The Awesome Adventures of Captain Spirit

Moderator | Testpilot
The Awesome Adventures of Captain Spirit

Ett av mina bästa minnen någonsin var när jag som liten hälsade på i min mormor och morfars stuga. Jag hade skogen, den närliggande sjön och en liten ö alldeles för mig själv. Att få ta mitt träsvärd som var det mäktigaste vapnet i kungariket, optimistjollen som var den största och farligaste skutan på de sju haven och min flytväst som var en mithril-rustning, ut på äventyr var det roligaste som fanns.

Att spela som Chris och få uppleva en eftermiddag i hans liv väcker många fina minnen från min egen barndom. Du gör en egen superhjälte-kostym, låtsas att spränga en snögubbe, leker med dina leksaker och flyger rymdskepp – allt möjligt som jag och säkerligen många andra gjorde som barn också. Det är ju givetvis det som är en del av upplevelsen, att spelet spelar på allas våran barndom och att man ska få uppleva den igen.

Rent spelmässigt fortsätter Captain Spirit att köra på samma stuk som “Life is Strange” och “Before the storm” gjorde tidigare, där vi denna gången får ta kontroll över Chris och interagera med världen på olika sätt. Det är ingen större revolution men det behövs inte heller då karaktären du spelar och den lilla handling som finns här är så otroligt bra. Jag känner stor sympati för Chris när hans pappa inte riktigt tar hand om honom på grund av hans alkohol- och jobbrelaterade problem. Att vi sedan får se hur Chris hanterar detta är riktigt intressant. Om man varit i en liknande sits själv så slår det helt klar lite starkare, men för en annan som mig funkar handlingen ändå och jag blir på riktigt tårögd när jag lever mig in i Chris situation.

På nära håll kan vissa saker se alldeles för pixliga ut.

Uppgraderingen till Unreal Engine 4 ger oss riktigt snygga miljöer.

Spelet rent grafiskt är finare än någonsin med Unreal Engine 4-motorn. Snön utomhus är en höjdpunkt, med bra ljus och skuggor som får det att glänsa och se riktigt fint ut. Utseendet på karaktärerna kan fortfarande jämföras med lera, helst deras huvuden, men animationerna och sättet de rör sig på känns bra och naturligt. På nära håll är det dock svårt att se vissa saker fullt ut då de kan vara väldigt pixliga. Jag vet inte om det är så att tavlan i mitt exempel inte laddade in, eller om det är gjort att se ut så. Om inte annat är det lite irriterande och återkommer lite här och där under spelets gång.

Chris fantasi bryter upp det vanliga från gården.

Alla scener när Chris leker känns fräscha och roliga.

Det mest intressanta gällande spelets grafiska del är mängden olika områden man får utforska. Chris leker superhjälte och några gånger går han in i ett mörkt rum, eller kryper runt bland skräp som visar olika miljöer han fantiserat upp i sitt huvud. De går inte att utforska på samma sätt som gården Chris och hans pappa bor på, men de är skönt att få något annorlunda och unikt att titta på så det inte bara är snön du ser genom spelets gång.

Som nämnt tidigare påminner Captain Spirit rent spelmässigt om sina föregångare, men likt Before the Storm har du tyvärr inga intressanta krafter som Max Caufield i det första spelet. Vad du har här är ett alternativt sätt att interagera med saker i världen på som ska spegla hur Chris leker och fantiserar. Till en början känns det här ganska tråkigt och fantasilöst, men när du får se vad som händer på skärmen lyckas det ändå vara underhållande. Vi vet redan att allt är lek och det du gör ger dig ändå känslan av att du har en kraft fast du egentligen inte har det.

