GOG ger No Man's Sky-pengar tillbaka, Hello Games får en känga

Robot
GOG ger No Man's Sky-pengar tillbaka, Hello Games får en känga

"Även om Hello Games inte valde att erbjuda återköp..."

#gog, #hello-games, #no-mans-sky


Medlem

En av anledningarna till varför GoG och ägaren CD project red, är företag man kan lita på. Hade jag inte haft så jäkla mycket skit på Steam och man kunde migrera sina libraries som man migrerar mobilnummer mellan operatörer, så skulle jag byta direkt.

Medlem

Men handlade det inte om GOG Galaxy? Men visst, Hello skulle kanske ha kunnat informera mer. Men tycker att även GOG skulle kunna gjort detta.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

En av anledningarna till varför GoG och ägaren CD project red, är företag man kan lita på. Hade jag inte haft så jäkla mycket skit på Steam och man kunde migrera sina libraries som man migrerar mobilnummer mellan operatörer, så skulle jag byta direkt.

Håller med dig helt och hållet trist men sant, undra vad som händer den dagen en lag gör att steam inte får finnas och ett företag inte får ha monopol. den dagen skrämmer mig.

Medlem

GoG's DRM som hindrar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

@Maysay: Hello Games släppte spelet på GOG men mörkade att mutiplayer inte ingår "ännu". När köparna, som förväntade sig att kunna spela med sina vänner, reagerar på falskspelet svarar Hello Games med att inte ge pengarna tillbaka.

För min del visar det ännu en gång att Hello Games inte är att lita på.

GOG Galaxy kommer att krävas när multiplayer implementeras, något vissa anser vara en form av DRM.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

En av anledningarna till varför GoG och ägaren CD project red, är företag man kan lita på. Hade jag inte haft så jäkla mycket skit på Steam och man kunde migrera sina libraries som man migrerar mobilnummer mellan operatörer, så skulle jag byta direkt.

Hade detta hänt på steam hade du fått refunda där också. Förstår inte din poäng.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Pinnen:

@Maysay: Hello Games släppte spelet på GOG men mörkade att mutiplayer inte ingår "ännu". När köparna, som förväntade sig att kunna spela med sina vänner, reagerar på falskspelet svarar Hello Games med att inte ge pengarna tillbaka.

Öh, uppfattning jag har fått från reklam och information om "patch" är att multiplayer skulle ingå, när ändrades detta?

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Hade detta hänt på steam hade du fått refunda där också. Förstår inte din poäng.

Poängen är att Steam själva hade inte bekostat detta, utan utvecklaren hade fått göra det. Sen hade detta aldrig hänt på Steam eftersom utvecklarna måste tillåta refunds

Medlem

@kaealy: GOG postade om det här: https://www.gog.com/news/no_mans_sky_next_update_now_live

Citat:

The multiplayer element of NEXT is not yet included in the DRM-free edition of the game. Read more about the delay below:

"From launch, the DRM-free edition of No Man's Sky will include all single-player content introduced by NEXT: third-person mode, upgraded visuals, better base building, player customization, and more.

However the multiplayer component will not be ready at launch; we expect it to be released later this year as full multiplayer parity remains in the pipeline.

For a small, independent studio, developing the feature across multiple platforms is a hugely ambitious and technical challenge which resulted in this delayed release. Hello Games is however joining forces with GOG.COM to introduce full multiplayer via the GOG Galaxy platform.

We appreciate your immense support and patience.

- Hello Games & GOG.COM Team"

Medlem
Skrivet av Aletheides:

En av anledningarna till varför GoG och ägaren CD project red, är företag man kan lita på. Hade jag inte haft så jäkla mycket skit på Steam och man kunde migrera sina libraries som man migrerar mobilnummer mellan operatörer, så skulle jag byta direkt.

Instämmer men ägaren heter bara CD Project, CD Project RED är utvecklaren av Witcher och kommande Cyberpunk 2077 lätt att förväxla dessa dock=).

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Poängen är att Steam själva hade inte bekostat detta, utan utvecklaren hade fått göra det. Sen hade detta aldrig hänt på Steam eftersom utvecklarna måste tillåta refunds

Antagligen för att Steam är tillräckligt stora för att kräva det. Hade GoG varit tillräckligt stora hade även de självklart gjort detta.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Poängen är att Steam själva hade inte bekostat detta, utan utvecklaren hade fått göra det. Sen hade detta aldrig hänt på Steam eftersom utvecklarna måste tillåta refunds

Jo men GoG måste ju vetat att inte MP skulle funka på deras klient, så det är ju inte så konstigt.
GOG kunde ju gå ut direkt med att "Next kommer inte funka på vår portal" så fort patchen kom tillkänna.
Men istället kommer den förklaringen samma dag patchen släpps.
Alltså inte så märkvärdigt att dem refundar då.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Frågan är ju om det är GoG eller Hello Games som är problemet här egentligen, eller kanske lika delar "skuld". Spelet var ju ursprungligen dessutom väldigt mycket billigare på GoG än Steam, så... Förståeligt att en liten studio väljer att använda befintliga "system" som Steam/GoGG för sin multiplayerfunktionalitet, men... ja, det skapar ju problem.

