Alien-franchisen: Är den död nu?

Avstängd
Alien-franchisen: Är den död nu?

Alien är ett skräckmästerverk. Utan tvekan. Den tunga atmosfären, dom olidligt långa korridorerna samt den fruktansvärda ständigt fastisande tanken om var Xenomorphen befinner sig. Spelet Isolation gav oss just den känslan. Jag själv kan ha förstört ett antal byxor när jag spelade det. Det är just det som Ridley Scotts sci-fi-mästerverk fungerar så bra. Monstret dyker inte upp för många gånger utan glider sakta in med ett skräckfyllt tempo. Sen är det otroligt klaustrofobiskt. Men jag har tänkt lite och med tanke på hur dåligt det gick för Covenant på biograferna förra året så kanske det är dags att lägga ner franchisen en gång för alla.

H.R Gigers ikoniska monster har sett bättre dagar än det här.

Missförstå mig inte, Covenant är en intressant film men inte mer än så. Jag älskar den inte, jag gillar den inte, jag hatar den kan man säga. Om det inte vore för CGI:N och dom usla skådespelarna samt att den var otroligt klichèfylld så skulle den faktiskt gå åt rätt håll. Men jag kan se direkt vad Scott gör för fel här. Han satsar mer på blod, äckel och splatter istället för renodlad skräck. Jag blev imponerad första gången på bio men efter en andra titt så var Covenant lika läskig som Teletubbies.

Uppföljarna i denna saga är också nerlagda. Och det är jag så sjukt tacksamt över. Alien är en sådan film som man inte kan dra ut på allt för länge. Vi fick sedan James Camerons Aliens som var riktigt bra trots att det är mest en actionrulle. Sedan fick vi ju Alien 3 där vi såg monstret lite väl för mycket och horribel CGI. Skräckelementet utnyttjades inte väl då. Det blev då ännu värre med Alien: Resurrection där allting var blandat med skräck och action. Och hur väl gick det. Inte väl alls. Alien-sagan har börjat gå mot ett hemskt öde som billig popcornsmörja. Så jag har nu dessvärre tack vare Prometheus och Covenant förlorat allt hopp om att franchisen någonsin kommer återgå till sina forna glansdagar igen. För en gångs skull, låt franchisen dö!

Xenomorphens mystik och skräckinjagande utseende från -79 kommer aldrig överträffas.

Kommentera nedan vad ni tycker om Alien-franchisen.


signatur

Why so serious?

Medlem

Tycker verkligen inte att de ska lägga ner den, men de kanske ska se över vad folk verkligen vill se.
De nya filmerna har bara förstört mystiken. Folk var ju riktigt peppad på Neill Blomkamps Alien-film innan de la den på paus för att lägga fokus på Covenant-skräpet.

Det ryktas om att Fox/Disney håller på med en Alien-serie, får se vad som händer.

Geeks Gaming

Kluven. Med tanke på hur många alienspel som släpptes innan man äntligen fick till ett bra i Alien isolation, kanske samma gäller för filmerna. 1:a filmen är sjukt bra, 2:a fyller sin funktion. Sen gick det utför...snabbt. Man förlitar sig på billiga jumpscares och cgi alldeles för mycket.
Om man vägrar låta franchiset dö med den lilla värdighet som finns kvar kan man väl försöka göra något radikalt, dvs ta in något wildcard i form av ett äkta fan till regissör eller producent, ta in skådisar som faktiskt fyller rollerna på ett logiskt och naturligt sätt, sluta cgi:a varannan sekund och lägga ner lite tid på effekter igen.

Samtidigt kan man ju aldrig sluta hoppas på en succé, man kan ju inte...eller vill inte.

Medlem

1an och 2an är outstanding, resten är fan riktigt kassa. Har inte ens orkat bry mig om covenant.
Back to basics till nästa rulle??


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@CliQue-SinneD: Tyckte faktiskt 3an är helt ok. Det är varken 1an eller 2an ja. Men tycker skådespeleriet och karaktärerna är bra. Slutet njaoo.... Klipp bort sista 10min så. 4an är ju som Transformers. Älska eller hata. Prometheus och Alien Covenant är som Indiana Jones o Crystal Skull....

Geeks Gaming

@Pholiage: 3:an är en bra film men kanske inte som en Alien-film. Lite samma sak med 4:an, en bra actionfilm i rymden men en dålig Alien-film

Medlem

Covenant kostade $97 miljoner och spelade in drygt $241 miljoner. Nej, franchisen är inte död.

Ambassadör
Xbox

1+2 är några av mina favoritfilmer. Resten varierar från meh till urk.

Ett mönster är väl att ju mer CGI desto sämre film.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

De nya filmerna har bara förstört mystiken.

Just detta tycker jag är det största problemet. Älskade mystiken som fanns i 1:an, när de undersöker skeppet som krasch-landat, hittar den mystiska "Space Jockey" i sin "stol", och stöter på deras "last" av ägg.
Sedan de geniala i att visa "monstret" så lite som möjligt samtidigt som den klaustrofobiska känslan i rymdskeppet nästan går att t på.

Nej jag tror aldrig "Alien" kommer kunna bli vad den en gång varit. Men med det sagt så vill jag inte påstå att det är omöjligt att göra en ny Alien-film värd namnet.

1
Skriv svar