Hollow Knight - för och emot?

Skägg.
10 Chambers
Hollow Knight - för och emot?

Jag är sjukt sugen att ha ett lagom ansträngande lir till Switch att mecka med i soffan på kvällarna och är både sugen och osugen på Hollow Knight. Gillade Steamworld Dig 2 men i övrigt är jag inte ett jättefin av varken Metrodvania eller Souls-aktiga spel. Så behöver lite hjälp, utöver vår recension.

Vad är bra och vad är dåligt?


signatur
Releasehästryttare

Vet många klagar på hur kartan funkar i spelet där du måste hitta snubben som säljer kartbitar för det området du är i, personligen har jag inte svårt att navigera i spel så det va inget jag hängde upp mig på.

Jag älskar spelet annars och har klarat det två gånger och kommer säkert spela om det i framtiden, jag rekommenderar det starkt!

gnu
Medlem

För mycket backtrackande, mer än i andra metroidvanias jag spelat. Blev riktigt less på det nu ca 4h in och kommer ta en lång paus.

Medlem

Vad jag förstått(har inte spelat det själv) så är spelet alldeles för långt för sitt eget bästa.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag tycker att det är ett fantastisk spel som inte håller dig i handen. Det är långt ja, men det förmedlar en fantastisk atmosfär och skapar utforskarvilja.

Det är utmanande, men inte omöjligt. Kontrollerna är jättetighta och går det dåligt är det ditt eget fel.

Jag kanske inte skulle rekommendera spelet till en som inte är frälst av genren. Efter Steamworld Dig 2 skulle jag nog istället rekommendera Blaster Master Zero och sedan Axiom Verge. Även Wonderboy Dragons's Trap är ett mer lättsamt öppet sidoskrollande spel även om det onte riktigt är ett Metroidvania.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Grukk:

Jag tycker att det är ett fantastisk spel som inte håller dig i handen. Det är långt ja, men det förmedlar en fantastisk atmosfär och skapar utforskarvilja.

Det är utmanande, men inte omöjligt. Kontrollerna är jättetighta och går det dåligt är det ditt eget fel.

Jag kanske inte skulle rekommendera spelet till en som inte är frälst av genren. Efter Steamworld Dig 2 skulle jag nog istället rekommendera Blaster Master Zero och sedan Axiom Verge. Även Wonderboy Dragons's Trap är ett mer lättsamt öppet sidoskrollande spel även om det onte riktigt är ett Metroidvania.

Åh, jag har svårt för nya spel som ska se sådär 16-bitiga ut. Både Steamworld och Hollow har ju ändå en mer unik stil. Lutar åt köp av det senare, är ju ändå relativt billigt. Eller så får jag gräva lite i din eshop-tråd.


signatur
Releasehästryttare

Lirade just 30 min av La-mulana 2 som släpptes ikväll, förväntade mig inte att det skulle vara så brutalt, de gav mig ingen save point så när jag dog för första gången så blev jag tillbakaskickad till början utan allt jag samlat på mig ^^

Det får Hollow knight där det tar max ett par minuter att springa tillbaks där du va när du dog att vara snällt.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Åh, jag har svårt för nya spel som ska se sådär 16-bitiga ut. Både Steamworld och Hollow har ju ändå en mer unik stil. Lutar åt köp av det senare, är ju ändå relativt billigt. Eller så får jag gräva lite i din eshop-tråd.

Aha, ja det är något jag kan förstå. Fått vänja mig vid nyretrostilen men Wonderboy Dragon's Trap är sjukt fint, handmålat. Underbar remake. Men det är också ett spel från sent 80-tal med allt vad det innebär.

Cave Story + är också ett fint spel som från början var nyretro men senare blev det mindre pixligt.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skribent

Ett riktigt mysigt och bra spel. Absolut en av mina favoriter när det kommer till metroidvania-liknande spel. Det är heller inte så extremsvårt som många andra spel i genren kan vara.

Skägg.
10 Chambers

Näe, det är nog inget för mig, börjar snegla på Bomber Crew.

Edit: köpte det och skulle ha fortsatt lira halva natten om inte batterierna tagit slut.


signatur
1
Skriv svar