No Man’s Sky - den officiella speltråden - allmän diskussion/guide/frågor

Medlem

Har testat även jag och som många andra så håller jag med. Det är så mycket nytt med den här uppdateringen som gör stt spelet känns fräscht, nytt och roligt igen =D Fy fasen va kul. Det har fått en hel overhaul vad som gäller texturer, resurser osv osv. Man känner knappt igen sig, och jag är en av dem som lirat der rätt mycket må jag säga. Men nu kom lusten tillbaks

Medlem

Jag ska iväg och kika på gamestop efter ett ex av det här spelet idag och be en bön om att jag slipper samma strul på ps4 som min kompis har råkat ut för med att det krashar hela tiden.

Finns det någon här i tråden som kör ps4 versionen felfritt sedan nya patchen föressten?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Någon som har problem med stuttering? Att spelet droppar från 80-90 fps till 15-20 under ett par sekunder för att sedan komma tillbaka till normal fps?

i5-3570k @ 4.1 Ghz
1080 GTX
8 Gb Ram
SSD

So borde inte vara något problem att spela, även på low på allt får jag stuttering

Medlem
Skrivet av Vojvoda:

Någon som har problem med stuttering? Att spelet droppar från 80-90 fps till 15-20 under ett par sekunder för att sedan komma tillbaka till normal fps?

i5-3570k @ 4.1 Ghz
1080 GTX
8 Gb Ram
SSD

So borde inte vara något problem att spela, även på low på allt får jag stuttering

Kan ju finnas flera olika orsaker men till att börja med,
- testa att stänga av V-Sync om det är igång (i spelets grafik-options och i Nvidias kontrollpanel)
- Prova med en annan grafik driver, jag kör med 388.13 (win10 64-bit) på ett 1080 Ti.
- Kolla om Tesselation är igång, tar en hel del kraft och orsakar microstutting och fps-dipp när det laddar in nya texturer. Du måste gå in i en konfig-fil för att kolla/ändra.
Filen ligger i: Steam->steamapps->common->No Man's Sky->Binaries->SETTINGS
Filen du behöver öppna heter TKGRAPHICSSETTINGS.MXML, högerklicka på filen och välj "öppna med" och välj "Wordpad", glöm inte att kryssa ur "öppna alltid MXML filer med,,," först. Tesselation är sista raden i dokumentet och ska vara "false" för avstängt.

Prova detta först och se om det gör nån skillnad, hoppas det hjälper.

Medlem

Något som inte hände innan men hänt nu är att bär jag minear uppe i rymden, förvisso med vapen, för att få material så går min sköld ner snabbt och skeppet blir kritiskt skadat.
Brukar gå att jag står helt still men även då kan skeppet ibland ta skada.
Någon som haft samma problem?

Jag köpte nytt skepp men samma sak hände med det skeppet...


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Något som inte hände innan men hänt nu är att bär jag minear uppe i rymden, förvisso med vapen, för att få material så går min sköld ner snabbt och skeppet blir kritiskt skadat.
Brukar gå att jag står helt still men även då kan skeppet ibland ta skada.
Någon som haft samma problem?

Jag köpte nytt skepp men samma sak hände med det skeppet...

Bara haft det problemet när jag har en polare i samma system. När jag kör solo händer inget mer än att det vibrerar i kontrollen.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Kör kanske på ps4p-versionen istället då den kostar 150:-, och jag hade tänkt köra på tvn ändå Någon som vill spela tillsammans där ifall köpet blir av?


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Något som inte hände innan men hänt nu är att bär jag minear uppe i rymden, förvisso med vapen, för att få material så går min sköld ner snabbt och skeppet blir kritiskt skadat.
Brukar gå att jag står helt still men även då kan skeppet ibland ta skada.
Någon som haft samma problem?

Jag köpte nytt skepp men samma sak hände med det skeppet...

Bara kört single player på normal svårighet än men har inte stött på det problemet.

Medlem

Har problem med att spelet kraschar när jag använder Terrain Manipulator.
Har ett 1080 Ti och körde på grafik driver 388.13 (win10 64-bit) för den har varit stabil och gett bra prestanda. Har nu lagt in senaste driver 398.36 och den verkar fungera, men när jag använder Terrain Manipulator blir det väldigt mycket stuttering och fps'en hoppar hej vilt.

Nån annan som haft samma?

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Har problem med att spelet kraschar när jag använder Terrain Manipulator.
Har ett 1080 Ti och körde på grafik driver 388.13 (win10 64-bit) för den har varit stabil och gett bra prestanda. Har nu lagt in senaste driver 398.36 och den verkar fungera, men när jag använder Terrain Manipulator blir det väldigt mycket stuttering och fps'en hoppar hej vilt.

Nån annan som haft samma?

