Det Brinner, varför ställs politikerna inte mot väggen med befogade frågor?

Medlem
Skrivet av cb99:

Så vi bor i stort sett i ett land som är en enda stor brädhög, och man har från politiskt håll ignorerat detta trots tidigare bränder med stor omfattning.
Branden nu har fått konsekvenser där kostnader bara så här långt säkerligen kostat mera än vad en bas med flygetyg för vattenbombning kan tänkas ha kostat för att inte tala om vad de så här långt inhyrda planen som vi på våra bara knän ber om.

Sitter just nu och tittar på superjönsen "vår" statsminister och vill bara stoppa fingrarna i halsen av rent illamående.

Dags att kräva dessa idioter på ansvar,

https://images2.imgbox.com/a0/96/HIQm2bcR_o.jpg

Hur många medborgare har de inte redan indirekt tagit livet av med förstörd sjukvård m.m.

Och varför får vi nu den propaganda som trycks ned i halsen och brist på vettiga frågor från den media som till stor del är betalt och finansierat med skattemedel?
Ja med presstöd och ingen som längre vill betala för smörjan så vågar de inte "bita" den hand som föder dem (staten), och i publik "service"s uppdrag är väl få numera som missat att det där med "opartiskhet" bara är en "floskel".

https://images2.imgbox.com/76/3d/A1kP6iRd_o.png

-cb99

Jag läser "vår stadsminister...bla bla" och ser bilden som det står" Fake News" på, vilket gör att du i princip hamnar i "Trump+ännu mer höger"-falangen per automatik. Det är möjligt att du verkligen hade något vettigt att säga, men du liksom försatte dina chanser att nå längre än till dina likasinnade med den inledningen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag läser "vår stadsminister...bla bla" och ser bilden som det står" Fake News" på, vilket gör att du i princip hamnar i "Trump+ännu mer höger"-falangen per automatik. Det är möjligt att du verkligen hade något vettigt att säga, men du liksom försatte dina chanser att nå längre än till dina likasinnade med den inledningen.

Funderade först på att strunta i att svara på denna, men lösryckt skitsnack och påhopp via association av citationstecken ska man nog inte låta vara.

---

Så Ender,
Något så väletablerat som en satirbild med begreppet ”fake news” och ett par citationstecken gör att du ”slår av”, och det är förstås helt Ok.

Men inte,
Att du försöker sätta din personliga stämpel på mig som "Trump anhängare" och "extrem höger" utifrån detta, löjeväckande och patetiskt.

Och tänker jag till så tycker jag nog att ditt användande av ordet ”falang” och få till en så pass fantasifull tolkning av citationstecken är lika med "Trump supporter" nu säger betydligt mer om dig som person.

I en post under denna så ska jag försöka förklara var jag står eller rättare sagt inte står politiskt, nu hyser jag dock inte det minsta tvivel om att det kommer att rinna av som vatten på en gås och gå dig helt förbi, men ska försöka i alla fall.

Men först lite apropå Trump när du ändå nu lyckades få in honom i en diskussion om Sverige i Full Brandkris,
Ägnade du ens 10 minuter att undersöka Clinton's bakgrund innan valet?
Känner själv ett par amerikaner och diskuterade förstås valet både innan och efter och deras sentiment (och mitt) var att han blev vald för att bagaget hade hunnit kapp Clinton's, det var vem som helst men inte en Clinton till.

Listan på deras brottsfyllda historia är både lång och väldokumenterad, men här fick vi möjligtvis höra något lite om ”e-mail gate” så därför var "expert, experterna" och de flesta andra chockade och tagna på sängen över att den givna promenadsegern för Hillary uteblev, nu tror jag knappast att du alls är intresserad av detta men om så ger jag dig gärna lite startpunkter att kika på.

Vilken ”falang” är du Ender?
Kan gissa med vad du skrev och skulle som en tidigare i tråden kunna komma dragande med motsvarande otrevliga propaganda affischer som inte heller har något med saken att göra, där intellektuella är måltavlan och miljoner uppå miljoner strukit med.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av cb99:

.......I en post under denna så ska jag försöka förklara var jag står eller rättare sagt inte står politiskt, nu hyser jag dock inte det minsta tvivel om att det kommer att rinna av som vatten på en gås och gå dig helt förbi, men ska försöka i alla fall..........

