Sweclockers-källor: Nvidia tvingar butikerna ta kostnaden för lägre grafikkortspriser

Robot
Sweclockers-källor: Nvidia tvingar butikerna ta kostnaden för lägre grafikkortspriser

Någon måste betala prissänkningen när butikerna ska tömma lagren.

#geforce, #grafikkort, #hårdvara, #nvidia, #sweclockers, #överpris


Gen
Medlem

Skojar ni eller?

Bad guy nVidia >:-[

Medlem

typiskt, det är precis så alla dom rika Håller sig rika. på alla andras bekostnad


signatur

//monster

Medlem

Men vänta lite nu... Jag köpte mitt 1080 Ti för typ 2.000 kr MINDRE än vad de kostar nu. Om de då sänker priset till samma pris som jag betalade för något år sedan, så ligger man ju ändå kvar på samma nivå som återförsäljare sålde korten för då. Antar att Nvidia tagit ut mer per kort när efterfrågan ökade, men att återförsäljarna får sämre marginaler nu.

Kanske blir ett 1080 Ti till istället för 1180 Ti.... Om jag nu skulle vilja ta steget till 4K...


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

20% billigare kort innebär fortfarande att man betalar i runda slänga 130-140% mer än vad de var värda från början. Visst, inte mycket att göra något åt då vi alla (majoriteten iaf) är slavar under Nivdias styre. Många sitter och väntar på en ny generation kort med förhoppningen om att de gamla 1000-korten då kommer kosta mindre än utgångspris för ett par år sen. Håll inte andan i väntan på det säger jag bara.

NuZ
Testpilot

De där var fruktansvärt dålig stil av de gröna


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Funderar på att investera i ett tungt 1080 TI eventuellt senare i år eller nästa. Kanske blir bra timing då om dem går ner i pris.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Tyvärr är ju AMD helt värdelösa, hade de faktiskt skapat bra produkter hade detta inte skett.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

NuZ
Testpilot

@Kleptoman: Dom har riktigt bra produkter! Ett 580 är det mest prisvärda du kan köpa prestanda vs krona


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Vet inte om jag förstår det här fullt ut, men det verkar som att återförsäljarna valt att köpa grafikkort utan prisskydd (antagligen pga den tidigare grafikkortsbristen). Om detta stämmer så har det snarare varit en förhandling mellan återförsäljare och NVIDIA, där återförsäljarna får ångra sin girighet mycket bittert nu.

Missförstår jag detta, eller är NVIDIA helt oskyldiga?


signatur

Have a good time!

Medlem

Ingen vidare bransch att hålla på med låter det som.

Testpilot

Återförsäljarna har ju fått in hur mycket som helst när de sålt kort till miners så är väl inte konstigare än så att de får nöja sig med att dra in mindre nu?

Medlem

Om dom håller sig över eller vid MSRP så borde det här inte vara ett problem
Jag förstår om en butik sänker från 8000kr till MSRP där det ska vara, det är ju något som Nvidia skulle gå med på.
Men gör man en inofficiell butiksrea under MSRP så är det ganska no shit att nvidia inte vill vara med och betala :>
Sen är det en dbag move av Nvidia att ta bort något som har varit en grej tidigare


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@D01tY: ett 580 för 4k eller ett 1060 för ngn hundring under, typ samma prestanda?

580's var ju med påverkade av cryptomining så dom priserna är ju med smått efterblivna atm.

Medlem

Köpte mitt 1080 nytt för 4970kr (På rea), så jag kan inte klaga.

NuZ
Testpilot

@spikes: Ja de stämmer bra, samma pris på båda på netonnet t.ex. menar mer som svar på kommentaren att AMD är bajs


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

@D01tY: Mmm, grejen är väl den att dom inte kan tävla i highend spektrumet, det som folk snackar om (antar jag)

Medlem

Så länge det framgick tydligt när återförsäljarna köpte in stora mängder grafikkort för att tillgodose en tillfällig efterfrågan, att dessa inköp inte omfattades av det normala prisskyddet ifrån Nvidia, så ser jag inget fel med att de nu säger att de inte tänker ta den ekonomiska smällen av det hela. Återförsäljare är inte småbarn, de är fullt kapabla att ta egna beslut samt förstå innebörden av kontrakt och risker.

Det som dock sticker i ögat är detta: "Distributörer och återförsäljare uppmanas att köpa ännu fler grafikkort ur Geforce GTX 1000-serien om de vill ha några ordentliga volymer ur nästkommande generation. På så sätt tvingas butiker köpa in ännu fler Geforce-grafikkort."

