Kinesiska speljätten WeGame vill utmana Steam

Robot
Kinesiska speljätten WeGame vill utmana Steam

Ännu ett steg av Tencent.

#Tencent, #wegame


Medlem

Kinesisk steam, nej tack, varför? Jo för att tjänsten kommer inte ha spel som kinesiska regeringen anser är fel.

Medlem

@jehuty: Vilka spel har Regeringen bannlyst än så länge då?

Medlem

"Om du inte levt under ett berg kommer det nog inte som en nyhet att Tencent expanderar. "

Aldrig hört talats om Tencent.

Medlem

@Huvan: Orkar inte ta reda på den biten men Valve ska släppa en kinesisk version av steam, varför tror du att dom behöver släppa en anpassad version för Kina marknaden.

Vi vet mycket väl att Kina censurera saker som inte faller i deras smak, dom stänger av kanaler 3 sekunder efter att kanalen nämner något dom inte gillar och tror du att spelmarknaden inte censureras är du naiv.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

"Om du inte levt under ett berg kommer det nog inte som en nyhet att Tencent expanderar. "

Aldrig hört talats om Tencent.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tencent#Video_game

Ett stort bolag som äger aktier/andelar i många olika saker.
Dom har mest fått uppmärksamhet för Spel, mest inom Mobila sektorn men har börjat expandera till vanliga platformar.

Tencent är t.ex. det företaget som har enskild rätt att "publicera" PUBG i kina.
Och var nyligen i nyheterna om att dom hade köpt upp andelar hos Ubisoft istället för vivendi.
Folk är också rädda att dom ska förstöra Path of Exiles som dom har fått majoritet inom.

Med deras bakgrund med mobilspel så kan det sluta dåligt, speciellt för POE


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Releasehästryttare

Förhoppningsvis kommer detta till oss snart då!

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

"Om du inte levt under ett berg kommer det nog inte som en nyhet att Tencent expanderar. "

Aldrig hört talats om Tencent.

Samma här Väldigt konstig formulering, som om detta företag är en självklarhet att veta någonting om . Jag tror majoriteten här på FZ inte vet om detta företag imho^^

Medlem
Medlem
Skrivet av epson55:

Samma här Väldigt konstig formulering, som om detta företag är en självklarhet att veta någonting om . Jag tror majoriteten här på FZ inte vet om detta företag imho^^

FZ har själva gjort nyheter om Tencent.
Du kan söka innehåll längst upp på sidan :>


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Steam har visserligen mer spel men omkring 98% är skräp..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Steam har visserligen mer spel men omkring 98% är skräp..

Smaken är som baken.
att säga att enbart 2% är bra spel är bs
Du har uppenbarligenen ganska liten spelstil/typ som du tycker om
Shooters och AAA titlar skulle jag betta på


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skribent

@epson55: Någon borde göra en poll!


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

@Godofcheese: De äger halva Epic Games (Fortnite) & Riot Games (LoL).

EDIT även WePay (Swish i Kina).

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

FZ har själva gjort nyheter om Tencent.
Du kan söka innehåll längst upp på sidan :>

Frågan är om de är så tilltalande ändå, att de får folks uppmärksamhet/folk kmr ihåg det Dunno

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

@epson55: Någon borde göra en poll!

Yeah perhaps

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Smaken är som baken.
att säga att enbart 2% är bra spel är bs
Du har uppenbarligenen ganska liten spelstil/typ som du tycker om
Shooters och AAA titlar skulle jag betta på

Njae år 2017 släpptes 7,672 spel på Steam.
https://www.polygon.com/2018/1/10/16873446/steam-release-date...
Låter väl inte helt orimligt att det bara var drygt 150 av dessa som var "bra"?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Njae år 2017 släpptes 7,672 spel på Steam.
https://www.polygon.com/2018/1/10/16873446/steam-release-date...
Låter väl inte helt orimligt att det bara var drygt 150 av dessa som var "bra"?

Mums, älskar att läsa Polygon
Får ont i hela kroppen jag bara tänker på dem.

Men ja, Det har blivit mer spel på platformen pga deras ändring med steam direct.
Dock shovelware, assetflips och troll spel är inte tillåtna på platformen.
Majoriteten är såklart Indie Titlar av olika genre, du kommer troligen bara ändå se den typen av spel du tycker om när du är i affären och tittar.

Men när man läser "7,672 nya spel 2017" och inte ger en komplett lista med de spel som vart accepterade via Steam Direct, och de spel som vart kvar efter kvalitet granskning, så ska man ta det med en nypa salt och granska det lite själv.

Jag har liksom över 500 spel på mitt steamkonto, och alla de spelen anser jag ha en bra kvalitet.
Som sagt, smaken är som baken.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Håller helst kineserna borta från min EU spelmarknad, tyvärr
INB4 neckbeard rage, även om jag gillar mitt Steam är det ju en plattform med 99% skitspel.
Det är på blizz appen kvalitén finns

Skrivet av Godofcheese:

Men när man läser "7,672 nya spel 2017" och inte ger en komplett lista med de spel som vart accepterade via Steam Direct, och de spel som vart kvar efter kvalitet granskning, så ska man ta det med en nypa salt och granska det lite själv.

Jag har liksom över 500 spel på mitt steamkonto, och alla de spelen anser jag ha en bra kvalitet.
Som sagt, smaken är som baken.