Brist på eller kanske befriad från politisk hemvist,
(något jag i alla fall hoppas på)
Den får bli lite långt för jag ser inte att jag får till det med ett kort svar.

---

”Tro”,
Jag en ”politisk ateist” och läser alltid de sidor som står att finna och från det bildar jag mig en uppfattning. Inte en religiös sådan eller för att grannen uppmanat mig att tycka på ett speciellt sätt, utan finner jag att omständigheterna alternativt nya fakta omständigheter senare talar för annat så kan och har jag också ändrat mig under åren.

Tidigare i livet var jag nog lite av en ”nyhetsnarkoman” och spenderade massor av timmar/dygn på detta, inte nu för att på något sätt påstå att mina åsikter eller upptäckter är bättre än någon annans.

Det var ”enklare” förr,
Det har alltid? funnits alternativa nyhetskällor, mycket av mitt ”nyhetssnokande” gjordes på sidor i USA och det var relativt lätt att se vad som ”höll ihop”.

Men det förändrades i ett raskt tempo en bit in i 2000talet då medias dalande siffror i hela västvärlden och förbrukade förtroendekapital så fick den etablerade media-maskinen starten på en svår kris och svårigheter med sitt existens berättigande, samtidigt som alternativa nyhetskällor blir allt mer populära, för om man nu inte längre kan "sälja på" åsikter och agendor så vad är då meningen att alls betala för media-apparaten?
(bara att titta på de få ägarintressena som står för media i Sverige, samma koncentration har skett i de flesta västländer)

Kvittot på ett brett ”uppvaknande” är lite strömhopp från de "etablerade medierna" till alternativa i drivor, fullständigt välförtjänt och självförvållat om någon frågar mig.

I USA så ledde det till att starka intressen gick in och köpte upp alternativmedia och signade populära ”talkshowhosts”, detta i en sådan omfattning att det blev riktigt svårt att hitta något vettigt/trovärdigt alls.

Jag tror att bortsett från förslag på lagstiftning som ska försvåra för alternativa media så kommer vi nog i sinom tid se samma utveckling här också.

Idag,
Det är ett antal år sedan jag verkligen ”växlade ned” med nyheter då det ofta är samma mönster och personer som återkommer så deprimerande ofta, men kollar förstås fortfarande lite.

Första posten i tråden,
Lägger förstås min personliga åsikt på Löfven och Eliasson, båda inte har vad som krävs, MEN de kvalitéerna är det också många andra politiker/partier som saknar men som ändå gärna vill bestämma över statskassan och gärna utan ansvar, detta oavsett parti.
Men fram till 75-76 hade vi ett ämbetsmannaansvar, men det tog Palme bort men innan dess så fanns det, nu kan man göra vilka stolleaffärer som helst utan ansvar.

Hitta vinklar/åsikter fakta,
Inte lätt, alla vill sälja sin ide och synvinkel, oberoende media som gammelmedia.
Något jag roat mig själv med på senare år ibland är att på google bilder ex.vis. söka ”satir dan eliasson”, ”meme dan eliasson”, ”satir msb”, ”meme msb” eller valfritt annat namn, parti eller företeelse, och prova för all del ”satir nuon”, ”meme nuon”.
Det finns flera riktigt bra satir-tecknare (en bild säger mer än 1000 ord:)) med hemvists i hela det politiska spektret, hittar man något intressant så går det oftast raskt att hitta mer i ämnet för att ta en vidare, fungerar häpnadsväckande ofta och rätt "roligt".

Att hitta någon form av ”sanning” är ett hårt jobb och aktivt letande, övning ger färdighet för att se vad som är rimligt, och man ska aldrig underskatta sitt egna sunda förnuft, tro på dig själv.

Balans?
Och bara för ”jämvikten” nu med Löfven, så kan vi ta en skandal ”andra sidan” där jag tror väldigt få svenskar faktiskt vet hur mycket pengar det egentligen rörde sig om med ”Nuon skandalen”, en av de få artiklarna som täcker in lite mera av den riktiga omfattningen,

”Hemligt Nuonavtal för 80 miljarder”
https://www.svd.se/hemligt-nuonavtal-for-80-miljarder

Tittade på KU-förhöret (meningslös charader) med Reinfeldt då SVT bröt det för att visa bilder på någon dignitär som just landat, hittade det aldrig ens senare på deras hemsida, i alla fall då.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Lite mer om branden,
Har nu någon noterat ”bristen” av Eliasson och Löfven i media de sista dagarna?
Hade nu inte den sittande regeringen ägnat en så stor del av sin mandatperiod till att pinka på Ryssland och försökt som mer mogna länder försökt upprätthålla kommunikation, handel och förbindelser istället för att bjäbba som ”besserwissers” så hade vi kanske tordas bett dem om hjälp nu när stora delar av Sverige brinner ned, konstigt att Polen ens väljer att hjälpa oss, för inte lite ”pink” har pågått ditåt också.

