Älskade, hatade DLC
Spelföretag testade väl olika varianter för att se om det är möjligt att tjäna en extra slant. Tyvärr har ju vissa sätt fått fotfästa i form av kosmetics som folk verkar köpa (Oblivion var kanske enbart för tidigt ute, annars....).
Undrar om spelföretag gör och ser (och bryr sig) en skillnad mellan "fattiga" och "rika" länder när det gäller DLCs.
Typ, varför utveckla för de som inte köper extra, om det finns sådana som spenderar tusentals dollar för "ingenting"? Har ju blivit tyvärr en trend med girighet till föjld. Battlefront 2 var nog kulmen i det hela. Dock betyder BF2 debaklet ju inte att det är slut med onödiga "DLCs", bara att reklamen är mera försiktig.
Om DLC verkligen är innehåll, då är det ju ok (undantag: Train Simulator....) om man kan få njuta mera av favoritspelet (som tex det nämnda Last of Us).
Lord of Destruction är riktigt riktigt tung. Eller vad sägs om hoppet från 640*480 till 800*600 i upplösning som expansionen medförde. Men skulle samtidigt vilja påstå att Reaper of Souls till Diablo 3 var en minst lika matnyttig expansion. Blizzard kan det där med expansioner helt enkelt.
Köpte Resident Evil 7 till PC å spelade igenom vid release å tänkte köpa DLC så fort det kom men PS4 hade exklusivitet den första perioden. Det gjorde mig jävligt förbannad och har än idag inte köpt något DLC till spelet å kommer aldrig göra det heller.
(Hatar)
Utvecklarna Dovetail Games som gör bland annat Train Simulator, deras sjuka DLC priser måste man bara hatar. De är som ett fullpris på ett spel.
(Älskar)
Kolla man oss utvecklarna SCS Softeware som gör Euro Truck Simulator 2/American Truck Simulator där har vi mer rimlig prisnivå på DLC.
AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro
Hur menar ni med Dragon Age: Origins? Alla trådar som startades knöts ihop perfekt under spelets gång, så vilken karaktär menar ni endast var reklam?
Dom menar inte DLC paketet i sig, bara karaktären som står i ens läger som säger åt en att köpa DLC.
Dom menar inte DLC paketet i sig, bara karaktären som står i ens läger som säger åt en att köpa DLC.
Ah, måste ha förträngt det!
"Last of us" är nog mitt absoluta favorit dlc.
Men även "Uncharted 4" hade en asbra: "The lost legacy".
Lost legacy var asbra men det var ju som ett helt eget spel, så tog det ju tid innan det kom också.
Har bara köpt enskilda DLC-paket (skiljer dem från expansioner, trots det typ är samma sak) en handfull gånger. Typ Mario Kart 8, Hyrule Warriors, Civ V/VI och några usla vapen till FFXV.
Fast förvisso, är en jävel på att köpa Complete Editions men då kommer de med i köpet...
Annars är ju Paradox ena jävlar på att ge ut DLC och ta betalt för det också. Just nu kostar en varukorg med samtliga DLC-expansioner av Europa Universalis IV 324€.
Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.
Har aldrig haft någon särskild negativ inställning till DLC. Visst finns det mycket småskräp och diverse skit, fast jag har aldrig upplevt det som ett problem att sålla ut det som är värt att ha.
Ta "Sleeping Dogs" till exempel, original versionen hade 26 DLC, som man kunde ladda ned, av dom så var 2-3 storybaserade som tillförde lite nytt spelvärde och 1 var en samling med "racing" i olika tävlingar, resten var "krims-krams". Ingen större svårighet alls att välja de man ville ha och ignorera resten.
Har bara köpt enskilda DLC-paket (skiljer dem från expansioner, trots det typ är samma sak) en handfull gånger. Typ Mario Kart 8, Hyrule Warriors, Civ V/VI och några usla vapen till FFXV.
Fast förvisso, är en jävel på att köpa Complete Editions men då kommer de med i köpet...
Annars är ju Paradox ena jävlar på att ge ut DLC och ta betalt för det också. Just nu kostar en varukorg med samtliga DLC-expansioner av Europa Universalis IV 324€.
