No Man's Sky Next – nytt men ändå samma

Relik 📜
No Man's Sky Next – nytt men ändå samma

När No Man's Sky lanserades under 2016 var hypen som bekant fullständig. Sean Murrays luftiga uttalanden blandades med av fans och media uppskruvade förväntningar – Messias-spelet blev ett faktum. Som Spore på stereoider, bättre än Freelancer, rymdsim starkare än.. ja, jag vet inte. Allt.

Så blev det inte. FZ:s Marcus Grönskog hade ändå hyfsat roligt och gav spelet en trea, men många var oändligt mer kritiska. Själv brände jag ut mig totalt på 10-15 timmar och lade spelet på hyllan. Det var rakt upp och ned tråkigt, och enda som höll kvar mig såpass länge var den bitvis kittlande känslan av "hur ser nästa planet ut?". Svaret, oftast brun.

För att komprimera de senaste två åren har det handlat om "viss" uppförsbacke för Hello Games. Uppdateringar och nytt innehåll har breddat titeln rejält, men antalet återkommande spelare har trots det varit få. Med ett förtroendekapital väl söder om nollpunkten hänger alltså mycket på förra veckans enorma uppdatering – Next. Kan multiplayer och rejält omdesignade system rädda No Man's Sky?

Mycket nytt, både under skalet och i spelvärlden

Mjae, är svaret för mig. Men låt oss backa bandet! Jag har inte spelat sedan 2016, och därmed missat många av uppdateringarna längs vägen till Next. För mig är alltså allt färskt, jag har ingen direkt koll på vad som kom när eller i vilken patch det introducerades. Från 0 till 100 bara, rakt in kaklet.

Mycket är nämligen nytt, No Man's Sky har oändligt mer innehåll än det hade 2016. Större rymdstationer, möjlighet att bygga baser, möjlighet att äga captial ships, en bättre kuraterad berättelse, nya resurser, nya verktyg för mining, omarbetad grafik, omarbetade algoritmer för det procedurella skapandet.. Listan kan göras lång, och på väldigt många sätt är det ett helt nytt spel.

Efter i runda slängar 10 timmar i Next har jag fått godkänd kläm på det mesta. Jag har en freighter, jag har byggt mig en hyfsad bas och rekryterat medarbetare, jag har rest till system av andra färger och satt tänderna i tjogtals nya planeter. Det allra mesta har varit i lag med en eller flera vänner via nya multiplayer-funktionen.

Det mesta klaffar till en bättre upplevelse. Det är kul att pilla med baser och se vad som går att göra med min freighter. Det är ganska roligt att jaga bättre grejer och mer unika material. Det är spännande att hitta nya planeter för att se vad algoritmerna hostat upp för skumheter den här gången. Kort och gott, det finns alltid något att göra – antingen helt i egen regi, eller via ständigt pockade uppdrag.

Grundspelet är det samma

Men, och här kommer det – men. Då jämför jag med ett spel jag kastade i en mental papperskorg för två år sedan. Om mycket är nytt i och med Next är också mycket det samma. I botten ligger den eviga loopen av resurssamlande och förädlande, vilket för mig är riktigt jävla tråkig. Fruktansvärt trist. Spel kan göra grinding kul eller uthärdligt – hey, jag kan till och med hoppa in och slöpanga i Destiny 2 – men här tilltalar den mig inte alls. Dessutom, mitt zen-lunk avbryts hela tiden av fullt inventory, slut på "ammo", någon envis storm eller arg sentinel. Hela. Tiden.

Till det kommer ett inventory-system designat för jösses vet vem – inte mig i alla fall, och jag tycker det är synd Hello Games inte tog chansen till omdesign med Next. Att få överblick är svårt, att flytta runt saker är klumpigt och tar tid. Tid som behöver läggas ofta, eftersom det blir fullt hela tiden. Fler slots går givetvis att jaga, men det drar egentligen bara ut på pinan lite längre. Och, jag finner själva jagandet i sig föga upphetsande med – ingen poäng då direkt.

Flerspelarläge som inte imponerar

Sist men inte minst, multiplayer. Eller ja, att spela ensam med andra. Mycket går att göra ihop, men det är hela tiden en känsla av att vi bara besöker varandras världar. Baser går inte att dela ordentligt*, det samma gäller skepp. Vi har olika uppdrag och kan aldrig riktigt hjälpa varandra. Den där känslan av att spela tillsammans infinner sig inte, utan efter några timmar sitter vi var och en med ett par solsystem mellan.