Att vi har egna vattenbombare är som någon sa är inte underligare än att vi har isbrytare,
Sådan är vår verklighet och ”själv är bäste dräng”, det finns redan nu ignorerade utredningar som visar detta och ska man göra nya så lägg då pengarna på att klargöra vems fel det är att vi nu sitter i nuvarande sits.

Och vad skulle antagligen hända om ett behov av någon gemensam pool av utrustning inom EU behövs användas här och i Tyskland eller Frankrike samtidigt? Tror nu någon enda att vår ”kölapp” skulle fungera, förutom ledtider till själva insatsen där snabbt påbörjande av släckande är det primära?

Löfven tycker inte man ska ”käbbla”,
Och utreda sedan det brunnit ned och klart, men se utredning om poängen med att ha snabbt tillgängligt egen kapacitet i brandförsvaret finns redan och vem vet kanske fler?

Information och länkar från den här artikeln nedan.

Dumsnålhet stoppade svenska vattenbombare,
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/byrakrat...

Skopan – ett flygplan för skogsbrandsläckning och kustbevakning,
https://rib.msb.se/dok.aspx?Tab=2&dokid=7252

Rapport från Skogsbrandsutredningen,
https://www.regeringen.se/49bb85/contentassets/ba8bf19ab7394b...

Dessutom har de sedan länge dragit in på ersättning till de som upprätthållit sina flygcertifikat med att göra timmar med brandspaning.

Pilotbrist hotar brandspaning,
http://www.atl.nu/skog/pilotbrist-hotar-brandspaning/

Svidande kritiken mot svensk krisberedskap,
Publicerad 22 jul 2018 kl 22.00
https://www.expressen.se/nyheter/svidande-kritiken-mot-svensk...

Om man läser den här artikeln i länken ovan så har den med en del av vad jag ser som "pudelns kärna", titta också på videoklippen i artikeln.
(utredningar länkade några poster upp är mer intressanta dock)

Till sist,
Så kunde vi 20/7 läsa följande,

"Den allvarligaste och svåraste situation som svensk räddningstjänst befunnit sig i",
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&art...
MSB: Den allvarligaste situationen vi haft i Sverige,
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&art...

Samma dag 20/7 så kunde vi också i en artikel med Dan Eliasson som frontfigur få läsa,

Dan Eliasson: Inte aktuellt att använda Herkulesplan,
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Har vi nu inte lite av ett talesätt: ”Med alla till buds stående medel”?

Nog borde det finnas något litet hörn de kunde operera på med 50-60 bränder gående, eller?

-cb99

Edit in,
Såg nu tyvärr att följande länkar var avhuggna och inte fungerade att klicka på!
Jag har rättat det i posten ovan.

Citat:

Dumsnålhet stoppade svenska vattenbombare,
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/byrakrat...

Rapport från Skogsbrandsutredningen,
https://www.regeringen.se/49bb85/contentassets/ba8bf19ab7394b...

Svidande kritiken mot svensk krisberedskap,
Publicerad 22 jul 2018 kl 22.00
https://www.expressen.se/nyheter/svidande-kritiken-mot-svensk...

"Den allvarligaste och svåraste situation som svensk räddningstjänst befunnit sig i",
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&art...

MSB: Den allvarligaste situationen vi haft i Sverige,
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&art...

Dan Eliasson: Inte aktuellt att använda Herkulesplan,
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Måste nu berömma dig cb99, mycket utförligt och välskrivet!
Sånt här läser jag gärna istället för kritik mot fel personer.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Eller är det bara varmt och har inget med klimatförändringar att göra.

En parentes angående klimatförändringarna vs Extremväder: Lövins klimatpopulistiska politik. (Jag vet, det är en "ledare"/"åsikt" och därmed ingen vetenskaplig artikel - folk brukar klaga på det, men jag tycker ändå att författaren tar upp en god poäng.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Måste nu berömma dig cb99, mycket utförligt och välskrivet!
Sånt här läser jag gärna istället för kritik mot fel personer.

