Spel för treåringar? Finns det ens?

Medlem
Spel för treåringar? Finns det ens?

Min dotter har börjat bli väldigt intresserad av spel, särskilt när jag själv lirar något.
Jag har hittat lite flash-spel (Bolibompa typ) men tänker om det finns något annat jag kan ha missat, på steam kanske?
Hon fyller fyra i oktober.

Redaktör
Ponny

Lego-spelen är ju väldigt mysiga och de kan man spela tillsammans, men kanske för tidigt för en (snart) fyraåring? Pappas appar (om man går åt mobilhållet) har ju en hel drös med tips också. (https://www.pappasappar.se/barnspel/)


signatur

En Bamseponny av folket

Nu höll jag på att skriva "Destiny 2", men det hade varit lite taskigt. Min son är snart 2 år och spelar inga spel "på riktigt", men hans kusin som är tre gillar Angry Birds och liknande spel, men, man vill kanske hellre se något mer pedagogiskt i händerna på ett litet barn.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tetris kan väl fungera? Lite som lego fast även utvecklar reflexer och snabbt tänkande.


signatur

I drank what?

Medlem

När jag drog in min brorson i spelträsket spelade vi något spel med en lila trollkarl, men kan fan inte komma på vad det heter! Det var rätt pedagogiskt har jag för mig och han älskade det. Tror han var i 3-årsåldern vid den tiden.
Spyro är annars en serie som jag spontant kommer att tänka på. Tror att det finns en nyutgåva på PSN med den lilla draken.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Releasehästryttare

Min systers son som också fyller 4 till vintern fick spela Wreckfest med kontroll och han hade så kul att det va svårt att få han att sluta när det väl va dags att gå hem, även ruskigt bra racing spel för vuxna!

Medlem

Min 3åring älskar spel från Bimi Boo. Spelen finns på svenska. Finns pussel, måla, synth, och minispel med former, färger och lätt para ihop.
Finns till iOS. Vet dock inte om det finns till android.
Vissa av minispelen får vi hjälpa honom med så vi spelar ofta tillsammans kvällstid efter middagen för att varva ner. Mysig stund.


signatur

- PiDuT

Medlem

Har för mig att de mest spelade lugna barnspel på paddan. Vilket är bra eftersom snabba röriga saker tydligen blir för mycket för deras hjärnan. Legospelen är han nog för liten för men det finns duplo-appar som de gillade när de var tre. Enkla pussel, sifferlekar osv har också funkat.

Nu vid fyra, snart fem, spelar min yngsta allt möjligt.

Medlem

Nintendo Wii

1. Super Mario bros 1.
Eftersom Wii-moten någorlunda passar 3 åringars händer.

Till paddan eller mobil

1. LEGO Junior (passar nog även vissa 2 åringar)
2. Thinkrolls.
3. Hokus Pokus med Alfons Åberg.

Medlem

Kolla Little Dragons Cafe, kommer i slutet av august. Kanske kan vara något att föda upp små söta monster. Blir innan hennes födelsedag också.

Medlem

Spontant skulle jag undvika 3D-spel, och istället fokusera på peka & klicka-spel, eller platformers i 2D.

Jag växte upp med Stötnisse och Freddi Fisk. Sedan gick jag över till bilspel, Quake, och Warcraft II.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag kör RiME med min femåring, dä ä mysitt.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Lego-spelen är ju väldigt mysiga och de kan man spela tillsammans, men kanske för tidigt för en (snart) fyraåring? Pappas appar (om man går åt mobilhållet) har ju en hel drös med tips också. (https://www.pappasappar.se/barnspel/)

Tack för tipset, och den där länken var magisk! Massor med tips.

Skrivet av Devan:

Min systers son som också fyller 4 till vintern fick spela Wreckfest med kontroll och han hade så kul att det va svårt att få han att sluta när det väl va dags att gå hem, även ruskigt bra racing spel för vuxna!

Kul! Min dotter har lite problem med handkontroll dock, jag har en steam kontroller och den är omöjlig för henne att hålla i, för små händer. Finns det några barn-anpassade gamepads till PC?

Skrivet av Jokkepalm:

Nintendo Wii

1. Super Mario bros 1.
Eftersom Wii-moten någorlunda passar 3 åringars händer.

Bra tips! Har faktiskt börja överväga en beggad Nintendo Wii till hennes födelsedag i oktober. Lär vara rätt överkomligt nu, och som du säger är kontrollerna lätta för små barn.

