Tidernas bästa spelkonsoler – 90-talet!

Robot
Tidernas bästa spelkonsoler – 90-talet!

Följetongen fortsätter och ni röstar som vanligt på era favoriter.

#fz, #tidernas-basta-spelkonsoler


Medlem

Hade en Snes & senare en PS. Båda två hade bra spel, men jag tror jag gillade SNES mer pga mer ikoniska spel. Kan ha med åldern att göra också.

Avstängd

Kan man inte rösta på tre av dom om man hade det? Haha

Hade först ett snes. Sen såldes det då jag köpte ett PS där i slutet på 90-talet. Röstade på PS även fast jag hade himla kul med snes också, och Zelda, ljuva minnen! Minns i alla fall att jag brukade hyra PS-spel på lokala statoil macken här på orten. Men tröttnade tillslut på det med så någon gång i början på 00-talet köpte jag ett Nintendo 64. Gillade Zelda till det med!

Sen såldes det med och köpte en monsterdator och blev PC-nörd fram till PS4 kom. Fast har börjat gå tillbaka till PC nu igen!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Vart fasiken tog TV-spelens Rolls Royce vägen? Neo Geo FFS!

Själv satt man med Mega Drive och polarna SNES och Amiga och så kom brorsan hem efter att ha investerat första lönen i denna monstermaskin. Allt annat kändes så klent i jämförelse när man fått testa NAM-75, Soccer Brawl och Fatal Fury.

Av dom som faktiskt fanns med i omröstningen blir det Sega Mega Drive.
Sonic serien är magisk och i mitt tycke plattformsperfektion. Phantasy Star 2-4 samt Shining Force serien erbjuder bland det bästa som japan hade att erbjuda vid denna tidpunkt och på sportsidan så är NHL 93-95 FORTFARANDE den bästa tv-spelshockey som gjorts.
Lägg till Toejam & Earl, Quackshot, Castle of Illusion, Streets of Rage 1-3, Castlevania: The new Generation så har man en komplett barndom.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag kan inte se annat än att snes är den bästa konsolen på 90talet, bättre än PS, N64, DC etc.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

90-talets Tidernas bästa konsol stavas Dreamcast.

Ambassadör
Xbox

Pysslade ännu inte med konsoler på 90-talet. Amiga var det som gällde då, andra halvan vart det PC. Datorerna hade då fortfarande de överlägset bästa spelen imo. Fanns inget som lockade mig på konsol.


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Bojkott: Vi inkluderade inte Dreamcast i den här listan eftersom det släpptes precis i slutet av 90-talet och konkurrerade egentligen med PS2, GC och Xbox, vi införde ett kryphål i reglerna för artikelserien

Dreamcast var en mycket bra konsol med många bra spel, men efter alla snedstegen Sega hade gjort innan dess hade den ingen chans, oavsett hur bra den var. Andra företag kan straffas för ett misstag och ändå överleva, som Sony med PS3 och Microsoft med Xbox One (återstår att se), men Sega gjorde lite för många misstag där under 90-talet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd
Skrivet av Loevet:

@Bojkott: Vi inkluderade inte Dreamcast i den här listan eftersom det släpptes precis i slutet av 90-talet och konkurrerade egentligen med PS2, GC och Xbox, vi införde ett kryphål i reglerna för artikelserien

Dreamcast var en mycket bra konsol med många bra spel, men efter alla snedstegen Sega hade gjort innan dess hade den ingen chans, oavsett hur bra den var. Andra företag kan straffas för ett misstag och ändå överleva, som Sony med PS3 och Microsoft med Xbox One (återstår att se), men Sega gjorde lite för många misstag där under 90-talet.

Men vad med Neo Geo?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Rion: Vi nämner faktiskt Neo Geo i sektionen "Utmanare och förlorare", där vi skriver:
"Under 90-talet lanserades också flera konsoler som hårdvarumässigt imponerade, men som aldrig riktigt slog igenom på bred front. Neo Geo från SNK var något av ett paradis för 2D-arkadskjutare och pixel-nirvana, men de stora framgångarna uteblev."

Det var en hårdvarumässigt imponerande konsol och det fanns en god samling riktigt bra spel, men rent försäljningsmässigt kunde den inte hävda sig mot årtiondets giganter.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Ah när man gick till second hand butiken för att låtsas vara intresserad av deras övriga utbud och dem hade en N64 uppställd för att spela på. Lyckan när en likadan konsol kom hem .