Det är ju lite roligt med tanke på att det i skrivande stund finns ca 25500 spel på steam totalt (enligt storefronten när jag kollar) så dina 500 spel representerar nästan perfekt 2% av tillgängliga spel...

Releasehästryttare

@Widowmaker-EATTJ: Är över 27000 spel. Källa = min steam

You have viewed all that Steam has to offer!
We are out of titles to show you!
You may be able to get more titles by changing your customization options - or come back later, new products are released daily.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Widowmaker-EATTJ: Är över 27000 spel. Källa = min steam

You have viewed all that Steam has to offer!
We are out of titles to show you!
You may be able to get more titles by changing your customization options - or come back later, new products are released daily.

Du har glott genom alla titlarna på Steam? ...lite respekt ska du nog ändå ha för det, haha!

Medlem

@jehuty: inte för att jag direkt behöver fler plattformar för spel.. Men precis som att Steam i Kina inte kommer ha alla spel som vi har eftersom de säkerligen måste dölja några för kineser så kommer säkert en västversion av wegame ha spel som kineserna inte har.

@Devan: tittade bara nere i storefronten utan att vara inloggad med enda valda typ "spel" och fick då fram 25470.. det finns ju annat än spel på steam men ville inte räkna med mjukvara av annat slag.

https://i.imgur.com/nHMrMHh.png

oavsett så klargör det att uttalandet om 98% skräp är möjligt trots ett innehav på 500+ spel som är bra.

vilket var vad jag fann lite smålustigt på grund av diskussionen.

[edit felstavning]

Medlem

Jag tycker att det låter spännande. Jag ser gärna fler konkurrenter till Steam, det är bara bra. Att det dessutom är en asiatisk affär gör det ännu intressantare. Jag satt faktiskt och tänkte precis, att det är lite underligt att vi inte ser fler spel från Asien/Afrika/Sydamerika. Japanska spel är ju populära, men utöver det är det få asiatiska spel som dyker upp här. Förhoppningsvis kan den här tjänsten hjälpa till att lyfta fram bra spel från den regionen.

Som några sade så finns det ju stora problem med censur i Kina, men jag vet inte hur stort problem det skulle vara för oss här i Europa. Vissa spel kanske inte kan säljas ocensurerade i Kina, men borde inte ett kinesiskt företag (som inte själv utvecklar dem) kunna sälja dem till Europa utan problem? Jag är inte helt hundra på hur den kinesiska censuren fungerar, men förhoppningsvis påverkas inte vi av den.

Releasehästryttare
Skrivet av Widowmaker-EATTJ:

@Devan: tittade bara nere i storefronten utan att vara inloggad med enda valda typ "spel" och fick då fram 25470.. det finns ju annat än spel på steam men ville inte räkna med mjukvara av annat slag.

https://i.imgur.com/nHMrMHh.png

oavsett så klargör det att uttalandet om 98% skräp är möjligt trots ett innehav på 500+ spel som är bra.

vilket var vad jag fann lite smålustigt på grund av diskussionen.

[edit felstavning]

Japp du har nog rätt, kom på att filmer och tv serier kommer med i upptäcks kön, dock ej mjukvara.

Så de kanske kan stå för de ytterligare ~1500 som jag har tackat nej till extra.

Gnällkuk

Har man inte hört talas om Tencent så har man väl kanske inte hållt sig så uppdaterad, eller har kanske väldigt snävt intresse för spel och relaterade nyheter. Tencent är ju jättestora och det har skrivits väldigt mycket om dem i spelmedia senaste tiden, en del pga. debaclet PUBG - Fortnite.

Har ingen koll på WeGame, men det känns som om den skrala mängden spel på plattformen antagligen är mycket F2P, vilket nödvändigtvis inte behöver vara något dåligt. Däremot brukar asiatiska spel generellt sett fungera sämre i väst och vice versa, men det är väl aldrig fel med fler valmöjligheter. Däremot kanske jag inte känner mig råhype på att installera en typ ÅTTONDE plattform för spel...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Har man inte hört talas om Tencent så har man väl kanske inte hållt sig så uppdaterad, eller har kanske väldigt snävt intresse för spel och relaterade nyheter.

Skulle inte direkt säga att man har ett snävt spelintresse om man inte känner till dem. Spelbranschen består av mer än PUBG och Fortnite. Om något så man har ett välmående intresse för spel om man inte känner till dem då det betyder att livet består av mer än battle royale.

KoP
Medlem
Medlem
Skrivet av Lolflakes:

"Om du inte levt under ett berg kommer det nog inte som en nyhet att Tencent expanderar. "

Aldrig hört talats om Tencent.

Skrivet av KoP:

Några spelbolag som Tencent äger:

Epic Games (Fortnite och Unreal Engine)
Riot Games (League of Legends)
Supercell (Clash of Clans, Clash Royale)
Grinding Gear (Path of Exile)

Deras spel Honor of Kings/King of Glory är det mest lönsamma mobilspelet ever. De är även skaparna bakom PUBG Mobile och har exklusiva rättigheter till PUBG i hela Kina.

Förutom detta äger de stora andelar i Blizzard, Ubisoft, Snapchat, Spotify m.m.

Deras största tjänst är dock WeChat (kinesiska Facebook) som fullständigt dominerar i Kina.

De fem högst värderade bolagen i världen brukade vara Apple, Google, Microsoft, Amazon och Facebook. Tencent gick dock nyligen om Facebook på femteplatsen.

12
Skriv svar