Till paddan eller mobil

1. LEGO Junior (passar nog även vissa 2 åringar)
2. Thinkrolls.
3. Hokus Pokus med Alfons Åberg.

Tack för tipsen, ska definitivt kolla in!

Medlem

Jag och dottern spelade ENORMT mycket Nintendo Wii när hon var i den åldern. Att stå och flaxa passade henne perfekt. Favoriterna var alla former av "partyspel" med små, korta uppgifter. Wii Party & Mario Party alltså (där Wii var det bättre). Mario Kart kom lite senare pga styrningen.

Minecraft fångade också hennes intresse tidigt. Första året utforskade hon dock mest världen genom mig, genom att sitta i mitt knä och säga vad jag skulle göra/bygga.

På surfplatta/mobil finns det även några bra spel med Pippi resp. Alfons. Kan vara värda att spana in.

OCH, just det.. Några "tjejiga" spel till!
- Barbie Horseland Adventures (PC)
- Barbie som Rapunzel (hette det så?) (PC)

Oj.. listan blev lång. Har spelats mycket här märker jag 😆


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Releasehästryttare
Skrivet av Fargo:

Kul! Min dotter har lite problem med handkontroll dock, jag har en steam kontroller och den är omöjlig för henne att hålla i, för små händer. Finns det några barn-anpassade gamepads till PC?

Jag har xbox 360 trådad kontroll, tror den är mindre än steams, har dock ingen aning om de går att få tag på längre nu när xbox one (som är större) har tagit över.

Medlem

Angående kontroll så hade kanske en ps4 hori mini controller fungerat bra för barnen. Har inte testat den själv och negativt med sladd och barn kanske. Men storleksmässigt ser det ut att fungera bättre än standard

Kontot avslutas

Min dotter är fyra år och hon brukar spela Animal Crossing på surfplatta.

Ibland vill hon även spela Stardew Valley på vår Switch eftersom hennes mamma brukar spela det men min dotter går bara omkring i spelet och undersöker hur det ser ut, men hon tycker det är kul.

Igår ville hon spela Pokémon Blue bara för att jag spelade det men det var lite för svårt för henne för hon förstod inte sig på när hon gick i gräs och mötte andra Pokémon eller när hon mötte en tränare.
Försökte förklara men det gick inte så bra.

Annars tycker hon väldigt mycket om att bygga banor i Super Mario Maker, men jag brukar kolla upp banorna efteråt så att det ska gå att spela igenom de.
Men hon har börjat att blanda olika saker och bygga med så det ser ju lite snyggare ut nu än vad det gjorde i början.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Jokkepalm:

Nintendo Wii

1. Super Mario bros 1.
Eftersom Wii-moten någorlunda passar 3 åringars händer.

Till paddan eller mobil

1. LEGO Junior (passar nog även vissa 2 åringar)
2. Thinkrolls.
3. Hokus Pokus med Alfons Åberg.

Super Mario Bros 1 och 3 har jag låtit min dotter få spela på NES Classic Mini.
Hon brukar även vilja spela Kirby även att hon inte vet vad hon ska göra.

Tips.
Nintendo har väl stängt ner så att man inte kan köpa spel via Wii shop längre, bara ladda ner om man redan har köpt spelet.
Det tråkiga är att Nintendo även nästa år kommer stänga ner så att det inte går att ladda ner spel heller längre på Wii.
Då är det bättre att köpa en Wii U om man vill köpa och ladda ner NES spel eftersom e-shop fortfarande fungerar.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Fargo:

Tack för tipset, och den där länken var magisk! Massor med tips.

Kul! Min dotter har lite problem med handkontroll dock, jag har en steam kontroller och den är omöjlig för henne att hålla i, för små händer. Finns det några barn-anpassade gamepads till PC?

Tack för tipsen, ska definitivt kolla in!

Som sagt, Wii är kanske lite billigare men kom ihåg det jag skrev om att det inte går att ladda ner längre.
Men det finns en del andra spel till Wii med.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Är det inte bättre att ge barnen ett riktigt svårt spel (vuxen), så att de antingen tröttnar och hittar på annat (t.ex går ut) eller lär sig lösa problem?

EDIT: Eller, varför inte köpa RPG Maker och gör ett eget enkelt spel? På så sätt får du göra något för ditt barn + att barnet kanske känner att de gör något med dig? Då kan ni kommunicera också, prata om vad som är bra och dåligt.