Måste ändå säga att jag på sätt och vis gillar Paradox modell. Framförallt att de delar upp det i DLC och Expansion. Expansionerna är stora och innehåller oftast väldigt mycket nytt medan DLC mest är lite extra lull-lull som kan vara småroligt men oftast inte nödvändigt. Det passar även väldigt bra in på min egen definition av Expansion och DLC
@kaealy: Håller absolut med om Mask of the Betrayer. Det är bland det bästa jag någonsin spelat i RPG-väg. Lite synd att det är en expansion till en uppföljare som fick en massa skit. Jag önskar att fler hade upplevt det.
Förstod aldrig kritiken mot Neverwinter Nights 2 då jag tyckte det var mycket mycket bättre än ettan
Förstod aldrig kritiken mot Neverwinter Nights 2 då jag tyckte det var mycket mycket bättre än ettan
Samma här. Har sina skavanker och har väl inte åldrats superväl, men NWN 2 var ett mycket habilt spel.
(Hatar)
Utvecklarna Dovetail Games som gör bland annat Train Simulator, deras sjuka DLC priser måste man bara hatar. De är som ett fullpris på ett spel.
(Älskar)
Kolla man oss utvecklarna SCS Softeware som gör Euro Truck Simulator 2/American Truck Simulator där har vi mer rimlig prisnivå på DLC.
TS dlc är ju licensierade tåg etc som kräver många timmar att producera
dlc till Ets och Ats är ju i princip bara kartor och mikrotransaktioner
i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070
Några av mina favorit expansion packs är red alert 1 expansionen counterstrike där man fick slåss mot gigantiska myr armé som en liten wink till kitchig 1950 tals sci-fi.,
Och Aftermath som lade in nya units som field mechanic, chrono tank, missile submarine + tesla tank m.m.
Half-life 1 opposing forces var rätt nice där man fick spela som bad guys var lite annorlunda twist på den klassiska HL1 storyn.
Tiberian sun firestorm var väldigt coolt på sin tid kommer jag ihåg då den nya Firestorm singleplayer kampanjen hade FMV filmer för både NOD och GDI sidorna och flera rätt unika units som man inte sett sen dess
T.ex mobile warfactory som kunde placeras ut köpa tanks från den och sen flytta på den igen och gdi fick ett rätt bad ass long distans artilleri o nod fick en unit som hade en liten stealth generator & Cyborg reaper med sin nät puffra som kunde låsa fast soldater till marken ala predator i predator filmerna
Yuris Revenge till red alert 2 var också en stor favorit där allies fick tillgång till lite anti air soldater guardian gi's med deras raket skjutare + att när dem bunkrat ned sig så kunde inte tanks köra över dem. Sen fick Yuris sitt eget lag som var helt crazy ala mars attacks.
Soviet fick en ny hero boris som kunde laser peka in migs som bombade bort byggnader o allies hero unit tanya kunde C4 båda byggnader & tanks förutom att blasta soldater med sina 2 pistoler
Operation flashpoint resistance som lade till nya kartan nogova och hade en aswesome kampanj där man fick prova på att vara gerilla krigare mot en sovjetisk invasion.
Där man fick sätta sina trupper i position och ambusha konvojer för att samla på sig bättre vapen.
Kom en del nya saker till spelmotorn tekniskt samt tilägg av pistoler då tidigare spelet hade endast haft gevär o liknande.
C&C 3 tiberium wars expansionen Kanes wrath var rätt cool då man fick följa Kanes kamp genom flera årtionden från tiberian sun och längre in i framtiden och få nån sorts grepp på Kanes planer.
Kom till flera häftiga units och att dem återanvänt konceptet med sub factions från generals zero hour. Så att Gdi, nod & scrin alla hade 3 factions under sig med lite olika skillnader o vissa special factions hade unika units som black hand hade sina elit flamethrower trupper o alla facttions fick en egen bauta stor tank som kunde skräddarsys genom att stoppa in några olika typer av soldater i den så fick bauta tanken olika vapen eller extra healing osv.
Visst var horse armor dumt. Men samtidigt var det ju bara försmaken av vad som senare skulle komma att bli närmast en standard för vad DLC ska vara för något. Idag är ju DLC-normen kosmetiskt innehåll, eller pengar i sjön som artikeln beskriver det som. För 12 år sen hånskrattade folk åt det, idag betalar folk gladeligen stora summor pengar för det...
Dom menar inte DLC paketet i sig, bara karaktären som står i ens läger som säger åt en att köpa DLC.
Är det den här scenen? Jag hittade en bild...
Lite lustigt sätt att kränga DLC på. Snacka om immersion breaker.