släpptes I väldigt dåligt skick med allvarliga brister.
Att dom bytte till Frostbite var en total katastrof för spelet då verktygen som dom behövde existerade helt enkelt inte.

Men det är fortfarande ett bra och roligt spel nu när det har patchats ordentligt, och jag är irriterad över att EA var så snabba att lägga ner projektet och slopa singleplayer DLC'n.

Medlem

Jag har länge efterfrågat mer mid range spel från stora utvecklare. Tycker det är synd när de hela tiden klagar på stegrande utvecklingskostnader, samtidigt som de själva medvetet verkar välja bort billigare produktioner som ändå har en stor publik.

Jag hoppas definitivt på fler spel i Hellblades anda från stora studios. Stora namn, talangfulla utvecklare, men en mindre budget, kortare upplevelser och förhoppningsvis en prislapp som matchar (199-349kr).

Medlem

Kul att alla spelen han nämde är spel som sålde bra och inget av dem är RPG så varför skulle det spela någon roll med ett ip som Mass Effect. Om spelet inte var skräp då, vilket det är...

CFW
Medlem

@Chomag: Mycket fint skrivet och väl sammanfattat!

Medlem

@Chomag:
Att säga att Uwe Boll inte skulle gjort film av det är inte sant. Den mannen skulle göra film om två pinnar på varandra om det var det han fick.

Storyn var meh. Inte lika bra som tidigare spel, men hade potential. Dock är det mest för att karaktärerna inte kändes lika utvecklade som de andra spelen, för det är karaktärerna som håller upp storyn i de andra spelen i min mening. Storyn i sig är hur basic som helst genom alla fyra spelen.
Mycket av de dåliga ansiktsanimationerna fixades i patcher efteråt, dock för sent. Och fortfarande inte jättebra. Musiken i spelet är bra, om man bara fick höra den.
Dock att det blev sånt stort utspel på animationerna förstår jag inte, 1-3 innehåller också dåliga animationer när det gäller lip-syncing, karaktärer som tittar åt fel håll, snurrande ansikten, med mera.
Folk hypade upp sig själva för mycket, och EA hjälpte inte till med sin marknadsföring.

Medlem

Dyrkade ME 1-2. Ettan minns jag som ganska ojämnt och buggigt men med ett strålande världsbygge och historia, 3 var kanske ett bättre actionspel men världen kändes inte längre riktigt så intressant när det var krigzoner överallt.

Är Andromeda värd min tid nu när det är patchat?

Medlem
Skrivet av boneless:

Dyrkade ME 1-2. Ettan minns jag som ganska ojämnt och buggigt men med ett strålande världsbygge och historia, 3 var kanske ett bättre actionspel men världen kändes inte längre riktigt så intressant när det var krigzoner överallt.

Är Andromeda värd min tid nu när det är patchat?

Jag spelade igenom det för första gången för nån månad sen och kan väl säga att mja, kanske.

Inget större fel på gameplay, det känns ganska exakt som ME3 och jag hade inget speciellt att klaga på där heller.
Problemet med Andromeda enligt mig är helt enkelt att storyn är... svag. Rent ut sagt dålig. Ibland segar den sig fram och ibland tar den såna jättekliv att man bara sitter där och undrar vad fan som hände, speciellt mot slutet av storyn går det alldeles för fort för att logiken på något sätt ska gå ihop.

Jag köpte spelet på rea och kan väl ändå inte säga att jag ångrar det, det var spelbart. Men jag kommer ännu ihåg mycket av storyn från ME2 och ME3 fast jag inte spelat dem på flera år, har redan glömt bort det mesta av Andromeda's story, så ungefär så minnesvärt är spelet.

Medlem

@boneless: Ja och nej. Det beror på var du lägger ribban för hur bra du vill ha dina spel.
Tycker fortfarande att det sämsta med spelet är karaktärernas personligheter och själva storyn. Spelet var mediokert vid release och är fortfarande mediokert efter alla patcher.

Medlem

Efter ha köpt Andromeda ska de mycket till innan jag köper ett bioware spel igen ren smörja

Medlem
Skrivet av Breger:

@Chomag:
Att säga att Uwe Boll inte skulle gjort film av det är inte sant. Den mannen skulle göra film om två pinnar på varandra om det var det han fick.