Occarina of time var lycka för att inte tala om ålen i Super Mario. Goda tider. Tror konsolen är kvar hos mammsen.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Bojkott: Vi inkluderade inte Dreamcast i den här listan eftersom det släpptes precis i slutet av 90-talet och konkurrerade egentligen med PS2, GC och Xbox, vi införde ett kryphål i reglerna för artikelserien

Dreamcast var en mycket bra konsol med många bra spel, men efter alla snedstegen Sega hade gjort innan dess hade den ingen chans, oavsett hur bra den var. Andra företag kan straffas för ett misstag och ändå överleva, som Sony med PS3 och Microsoft med Xbox One (återstår att se), men Sega gjorde lite för många misstag där under 90-talet.

Ja de gjorde en hel del misstag. Att försöka expandera på Mega Drive genom att släppa Sega CD och 32X var ett stort misstag. Att stressa ut Saturn utan att riktigt marknadsföra den var ett annat stort misstag. Att sälja Dreamcast med sån pass stor förlust var nog också ett misstag. Microsoft tror jag än idag inte har återhämtat sig efter Xbox- och 360-förlusterna, och One gjorde det nog inte bättre. Och hade inte Sony sålt så enormt bra som de gjorde med PS1 och PS2 så hade PS3 förmodligen varit spiken i kistan för Playstation då det var väldigt tunga år för Sony där i början. Har för mig att jag läste om att de gick med en brakförlust på $3 miljarder första året. Men med lite omprioriteringar och PS3 Slim så lyckades de vända en katastrof till succé, något som Sega inte lyckades. Eller ja, Sega går ju bättre än någonsin nu, så något har de gjort rätt i alla fall. Men deras frånvaro på konsolmarknaden har gjort dem till ett helt annat företag än vad de var på 80- och 90-talet.

Medlem
Skrivet av N_micke:

Ah när man gick till second hand butiken för att låtsas vara intresserad av deras övriga utbud och dem hade en N64 uppställd för att spela på. Lyckan när en likadan konsol kom hem .

Occarina of time var lycka för att inte tala om ålen i Super Mario. Goda tider. Tror konsolen är kvar hos mammsen.

Minns hur jag och några kompisar ordagrant sprang till Barnens Hus (var väl drygt 3-4km) när vi fick reda på att man kunde spela Mario 64, och när vi kom fram, anfådda som fan, så frågar en av kompisarna kvinnan i kassan med en flåsande röst "Vart har ni 64:at?" och hon pekar in mot butiken, och där stod det, tillsammans med 20 andra barn.

Medlem

På samma sätt som NES var nra för sin tid så var PS bra för sin tid...men väl tidig. Tycker inte spelen håller helt längre,medan SNES åldrats fantastisk väl. PS1 har lite för stela kontroller och för kantig grafik överlag,imho,men visst fanns det guldspel

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Rion: Vi nämner faktiskt Neo Geo i sektionen "Utmanare och förlorare", där vi skriver:
"Under 90-talet lanserades också flera konsoler som hårdvarumässigt imponerade, men som aldrig riktigt slog igenom på bred front. Neo Geo från SNK var något av ett paradis för 2D-arkadskjutare och pixel-nirvana, men de stora framgångarna uteblev."

Det var en hårdvarumässigt imponerande konsol och det fanns en god samling riktigt bra spel, men rent försäljningsmässigt kunde den inte hävda sig mot årtiondets giganter.

Fast omröstningen heter ju "Tidernas bästa spelkonsoler" inte "Tidernas bäst säljande spelkonsoler" om det bara har med försäljningssiffror att göra så står ju svaret redan i texten.

Märkligt att omröstningen sätter likhetstecken mellan antal sålda ex och hur bra en konsol är. Ferrari har sålt mindre bilar än Lada, gör det Lada till en bättre bil?

