Är du redo för Battle for Azeroth?

Robot
Är du redo för Battle for Azeroth?

Vi sammanfattar det viktigaste inför nästa expansion till WoW.

#bfa, #blizzard, #guide, #wow


Medlem

WoW i 2018.... lul


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Gen
Medlem

@Dunder: Det må vara gammalt men det är fortfarande ett bra MMO och Legion gjorde väldigt mycket rätt (till skillnad från Draenor). Annars finns alltid FFXIV eller ESO, resten är ju bara asiatiskt P2W skräp.

Medlem
Skrivet av Gen:

, resten är ju bara asiatiskt P2W skräp.

Haha, visst....

P2W har blivit ett väldigt urvattnat koncept, hör jag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Haha, visst....

P2W har blivit ett väldigt urvattnat koncept, hör jag.

Nämn några andra bra MMO:n förutom WoW, ESO och FFXIV. Go!

Finns nämligen inga (icke asiatiska) med samma djup eller samma mängd spelare, och efter flera år sen launch. SWTOR (en av dom kända "WoW dödarna") blev ju tyvärr ingen större hit. Många nya MMO:n försöker replikera WoW på många olika sätt, istället för att försöka sig på något nytt. Wildstar var ett av dessa, som dessutom marknadsfördes som "Hardcore, Hardcore!!!". Jo men visst, såpass Hardcore att dom flesta spelare flydde från spelet på bara några månader, och som ledde till F2P och i stort sett alla anställda blev uppsagda, omplacerade eller slutade frivilligt.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Meurik:

Nämn några andra bra MMO:n förutom WoW, ESO och FFXIV. Go!

Finns nämligen inga (icke asiatiska) med samma djup eller samma mängd spelare, och efter flera år sen launch. SWTOR (en av dom kända "WoW dödarna") blev ju tyvärr ingen större hit. Många nya MMO:n försöker replikera WoW på många olika sätt, istället för att försöka sig på något nytt. Wildstar var ett av dessa, som dessutom marknadsfördes som "Hardcore, Hardcore!!!". Jo men visst, såpass Hardcore att dom flesta spelare flydde från spelet på bara några månader, och som ledde till F2P och i stort sett alla anställda blev uppsagda, omplacerade eller slutade frivilligt.

Jag spelar inte direkt MMO:n längre då alla verkar satsa helt på PvE nu för tiden (vilket är supertråkigt), men jag spelade Black Desert ett tag. Det kan med enkelhet läggas till i den listan. Är det PvE man vill ha så var (och är, antar jag) SWToR bra MMO.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Gen:

@Newklear: Det må vara gammalt men det är fortfarande ett bra MMO och Legion gjorde väldigt mycket rätt (till skillnad från Draenor). Annars finns alltid FFXIV eller ESO, resten är ju bara asiatiskt P2W skräp.

Det roliga är att asiatiska p2w skräp har mycket bättre pvp, grafik och combat system. Det enda WoW har att erbjuda är PVE.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av Meurik:

Nämn några andra bra MMO:n förutom WoW, ESO och FFXIV. Go!

I samma liga som WoW? Har aldrig funnits och kommer aldrig finnas då mmo-eran är över generellt sett. Men det finns fortfarande välmående BRA mmo's utöver wow enligt mig; GW2, Eve Online, bla.

Medlem

@InfernoPervers: Tror inte eran är över. Såg väl på Twitch hur många som tittade på Bless Online de första dagarna, folk ville att det spelet skulle lyckas. Tror de flesta neckbeardsen väntar på ett MMO som ska peta Wow så de kan nöta järnet.

Medlem
Skrivet av InfernoPervers:

I samma liga som WoW? Har aldrig funnits och kommer aldrig finnas då mmo-eran är över generellt sett. Men det finns fortfarande välmående BRA mmo's utöver wow enligt mig; GW2, Eve Online, bla.

Det var kanske bra för tio år sedan, idag finns många minst lika bra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Aja blev till att återaktivera min Wow subscription, har ju inte spelat den där nya zonen Argus eller va den heter. Hoppas jag hinner ta mig igenom alla quest där innan expansion

Medlem

Varje expansion kommer jag tillbaka med hopp om att få den "där" känslan igen och varje gång tröttnar jag ur. Legion höll iofs i sig längre än jag trodde men nu är jag tillbaka i FFXIV, GW2 och SW:L (Det sistnämnda har dock blivit lite för mycket P2W.

Vi får se hur det blir den här gången...


signatur

Är ofta så tyst att man kan höra ett helt ton knappnålar falla.
Spelat spel sen Lode Runner var det nya heta...

