Filmrecension: Jurassic World: Fallen Kingdom

Avstängd
Filmrecension: Jurassic World: Fallen Kingdom

Jurassic World (2015) var en stor succé (tycker inte jag då den är en jävla skitfilm som inte ens borde existera) och nu har den nya uppföljaren i den planerade trilogin kommit: Jurassic World: Fallen Kingdom. Denna gång är det geniet Juan Antonio Bayona (Barnhemmet, Sju minuter efter midnatt) som sitter i registolen. Istället för bara korkade klyschor och ren action så ger han oss en vacker stämningsfull filmupplevelse som är fylld av skräck och spänning. Nu vill jag berätta vad som är bra och dåligt med det senaste kapitlet i sagan:

Vad kan jag säga positivt om den här filmen då? Jo, vi har lovats mer dinosaurier än någonsin och dem har hållit sitt ord. Tack vare förbättrad CGI-teknik och användning av hederliga gamla animatronics så har dinosaurierna aldrig sett bättre ut än Spielbergs mastodontmästerverk. Den förjävliga CGI:N från första filmen av Colin Trevorrow är så dålig att man kan nästan spy. Men nog om det. Här leker J.A Bayona med action och skräck samt humor väldigt bra på ett snyggt och renhårigt sätt. Jag har aldrig sett sådant sedan originalet från 1993. Kemin mellan Claire och Owen är på spänn hela tiden men samtidigt väldigt underhållande då Bryce Dallas Howard och Chris Pratt är typ kompisar.

Man vill inte möta den här jäveln en mörk kväll.

Skådespelarna denna gång är ännu bättre än den förra. Barnskådespelaren Isabella Sermon gör sin debutroll här som Maisie Lockwood och hon gör det jävligt bra. Otroligt trovärdig, jäkligt skicklig för att vara sin debutroll. Hon är väldigt bra. Handlingen bidrar nytt material till sagan och lämnar oss med tankeställande frågor som man längtar till att få svar på. Scenerna i filmen är geniala och gör sig verkligen minnesvärda. Öppningsscenen är otroligt intensiv men jag spoilar inget utan det får ni se själva. Karaktärernas utveckling är väldigt bra uttänkt och för vissa känner man otrolig sympati för (ja, nästan). Bayona kan konsten att odla fram skräck och här så har han lyckats skapa en fin otrolig balans mellan action och skräck. Michael Giacchino lyckas återigen skapa fantastisk musik till filmen också.

T-rexen kändes mer som fanservice än karaktär.

Vad som är negativt då är då att filmen kunde ha varit längre då den går lite för fort fram. Man hinner med mycket men det känns bara som om dem trycker på det hela. Men man märker knappt av det. Sen manuset kunde ha bearbetats lite mer men så går det när man ger jobbet åt en noob som Trevorrow och Connolly. Det är som om de gjort manus till en animerad barnfilm. Men annars så är det tillräckligt bra för att man ska vara nöjd. Men dem borde ge jobbet åt någon som kan faktiskt skriva ett riktigt manus. 10 miljoner dollar för en utrotningshotad dinosaurie är väldigt lite. Vissa karaktärer är löjliga och onödiga då de flesta gör dumma val eller riskerar livet för ingenting. Jurassic-serien har haft många antagonister men här så var dem väldigt bleka och platta. Men jag som inte bryr mig så mycket om sånt tyckte att det var tillräckligt bra. Jag vill inte ha några idioter som överspelar.

Sammanfattat så tycker jag Fallen Kingdom är uppföljaren som sagan förtjänar. Slutet lämnar en underbar cliffhanger och jag längtar verkligen till nästa film (Trevorrow regisserar den så jag vet inte hur det kommer gå). Filmen är helt enkelt underbar, en av dem bästa sedan originalet och ger oss i bion en fantastisk upplevelse från början och till slut.

Jurassic World: Fallen Kingdom
4
Mycket bra
+
Fler dinosaurier
+
Spännande på allvar
+
Skitbra karaktärsutveckling men...
-
...skurkarna är platta och tråkiga
-
Indoraptor dör för tidigt
-
Colin Trevorrow skrev manuset
Det här betyder betygen på FZ

Kommentera gärna vad ni tyckte om Fallen Kingdom!


signatur

Why so serious?

Moderator | Testpilot

Snyggt! Glöm inte bort att det finns en egen del på forumet för medlemsrecensioner https://www.fz.se/forum/291-medlemmarnas-recensioner


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Slutet förstörde hela filmen för mig, idiotförklarar verkligen publiken.

Avstängd

Jag vet inte om det är jag som har tittat på för mycket "screenplaying-youtube-lärare" på nätet (riktiga sådana som t.ex. "Lessons from the Screeplay") som gjort att jag överanalyserar biofilmer numera, men jag gillade filmen för var det var och jag räknade inte med någon fantastisk story som skulle få mig att se tillbaka på den som ett legendariskt levande mästerverk, samtidigt som jag kände att "filmen inte riktigt visste vad den ville".

Den inkluderade action, den inkluderade nostalgisk krypande skräck som från klassikern, den inkluderade fan-service, men jag hade svårt att hitta någon röd tråd i det hela som på ett vettigt sätt kunde knyta samman och rättfärdiga alla dessa övriga element i en överhängande story. Sen har det ju tyvärr blivit så med alla AAA+ filmer att de hela tiden måste avsluta filmen med en potentiell "teaser" inför nästa bara för att.

Bara denna simpla grej gör ju att den röda tråden egentligen inte behöver vara så viktig eftersom det hela kan nästan tolkas som ett "TV-avsnitt" i "Jurassic Park-serien". Detta lider i princip alla AAA+ filmer av idag. Det är en utveckling som jag tycker gör att många folkkära "filmserier" har gått från att vara legendariska till irriterande mjölkande katastrofer (som t.ex. senaste Transformers 5).

Medlem

Ja där ser man, smaken är som baken. Själv tyckte jag Jurassic World var helt okej popcornsfilm medans jag tyckte denna var den sämsta filmen i hela jurassic serien.

Början av filmen va väl okej men den senare halvan kändes som en helt annan film som lånade så mycket scener från tidigare filmer att absolut ingenting blev spännande eller överraskande. Satt mest och gäspade och pillade på mobilen mot slutet för jag gissade korrekt hur alla scener skulle utspelas långt före det visades på bioduken.

Medlem
Skrivet av Cirdane:

pillade på mobilen mot slutet för jag gissade korrekt hur alla scener skulle utspelas långt före det visades på bioduken.

Om det sitter folk i salongen, please... gå ut i stället. I all välmening. För vår skull som fortfarande tittar. Det är helt enkelt extremt störande när någon plötsligt börjar pilla på mobilen mitt i filmen.

Medlem

@jamaha121: trevlig recension! Skönt avslappnad ton i texten också (det är nog första gången jag ser ordet "noob" i en recension ).

Jag gillade också filmen. Helt okej popcorn-rulle. Jag hade kanske inte gett den en fyra, pga det något svaga manuset, men åtminstone en stark trea.

Avstängd
Skrivet av Nemo:

@jamaha121: trevlig recension! Skönt avslappnad ton i texten också (det är nog första gången jag ser ordet "noob" i en recension ).

Jag gillade också filmen. Helt okej popcorn-rulle. Jag hade kanske inte gett den en fyra, pga det något svaga manuset, men åtminstone en stark trea.

Tack för feedback!


signatur

Why so serious?

1
Skriv svar