Blev ett köp via Steam istället. Jag har också ett 1080 Ti, ska testa så fort spelet laddats ner. Jag har läst rekommendationer på forumet om att köra deras beta-patch för tillfället, då de redan fixat många problem, inklusive minnesrelaterade ctd's.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av DitroX:

Bara haft det problemet när jag har en polare i samma system. När jag kör solo händer inget mer än att det vibrerar i kontrollen.

Skrivet av Wolfkin:

Bara kört single player på normal svårighet än men har inte stött på det problemet.

Provade solo nu och det verkar som om det bara sker när jag lirar med andra...
Har inte provat med andra och i samma system men solo tar jag ingen skada alls när jag skjuter på stenarna.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av marsson90:

Blev ett köp via Steam istället. Jag har också ett 1080 Ti, ska testa så fort spelet laddats ner. Jag har läst rekommendationer på forumet om att köra deras beta-patch för tillfället, då de redan fixat många problem, inklusive minnesrelaterade ctd's.

Spelet laddade precis ner 1,3 GB så antar att de släppt ut en patch idag.
Även ett 1080 TI kan inte alltid hålla över 60fps på max inställningar men jag tror det är mer processorn än grafikkortet som sänker det hela, kör fortfarande på en i7 3770, får väl klocka den lite till och se om det gör skillnad.

Medlem

nån annan som har problem med teleportering? VARJE GÅNG jag teleporterar från nånstans till min bas eller ens till systemet min bas ligger i så krashar spelet. har inte lyckats hittat nån med samma problem (sedan NEXT släpptes).

har verifierat spelfilerna i steam, har installerat om spelet, har testat nya betan, har testat teleportera från olika system. inget hjälper.

Medlem

Jag har spelet på gog, irriterad över inget mp ;P Men de är inget jag orkar tjafsa mer om. Däremot så sitter jag och funderar över om jag ska köpa det igen fast till steam. Det kostar ca 207kr på greenmangaming. Känner ingen som spelar det men jag vill gärna köra spelet nu då det ser ut att vara enormt förbättrat och hade varit roligt att spela med andra. Så om någon/några skulle vilja köra lite vid tillfälle så säg gärna till för då köper jag det till steam. Vill dock säga att jag har kravet att de jag spelar med är schyssta och toleranta. Kastar helst inte ur sig saker som "gay" och "hora" titt som tätt. Jag är ingen ängel dock så jag vet att ibland kan något sippra ut och nej jag är inte humorbefriad så de är lugnt

Medlem
Skrivet av quadratis:

nån annan som har problem med teleportering? VARJE GÅNG jag teleporterar från nånstans till min bas eller ens till systemet min bas ligger i så krashar spelet. har inte lyckats hittat nån med samma problem (sedan NEXT släpptes).

har verifierat spelfilerna i steam, har installerat om spelet, har testat nya betan, har testat teleportera från olika system. inget hjälper.

Började nytt spel nu när NEXT släpptes så har inte kommit så långt att jag börjat använda teleporter än.
Men det jag märkt hittills är att det finns gott om spelkraschande buggar, som tur är jobbar Hello Games hårt på att fixa buggar och de har redan släppt två patchar sedan NEXT releasen, med lite tur fixar de din bug inom några dagar.

Medlem

Inga problem med stuttering eller fps drops, men däremot texture pop ins. Det är ganska störande att den ritar om terrängen så fort man flyttar på sig. Det är ofta man ställer sig framför ett objekt å det enda man ser är en väldigt lågupplöst textur, sen 10+s senare laddas rätt textur in. Sen kraschar spelet varje gång jag ska stänga av det (vilket iofs inte är ett stort problem).

Medlem
Skrivet av Davikar:

Inga problem med stuttering eller fps drops, men däremot texture pop ins. Det är ganska störande att den ritar om terrängen så fort man flyttar på sig. Det är ofta man ställer sig framför ett objekt å det enda man ser är en väldigt lågupplöst textur, sen 10+s senare laddas rätt textur in. Sen kraschar spelet varje gång jag ska stänga av det (vilket iofs inte är ett stort problem).

Det var värst vad många verkar ha problem =S Kör du på pc?
Jag har ett GTX 980 kort och kör allt på max. Inga problem hittills förutom lite framedrops första minuten när jag startar. Men har inte kört alltför mycket ännu. Jag bestämde mig för att köpa det på steam igår och lyckades övertala en kompis också =D Krascher har varken hon eller jag råkat ut för. Däremot lite skumma saker som att vi inte såg varandra ibland och att den ena åkte ur till sp men stod kvar hos den andra osv. Älskar basbyggandet! Vi är kvar i mitt första system då vi hittade en riktigt fin planet där haha. Idag ska vi väl fixa hyperdrive och försöka lämna 🤣

Medlem

@MrKudden: Ja, Windows 10 med ett 1080 Ti och en 8700k.