Medlem

Alla använder inte Discord!
www.wowhead.com Ni missade den viktigaste länken fz... och även den mest kompletta sidan.
Och ska vi byta namn på denna artikel wow vs andra mmo vs pvp osv... när man läser kommentarerna?
Vill man ha PvP kan man ju flytta till Mexiko, och grafiken är ju betydligt bättre än förut även om det är pop-ins men det får man väl leva med i ett online spel.
Majoriteten föredrar PvE och när man kan köra på 5 år gammal hårdvara på minst 100fps och få nytt material hela tiden så är det här ett oslagbart koncept, viket man kan se i en föregående artikel.

Skrivet av Dunder:

Jag spelar inte direkt MMO:n längre då alla verkar satsa helt på PvE nu för tiden (vilket är supertråkigt), men jag spelade Black Desert ett tag. Det kan med enkelhet läggas till i den listan. Är det PvE man vill ha så var (och är, antar jag) SWToR bra MMO.

Jag gillade inte alls Garrison när det kom och slutade direkt när jag upptäckte den då, men tagit upp wow nu och ska försöka kämpa mig fram ett tag.
Tar mig igenom WoD nu och passerat 8 levlar på mindre än en vecka(99 nu), och bara 2 zoner utforskade.
Som jag förstått det måste jag upptäcka allt innan man kan få "flying mount" :/
Det jag stör mig på med questarna är att sista steget brukar vara lite slumpvis för mig om jag överlever eller inte, men det kanske är så att shamaner är väldigt veka.
Insta dog på Amokk the Burner och då var jag lvl 98... http://www.wowhead.com/npc=75358/arnokk-the-burner samtidigt som det ser jätte lätt ut för vissa andra, en lvl 91 här https://youtu.be/WQxd5mWOSio

En del fall får jag gå in på youtube eller wowhead(efter en google sökning) och söka efter specifik quest eller vad det nu är eller läsa på där jag får den mesta informationen nu när jag lär mig om Garrison och dessa funktioner.
Jag stör mig också på att mob'sen levlar i samma takt som spelaren så man möter alltid samma motstånd.
Samtidigt som det går utmärkt att både Alliance och Horde kan döda samma npc utan att bli PvP på varandra vilket gör att det blir enklare nu när man questar

Snart så tar jag mig an Legion och får se vad som väntar där.

edit. Jag ger upp questen The Defense of Karabor efter några försök nu, när Amokk the Burner har 831k i liv och jag har 143k, samtidigt som det kommer dit hur många adds som helst som jag försöker parera och jag missa lilla eldkastaren som dödar mig på snabba 3-4 träffar(34000 i skada/träff), Call to Arms hjälpte ju inte alls. En stor fuck upp av Blizzard när ens fiende skalar nästan 6 ggr mer i liv, plus att man ska ta hand om adds.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Vill man ha PvP kan man ju flytta till Mexiko,

Majoriteten föredrar PvE

Klev jag på en öm tå, eller vad är det frågan om?

Majoriteten av vad? WoW-spelarna? Ja det finns ju inget annat, så...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder:
Battle royle är ju allt annat än PvE som är väldigt populär idag. Det blir ju lite svårare när man spelar ett mmo, där man bygger en karaktär, farmar blommor eller fiskar osv, och sen kommer någon eller ett gäng och bara dödar en.
Många klagar ju på att de vill ha ett mmo med PvP eller något åt det hållet, men hur många är det egentligen procentuellt?
Näst intill alla sådana utnyttjas på något sätt av fuskare som struntar i att andra har andra förväntningar på PvP innehållet än de själva.
Tar man Dark Zone i The Division som exempel så "förlitade" sig spelutvecklarna på att folk är ärliga liksom många andra spel.
Den ömma tån kan nog härröra till detta men wow kör sin grej och det verkar gå utmärkt idag, fortfarande efter hur många år de nu hållit på. I Star Citizen så är allting PvP som jag förstår det och hävdar sig med att det är "risk vs reward", lite som Dark Zone eller Eve men bara där har man ju problemet med ganking och fuskare som har något att tjäna på det, vilket gör att det blir en nischad målgrupp i slutändan som vill spela det samtidigt som man lätt kunde göra ett solsystem helt PvE och sen i ett annat "land"(solsystem) köra PvP lite som wow.

PvP har ju i wow varit balanserat på det sättet(skilda områden för pvp och pve) jämfört med många andra och jag vet inte om hela wow är så idag i alla zoner att man kan springa på den andra faktionen när man questar och sen döda samma npc mob, att man hjälps åt fastän man är "fiender", samtidigt som det finns avsatta områden där man spelar PvP på samma vilkor, typ Warsong Gulch eller som jag sett på twitch nu med 2 vs 2 eller 4 vs 4... Det är väl därför Wow är bättre än andra, fortfarande.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det var kanske bra för tio år sedan, idag finns många minst lika bra.