Likt tidigare spel i serien utforskar du området i gammal äventyrsspels-anda. Det är ganska lätt att hänga med i vad man kan göra, då man har en journal som listar saker Chris hade tänkt hitta den dagen. Ett problem man stöter på här är att det finns inget bra sätt att veta vad som för handlingen vidare. När de flesta av dem var riktigt bra och ger spelaren mer och viktig information om varför Chris och hans pappa är i den situation de är i, hade det varit bättre om de var mer sammanknutna till huvudstoryn på något sätt. Även om du följer journalen kan det vara svårt att veta vad som är saker som för spelets handling vidare och vad som är sidouppdrag. Det är lätt hänt att man bara spelar på och helt plötsligt är spelet slut. Man kan gå tillbaka till en tidigare sparfil (eller börja om från början) och ge det ett till försök, vilket inte är ett jättestort problem då spelet är så kort, men det känns ändå onödigt. Om det på något sätt bara hade varit mer klarhet i vad som är vad hade det flutit på bättre. Ska också sägas att spelet är helt standalone så du behöver inte ha spelat något tidigare spel i serien för att njuta och hänga med i vad som händer.

I sin helhet så är The Awesome Adventures of Captain Spirit ett jättefint spel för sin billiga prislapp på 0 riksdaler, det är alltså helt gratis. Spelet är på den korta sidan med sina 2-4 timmar beroende på hur mycket sidoaktiviteter du tar dig an, men hur du än lirar kommer handlingen fånga dig och få dig känna både bra och dåliga känslor. Bra i hur man känner igen sig själv i Chris, men också dåliga (helst om du är förälder) när man får se vilken livssituation Chris befinner sig i. Perfekt spel att lira om du är osäker på om “Life is Strange”-serien är något för dig.

The Awesome Adventures of Captain Spirit
4
Mycket bra
+
Verklighetsförankrad och igenkännande narrativ
+
Fin och uppfiffad grafik från tidigare spel
+
Fångar många känslor och minnen man hade som barn
+
Gratis
-
Svårt att skilja på sidouppdrag och spelets huvudstory
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

jbx
Medlem

Laddade ner det på release men har ej startat ännu, men nu blev jag sugen!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Gillade du första Life is Strange, lär du gilla denna med. Atmosfärisk och mysig, samtidigt som den är mörk. Slutet ger definitivt mersmak!

För övrigt stämmer recensionen bra med mina intryck.

Medlem

Tror inte jag hade pallat med ett spel som hanterar barn till alkoholister. Men det kan ju vara bra för det. Ungefär som That Dragon: Cancer. Det var inte heller något som jag tror mig kunna uppskatta.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av jbx:

Laddade ner det på release men har ej startat ännu, men nu blev jag sugen!

Samma här. Tankade också ner det vid releasen till Steam. Kanske ska ta mig an det nu ikväll fan.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Tror inte jag hade pallat med ett spel som hanterar barn till alkoholister. Men det kan ju vara bra för det. Ungefär som That Dragon: Cancer. Det var inte heller något som jag tror mig kunna uppskatta.

Det är det som skaparna gör så bra, det handlar inte om en deprimerande historia om pappan som dricker sig full och slår sina barn, utan är mer av ett mysigt spel om ett barn som får klara sig själv och lever i sin egna fantasivärld för att komma undan verkligheten. Pappan är bara en sido karaktär, än så länge...

Samma gäller life is strange, mörk tema men de lyckas ändå göra någon underbart av det...

Medlem

Jag förstår verkligen inte grejen med detta spel. Laddade hem det, tog 30 min att spela igenom första episoden. Sa mig ingenting, varken känslomässigt eller spelglädje. Förstår varför dom ger bort det gratis.

Moderator | Testpilot
Skrivet av jbx:

Laddade ner det på release men har ej startat ännu, men nu blev jag sugen!

Tack för kommentaren!

Jag hoppas du tycker om det. Som sagt så kan man hoppa in i spelet utan att ha lirat tidigare spel i serien, och har man gjort det finns det några härliga referenser.

Skrivet av CARTMAN:

Samma här. Tankade också ner det vid releasen till Steam. Kanske ska ta mig an det nu ikväll fan.