+
Tack för den.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Eftersom att folk redan har nämnt både Trump och Putin (i en tråd om bränder i Sverige) så skulle jag vilja ta tillfället i akt att slänga in en parentes till:

Det centrala glöms bort i hatet mot Trump och Putin

Det går knappast att överskatta hur viktigt toppmötet mellan Trump och Putin var. Ändå är fokus i efterhand riktat mot helt andra frågor än de globalt viktigaste; risken för krig. Det skriver docent Jens Stilhoff Sörensen.

Med helt nya kärnvapensystem, brutna nedrustningsavtal och diplomatiska förbindelser och två pågående proxykrig är säkerhetsläget mellan USA och Ryssland sämre än på mycket länge. Vi är nere på kallaste krigsnivå. Men det är som om politiker och massmedia i såväl USA som Europa inte förstår allvaret i detta eller de risker det medför. Hatet mot Trump och Putin i kombination med fokus på den egna prestigen tycks överträffa omsorgen om vår globala säkerhet.

Artikel: SvD


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd
Skrivet av Snabeltorsk:

Eller är det bara varmt och har inget med klimatförändringar att göra.

Om isen i Nordpolen håller på att smälta helt då är orsaken klimatförändring som vi har ställt till med.

Medlem
Skrivet av Niethrel:

Kunde inte sagt det bättre själv! SD LJUGER! De ljuger om precis allting och arga unga vita män köper allt med hull och hår! Allt jävelskap som händer är sossarnas fel, det är liksom kontentan. Patetiskt!

Varför blanda in dina rasistiska idéer? Eller är det OK att skriva "arga unga bruna män" också?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Varför blanda in dina rasistiska idéer? Eller är det OK att skriva "arga unga bruna män" också?

Gissningsvis för att det just är vita män som följer SD? Bara en tanke.

När vi ändå är i farten, varför måste vi könsbenämna folk som "män" ?? INTE OK!

Medlem
Skrivet av wololo:

Gissningsvis för att det just är vita män som följer SD? Bara en tanke.

När vi ändå är i farten, varför måste vi könsbenämna folk som "män" ?? INTE OK!

Är det? Såvitt jag vet har de följare av alla färger. Frågan är dock obesvarad: varför är det OK att skuldbelägga en hudfärg, så länge den är vit? Varför är hudfärg så viktig i negativa sammahang, så länge som den är vit? Lite som den begåvade (OBS! SARKASM!) expressen krönikören som skyllde bränderna på äldre vita män.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Är mycket trevligt att se att många länder vill och kan hjälpa Sverige.

I vanlig ordning okunskap bland svenskar när det gäller kostnader. Allt är såklart ”gratis” och länder hjälper varandra för att de är så himla snälla. Eller så är denna ”hjälp” någonting Sverige betalar dyrt för, någonting vi tvingas betala dyrt för då vi trots ett av världens högsta skattetryck inte klarar av eller har utrustning till att släcka några bränder själva. Kanske dags att slänga lite mindre pengar i EU-sjön och satsa på vårt eget land och folk ett tag..

Medlem
Skrivet av xtrem11:

Om isen i Nordpolen håller på att smälta helt då är orsaken klimatförändring som vi har ställt till med.

Det fanns år med sommarvärme som vi har nu för 100 år sedan också.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av kebbe:

I vanlig ordning okunskap bland svenskar när det gäller kostnader. Allt är såklart ”gratis” och länder hjälper varandra för att de är så himla snälla. Eller så är denna ”hjälp” någonting Sverige betalar dyrt för, någonting vi tvingas betala dyrt för då vi trots ett av världens högsta skattetryck inte klarar av eller har utrustning till att släcka några bränder själva. Kanske dags att slänga lite mindre pengar i EU-sjön och satsa på vårt eget land och folk ett tag..

Fan snackar du om? Klar som fan att det kostar pengar. Sen är det inte "några bränder" just nu, det är en jävla massa bränder och stora är de också. Plus alla jävlar som tänder fyr själva antingen med flit eller genom olyckshändelse vid grillning under rådande eldningsförbud. Sluta snacka skit


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Fan snackar du om? Klar som fan att det kostar pengar. Sen är det inte "några bränder" just nu, det är en jävla massa bränder och stora är de också. Plus alla jävlar som tänder fyr själva antingen med flit eller genom olyckshändelse vid grillning under rådande eldningsförbud. Sluta snacka skit

Jag gissar att "Kebbe" menar på hur många romantiserar bilden av den hjälp Sverige nu får som någon sorts godhjärtad medkänsla när det såklart handlar om att Sverige betalar för denna hjälp. Direkt eller indirekt, om dessa länder inte fick betalt så skulle de heller inte skicka någon hjälp, åtminstone inte i den nivå de nu gör.