Om man inte spelar så mycket och föredrar PvP så kanske det finns många "minst lika bra" alternvativ.

Spelar man mycket och gillar PvE så finns det inget som matchar WoW.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Hajfena:

www.wowhead.com Ni missade den viktigaste länken fz... och även den mest kompletta sidan.

Wowhead kan vara lite jävliga med bloat, ibland otroligt mycket annonser som laddas in och scripts som körs i bakgrunden. Därför valde jag att inte ta med den. Men ja, det är definitivt en av de mest komplette sajterna för World of Warcraft!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Wowhead kan vara lite jävliga med bloat, ibland otroligt mycket annonser som laddas in och scripts som körs i bakgrunden. Därför valde jag att inte ta med den. Men ja, det är definitivt en av de mest komplette sajterna för World of Warcraft!

Det är inte vad det en gång var. Bring back Thottbot!

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Wowhead kan vara lite jävliga med bloat, ibland otroligt mycket annonser som laddas in och scripts som körs i bakgrunden. Därför valde jag att inte ta med den. Men ja, det är definitivt en av de mest komplette sajterna för World of Warcraft!

Blizzard själva länkar ofta till wowhead nuförtiden


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Meurik och @Hajfena: Uppdaterade guiden med länk till Wowhead nu!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

@Newklear:
Battle royle är ju allt annat än PvE som är väldigt populär idag. Det blir ju lite svårare när man spelar ett mmo, där man bygger en karaktär, farmar blommor eller fiskar osv, och sen kommer någon eller ett gäng och bara dödar en.
Många klagar ju på att de vill ha ett mmo med PvP eller något åt det hållet, men hur många är det egentligen procentuellt?
Näst intill alla sådana utnyttjas på något sätt av fuskare som struntar i att andra har andra förväntningar på PvP innehållet än de själva.
Tar man Dark Zone i The Division som exempel så "förlitade" sig spelutvecklarna på att folk är ärliga liksom många andra spel.
Den ömma tån kan nog härröra till detta men wow kör sin grej och det verkar gå utmärkt idag, fortfarande efter hur många år de nu hållit på. I Star Citizen så är allting PvP som jag förstår det och hävdar sig med att det är "risk vs reward", lite som Dark Zone eller Eve men bara där har man ju problemet med ganking och fuskare som har något att tjäna på det, vilket gör att det blir en nischad målgrupp i slutändan som vill spela det samtidigt som man lätt kunde göra ett solsystem helt PvE och sen i ett annat "land"(solsystem) köra PvP lite som wow.

PvP har ju i wow varit balanserat på det sättet(skilda områden för pvp och pve) jämfört med många andra och jag vet inte om hela wow är så idag i alla zoner att man kan springa på den andra faktionen när man questar och sen döda samma npc mob, att man hjälps åt fastän man är "fiender", samtidigt som det finns avsatta områden där man spelar PvP på samma vilkor, typ Warsong Gulch eller som jag sett på twitch nu med 2 vs 2 eller 4 vs 4... Det är väl därför Wow är bättre än andra, fortfarande.

Du får gärna göra en sån undersökning, jag har inte sett någon. Tror det finns många som föredrar PvP.
Att de flesta som riktas mot PvP lider av fuskare är struntprat.

Skrivet av Gogge:

Om man inte spelar så mycket och föredrar PvP så kanske det finns många "minst lika bra" alternvativ.

Spelar man mycket och gillar PvE så finns det inget som matchar WoW.

Då finns det hur många singleplayerspel som helst som gör det hundra gånger bättre än WoW


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Dreijer:

Det är inte vad det en gång var. Bring back Thottbot!

Agree!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Då finns det hur många singleplayerspel som helst som gör det hundra gånger bättre än WoW

Svårt att köra world events, scenarios, dungeons, raida, etc. i ett singleplayerspel.

Gen
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag spelar inte direkt MMO:n längre då alla verkar satsa helt på PvE nu för tiden (vilket är supertråkigt), men jag spelade Black Desert ett tag. Det kan med enkelhet läggas till i den listan. Är det PvE man vill ha så var (och är, antar jag) SWToR bra MMO.

Du menar alltså att alla MMOn som kommer ut nuförtiden bara kör PvE? Det är mer än vad jag visste och låter väldigt underligt om det stämmer. En stor del av ett MMO är ju PvE aspekten.

Skrivet av marcus8958:

Det roliga är att asiatiska p2w skräp har mycket bättre pvp, grafik och combat system. Det enda WoW har att erbjuda är PVE.

