Star Citizen-backare förlorar rättegång mot RSI

Robot
Star Citizen-backare förlorar rättegång mot RSI

Krävde $4,500 i återbetalning

#rsi, #star-citizen


Medlem

Hur funkar det här med använderavtal egentligen? Går det över ett lands lagar t.o.m. ?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Kickstarter har varit ett träsk länge, på tiden att rättsväsendet hinner ikapp. Som vanligt är det de som inte sköter sig som sabbar för andra, mer seriösa aktörer.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Att han inte kan spela fps-delen är ju dock ingen ursäkt, jag backade 2012 och redan då stod det klart att det blir fps-delar.

Medlem

Inte för att spela ner hans sjukdom, MS är ett helvete, men varför skulle FPS-delen vara svårare att spela än flyg-delen?

Sen är ju att lägga 40 000 kr på ett enda spel sjukt i sig, menar vad fan.

USAs konsumenträttigheter är inte de bästa precis, undrar vad som skulle hänt det här varit i EU istället? Som jag förstår det så har man, i EU, rätt till pengarna tillbaka så länge man inte fått varan och varken Star Citizen eller Squadron 42 har ju släppts.

Medlem

@Kleptoman:

Nix. Du kan t.ex. inte avtala bort 14 dagars ångerrätt enligt distansköpslagen i ett användaravtal.

https://lagen.nu/begrepp/Pactum_turpe

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Dock är det inte tillämpbart i det här fallet.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Inte för att spela ner hans sjukdom, MS är ett helvete, men varför skulle FPS-delen vara svårare att spela än flyg-delen?

USAs konsumenträttigheter är inte de bästa precis, undrar vad som skulle hänt det här varit i EU istället? Som jag förstår det så har man, i EU, rätt till pengarna tillbaka så länge man inte fått varan och varken Star Citizen eller Squadron 42 har ju släppts.

Gissar att han även tänkte sig att flygdelen skulle vara närmare DCS:F/A-18C än Battlefront 2.

Medlem

S H I T G A M E
H
I
T
G
A
M
E


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem
Skrivet av knerk:

S H I T G A M E
H
I
T
G
A
M
E

Känns det bättre nu?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

@Puscifer: Tyckte han kunde ritat en fin teckning också.

eld
Medlem
Skrivet av knerk:

S H I T G A M E
H
I
T
G
A
M
E

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hur funkar det här med använderavtal egentligen? Går det över ett lands lagar t.o.m. ?

Nej, ett lands lagar står alltid över användaravtalet. Och i många länder är faktist dom flesta användaravtalen ogiltiga. Däremot kan det vara svårt att göra rättssak av det om företaget finns i ett annat land,
Men USA är ett sådant korkat land där man kan frivilligt avsäga sig många av sina rättigheter.

Medlem

@robbis: Någon som kände tillit till individen och företaget som la upp Kickstartern men nu känner sig lurad?

Jag håller absolut med om att det kanske var dumt, och något man kan ta lärdom av, men att kalla någon retard för att de kände förtroende för projektet är väll lite sisådär?

Medlem
Skrivet av SypherZ:

@robbis: Någon som kände tillit till individen och företaget som la upp Kickstartern men nu känner sig lurad?

Jag håller absolut med om att det kanske var dumt, och något man kan ta lärdom av, men att kalla någon retard för att de kände förtroende för projektet är väll lite sisådär?

Men när man gör det så vet man även vad man ger sig in på, därav retard. Inget är garanterat ever.

Medlem

Om nu Lord har multipel skleros hur i helvete hade han tänkt sig kunna spela Star Citizen i rymden där man snurrar som bara fan när man strider och har sig? Jag har svårt att förstå hur FPS-delen kan vara den svåra biten här... eller missar jag något?

Något luktar konstigt enligt mig...

Inaktiv

Har man inte alltid kunnat gå ut ur skeppet helt och hållet i Star Citizen, och att det var planer om det för Squadron 42? Har för mig det. I sådana fall får killen skylla sig själv.

Medlem

Är man så dum att man lägger så mycket pengar på ett spel så får man skylla sig själv... han ska inte betala mer än vad han har råd med att förlora....

Sedan tycker jag det RSI gör är snudd på bedrägeri och hoppas på att de åker dit så att det visslar om det, bara för att markera för alla andra företag de närmaste 100 åren att man inte bedriver en verksamhet så här. Om de är smarta så borde de skala ner sina fantasier och försöka leverera nåt som är spelbart, sedan kan de bygga ut och utveckla spelet i all oändlighet om de vill, bara de levererar nåt som är ett grundspel. För nu är det bara ett techdemo som lurar (lättlurat) folk på pengar i utbyte av fina drömmar.

