SweClockers köttar grafikkort med Battlefield V

Robot
SweClockers köttar grafikkort med Battlefield V

Datan du (inte?) visste du ville ha.

#battlefield-v


Medlem

Jäklar. Visst de skruvar upp detaljer och så, och nVidia har inte släppt några drivers för BF5 samt spelet är inte optimerat ännu då det är en Alpha och sånt sker under en beta men jävlar vilket kliv ner i prestandan jämfört mot BF1.
Kör 1440p, Ultra med mitt 1070 och ligger iaf över 100fps konstant i BF1 men i BF5 alphan går jag alltså ner UNDER 60 fps #sadface

Hoppas drivers och optimeringar iaf kommer hålla mig över 60 fps vid release. Tänkte ju vänta på 1100 serien innan man gör något val men det har ju varit kul att inte behöva spela spel på lägsta tänkbara inställningarna till skillnad från när man pluggade och inte kunde slänga ut 6-7k på ett grafikkort. Men men så är ju 1000 serien två år gammal ifs och det är otroligt naivt att tro att spelmotorer inte kommer uppgraderas under åren och då kräva fläskigare hårdvara så detta är nog egentligen rätt väntat.
Skulle varit coolt om det kom ett grafikkort där man kunde t.ex. byta ut minnen till högre kapacitet t.ex. men det skulle så klart inte gå rent praktiskt pga hur grafikkort är tillverkade.

Medlem

@Fuidama låter som du har lite att fundera över här.


signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Fragtjuv

Får se hur mitt 1080 klarar sig.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Hoppas jag klarar mig med 1080Ti

Medlem

Testat spelet med 1080Ti SLI och det blir rätt mycket lagg i upplösningen 3840x2160. Till skillnad från BF1 vill jag tillägga.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Jäklar. Visst de skruvar upp detaljer och så, och nVidia har inte släppt några drivers för BF5 samt spelet är inte optimerat ännu då det är en Alpha och sånt sker under en beta men jävlar vilket kliv ner i prestandan jämfört mot BF1.
Kör 1440p, Ultra med mitt 1070 och ligger iaf över 100fps konstant i BF1 men i BF5 alphan går jag alltså ner UNDER 60 fps #sadface

Hurdå? Enligt swecs test ligger ett 1070 inte i närheten av 100fps+ hela tiden. Medelvärde på 76fps. Visst ett gammalt test, men har det optimerats så mycket tills nu behöver vi nog inte vara oroliga över BF5 med 1070.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14318?key=2051f87...

Gen
Medlem

Oj, jag lirar normalt sett i 3440x1440p@100Hz med ett 1080Ti. Hoppas på optimeringar annars blir det inte roligt.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Hurdå? Enligt swecs test ligger ett 1070 inte i närheten av 100fps+ hela tiden. Medelvärde på 76fps. Visst ett gammalt test, men har det optimerats så mycket tills nu behöver vi nog inte vara oroliga över BF5 med 1070.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14318?key=2051f87...

Troligtvis, men Sweclockers test är ju två år gammalt och det är ju inte så kul att behöva vänta två år på att få en dubblering av FPS direkt. Men det är ju orimligt att Sweclockers ska uppdatera sina benchmarks varje gång som Dice släpper optimeringar till BF1 eftersom de i princip släppt en patch mer eller mindre varje månad med någon liten fix, och även förbättringar från nVidias sida genom åren har säkert gjort skillnad.
Sen så kör jag med överklockad CPU och GPU och även om inställningarna i övrigt är på Ultra så är HBAO och TAA avstängda så det är lite sanning med modifikation.
Hur som helst, jag får över 100 fps när jag spelar, om någon annan inte får det med ett 1070 så säger inte det mycket då resten av datorn kan vara avgörande för prestandan, men att se en halvering av FPS var måttligt förvånande bara även om det är en Alpha test med tanke på hur bra Frostbite motorn är ändå, antar de skruvat upp detaljer och effekter till max i den uppdaterade motorn bara.

Medlem

Glöm inte att detta är pre-alpha (om den inte nyligen nått alpha-stadie). Prestandan man upplever nu är delvis kass då spelet inte är optimerat för fem öre än. Oroa er inte, spelet lär flyta på utan problem vid release, om dom inte lyckas dra en BF4-release.

Redaktör
Skrivet av Rydike:

Glöm inte att detta är pre-alpha (om den inte nyligen nått alpha-stadie). Prestandan man upplever nu är delvis kass då spelet inte är optimerat för fem öre än. Oroa er inte, spelet lär flyta på utan problem vid release, om dom inte lyckas dra en BF4-release.

