Helgdiskussion – Vad spelade du ... 1988?!

Medlem

Jag var detta år 18 år och hade just sålt min Commodore 64 med kassettbandspelare, 1541 drive, 2 joysticks och ett helt rack med kassettband fulla med spel. Efter att först ha haft en Vic-20 så tog här min dator och spelperiod slut till förmån för kvinnor, alkohol och ett vilt leverne. Det skulle dröja ända till Augusti 1996 innan jag åter ägde en dator, och då en PC. Här började en ny period som för mig är oändligt mycket mer nostalgisk, med de spel man då ivrigt satte tänderna i. Duke Nuken, Quake, Simon the sorcerer, Monkey island-spelen etc etc.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Kontot avslutas

@Amelek: Så kan det vara. Kollade upp det själv på nån wiki för att se de spel som jag spelade när de kom det året och det stod inget om Famicom där jag läste, blev lite fundersam själv då jag hade för mig att det kom senare. Man ska aldrig lita på wiki’s helt enkelt.

Så kan det vara att allt inte stämmer på Wikipedia men när något inte stämmer så brukar det ändras ganska snabbt dock, beroende på vad det är.
Så det var ju konstigt att de inte hade skrivit med något om Famicom där då.
Men jag ska ändå berätta att jag även gick in på min Wii U och startade Super Mario Bros 3.
Där står det att det släpptes 1991 när man startar upp spelet, och det är ju information som kommer direkt från Nintendo.

Tänkte ifall någon inte litar helt på Wikipedia


signatur

ゼルダの城

Medlem

1988 var jag nio år och hade precis gått över till Amiga 500 från Commodore 64.
En snabb titt på spelbiblioteket säger att jag lirade följande:
Barbarian: The Ultimate Warrior
Battle Chess
Bard's Tale II, The: The Destiny Knight
Captain Blood
Carrier Command
Dungeon Master
Elite
Great Giana Sisters, The
Hostages
IK+
Leisure Suit Larry 2: Larry goes Looking for Love
Legend of the Sword
Rocket Ranger
Space Quest II: Vohaul's Revenge
Zak McKracken and the Alien Mindbenders

Med mycket fler, men dessa är de jag minns bäst

Av naturliga skäl väldigt svårt att minnas vad jag spelade under precis det året, då jag förmodligen spelade en del spel som släpptes -87 och inte spelade många nysläppta spel förrän -89.

Fast av de spel som släpptes just -88, så vet jag att jag förr eller senare spelade mycket:

Altered Beast
The Bard's Tale III: Thief of Fate
F/A-18 Interceptor
Hostages
King's Quest IV
Laser Squad
The NewZealand Story
Silkworm
Pool of Radiance
Police Quest II: The Vengeance
Zak McKracken and the Alien Mindbenders

...och naturligtvis "Tetris"

Medlem

Antagligen tetris och några andra spel på pc. Började inte spela på riktigt förens 89. För då fick jag en egen Amiga 500.

Medlem

Jag körde nog ZX Spectrum 48k 1988, men jag tror jag köpte Atari ST 520 det året.

Medlem
Hyrde Nintendo box

Innan vi köpte en NES så hyrde jag Nintendot hos den lokala videobutiken. Man hyrde den i ett dygn. En jäkla stor box så Pappa var tvungen att köra mig varje gång jag fick hyra boxen. Minns många titlar som Kid Icarus, The legend of Zelda mfl med värme. Kan ha fejkat feber dagen efter någon gång för att få spela hela dagen tills man var tvungen att lämna tillbaka boxen.

Medlem

Minns inte om jag fick mitt NES 88 eller 89, men var det 88 var det mest SMB1 och lite duck hunt, tog ett tag innan jag utökade samlingen.

Osäker på om det var just 88, men vi spelade rätt mycket C64 hemma hos en kompis.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

1988 var det Amiga 500 som gällde hemma hos mig. Satt på kammaren och lärde mig programmera i C och MC68000-assembler. Blev goda vänner med Blitter, Copper & co.

Och spelade förstås! Störtsköna titlar som Defender of the crown, Gunship, Carrier Command, Xenon, Silkworm och inte minst F/A-18 Interceptor som jag tyckte hade de snyggaste polygonerna någonsin.

Medlem

Jag var 4, så inget.

Medlem

1988 fyllde jag 22år och hade en Amiga 500.

Dom spel jag minns bäst från den tiden är:

Arkanoid
IK+
Barbarians
F/A-18 Interceptor
Elite
Tetris
Defender of the Crown
King of Chicago
S.D.I
Sinbad and the Throne of the Falcon
Three Stooges
Winter Games
Silkworm
Xenon

Medlem

Många av de NES spel som nämnts i tråden var inte släppta i Europa -88. På den tiden var det inte ovanligt med flera år mellan Japan och/eller US släpp och sen Europa.
Super Mario 2 & 3 t.ex. släpptes inte förrens några år senare, samma med Blaster Master, Battle of Olympus, The Guardian Legend och Megaman 2.
Visst fans det dom som sysslade med import, men rätt ovanligt

Själv spelade jag nog RC Pro Am. Men hemma hade jag nog fortfarande "bara" en C64 så var väl Barbarian, Giana Sisters etc

Medlem

@D01tY: Satan vad svårt det var. Klarade det aldrig.


signatur

I drank what?

Medlem

@xverminator: Spektrum-broder! Respekt.


signatur

I drank what?