Medlem

Med respekt för alla som har MS, så finns det en lösning på FPS-problemet.

Medlem

Klarar man inte av förändringar i ett projekt så ska man verkligen hålla sig borta från crowdfunding. Varför inte bara sälja sina skepp och alla fysiska saker som han har fått och gå vidare i livet?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hur funkar det här med använderavtal egentligen? Går det över ett lands lagar t.o.m. ?

Ett avtal är ett avtal/löfte mellan dig och någon annan, det är något ganska självklart att man förstår vad ett löfte innebär oavsett vilken del av världen det handlar om.
Lagarna som finns (Avtalslagen är den grundläggande lagen i Sverige) är huvudsakligen till för att försäkra att avtalen är renhåriga, skydda mot hot/bedrägerier och etablera vad som klassas som ett avtal samt att du GES MÖJLIGHET att förstå avtalet. Om du ingår ett avtal förväntar man att du beter dig som en vuxen och tar ansvar för dina handlingar (Håller dina löften).
När du har skrivit under förväntar man sig att du läste och förstod exakt vad du gav dig in på, det är därför man inte får ingå avtal om man inte har fyllt 18.

Man kan tro att det här med avtal är en djungel men det stämmer inte, det är oftast ganska enkelt; Om du inte läser avtalsvillkoren och ändå godkänner det så får du bita i det sura äpplet om du sedan inte är nöjd med det. Ser du något du inte gillar när du läser det så har du möjlighet att låta bli att acceptera det.
Användaravtal/Användarvillkor/EULA (End-User License Agreement) är ett avtal som säger att du måste gå med på dem om du vill använda produkten, du har oftast valet att avstå och ångra köpet (Inom 30 dagar i det här fallet) om du ser något i villkoren som du inte gillar. Det är alltså förbjudet att använda produkten om man inte går med på villkoren. Vad lagen beträffar skiljer sig inte dessa från andra typer av avtal; De är något du lovar att följa när du accepterar, följer du dem inte har du ju ljugit.

Gnällkuk
Skrivet av robbis:

Men han verkar rätt retard. Asså seriöst, vilken normal människa orkar hålla på... sure det är mycket pengar men det kanske han skulle tänkt på om han nu backade med 4500 dollars... Vilken retard gör ens det?!

Vet inte vad du har för grund för att påstå att han är en ”retarderad” för att han backade ett projekt han trodde på, oavsett summa. Om pengar inte är ett problem så borde man väl få investera vad helst man är passionerad för. Lite som att kalla någon för idiot för att man köper ett halvrostigt bilvrak för samma peng för att renovera det.

Det enda som är en smula korkat var att han lagt så mycket tid på att få fram 77 sidor med löften utan att ha koll på att han avtalat bort sina rättigheter att ta dem till domstol. Man kan ju dessutom tycka att advokaten han anlitat (får vi väl anta?) borde antingen kollat upp det själv eller sett till att hans klient gjorde det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Har inte MS, men har tremor. Spelar inte mycket FPS längre just av den anledningen. När jag får adrenalin så blir mina skakningar så illa att musen rör sig flera centimeter. Att försöka sikta i de lägena är inte så lätt så jag förstår att han har problem med det.

Dock inte riktigt med på att flyga skulle bli enklare. Visst har man kanske target lock osv i skeppen som skulle kunna avhjälpa det hela, men det skulle fortfarande vara svårt att styra, framförallt om man har konstant grov tremor.

Saker man skall/bör se upp med om man har tremor är stimulansmedel över lag (nikotin, koffein, alkohol (som dämpar det hela, men dricker man mycket kan det bli värre)). Själv slutade jag snusa för massa år sen då min tremor var riktigt dålig och blev mycket bättre.

Det finns idag inget svar på varför det uppstår eller hur. De läkemedel som erbjuds är mest gissningar (man ger ex. beta-blockerare även epilepsimedicin bara för att man sett att de kan ge positiva effekter, men man vet inte varför). Man kan även få botox om man har främst skakningar i huvudet alternativt operera in störsändare i nacken. Då pratar vi folk som har allvarliga problem i vardagen. Är tack å lov inte i närheten av det själv. Peppar peppar.

Medlem

Denna kille var inte speciellt smart. Det har inget att göra med faktumet att han har MS då det inte påverkar sinnet så det är ingen ursäkt för dumhet i detta fall, utan han var helt enkelt inte smart i grunden.