Storyn var meh. Inte lika bra som tidigare spel, men hade potential. Dock är det mest för att karaktärerna inte kändes lika utvecklade som de andra spelen, för det är karaktärerna som håller upp storyn i de andra spelen i min mening. Storyn i sig är hur basic som helst genom alla fyra spelen.
Mycket av de dåliga ansiktsanimationerna fixades i patcher efteråt, dock för sent. Och fortfarande inte jättebra. Musiken i spelet är bra, om man bara fick höra den.
Dock att det blev sånt stort utspel på animationerna förstår jag inte, 1-3 innehåller också dåliga animationer när det gäller lip-syncing, karaktärer som tittar åt fel håll, snurrande ansikten, med mera.
Folk hypade upp sig själva för mycket, och EA hjälpte inte till med sin marknadsföring.

Kritiken mot animationerna var väl befogade.
https://www.youtube.com/watch?v=M4LPhG7L1qM

Spelet såg fantastiskt ut när det fortfarande höll på att utvecklas på Unreal motorn, men när dom bytte till Frostbite blev försämringen väldigt märkbart när det gäller karaktärer.

Medlem

Hade varit väldigt intressant att se hur det hade blivit om "riktiga" Bioware fått utveckla det, och det inte hade stressats fram, det hade väldigt mycket potential.

Jag håller dock helt med om att betyget antagligen influerades av andra, bättre, spel som släpptes samtidigt. Det brukar vara så.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ambassadör
Xbox

@boneless: Ytterst tveksamt. Att de fixat till en del tekniska brister med patchar är ju fortfarande bara som att sminka grisen. Spelets problem ligger i story, MMO-fetch-quest-världsbygget, usla dialoger och karaktärer. De companions man kan ha varierar från "ok" som bäst till "kan jag slänga ut den här jäveln från mitt skepp?" som värst. Dialoger och "humor" ligger på högstadienivå och skämskudden åker fram titt som tätt. Storyn är generisk och ospännande och kan väl bäst beskrivas som "meh". Inte Mass Effect direkt...

Som Mass Effect-fan så hade jag så här i efterhand helst inte spelat Andromeda alls, besvikelsen var och är enorm. Har man aldrig spelat Mass Effect så kan man kanske plocka upp det på en 90%-rea och tröttna själv.

För att återknyta till artikeln så låter det som lama ursäkter för att de inte kan göra Bioware-spel längre. Jag antar att talangen har flytt.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag saknar faktiskt ps2-tiden när det gjordes många spel i många olika genrer. Skatespel, bildspel, arkadbilspel, sci-fi-shooters, spionspel och så vidare.

Idag känns det som att det släpps mycket färre spel, och alla är inom samma genre eller väldigt lika.

Om trippel-a-indie gör så att utvecklare vågar vidga sina vyer, kör på för tusan!

Medlem

Ska bli riktigt häftigt och se vad som kommer härnäst från BioWare! De verkar verkligen tagit åt sig av kritiken, men kan också se klart genom allt "internet noise" där folk hoppar på "bandwagons". Ser ljust på BioWares framtid, och Anthem är redan förbokat av min och mina kompisar.

Medlem

Eftersom jag inte köpte de andra spelen som släpptes då så faller det argumentet ganska platt. Combat var bra! Storryn bitvis okej men inte mer än så. Där emot skulle de helt skippat den "öppna" världen som för mig ändes som att den fanns där bara för att finnas utan att fylla något annat syfte, kändes ganska meningslöst att åka/springa runt kors och tvärs på planeterna. Jag spelade aldrig ME A efter att de patchat animationer mm så mitt omdöme baseras på release versionen men den gav 0 å inget alls sug efter att testa spelet igen så.

Medlem
Skrivet av Artifactor:

Ska bli riktigt häftigt och se vad som kommer härnäst från BioWare! De verkar verkligen tagit åt sig av kritiken, men kan också se klart genom allt "internet noise" där folk hoppar på "bandwagons". Ser ljust på BioWares framtid, och Anthem är redan förbokat av min och mina kompisar.