Huruvida kostnaden blir större jämfört med om vi säkerställde vårt egna brandskydd kan jag inte yttra mig om, det är säkert mycket att ta med i beräkningen som man inte tänker på.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd

Det är konstigt att i ett land såsom Sverige med störst andel skog sett till sin yta(?) så var förberedelserna riktigt dåliga för något sådant här särskilt när vi också är ett land som har så kallat "folkvett" (skepticism) och tror på vetenskapliga fält som evolutionsläran och klimatologi.

Det är faktiskt absurt att Sverige inte var mer förberedd än så här. Vi har ju akutmottagningar för att kunna ta emot folk vid akuta lägen, inte för att säga, "jaha, du blöder, vänta så ska jag ansöka om att få studera till läkare först, ses om några år". Samma sak gäller polisen, "jaha, det är inbrott. Vänta jag ska se om jag kommer in på polishögskolan först".

Dessa funktioner fungerar ju som de ska men brandkåren, när man VET att finns risk för ofantliga bränder i Sverige pga. skogen och dess utspridning i landet, så är det helt sinnes att man inte förberedde utan skapade mer situationen som Sverige befinner sig nu i, "jaha det brinner överallt, vänta så ska vi kalla på hjälp från andra länder för vi tänkte aldrig på att det kunde hända i vårt skogsberikade land".

Jag tänker inte "beskylla" någon regering eller person för det släcker bränder lika mycket som armbanden gör... Det är helt enkelt på grund av snålt och dumt tänkande på lång sikt från flera svenska regeringar under en längre tid.

"Miljömupparna" har en poäng, problemet är att de bara framställer sig som "galna trädkramare". Jag tror på "klimathotet" för det är ändå dags att gå över till solenergi och inte hålla på med omoderna fossila (du hör ju för tusan i namnet, "FOSSILA", att det är omodernt) bränslen. Slå två flugor i en smäll så att säga.

Till sist så bör "klimathotet" inte ses som en politisk sak utan lika allvarligt och globalt viktigt som om en asteroid hade varit på väg mot jorden. Det är intressant hur "klimathotet" har politiseras medan flera mils långa asteroider troligen aldrig hade gjorts det. Båda fallen påverkar HELA JORDEN.

Skrivet av cb99:

Funderade först på att strunta i att svara på denna, men lösryckt skitsnack och påhopp via association av citationstecken ska man nog inte låta vara.

---

Så Ender,
Något så väletablerat som en satirbild med begreppet ”fake news” och ett par citationstecken gör att du ”slår av”, och det är förstås helt Ok.

Men inte,
Att du försöker sätta din personliga stämpel på mig som "Trump anhängare" och "extrem höger" utifrån detta, löjeväckande och patetiskt.

Och tänker jag till så tycker jag nog att ditt användande av ordet ”falang” och få till en så pass fantasifull tolkning av citationstecken är lika med "Trump supporter" nu säger betydligt mer om dig som person.

I en post under denna så ska jag försöka förklara var jag står eller rättare sagt inte står politiskt, nu hyser jag dock inte det minsta tvivel om att det kommer att rinna av som vatten på en gås och gå dig helt förbi, men ska försöka i alla fall.

Men först lite apropå Trump när du ändå nu lyckades få in honom i en diskussion om Sverige i Full Brandkris,
Ägnade du ens 10 minuter att undersöka Clinton's bakgrund innan valet?
Känner själv ett par amerikaner och diskuterade förstås valet både innan och efter och deras sentiment (och mitt) var att han blev vald för att bagaget hade hunnit kapp Clinton's, det var vem som helst men inte en Clinton till.

Listan på deras brottsfyllda historia är både lång och väldokumenterad, men här fick vi möjligtvis höra något lite om ”e-mail gate” så därför var "expert, experterna" och de flesta andra chockade och tagna på sängen över att den givna promenadsegern för Hillary uteblev, nu tror jag knappast att du alls är intresserad av detta men om så ger jag dig gärna lite startpunkter att kika på.