Grafiken kan jag hålla med om men en sak WoW är bra på är att optimera sitt spel (de har ju iofs haft över 10 år på sig). Tycker alla de grafisk snygga MMOsen dras med tekniska problem, ett exempel är BDO som verkar ha världsrekord i LOD pop-in. Går man mot ett träd kommer det att skifta utseende 8-9 gånger innan man står framför det. Tera såg ju också bra ut men hade konstant stutter i städer (ej låg FPS utan stutter, typ frame pacing problem).

Nu lirar jag inte mycket PvP men tycker att WoWs PvP är bra balancerad och läser man reviews från folk som lirar olika MMOs så klagar alla på att en viss klass är fullkomligt OP.

Combatsystem är det möjligt att andra gör annorlunda eller tom bättre. Personligen föredrar jag ordet annorlunda då TERAs action gameplay var annorlunda, samma gäller AoCs riktade slag (man kunde slå åt fem håll) samt att andra haft combo system osv.

Medlem
Skrivet av Gen:

@Newklear: resten är ju bara asiatiskt P2W skräp.

Men i WoW som man kan köpa guld i för riktiga pengar, betala för att få en gubbe till högsta leveln, som också har en cash shop. Allt detta fastän spelet är sub-based, samt att du behöver köpa expansioner som kostar lika mycket som ett nytt spel är så klart mycket bättre!
Men man får ju inte klaga, dem släpper ju en patch ungefär var 6'te månad för denna lilla summan.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Svårt att köra world events, scenarios, dungeons, raida, etc. i ett singleplayerspel.

Inte direkt. Hur lätt som helst faktiskt.

Skrivet av Gen:

Du menar alltså att alla MMOn som kommer ut nuförtiden bara kör PvE? Det är mer än vad jag visste och låter väldigt underligt om det stämmer. En stor del av ett MMO är ju PvE aspekten.

Nej, det menar jag inte.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder:
PvP i mmo, ja det finns ju, men du vill ha ett wow som bara fokuserar på pvp, eller?
Det låter ju mer som att du inte gillar hur spelet utvecklats med tiden. Jag är glad att de inte försökte göra ett Camelot Unchained där Dark Age Of Camelot hade båda sidor men det gick att spela PvE på heltid, där C U bara fokuserar på PvP...
Det finns ju en stor marknad för pvp, men det är för att man förutsätter att motparten spelar rättvist.
En bra spelare kan ju bli anmäld som fuskare så det finns en risk att vara en bra spelare också.

I Battlefield, Overwatch , For Honor och så vidare dör man ju ett flertal gånger i en match, det är ju inget konstigt, i ett PvE mmo dör man för att man är klantig eller missar att npc mob'en kör en färdighet man inte mött tidigare.
Skillnaden med PvE och PvP är ju att när det är PvP så finns ett mål att vinna över en annan spelare(eftersom man spelar mot andra människor) och fuskar en person där så blir en annan person drabbad på ett mer kännbart sätt jämfört med om man fuskar i PvE, där hjälper man ju bara laget vidare eller sig själv, man dödar inte en annan.

Eller att spelet For Honor låter en spelare vara server vilket bara där ökar risken för att inte veta helt hundra, samtidigt som en alltid har 0 i ping jämfört med de andra och då kommer vi till: "A big cheating vector is games that trust the client too much."
The truth of online game cheating https://www.reddit.com/r/Games/comments/7p0ptz/the_truth_of_o...
Kanske inte lider men det är ju bara de dåliga fuskarna som åker dit.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

WoW i 2018.... lul

Töntig kommentar, WoW är bättre än någonsin.

Dock får jag erkänna att jag hade roligast i wotlk, men inte för att det var ett bättre spel.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Töntig kommentar, WoW är bättre än någonsin.

Dock får jag erkänna att jag hade roligast i wotlk, men inte för att det var ett bättre spel.

Kan bli skoj när de slänger upp vanilla serverna:D

Medlem
Skrivet av Dalaboy:

Varje expansion kommer jag tillbaka med hopp om att få den "där" känslan igen och varje gång tröttnar jag ur. Legion höll iofs i sig längre än jag trodde men nu är jag tillbaka i FFXIV, GW2 och SW:L (Det sistnämnda har dock blivit lite för mycket P2W.

Vi får se hur det blir den här gången...

Det är samma här, inte att få "tillbaka den där känslan" för det kommer jag aldrig få, men att jag tyvärr tröttnar efter ett tag.

Jag älskar fortfarande levlandet i en ny expansion(första gubben, lvla alts suger hårt). Musiken är fortfarande riktigt bra och världen är väldigt mysig att vandra runt i. Samt raidandet är kul.

Som jag skrev i annan tråd så orkar jag raida till kanske 2a eller 3e raiden, sen börjar jag tröttna. Men hoppas på att denna håller mig kvar längre, vilket jag tvivlar på.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

12
Skriv svar