Om man skickar jurister på ett företag så kommer företaget också att hantera ärendet "by the book". Då är det inte tal om någon Goodwill för ömmande skäl. Jag kan förstå att han har MS och inte tycker han vill ha ett spel med first person combat pga sin sjukdom. Det var också ett bra snyft case för att få Goodwill om han spelat sina kort rätt. Men han sumpade det när han blev otålig och stack till domstol. Speciellt anmärkningsvärt då han visste från början att de flesta av hans pledges gjordes före den nya TOS som tillåter refunds.

Står att läsa i Kotakus artikel att han kom på detta med nytt TOS när han beslutade sig för att han ville ha tillbaka sina pengar och började gräva, men valde att stämma dem ändå.

https://kotaku.com/star-citizen-backer-sues-to-get-4-500-back...

Medlem

Skiljeklausul?

Alltså hade han inte fel i sak utan han var bara inte så vass på processrätt. Finns all möjlighet att vinna i skiljenämnden/skiljedomstolen om han vill. Däremot blir det ofta en dyr historia med sekretess.

Tur att vi bor i Sverige där en skiljeklausul de facto är förbjuden i standardavtal för konsumenter.

Skrivet av Kleptoman:

Hur funkar det här med använderavtal egentligen? Går det över ett lands lagar t.o.m. ?

Ja, och nej.

Det finns tvingande lagar som inte kan avtalas bort men också en hel del avtalsfrihet.

Exempel på tvingande är 36 § i Avtalslagen om oskäliga avtal och den 14-dagars ångerrätten vid distansavtal. Du kan skriva i avtalet att du avtalar bort dessa paragrafer och lovar att inte använda dem för att sekunden efter yrka på dem.

Exempel på avtalsbara regler är skicket på varan eller att du betalar frakten.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

@tricky: Om man läser hela intervjun med Lord ser man att användaravtalet(ToS) har ändrats sedan kickstarten drog igång. Hans förhoppning var att domstolen skulle kolla igenom hans dokumentation med konversation och de olika punkterna där han anser sig sviken. Domaren ansåg dock att det senare ToS gick att bakdatera och fäste därmed inget avseende vid hans anspråk. Visst, det var en rejäl chansning, men domare i USA har ganska stora befogenheter, så om han hade fått en mer tillmötesgående domare kanske det hade gått vägen.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Gnällkuk
Skrivet av Priapsi:

@tricky: Om man läser hela intervjun med Lord ser man att användaravtalet(ToS) har ändrats sedan kickstarten drog igång. Hans förhoppning var att domstolen skulle kolla igenom hans dokumentation med konversation och de olika punkterna där han anser sig sviken. Domaren ansåg dock att det senare ToS gick att bakdatera och fäste därmed inget avseende vid hans anspråk. Visst, det var en rejäl chansning, men domare i USA har ganska stora befogenheter, så om han hade fått en mer tillmötesgående domare kanske det hade gått vägen.

Det gjorde jag dock inte, men det låter ju helt ruttet? Ett användaravtal gäller ju från när du undertecknar det, hur kan man ändra ett avtal efteråt? Förutsätter att personen ifråga då inte godkände det nya avtalet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Sedan tycker jag det RSI gör är snudd på bedrägeri och hoppas på att de åker dit så att det visslar om det, bara för att markera för alla andra företag de närmaste 100 åren att man inte bedriver en verksamhet så här. Om de är smarta så borde de skala ner sina fantasier och försöka leverera nåt som är spelbart, sedan kan de bygga ut och utveckla spelet i all oändlighet om de vill, bara de levererar nåt som är ett grundspel. För nu är det bara ett techdemo som lurar (lättlurat) folk på pengar i utbyte av fina drömmar.

Denna del tycker jag är rätt intressant ändå. Nu tänker jag inte försvara detta sättet RSI gör det på, men samtidigt så vet vi att ett spel blir märkt för vad det är när spelet väl släpps och många gånger inte för vad spelet är efter +1 år efter release. det blir liksom gammal skåpmat för många. Antingen köper man sej in på det nya spelet för det verkar intressant, eller så investerar man aldrig i det, om det inte kommer på nån rea eller att det blir extremt populärt i efterhand ala WOW.