Kör på bara. Spelet är ganska så kort även om man gör klart alla sidouppdrag så du hinner nog igenom det på en dag eller två. Vilket jag ändå kan tycka är skönt så man slipper lägga ned så otroligt mycket tid. Spelet agerar ju på ett sätt som ett demo så bara ös på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av robbis:

Jag förstår verkligen inte grejen med detta spel. Laddade hem det, tog 30 min att spela igenom första episoden. Sa mig ingenting, varken känslomässigt eller spelglädje. Förstår varför dom ger bort det gratis.

Så kan det vara och det är helt okej! Jag drogs mycket till spelet och gillade det verkligen just för att den speglar min underbara tid som en liten parvel nästan helt perfekt. Kände igen mig så otroligt mycket i hur han lekte och fantiserade om saker, helst världarna han låtsades vara i var något jag gjorde jämt och ständigt. Under allt det där så finns också en fin enkel historia om en pojke, hans pappa och deras livssituation som jag tycker står på egna ben.

Gällande att spelet är gratis så skulle jag säga att det ett demo på sätt och vis för Life is Strange 2. Karaktären man spelar "Chris" ska tydligen vara med där också. En prequel som samtidigt agerar demo så man får lite hum om vad som väntar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Det är det som skaparna gör så bra, det handlar inte om en deprimerande historia om pappan som dricker sig full och slår sina barn, utan är mer av ett mysigt spel om ett barn som får klara sig själv och lever i sin egna fantasivärld för att komma undan verkligheten. Pappan är bara en sido karaktär, än så länge...

Samma gäller life is strange, mörk tema men de lyckas ändå göra någon underbart av det...

Låter ju hur bra som helst.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ravenknight:

Låter ju hur bra som helst.

Bäst av allt? Helt gratis! Testa gärna och berätta vad du tyckte


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Fragtjuv

Tyckte att det var helt okej som introduktion. Hoppas emelelrtid på en något djupare story när Life is strange 2 släpps,


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Spelade igenom hela idag. Riktigt trevligt, mysigt, kul och känslosamt. Skulle väldigt gärna se mer av Chris. Som småbarnspappa kände jag att jag kunde relatera väldigt mycket.

Moderator | Testpilot
Skrivet av joelthor100:

Tyckte att det var helt okej som introduktion. Hoppas emelelrtid på en något djupare story när Life is strange 2 släpps,

Skrivet av Fargo:

Spelade igenom hela idag. Riktigt trevligt, mysigt, kul och känslosamt. Skulle väldigt gärna se mer av Chris. Som småbarnspappa kände jag att jag kunde relatera väldigt mycket.

Minns jag inte fel så tror jag det i slutet står något om att hans historia kommer fortsätta i Life is Strange 2. Frågan är ju då om han är huvudkaraktären där, sidokaraktär man bara kan interagera med eller att LiS2 potentiellt har flera karaktärer man kan styra under handlingens gång.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Minns jag inte fel så tror jag det i slutet står något om att hans historia kommer fortsätta i Life is Strange 2. Frågan är ju då om han är huvudkaraktären där, sidokaraktär man bara kan interagera med eller att LiS2 potentiellt har flera karaktärer man kan styra under handlingens gång.

Faktiskt aldrig lirat life is strange. Kanske får ge det en chans.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fargo:

Faktiskt aldrig lirat life is strange. Kanske får ge det en chans.

Det tycker jag helt klart. Tror också att Life is Strange's första avsnitt är gratis så du kan testa det också. Där har ju huvudkaraktären en kraft så man kan resa i tiden vilket gör det riktigt skoj. Tyvärr finns det inget sådant i det här gratis prologen till Life is Strange 2, men då har du en bra och kort historia med ett början och slut istället.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Jag la faktiskt till det när jag såg att det var gratis. Inte testat än dock.

1
Skriv svar