Kan inte bestämma mig om jag ska köpa eller inte..polaren har massiva problem med fps..tills han stängde av vsynk..hur många skulle vilja splea ihop?


signatur

New life, New hope

Avstängd
Skrivet av SunShine:

Jag ska iväg och kika på gamestop efter ett ex av det här spelet idag och be en bön om att jag slipper samma strul på ps4 som min kompis har råkat ut för med att det krashar hela tiden.

Finns det någon här i tråden som kör ps4 versionen felfritt sedan nya patchen föressten?

Inga problem för mig. Kör på ps4 pro.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

tar la och gör det men kör du med vsynk på? och får ut 60 fps utan tweeks?


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Kan inte bestämma mig om jag ska köpa eller inte..polaren har massiva problem med fps..tills han stängde av vsynk..hur många skulle vilja splea ihop?

På green man gaming kan du köpa spelet till steam för ca 208kr Om du bestämmer dig för att köpa dvs. Vet inte hur länge det är rea dock.

När de kommer till fps har jag egentligen ingen koll då jag inte har någon sådan mätare igång. Minns heller inte exakt hur jag har inställt. Men visst märker jag lite mer med tiden att de droppar lite men de är bara ibland som jag lägger märke till det.

Jag spelar ju med en kompis och jag vet inte hur det funkar om man joinar någon annans sen. Kommer man tillbaka till sin egna plats sen eller där jag var sist med min kompis osv? xD

Medlem
Skrivet av MrKudden:

På green man gaming kan du köpa spelet till steam för ca 208kr

Njae. Kostar £20. Blir väl typ 240 någonting... Då kan man ju nästan lika gärna handla på Schteam.

Relik 📜

Citerar mig själv från Discord..

Citat:

Jaha, körde ett par timmar NMS med @Raven_cc igår. Det är mycket bättre, men fortfarande inget bra spel imho. Menyerna, UI, inventory är lika kass som vid launch typ. Fortfarande ett jäääääkla grind, tar nästan all fokus. Grind och inventory full.

MP-komponenten är verkligen halvhjärtad med. Kunde räddat spelet, men nu blir det mest irriterande. Kan inte dela freighters, inte dela baser. Kenneth kan bygga i min bas, sedan Inte ens använda grejerna han precis pluppat ut.. Samt buggar! Flera gånger såg jag saker inte Kenneth såg och tvärt om. Han fick till och med en rymdstation han åkte in i - för mig var han kvar i rymden.

Min kvarliggande känsla är att de bultat på massa nytt, men att grunden fortfarande är fattig. Börjar redan tröttna igen. Grind kan vara rätt avslappnande, men dit kommer jag aldrig här. Eftersom inventory blir fullt, hela, hela tiden. Blir bara ett ett jonglerande.

Ska ge det några timmar till idag, men tror tyvärr inte jag blir mer långvarig än så. Förstår såklart det finns massa att fixa, fler slots, saker att upptäcka.. Men, för mig känner jag att fokus hamnar fel och upptäckarglädjen drunkar i irritationsmoment. Synd, och jag avundas er som verkligen fastnat i spelet!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av magnusafc:

Njae. Kostar £20. Blir väl typ 240 någonting... Då kan man ju nästan lika gärna handla på Schteam.

Det finns även en kod du kan använda för 10% extra rabatt som blir 18 pund, jag köpte det och betalade 208kr Givetvis lite olika varje dag beroende på kurs dock. Men får ju en kod till steam. På steam kostar det ca 280kr.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Citerar mig själv från Discord..

Ska ge det några timmar till idag, men tror tyvärr inte jag blir mer långvarig än så. Förstår såklart det finns massa att fixa, fler slots, saker att upptäcka.. Men, för mig känner jag att fokus hamnar fel och upptäckarglädjen drunkar i irritationsmoment. Synd, och jag avundas er som verkligen fastnat i spelet!

Jo de är ju en hel del grind...passar inte alla förstås. Återstår att se hur länge jag kan spela innan jag tröttnar haha.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Inga problem för mig. Kör på ps4 pro.

De släppte en patch till för någon dag sedan på ps4 såg jag. Efter det fungerar det för mig med nu och även för min vän som hade massiva problem innan.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

No Mans Sky Next Snabba stålar. Kolla in videon, den är kort och bra

https://www.youtube.com/watch?v=G-0CkT5FwkU

ELF
Medlem

Multiplayer ska nu vara släppt på GOG.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skägg.
10 Chambers

Har lirat NMS i någon timme nu. Väldigt mycket resurssamlande, väldigt lite rymdflaxande.


signatur
123
Skriv svar