Pansarknekt

Minns Outrun-arkaden med ratt på ICA i vår by på den tiden. Kosta en hel femma så det var inte ofta man fick råd, lyckades förhandla mig till pengar när morsan var desperat efter cigg.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Jag var 6 år 1988 och hade ingen egen konsol, fick sedermera NES julen 1991. Mina första spelminnen är på C64 och Master System hos en polare (du vet den där polaren som fick allt han ville/pekade på...). Great Gianna Sisters på C64 var nog favoriten.

Kommer ihåg att jag aldrig var imponerad av Alex Kidd eller Wonder Boy (och att framsidorna på MS spelen var så fula!) Något jag även vidhåller idag. I det stora konsolkriget höll jag tappert på Nintendo och även om jag har både Master System och MegaDrive idag, så är det få saker som slår NES/SNES och Famicom/Super Famicom!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

88 var man väl runt 12 basst, ingen tid jag kommer ihåg tyvärr


signatur

Meep!

Medlem

88 var det C64, NES och Master System som gällde.

Ena dagen Zelda, den andra Wonder Boy och den tredje Wizard of Wor. Good Times.
Några år senare var det SNES, Mega Drive och Amiga som gällde.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Flakmonkey

C64, Atari ST och IBM/PC var det som snurrade hemma under den här perioden. Var bortskämd vad gällde datorer eftersom min far var "gammal" cobol-programmerare men det gjorde ju också att han tyckte att en konsol var poänglös iom att man bara kunde spela på den. En dator kunde man ju (vilket självklart är helt korrekt) göra mycket mer med.

Men men, spelen som man minns från den perioden är ju i stora drag C64 och Amiga/Atari-klassiker som redan nämnts här men jag kommer också ihåg Sierras dominans på vad gäller DOS på den här tiden. Var ju lite svårt att spela deras äventyrsspel själv när man var 7-8 år även om jag lärde mig "get knife", "climb tree", "look hole" och en massa andra textkommandon innan jag kunde läsa och skriva ordentligt på svenska, men det var magiskt att titta på när storebrorsan lirade.

Konsol-spelande fick man främst uppleva hos kompisar och framförallt hos min dagmamma som var helt fantastisk och hade en NES. Hon var en grym gamer själv bland annat förstorade upp hela kartan i Zelda 1 på sånt där papper som var på rulle så att det blev som en jätteplanch. Sen kunde man makera ut brännbara buskar, väggar som kunde sprängas sönder, etc etc. Tyckte det var helt magiskt där och blev det sämre av att hennes son som var tio år äldre spelade penna och papper-rollspel med oss barn.

Medlem

Hade NES, så det var Blaster Master, Super Mario Bros 3, Lee Trevino's Fighting Golf (jag var 8)


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Jag fick min första Amiga 500+ 1991, så innan dess var det Sega Master System och NES som gällde. Lirade mycket Phantasy Star, vilket blev lite extra svårt då man inte kunde mkt engelska då.

Medlem

Förutom en massa programmerande på C64, nötte jag och polarn Pool of Radiance under andra halvan av '88. En sväng med Wasteland blev det också, dock inte alls i samma utsträckning som PoR då jag var mer inne på D&D vid den tiden. PoR blev ju inkörsporten till alla gamla härliga SSI spel ^^

Kontot avslutas

@waeress: "Många av de NES spel som nämnts i tråden var inte släppta i Europa -88. På den tiden var det inte ovanligt med flera år mellan Japan och/eller US släpp och sen Europa.
Super Mario 2 & 3 t.ex. släpptes inte förrens några år senare, samma med Blaster Master, Battle of Olympus, The Guardian Legend och Megaman 2."

Oj, där ser man.
Hade bara koll på Super Mario Bros 3 som jag själv tidigare visade att det släpptes 1991 här i Europa.

Men som sagt, det är ju några år sedan så det kan ju kanske vara lätt att förväxla årtalen när man spelade ett visst spel.


signatur

ゼルダの城

Ah vilket år det var. Första halvan av året spelade jag på morsans kräkreflexer och psyke. Andra halvan spelade jag mest hjälplös.

Medlem

började inte spela förän jag vart ca 5-6 nintendo jag vart 2 år vid 88.

Medlem

Som 11-åring vid tillfället lirade jag det som fanns på NES och C64. Amigan köpte jag först 1990


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd
Skrivet av Ariath:

Som 11-åring vid tillfället lirade jag det som fanns på NES och C64. Amigan köpte jag först 1990

1990 fick jag min första PC när jag fyllde år, en 486 DX 33MHz!

Medlem

Tror inte ens jag visste att TV spel fanns på den tiden, fick ett Master System ett par år senare dock.

Medlem

Hade WIC 20, Commodores flagskepp. Sen commodore 64 lite efter, och Amiga. Lirade Ultima på företagsdatorn hos mamma och sen det jag minns bäst är Champions of Krynn. Ett remaster av det vore kanonkul! Vara bara 14 år då.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

1990 fick jag min första PC när jag fyllde år, en 486 DX 33MHz!

PC-versionen på spel som även fanns på Amiga på den tiden kändes sämre. Kan vara tycke och smak. Min första PC köpte jag 1998 när jag såg Might & Magic VI - Mandate of heaven hos en kompis. Fram tills dess höll jag mig med mina gamla prylar


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

123
Skriv svar