Det är mycket möjligt att de rent tekniskt och juridiskt får bete sig på det sättet, men det är jävligt fult måste jag säga.

Medlem

Grafikkortsmarknaden behöver verkligen konkurrens. Synd att AMD inte kan ha bättre prissättning.

Inaktiv
Skrivet av Kleptoman:

Tyvärr är ju AMD helt värdelösa, hade de faktiskt skapat bra produkter hade detta inte skett.

Tyvärr så är det du säger inte sant. RX Vega är en riktigt dålig produkt, det stämmer. Men tidigare när AMD har haft bättre och/eller mer prisvärda kort ute på marknaden så har majoriteten ändå köpt Nvidia.
I övrigt så är ju AMDs processorer väldigt bra.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Tyvärr så är det du säger inte sant. RX Vega är en riktigt dålig produkt, det stämmer. Men tidigare när AMD har haft bättre och/eller mer prisvärda kort ute på marknaden så har majoriteten ändå köpt Nvidia.
I övrigt så är ju AMDs processorer väldigt bra.

Mhm, RX Vega är inte en dålig produkt
MEN skulle vara bra om AMD lyckades få den i lager för MSRP.
Kostar liksom mer än en 1080Ti som är mycket bättre.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gen
Medlem
Skrivet av Azureye:

Men vänta lite nu... Jag köpte mitt 1080 Ti för typ 2.000 kr MINDRE än vad de kostar nu. Om de då sänker priset till samma pris som jag betalade för något år sedan, så ligger man ju ändå kvar på samma nivå som återförsäljare sålde korten för då. Antar att Nvidia tagit ut mer per kort när efterfrågan ökade, men att återförsäljarna får sämre marginaler nu.

Kanske blir ett 1080 Ti till istället för 1180 Ti.... Om jag nu skulle vilja ta steget till 4K...

Säker på det? Stödet för SLI är inte speciellt bra just nu och blir bara sämre. Dessutom krävs en riktigt fläskig CPU

Medlem
Skrivet av Gen:

Säker på det? Stödet för SLI är inte speciellt bra just nu och blir bara sämre. Dessutom krävs en riktigt fläskig CPU

Absolut inte Det var därför jag skrev kanske. 1440p 144Hz G-Sync is teh sh*t!


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Gen
Medlem
Skrivet av Azureye:

Absolut inte Det var därför jag skrev kanske. 1440p 144Hz G-Sync is teh sh*t!

Synd att det inte är bättre, SLI är grymt när det väl fungerar

Medlem

Säger så här köp inga kort låt dom få svettas lite vi tvingar dom båda på detta sättet. varför skall vi ta den smällen med att köpa två år gamla kort med priserna som är nu eller med 20% lägre.. med 30-40 % lägre jo då kan man köpa men inte som det är nu inte ok. kan dom vara vidriga mot oss så kan vi vara det tillbaka.

Medlem
Skrivet av Gen:

Synd att det inte är bättre, SLI är grymt när det väl fungerar

Jag har personligen bara haft Crossfire när jag körde AMD, men det var verkligen mediokert ... Så tills det börjar komma RIKTIGT BRA 4K-skärmar med hög uppdateringsfrekvens, så nöjer jag mig med det jag har. Och då hoppas jag även att SLI fungerar bättre överlag.

EDIT: Sen att jag sitter och spelar Icewind Dale med denna setup är väl lite motsägelsefullt 😂 haha!


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Avstängd
Skrivet av Azureye:

Absolut inte Det var därför jag skrev kanske. 1440p 144Hz G-Sync is teh sh*t!

1440p...tsss. Those are rookie numbers! Köpte en Asus PG27UQ förra veckan.
Nu väntar jag bara på 1180Ti för lite bättre flyt än med mina 1080Ti. Dröjer väl minst ett halvår tills det släpps dock

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

1440p...tsss. Those are rookie numbers! Köpte en Asus PG27UQ förra veckan.
Nu väntar jag bara på 1180Ti för lite bättre flyt än med mina 1080Ti. Dröjer väl minst ett halvår tills det släpps dock

25 lax för en 27tummare, nice


signatur

//monster

Avstängd
Skrivet av monsterbenke:

25 lax för en 27tummare, nice

Nu gav Jag inte fullpris, men visst är det en saftig prislapp för att få 4k och 144Hz i samma skärm.

1
Skriv svar