Vi alla vet hur sea of thieves blev behandlat när det väl släpptes för det tomma innehållet. frågan är hur många som spelat spelet som gav dålig kritik nu i efterhand då företaget Rare pumpar ut event varannan vecka som gör att spelet har mer content nu än vid release. Jag skulle gissa på att den dåliga starten kommer förbi dess varumärke oavsett om dom implenterar en avsevärt massa content eller ej. Vi dömmer helt enkelt utav vad vi får vid första kontakt och det är därför jag tror RSI har allt att vinna på att släppa ett spel så sent som möjligt för att ha ett spel med så mycket saker att göra så att så många som möjligt fastnar för spelet.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Dessutom ska påpekas att han pratade om FPS i Sq42, inte SC. (Förklarar i och för sig inte varför han då lagt så mycket på SC, men...)
Även jag är EXTREMT besviken på att man tvingas in att göra en massa skit i BÅDA spelen som inte alls ingick från början. Vi ville ha ett bra, modern "Wing Commander" eller "Freespace" och får ett j-a "GTA in Space" där man i princip kan glömma att använda HOTAS eftersom man måste slänga bort den i tid och otid för att "spela" walkingsimulator, pew pew, osv. Till och med de själva insåg att de gått för långt och fick installera ett "tåg" i "moderskeppet" för att folk inte orkade gå fram och tillbaka om och om och om och om och om och om och om igen.
Att man måste fylla SC med mer tidskrävande skit för att folk inte ska tycka det är innehållslöst förstår jag, eftersom de valt att göra det till ett "socialt" spel, men de kunde valt att göra Sq42 till precis det de en gång lovade oss, som ett riktigt bra skyltfönster på vad SC kan bli. Istället väljer det att göra det till "SC solo campaign with all the extra crap we can think of just so we make sure that game too is never ever actually f'in released". Att tvinga spelare att spela på ett visst vis brukar vara en dålig idé. GTA klarade förvisso av att göra "allt" bra (t.o.m. tennisen är bättre än de flesta tennis-spelen för tusan), men tvingade i väldigt liten utsträckning spelaren att göra alla kringaktiviteterna. De marknadsförde åtminstone inte två spel som racing-spel för att sedan tvinga på spelare som redan betalt en massa halvtaskig pew pew i båda. Tvärtom: Både solo och online har du stora valmöjligheter. SC/Sq42 - GTA in space - får mig alltmer att fundera på att gå tillbaka till moddad Freespace tills någon annan studio kommer på bättre tankar.

...och ungefär samma folk som skyddar den här skiten älskar att skita på NMS-Sean & Hello games, vars studio utan att tjäna så mycket mer pengar på titeln, fortsatt skapa precis det fantastiska spel de utlovade trots att de är en löjligt liten indie-studio som fastnade i Sonys marknadsföringsmaskiner. (Själv gillade jag det redan i början, men jag betalade ju inte ockerpris på Steam och läste på innan jag köpte det till PS4:an.)

Medlem

@ulrik.borg: Squadron 42 kommer va som Wing Commander, det kan man se på deras vertical slice som dom visade på förra årets citizencon.

https://www.youtube.com/watch?v=qcHAfaQh3QE

OT: Lite synd för honom att han inte kunde få tillbaka pengarna pga sin diagnos. Fast det borde han ha tänkt på innan han donerade så mycket pengar till spelet. Stod väldigt tydligt att spelet skulle va i första person.

Man bör aldrig lägga mer pengar i ett spel än va man är beredd att förlora. Räcker att man köper ett paket i spelet. Concept sales är gamble, finns en chans att dom tar bort life time insurance helt och hållet, eller lägger det på alla skepp. Eller ännu värre, lägger ut skeppen på rea senare.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@ulrik.borg: Squadron 42 kommer va som Wing Commander, det kan man se på deras vertical slice som dom visade på förra årets citizencon.

https://www.youtube.com/watch?v=qcHAfaQh3QE

OT: Lite synd för honom att han inte kunde få tillbaka pengarna pga sin diagnos. Fast det borde han ha tänkt på innan han donerade så mycket pengar till spelet. Stod väldigt tydligt att spelet skulle va i första person.

Man bör aldrig lägga mer pengar i ett spel än va man är beredd att förlora. Räcker att man köper ett paket i spelet. Concept sales är gamble, finns en chans att dom tar bort life time insurance helt och hållet, eller lägger det på alla skepp. Eller ännu värre, lägger ut skeppen på rea senare.

Hans första pledge gjordes innan det var klargjort att det skulle vara förstaperson främst då det var under golden ticket eventet. Men alla hans senare pledges är mycket riktigt efter spelet redan annonserat sin breddning efter alla pengar flödade in.

12
Skriv svar