Vilken ”falang” är du Ender?
Kan gissa med vad du skrev och skulle som en tidigare i tråden kunna komma dragande med motsvarande otrevliga propaganda affischer som inte heller har något med saken att göra, där intellektuella är måltavlan och miljoner uppå miljoner strukit med.

-cb99

För att ta pulsen på dig och en av möjliga anledningar till din start av tråd så tänkte jag säga följande och sedan se vad du svarar för att få ett hum om vilka källor som du troligen föredrar (dock är mina slutsatser därefter endast spekulationer; du vet vad ordet "spekulationer" betyder, hoppas jag? Jag beklagar över det indirekta "påhoppet" där med ordet "spekulationer"):

- Ja, i princip alla hade föredragit Bernie Sanders (exempelvis jag) framför Clinton (och även Trump), men det blev som det blev.

- Det var inte bara att Trump fick hjälp av ryssarna genom att svartmåla Fru Clinton, det var också så att även inuti Demokratipartiet så blev det påverkningskampanjer riktade för att få att Clinton nominerad och inte Sanders för då hade det blivit mycket svårare att få fram "smuts på Sanders" och få Trump att vinna valet.

- Ryssarna har något på Trump vare sig det är ökända "pissbandet", något ekonomiskt eller något annat som tycks få Trump att slicka Putins kulor dagligen. Mötet i Helsingfors bekräftade bara detta så överdrivet mycket att det blev skrattretande att se. Trump är inget mer än en "framgångsrik con artist" (Bert Karlsson är säkert mycket mildare svensk motsvarighet) som nu har hamnat i skiten för att han gjorde affärer med Putin som inte är någons "vän" eftersom förr eller senare så "försvinner du helt plötsligt av ren olyckshändelse".

- Om du tror Putin är en "cool snubbe" att ta en öl med på krogen så är det bara så att han är bättre att framstå som så än vad exempelvis Kim Jung Un är (de är i princip två samma slags snubbar dock med olika hudfärger och förmågor). För honom (Putin) är alla som låter sig påverkas inget mer än "nyttiga idioter", Trump därav den största. Det finns en risk att du också är en "nyttig idiot" för Putin, jag vet inte.

- Om "Listan på deras brottsfyllda historia är både lång och väldokumenterad" så bör den finnas på nätet och du bör ha sett den annars hade du aldrig sagt/påstått något sådant extraordinärt? Du får gärna länka istället för att be andra att söka upp extraordinära bevis för dina extraordinära påståenden funkar helt enkelt inte.

- Avslutningsvis så kan jag säga på förväg att jag INTE är en "vänstertomte" om det är vad du kanske vill avfärda mig med som ett sätt att "poisoning the well" (logical fallacy) och diskredda allt jag nyss sa. Jag är minst lika invandringskritisk som dig, om inte mer, varav varför jag ej yttrar mig om det på nätet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det jag saknar i de flesta av dessa diskussioner är faktiska kostnadsplaner för vad det skulle kosta att ha två egna vattenflygplan stående, med allt vad det innebär (underhållspersonal, tränade piloter, jourtimmar, etc). Så att man ställa det mot den beräknade kostnaden för de extra dagarna innan de kom fram, mer långdragna släckprocesser etc. Innan någon drar fram ett redigt kalkylark med siffror, svart på vitt, kan vi ju sitta och killgissa och skylla på vilken politisk färg vi vill.

Håller helt med, tycker det skulle vara intressant med att statistik framgår i media när samtals ämnena blir heta. Skulle vara intressant vilka olika perspektiv som fanns med hur det ska förberedas inför framtiden. Det mest enkla svaret skulle vara att det saknas beräkningar just i denna stund. I min åsikt även om pengar och statistik är tråkigt så är det alltid relevant och intressant i stundens hetta.

Jag skulle påpeka att du/ni på FZ skulle kunna rapportera det här (Bränderna), men väl Fragzone är fokuserade mot folk som är intresserade av spelrelaterade ämnen.