Medlem

Skapade ett konto för att kunna bidra lite till diskusionen. Jag har själv två st spelglada ungar (en femårig tös och en pöjk som snart blir nio).

Grabben började med legospelen när han var fyra. De har fördelen att det går att spela tillsammans, och att barnet själv inte behöver vara expert på spelet då en annan kan driva spelet framåt. Det motverkade frustrationen som uppstod av att han hoppade ner för samma stup otaliga gånger utan att kunna ta sig vidare. Därefter gick vi på ett par gamla playstationklassiker (Spyro och Crash) för att till sist skaffa oss ett wii u där bl a Mario 3D World, Mario Maker och Wind Waker gick varma. Han har också spelat mkt Sonic Generations genom åren. PS3:an rekommenderas i o m att kontrollerna till konsolen är relativt små. Toy Story 3 är ganska mysigt och finns på svenska till ps3:an.

Tösen har varit lite mer kräsen. Hon ville inte riktigt ge sig på 3D-spelen (hon tyckte det var jobbigt att det gick så mycket bättre för storebror), så vi införakaffade en gammal DS till henne. Finns gott om roliga spel till denna (hon spelade mycket Dora och ta-hand-om-en-valp-spel). Nu spelar hon mest Minilobes (räkna/läsa) på ipaden.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Det är la bara o kika bakåt lite mot ens egen barndom.
Bygg Båtar Med Mulle Meck
Rosa Pantern: Resa På Egen Risk

Fantastiska spel.

Medlem

Frågade en vän som introducerade sin son till spel när han var 3 år gammal.
Nintendo DS var väldigt lätt för honom att använda och inte så värst dyrt att ersätta ifall den gick sönder. Kirby, Sonic och New Super Mario Bros var väldigt uppskattade.

Nintendo DS är nog den bästa starten jag kan tänka mig. (inte 3DS alltså.)

Medlem
Medlem

Förutsatt att det inte är PC spel du söker så är väl mer eller mindre alla spela utvecklade av Toca Boca för barn. Även ner till låg ålder.

https://tocaboca.com/apps/

Med deras spel så stödjer du även svensk spelutveckling då flera av spelen är utvecklade i Sverige.

Medlem

Har en treårig pojke som är tokig i tåg. Han lirar Brio world railway på plattan. Pretty much bygga järnväg i en top down 2D/3D vy sedan köra omkring med grejjerna etc i en 3D vy. Typ SIMbrio järnväg. Allt är drag and drop.

Inga köp i appen . Ju mer man bygger så låser man upp mer saker att bygga med (en progress bar längst upp).

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.filimundus.b...

Medlem

Det främsta problemet som jag har upptäckt är att dagens handkontroller kan vara för stora och klumpiga för småbarns händer. Därför så tycker jag att peka och klicka-spel, antingen på PC eller smarta enheter, är det bästa. Hori har en barnanpassad kontroll till PS4 som fungerar rätt så bra åt äldsta grabben som är 4 år. Storleksmässigt så påminner lite om SNES-kontrollen.
https://www.amazon.de/Horipad-Mini-Rot-Standard-PlayStation/d...

Annars så tycker jag att Joycons till Switch är väldigt bra för de små, och där finns det också en del spel som man kan spela tillsammans, t.ex. Snipperclips, Overcooked, Rocket League. För övrigt så är det väl de klassiska PC-spelen för barn, som Mulle Meck, Pippi, Alfons Åberg etc som går hem. Lego-spelen är också en oslagbar favorit.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Har en treårig pojke som är tokig i tåg. Han lirar Brio world railway på plattan. Pretty much bygga järnväg i en top down 2D/3D vy sedan köra omkring med grejjerna etc i en 3D vy. Typ SIMbrio järnväg. Allt är drag and drop.

Inga köp i appen . Ju mer man bygger så låser man upp mer saker att bygga med (en progress bar längst upp).

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.filimundus.b...

https://puu.sh/B40DM/5f6cf62a3a.png

https://puu.sh/B40G7/9005d27ef3.png

https://puu.sh/B40GO/00e449330a.png

Har också köpt det där till plattan. Uppskattas väldigt mycket av barnen, och det är inte så dumt för vuxna heller om jag får säga det själv

Jag tvingar mina barn att sjunga verser ur koranen .. Dator och tv-spel är djävulens verk.

etz
Medlem

Rush: Ett äventyr från Disney Pixar. Detta har varit uppskattat här hemma och är på svenska. Finns till win 10 och xbox

12
Skriv svar