Att det ska vara så svårt att få till cross platform gaming, att det till och med blir allt värre med MS/Valve/GoG dessutom. Illa!

Medlem

@Seraium:
Va? Det är väl en av deras styrkor att de inte har det?
Har iofs inte köpt nått där de senaste åren så jag kanske har missat det.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Öh, uppfattning jag har fått från reklam och information om "patch" är att multiplayer skulle ingå, när ändrades detta?

Den är där, bara inte på GoG's version.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

GOG kände SJÄLVKLART till det här, var inte så naiva.

ELF
Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Att det ska vara så svårt att få till cross platform gaming, att det till och med blir allt värre med MS/Valve/GoG dessutom. Illa!

Mm, som jag kommenterade till förra artikeln. Om de körde med någon annan tredjeparts serverleverantör så hade de inte behövt låsa in sig hos Steam och de hade då kunnat släppt multiplayer delen överallt sammtidigt. Fast är väl en kostnads och service fråga.

Skrivet av Gamer-Tompa:

@Seraium:
Va? Det är väl en av deras styrkor att de inte har det?
Har iofs inte köpt nått där de senaste åren så jag kanske har missat det.

Alla singleplayerspel körs utan drm, även No Mans Sky. Men multiplayer är inte alltid självklart. Ibland behövs Galaxy för att det ska fungera.

Skrivet av Ankh:

Den är där, bara inte på GoG's version.

Hello Games borde ha gått ut med att de troligtvis inte hinner släppa det på GoG sammtidigt som på Steam. De borde ha vetat om detta länge. Men de mörkade det väl för att få så många köp som möjligt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Instämmer men ägaren heter bara CD Project, CD Project RED är utvecklaren av Witcher och kommande Cyberpunk 2077 lätt att förväxla dessa dock=).

CD Projekt RED är en intern division inom CD Projekt, så det är samma firma.

https://en.wikipedia.org/wiki/CD_Projekt

Medlem
Skrivet av Aletheides:

En av anledningarna till varför GoG och ägaren CD project red, är företag man kan lita på. Hade jag inte haft så jäkla mycket skit på Steam och man kunde migrera sina libraries som man migrerar mobilnummer mellan operatörer, så skulle jag byta direkt.

Hade de inte haft multiplayer på Steam heller hade du kunnat göra refund där själv. Kan man inte göra refund på GOG?

Medlem
Skrivet av Ankh:

Den är där, bara inte på GoG's version.

Ahhh, då fattar jag. Tack!

Medlem

"Fool me once shame on you, fool me twice shame on me."

Att folk fortfarande litar på skitutvecklare som lovar mer än Elon Musk utan att leverera.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

"Fool me once shame on you, fool me twice shame on me."

Att folk fortfarande litar på skitutvecklare som lovar mer än Elon Musk utan att leverera.

Obildat svar att blanda in Elon.

Medlem
Skrivet av sCaz:

Obildat svar att blanda in Elon.

Inte om man studerat vad Elon Musk lovat kontra kunnat leverera.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

"Fool me once shame on you, fool me twice shame on me."

Att folk fortfarande litar på skitutvecklare som lovar mer än Elon Musk utan att leverera.

Om du blev "lurad" någon gång, ens en enda gång, så har du dig själv att skylla.
Läste man på inför släppet visste man vad man fick och inte fick. Läste man på innan man köpte på gog nu så visste man också det. Att spelutvecklare *under utvecklingen* lovar en massa är inte unikt för Hello games, tvärtom. Hatet mot dem är i sammanhanget fullständigt obegripligt och oproportionerligt. Det har blivit en sport bland folk som inte vet ett skit om spelet att hata Hello Games.

För övrigt är spelet briljant och gav *mig* precis vad jag ville ha och förväntade mig redan vid släppet. Om någon någonsin köper detta spelet särskilt för multiplayer-delen så har de verkligen lurat skiten ur *sig själv* och det är mest pinsamt att skylla på någon annan. Det är dags att lägga av med tramset och tjatet. De har för fasen fortsatt jobba på spelet långt längre än någon väntat sig med tanke på shiiitestormen trots att de inte direkt drar in pengar via mikrotransaktioner, lootboxar eller annat. En jäkligt schysst liten indie-studio helt enkelt. Inte ens Minecraft körde "gratis" år efter år, utan la till en massa kööbe-skit.

Jämför med SC, Elite Dangerous, whatever... Hello Games har gjort fonken så mycket mer för sin playerbase än andra spelföretag. Herregud, Fallout 4 har FORTFARANDE game breaking bugs efter alla år, trots nyrelease till VR.

Medlem
Skrivet av Danternas:

Inte om man studerat vad Elon Musk lovat kontra kunnat leverera.

Han har ju inte direkt haft det lätt och driven av att inte tumma på slutmål. T ex. att skapa egen produktion för nischade produkter som går i fjorton led där alla vill ha tillbaka sin R&D kostnad. Dvs. oerhörd investeringsribba för att nå bottnade produktionskostnader. För SpaceX gick det till slut bra och med löpande avtal med flera stora parter. "It’s phenomenal how less expensive Falcon Heavy is compared to a government rocket like SLS,” Laura Forczyk, a space consultant and owner of space research and consulting firm Astralytical."

1
Skriv svar