Skrivet av Gen:

Oj, jag lirar normalt sett i 3440x1440p@100Hz med ett 1080Ti. Hoppas på optimeringar annars blir det inte roligt.

Tror inte det finns nån annan spelmotor än Frostbite som möjliggör 60 fps i ett så snyggt MP-spel som Battlefield 1 (tester med GTX 1080 Ti, klockat och oklockat, singel och SLI). Samtidigt både flyter och ser dert bra ut med låga grafikinställningar. Vore en sensation om inte BFV flyter bra vid release.


signatur
Medlem

Alla kommer köpta skiteb,

Medlem

Vi får väl se när det slutligen släpps och med optimerade drivrutiner.

Förresten varför går Sweclockers ner 04:30 varje natt för "underhåll"?, verkar synnerligen oseriöst!

Medlem

Det här begreppet Alpha går sällan hem bland random pubs.. Det är 4 månader kvar till release, optimeringarna och buggfixarna är det som är fullt fokus nu för utvecklarna.

Medlem
Skrivet av Gen:

Oj, jag lirar normalt sett i 3440x1440p@100Hz med ett 1080Ti. Hoppas på optimeringar annars blir det inte roligt.

Det är ju bara att sänka grafiknivån en aning så hemskt är det inte. Annars kan du roa dig med att du får en anledning att byta ut ditt slöa 1080ti.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Hurdå? Enligt swecs test ligger ett 1070 inte i närheten av 100fps+ hela tiden. Medelvärde på 76fps. Visst ett gammalt test, men har det optimerats så mycket tills nu behöver vi nog inte vara oroliga över BF5 med 1070.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14318?key=2051f87...

jag har också en 1070, bf1 snittade 100-150fps på max allt (med 1920x1080 förstås) när jag körde det. i regel så har dom flesta spelen i bf-serien varit ganska bra optimerade tycker jag!


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

jag har också en 1070, bf1 snittade 100-150fps på max allt (med 1920x1080 förstås) när jag körde det. i regel så har dom flesta spelen i bf-serien varit ganska bra optimerade tycker jag!

Nej, allt under 1080 kan kastas i soptunnan, speciellt vid allt över 1080.

Medlem

Konsolerna håller tillbaka utvecklingen!!!😠😠😠

🤭


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Ni som har problem med stutter, dålig fps och liknande testa detta i video settings:

Vertical Sync 0
Motion Blur 0
Weapon DOF 0
Chromatic Aberration 0
Film Grain 0
Vignette 0
Lens Distortion 0

Och på Advanced:

DX12 Enabled: 0
Resolution Scale: 100%
Framerate Limiter: Monitor Refreshrate

Och på Grafic Quality välj vad din dator klarar av men jag rekommendera att stänga av Ambient Occlusion (Längst ner)

Medlem

datan...... hoppas det var ett skämt att skriva så.

Medlem

@Zakkkke:
Är lite av Emils grej att skriva data bara för att reta massan 😀

Medlem
Skrivet av Zakkkke:

datan...... hoppas det var ett skämt att skriva så.

Skrivet av DAoG:

@Zakkkke:
Är lite av Emils grej att skriva data bara för att reta massan 😀

I underrubriken är det helt rätt att skriva "datan".
Eftersom det är just data vi får genom dessa tester! Så Emil skämtar inte.

Medlem

off topic:

Jag vet att detta diskuterats tidigare och folk redan sagt att det faktiskt fanns. Men jag blev likväl rätt glad över vad jag fann på Imperial War Museum i tisdags!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Gen
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju bara att sänka grafiknivån en aning så hemskt är det inte. Annars kan du roa dig med att du får en anledning att byta ut ditt slöa 1080ti.

Mja, det beror väl lite på vad man måste sänka Förhoppningsvis inget alltför viktigt. Division är ju ett sådant spel som har så många inställningar att det är lätt att hitta något som passar ens rigg perfekt

Skrivet av Tomas Helenius:

Tror inte det finns nån annan spelmotor än Frostbite som möjliggör 60 fps i ett så snyggt MP-spel som Battlefield 1 (tester med GTX 1080 Ti, klockat och oklockat, singel och SLI). Samtidigt både flyter och ser dert bra ut med låga grafikinställningar. Vore en sensation om inte BFV flyter bra vid release.

Exakt. Tycker DICE alltid levererat spel som flyter perfekt på många olika datorer och vore underligt om samma inte gällde BFV. Jag föredrar personligen att testa Betan istället för Alphan då den lär representera slutprodukten på ett bättre sätt.

1
Skriv svar