Pengar är intressant för att veta om vad ska prioriteras, dock så skulle man uppskatta lite konsekvent ärlighet av vad som bortprioriteras, konsekvent ärlighet av hur sina egna handlingar skulle leda till negativa effekter. I allmänt fördoms perspektiv vad partierna vill bortprioritera är;
Jonas Sjöstedt (V) vill komma åt de rikas pengar
Jimmie Åkesson (SD) bortprioritera resurser på Invandringen
Ulf Kristersson (M) vill sänka skatterna
Stefan Löfven (S) vill höja skatten
Dock så har alla perspektiv en sanning i sig, men frågan är snarare vad har du som individ mer intresse över att bortprioritera eller prioritera?
Jag är inte så allmänbildad så jag har ingen större uppfattning över vad partierna vill egentligen prioritera på. Jag kommer snarare ihåg från debatterna att dem skyller på varandra, och sätter ord på munnen för varandra.

Nu är det så att bränderna vart i fokus och det skulle vara intressant med inblick i det hela, Dan Eliasson vet vi att han har nästintill en Kalle Anka Otur eller så har hans handlingar verkligen medfört legitimt skandaler.

Vänliga Hälsningar till du som läser; Seveni

Medlem
Skrivet av AplAy:

"Miljömupparna" har en poäng, problemet är att de bara framställer sig som "galna trädkramare". Jag tror på "klimathotet" för det är ändå dags att gå över till solenergi och inte hålla på med omoderna fossila (du hör ju för tusan i namnet, "FOSSILA", att det är omodernt) bränslen. Slå två flugor i en smäll så att säga.

Problemet är att miljömupparna är från städerna där det hade fungerat utmärkt att förbjuda all form av trafik. På landsbygden är det inte lika lätt då vi inte har tillgång att ladda bilarna under vinterhalvåret och måste kunna färdas över 60 mil i -35C kyla. Ingen elbil idag klarar av en sådan resa.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det jag saknar i de flesta av dessa diskussioner är faktiska kostnadsplaner för vad det skulle kosta att ha två egna vattenflygplan stående, med allt vad det innebär (underhållspersonal, tränade piloter, jourtimmar, etc). Så att man ställa det mot den beräknade kostnaden för de extra dagarna innan de kom fram, mer långdragna släckprocesser etc. Innan någon drar fram ett redigt kalkylark med siffror, svart på vitt, kan vi ju sitta och killgissa och skylla på vilken politisk färg vi vill.

Från en artikel av RAND från 2013:

Citat:

A Bombardier CL-415 scooper aircraft has an acquisition cost of about $35 million. With an expected lifetime of 30 years, we estimated (using standard government accounting techniques) that its annualized acquisition cost would be around $1.5 million. Additionally, we estimated that the aircraft's annual operating costs, including fuel, pilots, maintenance, and so forth, would be about $1.5 million, for a total annualized cost of approximately $3 million, not counting fees or profits for the aircraft's owner and operator. The Forest Service lease's annual price is, however, more than three times this amount.

Låt säga att Sverige hade köpt in två, eller för den delen tre eller fyra plan (Sverige är ju stort med massor med skog) i slutet av 90-talet när brandförsvaret ville ha några. En kostnad på någonstans 300 miljoner per plan och runt 12 miljoner i driftskostnader per år och plan, plan som egentligen bara går att använda till skogsbränder. 10,15 år senare, hur mycket hade dessa plan använts? Vad hade risken varit att partier rasat över att miljoner som skulle kunna ha använts till sjukvård och skola istället användes till att plan som spenderade mesta tiden i en sjö, varför inte sälja dessa till något land där det brann lite mer ofta (Grekland, Portugal, osv) så att man fick in lite pengar?

Det är alltid, som den här tråden visar, lätt att veta exakt vad man skulle ha gjort när man sitter man facit i hand.

Medlem

är inte detta rapporterna som togs fram på 90-talet? är väl bara att läsa.

https://rib.msb.se/dok.aspx?Tab=2&dokid=5939
https://rib.msb.se/dok.aspx?Tab=2&dokid=5399

Skägg.
10 Chambers

Intressant läsning!


signatur
Medlem
Skrivet av xtrem11:

Om isen i Nordpolen håller på att smälta helt då är orsaken klimatförändring som vi har ställt till med.

Det stämmer inte.

Det är väldigt viktigt att poängtera att saknas konsensus bland klimatforskare samtidigt som det är svårt till och med för klimatforskare att få en syl i vädret. För de ska minsann bli nertystade och stämplade ”climate change denier” mitt i ansiktet.