Fram för underdogsen! Neo Geo, Atari Jaguar, Panasonic 3DO, Philips CD-i med flera.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Kommer ihåg dagen när jag och brorsan köpte Mega drive. Många fina spel-minnen från den konsolen: Golden axe, Super Monaco GP, Landstalker, Shining Force 2 och faktiskt Street Fighter 2 också. Sen blev med Mac där det väl inte direkt fanns så många spel även om Warcraft till slut dök upp på mac också och Marathon förstås, sjukt kul i multiplayer. Missade 32-bits eran, ville ha en Saturn men den var galet dyr kommer jag ihåg iaf i till en början. Ångrar dock mest att jag inte köpte en Dreamcast i slutet av 90-talet. Galet bra konsol och dom inbringar väl rätt höga priser idag på andra hands marknaden.

Medlem

Jag röstade Snes, även om jag älskade både ps och n64 så ligger snes mig närmast hjärtat. Det var första konsolen jag köpte för egna pengar. Dessutom blev det den konsol jag har mest spel till.
En hel del fantastika spel som Zelda, Mario World, Mario Allstars, Mario Kart, Illusion of Time, F-Zero, Super Bomberman (som jag fick farsan att börja spela) och Puzzle Bubbles där jag, pappa och mamma tävlade i highscore i dess "free mode". Det enda spel mamma någonsin spelat och också fastnat för.

Det var en spdan tid där allt var perfekt i livet. Trots alla wow känslor vid första 3d spelet och så vidare så finns det verkligen inget som har fått mig att känna mig som jag gjorde då, nästan som när vi fick ett nes på julafton liksom.

Medlem

Jag har alltid varit en Nintendo-nörd och min röst gick till SNES. Fanns en hel myriad med bra spel till den.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Kontot avslutas

Jag röstade på Nintendo 64.
Det var en konsol som jag längtade efter under många år innan jag väl fick den men jag hade i alla fall väldigt roligt med den både innan jag hade en egen konsol och när jag hade hade en.


signatur

ゼルダの城

Medlem
NeoGeo

Vart är NeoGeo konsolen nånstans? Nästan skandal att man inte kunde rösta på den då den var så mycket fränare än allt annat som fanns på den tiden. Skitgrymma och snygga spel för tiden om ändå väldigt dyra.

Medlem
Skrivet av Rion:

Men vad med Neo Geo?

Precis vad jag nyss skrev. Tyckte det var det snyggaste och fränaste som fanns när den kom ut. Jag vet att den inte blev en hit, men det var bara på grund av det höga priset på spelen, men vill man liga på topp så kostar det.

MEN, att tilläggas bör var att flera av NeoGeo spelen blev arkadspel senare och finns än idag i vissa arkadhallar.

Medlem

Tycker ni borde delat lite på de här årtiondet för det hände väldigt mycket. Jämföra SNES med PS är äppel vs päron i princip.

Så kan tycka det hela blir lite skevt för att vara ärlig även om ni bjuder på intressant läsning.

Kontot avslutas
Skrivet av delli:

Tycker ni borde delat lite på de här årtiondet för det hände väldigt mycket. Jämföra SNES med PS är äppel vs päron i princip.

Så kan tycka det hela blir lite skevt för att vara ärlig även om ni bjuder på intressant läsning.

Tycker du att det hade varit bättre om de hade delat upp per konsol generation istället då?


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Det är skönt att man äntligen har kommit fram till 90-talet.
Från 80-talet så har jag nästan inga minnen men under 90-talet så kommer jag ihåg mycket mer.
Fick min NES 1992. Önskade mig en Nintendo 64 1997 men fick en Playstation.
Men sen fick jag vänta tills år 2000 då jag bytte mitt Playstation mot en Nintendo 64.
Men jag spelade en del Nintendo 64 på fritidsgården i slutet av 90-talet eller hemma hos kompisar.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Tycker du att det hade varit bättre om de hade delat upp per konsol generation istället då?

Många har ju ägt olika konsoller genom åren och fått uppleva som du säger alla generationerna. Att ha omröstning där SNES finns med samt PS som i mina ögon bana väg för den nya typen är lite fel.
SNES hade ju kunnat vara med i förra omröstningen och fokuserat den här på PS Nintendo 64 och Sega Saturn eftersom dom är likvärda.

Jag börja först spela på konsol så pass sent som julen 2000, kanske? Jag och brorsan delade på ett Playstation (slimmade modellen) och fick även F1 2000. Så jag var en bit in i det nya millenniet innan jag blev bekant med 90-talets konsoler.

