Santa Monica Studios anställer concept artist till God of War
En 'Designer' i spelutvecklings-sammanhang är alltså någon som jobbar med att utforma spelets system - en teoretisk disciplin som är mer matte & systemvetenskap istället för grafik. Dem som gör grafik brukar man kalla 'Artists'.
subterranean homesick alien
En 'Designer' i spelutvecklings-sammanhang är alltså någon som jobbar med att utforma spelets system - en teoretisk disciplin som är mer matte & systemvetenskap istället för grafik. Dem som gör grafik brukar man kalla 'Artists'.
Yes, upptäckte precis den grodan. Fixar rubben
Trottoarkantssnubblande insjögangster.
En 'Designer' i spelutvecklings-sammanhang är alltså någon som jobbar med att utforma spelets system - en teoretisk disciplin som är mer matte & systemvetenskap istället för grafik. Dem som gör grafik brukar man kalla 'Artists'.
Brukar man inte kalla bandesigners eller åtminstone dekoratörer av banor för artists också ? Det är ju i så fall ganska brett, de som knackar motorns kapacitet är ju programmerare, sedan har man väl oftast en hög med 3d modellerare / 3d artist, gui, spelprogrammerar3 och därutöver bandesign / bandekor / ljus.
@zauii89: Jag tror det är två olika personer oftast. Den som formger banan är Level Designer och den som smyckar banan med grafiken är Environment Artist.
Just så ligger det till.
Sen gör ju generellt det de flesta mer än en super-specifik sak, iallafall om man inte jobbar på en mega-studio med 600 pers per spel. Generellt kan Level Designers 3d-modellerings program, typ Maya (etc), men Level Design är Design, 3D-modellering är Art. Sysslar man med båda är det väl upp till en själv om man vill kalla sig designer eller artist tänker jag.
Det är mycket att ta i :'D
subterranean homesick alien