Stämpeln CCD är väldigt praktisk, den används dels som ett skällsord, dels för att frysa ut personer som allmänheten inte ska behöva höra ett ord ifrån, men framförallt för kunna stänga ner alla nya rön om klimatförändringarna, framförallt dem som undersökt huruvida människan spelar någon större roll eller ej. Alla kan se att polerna smälter, men INGEN känner till alla aspekter som spelar in, inte ens vilka som är de största orsakerna är ännu ej förstådda ännu.

Dessa forskare som bidrar med alternativa rön ska dock stämplas som CCD och tystas, för de försöker ju bidra till en konstruktiv diskussion om något som inte alltid stämmer överrens med vad vissa personer redan bestämt hur framtiden kommer bli.

Den här filmen är livsviktigt att se.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Det är väldigt viktigt att poängtera att saknas konsensus bland klimatforskare samtidigt som det är omöjligt även för klimatforskare att få en syl i vädret utan att bli nertystad och stämplad ”climate change denier” mitt i ansiktet.

Det saknas inte konsensus.

Definition of consensus:

Citat:

noun, plural con·sen·sus·es.
1. majority of opinion:
The consensus of the group was that they should meet twice a month.
2. general agreement or concord; harmony.

Svårt att defininera 97% som något annat än konsensus...

Lita på experter eller en youtube-video... Svårt val...

Facebook video spreads climate denial misinformation to 5 million users

Medlem
Skrivet av filbunke:

Det saknas inte konsensus.

Definition of consensus:

Svårt att defininera 97% som något annat än konsensus...

Lita på experter eller en youtube-video... Svårt val...

Facebook video spreads climate denial misinformation to 5 million users

Jag blev inte övertygad av din länk heller.

Jag förundras inte det minsta att ”klimatförändringsforskare” är övertygade om att människan är boven, för om de skulle våga vilja påstå något annat riskerar de att bli utan forskningsmedel.

https://www.google.se/amp/s/theconversation.com/amp/were-clim...

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Jag blev inte övertygad av din länk heller.

Jag förundras inte det minsta att ”klimatförändringsforskare” är övertygade om att människan är boven, för om de skulle våga vilja påstå något annat riskerar de att bli utan forskningsmedel.

Jag har inga som helst planer på att försöka övertyga dig, postade länkarna för andra som kanske skulle få för sig att tro på det du länkade till...

Medlem

Det jag länkade till förnekar dock inte att vi är påväg mot ett varmare klimat.

Länken handlar mer om det giftiga diskussionsklimatet som finns runt klimatförändringsfrågan. Det handlar mer om yttrandefrihet och transparens än att ”förneka något”.

Jag håller med om människans utsläpp av koldioxid bidrar till klimatförändringen, men jag är inte bombsäker på om våra utsläpp behöver utgöra den enskilt största faktorn. Klimatförändringar har trots allt pågått i miljontals år helt utan människans hjälp. Det finns alltså möjligheter många fler aspekter som också är mycket viktiga att forska kring och vi behöver onekerligen bredda klimatforskningen till att undersöka fler aspekter än enbart koldioxidutsläppen.

Några nämnvärda kandidater är solens ökade aktivitet, att jordens magnetfält är extra svagt, jordens lutning, månens ökande avstånd till jorden eller den äggformade omloppsbana som jorden far runt solen.

Släng åtminstone ett snabbt öga på videoklippet

Han förnekar knappast klimatförändringarna utan han är mest förbannad på det hemska diskussionsklimatet som ej vill välkomna annat än koldioxidutsläpp-frågan.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Återigen, är inte intresserad att debattera med dig. Av samma skäl som jag inte heller är intresserad av debattera med folk som tror att vaccin orsaker autism, att jorden är platt, att tex Sandy Hook skjutningen inte hände, osv.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Återigen, är inte intresserad att debattera med dig. Av samma skäl som jag inte heller är intresserad av debattera med folk som tror att vaccin orsaker autism, att jorden är platt, att tex Sandy Hook skjutningen inte hände, osv.

Det hade räckt med den första meningen. Resterande text förlöjligade enbart vadän jag hade att tillföra.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Det hade räckt med den första meningen. Resterande text förlöjligade enbart vadän jag hade att tillföra.

Det är lugnt, miljömuppar och vänsterfolk brukar dra ”det är väl självklart att det är så” följt av att stänga ned all form av debatt. Ingenting att ödsla tid på, tänk på att detta är samma människor som trodde på Al Gore när han påstod att arktis skulle vara isfritt 2014.

Skriv svar