Tog ett par år innan jag kom in i den konsolen också. Året därpå så bekanta vi oss med Heart of Darkness samt Spyro och Crash Bash. Senare upptäckte jag Final Fantasy VI och sen gick det bara utför... Avgudar PS1, finns en coolhets-faktor som aldrig blivit slagen. Final Fantasy, Crash, Spyro, Tekken samt massa spel jag har hunnit med och spela än.<3

Tyvärr anser jag att konsolen har åldrat rätt dåligt och hatar att samla till den, då många spel är svindyra och bräkligheten på så väl skiva som fodral är under all kritik. Tyvärr till den grad att jag slutat samla till konsolen helt.

Mitt första intryck av SNES fick jag antagligen redan 1997-1998 då en kompis underhöll oss med Magical Quest på sitt födelsekalas. Sen så rörde vi inte konsolen något mer för ens han skaffa A Link to The Past, långt efter spelets release (faktum är att Oracle-spelen redan hade släpps (kommer till det snart) så han beställde det från Klubb Nintendo om jag minns rätt).

Måste nog säga att SNES är den bättre konsolen dock, rolig att samla till än idag.

Måste också nämna Game Boy Color, som jag och brorsan fick julen 2001, kanske? Hade en oförglömlig tid med dem på skolgården med klasskompisarna där vi samspelade Zelda, Pokemon och konstigt nog Rampage tillsammans.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Grym läsning mina herrar. Ser fram emot nästa Fredags läsning. Jättekul läsning.

Röstade på SEGA Mega Drive. Ägde även Nintendo 64 men den var lite barnslig som ni nämner. Synd att man missade PlayStation ONE tiden alltså. Vilka mästerverk som kom.

Skrivet av Evilof:

På samma sätt som NES var nra för sin tid så var PS bra för sin tid...men väl tidig. Tycker inte spelen håller helt längre,medan SNES åldrats fantastisk väl. PS1 har lite för stela kontroller och för kantig grafik överlag,imho,men visst fanns det guldspel

Ja, retro 2d grafik kan åldras bra. Däremot åldras aldrig 3d grafik väl. Förutom "Cel Shading" stil likt Wind Waker. imo.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Fast omröstningen heter ju "Tidernas bästa spelkonsoler" inte "Tidernas bäst säljande spelkonsoler" om det bara har med försäljningssiffror att göra så står ju svaret redan i texten.

Märkligt att omröstningen sätter likhetstecken mellan antal sålda ex och hur bra en konsol är. Ferrari har sålt mindre bilar än Lada, gör det Lada till en bättre bil?

Fram för underdogsen! Neo Geo, Atari Jaguar, Panasonic 3DO, Philips CD-i med flera.

Jag är med på vad du säger, men inte på något sätt kan CD-i vinna någon tävling. 3DO och Jaguar hade några starka titlar och kul finesser men tveksamt om de var någons favorit. Med det sagt så var Neo Geo riktigt trevlig, och om vi även diskuterade bärbara konsoler; Game Boy Color, Game Gear och Neo Geo Pocket Color.

Medlem

Röstade på SNES! Så många fina spel minnen. bl a Super Metroid kommer ligga nära hjärtat
Hade gärna röstat på PS maksinen med. Minns mitt första spel var Resident Evil.

Medlem

Om ni ska göra såna här jämförelser måste ni hålla er inom respektive generationer för konsolerna! Att jämföra SNES och PlayStation går inte - utvecklingen har gått alltför långt emellan dem,

Vilket gör att rösten faller på den konsolen som man har störst emotionell koppling till, vilket missgynnar äldre konsoler, då fler medlemmar på FZ är födda på 90 talet än på 80 talet eller äldre än så.

SNES är en oerhört bra konsol, som fungerar alldeles utmärkt än idag, både hårdvaran och spelen! PlayStation var ett tekniskt språng som visade så mycket, men håller tyvärr inte lika bra idag gällande hårdvaran. Så vilket är det bättre? Hårdvarumässigt skulle jag säga SNES, även fast MegDrive överträffade den på många punkter. Det var ändå hårdvaran och mjukvaran (spelen) som gjorde SNES till den kanske bästa konsolen i mannaminne. Lägg även till den klockrena kontrollen som slog SMD på fingrarna.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

12
Skriv svar