Under nästa konsolgeneration lämnar vi uncanny valley bakom oss

Robot
Under nästa konsolgeneration lämnar vi uncanny valley bakom oss

Det tror i alla fall en Epic-programmerare.

#uncanny-valley


Medlem

Tror det också är mycket att vi vet att det inte är riktiga människor vi ser, har märkt när man inte vet att det är en datorskapad karaktär så tänker man inte på skillnaden lika mycket.

Medlem

Frågan är när det blir FÖR realistiskt? Jag vet inte om jag är supersugen på att spela ett krigspel där det ser ut som att jag skjuter riktiga människor...

Medlem

Jag lämnade uncanny valley redan under Shogo MAD.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Fiddi: Har ett stort fordonsintresse samt håller på en del med sim racing så jag har en god portion av racingvideos från både verklighet och spel i facebookflödet. Vid några tillfällen när man slentrianklickat på en videothumbnail så har man efter några sekunder insett att det varit en spel eller vice versa och det får mig alltid att flina till lite. Rejäla färg/post-effekter i filmad video ihop med datorgrafik om några år gör antagligen att man i vissa vinklar aktivt får anstränga sig

Medlem
Skrivet av Jozo:

Frågan är när det blir FÖR realistiskt? Jag vet inte om jag är supersugen på att spela ett krigspel där det ser ut som att jag skjuter riktiga människor...

Tror det blir svårt att få det att kännas så realistiskt med en vanlig skärm krävs nog någon form av VR. Men man har ju fortfarande ett stort problem kvar för att få realism den som spelar vet att det inte är på riktigt och kan därför ta mycket större risker.

@sCaz har själv blivit lurad av videor av racing spel. Det som avslöjar är ofta omgivningen och publiken den brukar se ganska dålig ut i sådana spel. Även krascher verkar vara svåra att få till så det ser realistiskt ut.

Skribent

Mjo, och Playstation 2 var precis som att kliva in i The Matrix...

Vi har en bra bit kvar innan vi kommer till fotorealism när det kommer till animering och grafik i spel.

Medlem

Jag tyckte ju hon var uncanny. Det är inte så uncanny när man vet det är grafik, men med henne såg man något var... snett.


signatur

I drank what?

Medlem

Asiatiska versionen av Red Queen?
Be afraid... be very afraid


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Undrar hur många asociala trattar som kommer att tillbringa merparten av sin tid med att plåga digitala människor när vi kommer så långt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Undrar hur många asociala trattar som kommer att tillbringa merparten av sin tid med att plåga digitala människor när vi kommer så långt.

Varför skulle det vara fler än idag?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Siren är dock för "dyrt" när det gäller grafik/systemresurser i dagsläget för att kunna användas fullt ut i spel. Notera att demot är gjort i ett helt kalt rum med en bakgrund. Så det är mycket nedskalade modeller som används i spel där det bantats på wrinklemaps etc för att göra det "billigare".

Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför skulle det vara fler än idag?

Jag inbillar mig att det skulle vara mer tillfredsställande för någon med sådana böjelser ju verkligare det såg ut? Tänk The Sims fast i foto-realistisk stil - huga.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Ett steg för att lämna uncanney valley vore om utvecklare kunde sluta göra alla sina karaktärer så jäkla svettiga hela tiden...

Jag blir lite lätt provocerad när jag ser allt arbete som lagts ned i hennes animationer, kläder osv och så smackar de på en orealistisk svettig shader.

Medlem

Inte nog för att lämna uncanny valley men det börjar närma sig. Siren når fortfarande inte hela vägen fram.
Näst-nästa generation då kanske

Medlem

Tror det är precis tvärt om, vi är på väg rakt in mot uncanny valley, just nu är det inte så svårt att se att det är animerade personer, men den den där Siren såg väldigt bra ut, men också inte helt rätt, det är uncanney valley området när man lär ta och kika en eller två gånger extra för att se -vad- det är som får en att känna att nått inte stämmer helt.

Medlem

TLoU2 har redan lämnat

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag tyckte ju hon var uncanny. Det är inte så uncanny när man vet det är grafik, men med henne såg man något var... snett.

Är Siren till för att demonstrera saknaden av uncanny eller närvaron utav den? För jag tror jag aldrig sett något så fult och uncanny som den Siren demonstrationen.

Personligen tycker jag Hideo Kojima borde få pris, han har gjort det bäst tycker jag utav alla spel.

Avstängd

Med tanke på att nästa konsolgeneration inte kommer vara snabbare än dagens datorer så lär det inte hända.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Jag inbillar mig att det skulle vara mer tillfredsställande för någon med sådana böjelser ju verkligare det såg ut? Tänk The Sims fast i foto-realistisk stil - huga.

Kanske, men samtidigt tror (hoppas?) jag det blir mindre tillfredsställande för resten, och att "resten" i det här fallet är många fler.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Kanske, men samtidigt tror (hoppas?) jag det blir mindre tillfredsställande för resten, och att "resten" i det här fallet är många fler.

Samma här. Nå, det var bara en misantropisk spekulation i största allmänhet.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av nils45:

För jag tror jag aldrig sett något så fult och uncanny som den Siren demonstrationen.

Nu överdriver du.


signatur

Skaffa QuakeWorld: http://nquake.com

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag tyckte ju hon var uncanny. Det är inte så uncanny när man vet det är grafik, men med henne såg man något var... snett.

Det är framförallt hennes leende, det är väldigt uncanny på flera ställen i klippet.

Det är små onaturliga rörelser och ryckningar kring munnen, och ibland avsaknad av rörelser där man förväntar sig det. De tar bara bråkdelen av en sekund, men det räcker för att man ska lägga märke till det. Det blir rätt stark uncanny-effekt när man ser det.

Så där har de något att jobba vidare på.

MEG
Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Samma här. Nå, det var bara en misantropisk spekulation i största allmänhet.

lägg då till en AI, som bönar och ber om att inte råka illa ut. Ingen rolig framtid isf :S


signatur

Death is only the beginning

1
Skriv svar