Förbokade du en digital kopia då? Jag försöker hitta någon fysisk specialutgåva, men det kanske inte finns. Funderar på Legion of Dawn-versionen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tycker det är trist att spelet fick så mycket oförtjänt hat redan innan det släpptes. Inte konstigt att flera journalister säkert sveptes med i hatstormen och gav det dåligt/ljummet betyg. Folk kritiserar Andromeda för samma saker som fanns i tidigare Mass Effect, men tydligen var det inga problem i de spelen. Alldeles för många influeras av sina favoriter på youtube och hatar/älskar spel bara för att andra gör det, det är så tydligt i dagens spelklimat.

@boneless Jag rekommenderar spelet. Det har rolig gameplay, snygga världar och ger dig många speltimmar. Dessutom är det inte speciellt dyrt idag och man kan säkert få det med EA Access så även om du inte tycker om det är det inte många slantar du behöver skiljas med.

Medlem

Själv köpte jag spelet efter att ha spelat demon direkt. Jag kan väl säga att jag gick in med väldigt låga förväntningar efter ME3 vilket nog gjorde att jag inte hatade spelet alls.

Har kört igenom det ett par ggr och tycket det är helt ok, det har sin brister precis som sina föregångare. Tror mycket av problemen kom av att Frostbite inte alls var anpassat till RPG och massa tid fick läggas på saker som de kanske inte vanligtvis lägger tid på.

En sak är ju säker iaf, det släpptes alldeles för tidigt. Typiskt EA? Föredrar CDPR där, it's done when it's done.

Medlem
Medlem
Skrivet av Dunder:

Förbokade du en digital kopia då? Jag försöker hitta någon fysisk specialutgåva, men det kanske inte finns. Funderar på Legion of Dawn-versionen.

Bara den vanliga versionen.

Medlem

Mycket bra spel som förtjänar en genomspelning.
Störde mig bra mycket mindre på detta än vad jag gjorde på 2:an (en GoW kopia med try-hard wannabees) och 3:an (världens sämsta spelslut alla kategorier).

Gillade att Ryder (körde Female) och besättning som omväxling var lite mera avslappnad och mindre stel än den militäriska Shepard och dennes manskap.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Inte ens i närheten så dåligt som vissa skriver. Visst utseende på vissa var ju lite lustigt men jaha, sjyst för övrigt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sillgam:

Tycker det är trist att spelet fick så mycket oförtjänt hat redan innan det släpptes. Inte konstigt att flera journalister säkert sveptes med i hatstormen och gav det dåligt/ljummet betyg. Folk kritiserar Andromeda för samma saker som fanns i tidigare Mass Effect, men tydligen var det inga problem i de spelen. Alldeles för många influeras av sina favoriter på youtube och hatar/älskar spel bara för att andra gör det, det är så tydligt i dagens spelklimat.

@boneless Jag rekommenderar spelet. Det har rolig gameplay, snygga världar och ger dig många speltimmar. Dessutom är det inte speciellt dyrt idag och man kan säkert få det med EA Access så även om du inte tycker om det är det inte många slantar du behöver skiljas med.

Det kan inte vara så att andra helt enkelt har en annan uppfattning än dig? Själv spelade jag demot av ME:A (ca 5h långt) och fick rätt kraftig avsmak. När det släpptes på Origin Access testade jag det igen då jag tänkte att det kanske bara började svagt, men gav upp efter ca 15h speltid. Det var framför allt det nästan absurt dåliga manuset som skrämde bort mig. Striderna var helt okej och en av få positiva aspekter.

Medlem

@Sisyr: Ge några exempel på det dåliga manuset. Undvik gärna de replikerna som alla redan sett och alla redan vet är dåliga.

Medlem

Visst, det låter bra med ett stort fast litet spel. De kan göra Neverwinter Nights 3, i samma utförande som 1:an, med bara snäppet bättre grafik. Och göra spelkartan hur stor som helst och open world. Då blir det nog ett lagom lillstort spel. Och så hade man fått sig sina drömmars uppföljare.

Medlem

Det är allas fel förutom vårat eget att MEA failade
- Bioware


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem
Skrivet av Sillgam:

@Sisyr: Ge några exempel på det dåliga manuset. Undvik gärna de replikerna som alla redan sett och alla redan vet är dåliga.

Det är ett populärt spel att hata på, helt enkelt, och man kommer aldrig med egna exempel, utan man hoppar bara på andras... Bandwagon-fenomenet är stort även här på FZ, tyvärr.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar