Vilken konsol skulle du ta med till en öde ö?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Vilken konsol skulle du ta med till en öde ö?

Under en diskussion med kollegorna om 90-talets konsoler kom vi in på en diskussion om våra favoritkonsoler, och hur svårt det är att välja bara en favoritkonsol när det finns så många favoritspel på olika konsoler. Diskussionen gick vidare till att handla om vilken konsol vi skulle ta med oss till en magisk öde ö som har elektricitet året om. Vilken konsol skulle ni ta med er till en sådan ö, och vilka är spelen som motiverar ert val?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

KoP
Medlem

Skulle nog inte ha någon tid att leka med en konsol om jag befann mig på en öde ö. All tid skulle gå åt till att försöka överleva. Bygga skydd och samla vatten och mat samt försöka knäcka en plan på hur fasiken man skulle ta sig därifrån.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

För mig personligen är det här valet otroligt svårt. När vi satte ihop artikeln om 90-talets bästa konsoler slogs jag av hur otroligt bra spel det finns till både SNES och PS1. SNES har några av mina absoluta favoritspel genom tiderna i Final Fantasy VI, Super Metroid, Super Mario World, Super Mario RPG, Zelda: A Link to the Past och många fler. Men å andra sidan har PS1 också några av mina absoluta favoritspel i Final Fantasy VII & IX, Tomb Raider, Castlevania: Symphony of the Night, Resident Evil, Grandia, Suikoden, Valkyrie Profile och många fler. Det kom fler bra spel i fler olika genrer på PS1, och samma sak med PS2, men höjdarspelen på SNES är bortom fantastiskt bra.

Det är galet svårt att välja, men i slutändan avgörs det nog till PS1 fördel för min del. Mängden fantastiska JRPG:s till konsolen är större än alla andra plattformar och det finns så många fantastiska spel i andra genrer att jag skulle vara överlycklig med konsolen. Men, jag hade tittat längtande efter en SNES.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@KoP: Det här är en magisk ö, där elektricitet och mat sköter sig självt, där man kan spendera all vaken tid till att spela. Fantastiskt, eller hur?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det skulle bli ohållbart ensamt ute på en öde ö.

Vem skulle inte bli galen och börja gå runt och prata med sig själv eller självaste Mållgan.

Fast om det bara handlade om 3-4 veckor så skulle jag ta med en Nintendo Switch med Zelda, då jag inte hunnit lira det ännu.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Finns det magisk internetuppkoppling på ön? Får jag skippa konsolen och ta med min speldator istället?

Medlem

Får man ta med sig ett ps4+vr headset?

Medlem

PC.

Om PC/datorer inte räknas så blir frågan är jag solo eller finns det andra människor på ön?

Om det finns flera personer så Neo Geo, Fightingspelsnirvana!
Annars blir det nog någon konsol där jag inte redan plöjt igenom majoriteten av stortitlarna, kanske Dreamcast.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Bennii: ja om det finns magisk elektricitet på ön finns det magisk internetuppkoppling också, så din PC kan ansluta till Steam


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@DAoG: självfallet, om det är PS4+PSVR du vill spela i all evighet på ön är det den kombon du kör på!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Bennii: ja om det finns magisk elektricitet på ön finns det magisk internetuppkoppling också, så din PC kan ansluta till Steam

I så fall är ju en spel-PC det enda alternativet. Eftersom det även finns magiska hårdvaruuppgraderingar på ön (naturligtvis!) så har jag både gamla spel och nya releaser för all framtid.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Om vi glömmer bakåtkompatibilitet för en sekund skulle jag ta med ett Xbox.

Så många fantastiska spel i olika genrer: Halo, KOTOR, NFS Underground, Splinter Cell, Ninja Gaiden, Tony Hawk, SSX med flera.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Original Xbox, går att använda som tillhygge ifall det kommer någon pirat eller dylikt.

Skribent

Skulle nog välja ett Xbox 360 med Halo 3 och MW2. Skulle gärna vilja ha en mic också så man kan skrika på varandra! Obegränsad underhållning.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Skribent

Om bakåtkompatibilitet inte existerade så skulle jag helt klart ta en Playstation (1).

Medlem
Skrivet av KoP:

Skulle nog inte ha någon tid att leka med en konsol om jag befann mig på en öde ö. All tid skulle gå åt till att försöka överleva. Bygga skydd och samla vatten och mat samt försöka knäcka en plan på hur fasiken man skulle ta sig därifrån.

Ptja med tillgång till internet skulle det inte vara något långvarigt problem skulle jag tro:D

Medlem

En Pc,
Den kan ju emulera de flest konsolerna så då får man ju med sig många fler konsoler samtidigt.

Medlem

PS4 Pro och en uppsjö exklusiviteter

Medlem

PS2. Egentligen är det ju löjligt att vi fortsatt med nya konsoler efter den.

Medlem

Min switch, så man kunde spela lite vart man än känner för på ön, utan att behöva bry sig om om att släpa med sig mängder med tillbehör.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Söder om söder-hipster

Enkelt val för mig; Ett Super Nintendo.

Behöver inte ens alla spel, räcker bra med Super Mario All Stars, Super Mario World, Super Mario Kart, Zelda: A Link to the Past, Super Metroid, Super Castlevania, Turtles in Time och lite spridda övriga titlar. Räcker tills jag dör!


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Medlem

Får man använda sig att tex ps4ans chatfunktion för att kontakta omvärlden och få hjälp?

Kontot avslutas

Hade det bara varit en öde ö så hade jag nog tagit med mig min Nintendo 2DS. Har ju lite spel på den.

Nu är det ju en magisk ö med elektricitet.
Hm?
Då har alltså det på något magisk sätt kommit dit ett eluttag att koppla in sin konsol till.
Det finns bara ett problem, ni skriver att den har elektricitet året om, alltså kan man inte ta med sig något annat än en bärbar konsol, annars måste man ju ta med en tv eller en annan skärm att spela på också.
Så det får bli min Nintendo 2DS i alla fall.

Spelen som motiverar är The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, Majora's Mask 3D, A Link Between Worlds och en massa andra Gameboy, NES, GBA och 3DS spel som jag har på konsolen.


signatur

ゼルダの城

Avstängd

Ps4 pro samt psvr skulle det nog bli.
Har redan alltför lång backlog där så att hamna på denna ö skulle vara extremt tacksamt.

FZ: kanske dags för en ny tävling?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Kontot avslutas

Får man ta med en tv eller skärm att spela på?
Eller finns det också redan på ön?


signatur

ゼルダの城

Medlem

Skulle ta med mig PUBG på valfri konsol och bygga upp en exakt kopia på ön. Sedan anordna IRL event någon gång i månaden. På så sätt blir det en ny person som får bo på ön. Förhoppningsvis mig själv varje gång.

Medlem

Konsol är inte riktigt min grej att spela på är mer den som sitter med tangentbordet och mus. Men om jag skulle välja hade nog blivit PS4 PRO möjligtvis. Need for speed, gta v, nåt battlefield spel troligtvis 1:an och 4:an. Sen Minecraft så man få lite idéer på hur man överlever. Sen är de bara gör de bekvämt i sanden och sitta där ensam på öde ön helt näck o ha ett fyrklöver mellan benen o ha de trevligt.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

Jag tar med min speldator med Steam som har nästan 400 spel. Origin som har ca 25 spel. Osv. Annars skulle jag ta en PlayStation 4. Kan inte ta med någon retromaskin då jag är alldeles för grafikkräsen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Kontot avslutas

Nu fick jag en rolig bild i huvudet när jag kollade på bilden på han som sitter på den lilla ön med en Xbox, eftersom ön är magisk, att när han ska börja spela att det kommer fram en magisk hologram bild i luften som en skärm där han kan spela.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Hade nog tagit med en laptop, smidigt att kunna kolla Bear Grylls på YT om hur man överlever på en ö...o när man känner sig lite ensam kan man spela lite MS Röj eller Skypa sina vänner.

123
Skriv svar