Det hela hjälps knappast av galna mängder buggar, där den absoluta känslan är att problemen bara ökar ju fler som spelar tillsammans. Det är bitvis patetisk prestanda, karaktärer som faller genom golv, skepp i varandra, olika objekt för olika personer, olika miljöer på samma planet, väder ur sync, triggers som inte fungerar, evigt aggressiva sentinels.. för att bara ta de jag kommer på nu rakt av.

Tillbaka till hyllan!

Sammanfattningsvis vill jag verkligen gilla No Man's Sky Next. Det har i teorin möjlighet att leva sin egen rymdopera, och potentialen är enorm. Jag avundas djupt er som fastnar i spelet och ser förbi bristerna jag hakar upp mig på, jag önskar det samma skulle gälla mig. Tyvärr inte dock, för mig skaver den grundläggande mekaniken och känslan av att allt är ihopslafsat – jag har helt enkelt fortfarande tråkigt med spelet. Det blir den digitala hyllan ytterligare några år.

* - Om basdelandet! Det kan vara ytterligare en uppsättning buggar i farten. Allas vår @uberpwnage2.0 hävdar att han kan dela allt med kompis, samt dessutom bygga två base computers precis brevid varandra – något vi aldrig lyckades med.

No Man's Sky Next
2
Tveksamt
+
En hel del att göra
+
Upptäckarglädje
+
Vissa riktiga "zen-moments"
-
Resursjagandet
-
Inventory-systemet
-
Buggfesten
-
Multisingleplayer
Det här betyder betygen på FZ

signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Bra sammanfattning! Vill bara lägga till en sak, alla "Timers of death" är en fruktansvärd plåga. Särskilt när man som ny spelare inte begriper hur de fungerar.

Radiation sickness, freeze to death, overheat to death... Oerhört tråkigt designat!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

OM man skulle jämföra detta med Subnautica, är det samma typ av spel? Om jag gillar Subnautica, hade jag gillat detta i dess nuvarande form?


signatur

I drank what?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nomman:

Bra sammanfattning! Vill bara lägga till en sak, alla "Timers of death" är en fruktansvärd plåga. Särskilt när man som ny spelare inte begriper hur de fungerar.

Radiation sickness, freeze to death, overheat to death... Oerhört tråkigt designat!

Det är ju inte något större problem dock. Du har en mätare som går ned och sedan är det bara "fylla på" mätaren genom att slänga in resurserna den kräver i dräkten.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ju inte något större problem dock. Du har en mätare som går ned och sedan är det bara "fylla på" mätaren genom att slänga in resurserna den kräver i dräkten.

Håller med. Den mekaniken gör inte direkt någon planet farlig. Efter några få timmar spelat det inget till längre

Medlem
Skrivet av Mirage:

OM man skulle jämföra detta med Subnautica, är det samma typ av spel? Om jag gillar Subnautica, hade jag gillat detta i dess nuvarande form?

Inte riktigt samma enligt mig. Lite samma resurs hanterande och byggande, men det är enklare i Subnautica. Och Subnautica känns betydligt mycket mer spännande och levande än No Mans Sky.

Relik 📜
Skrivet av Mirage:

OM man skulle jämföra detta med Subnautica, är det samma typ av spel? Om jag gillar Subnautica, hade jag gillat detta i dess nuvarande form?

Det finns väl vissa likheter, ja. Gillar du Subnautica finns det kanske potential här med. Subnautica har dock ett betydligt mer genomarbetat narrativ och fokus imho.

Skrivet av Nomman:

Bra sammanfattning! Vill bara lägga till en sak, alla "Timers of death" är en fruktansvärd plåga. Särskilt när man som ny spelare inte begriper hur de fungerar.

Radiation sickness, freeze to death, overheat to death... Oerhört tråkigt designat!

Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ju inte något större problem dock. Du har en mätare som går ned och sedan är det bara "fylla på" mätaren genom att slänga in resurserna den kräver i dräkten.

Skrivet av aholman:

Håller med. Den mekaniken gör inte direkt någon planet farlig. Efter några få timmar spelat det inget till längre

Håller både med och inte. Tycker de är enormt störande och verkligen förstör early game. Det är för många timers att hålla reda på, vilket kombinerat med begränsat inventory gör att nötandet (för mig) blir mer irriterande och plågsamt än roligt/avslappnande. Med uppgraderingar etc mindre framträdande, men där tror jag många (jag inkluderat) redan tröttnat.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Pansarknekt

Bra recension, inte oväntat utfall trots hypen byggts upp igen. Inventorysystemet visar verkligen att quality of life är mycket viktigare idagens läge än förr och det måste beaktas om man gör spel på den här nivån.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Inte kört sen 2016 jag heller och jag orkade köra ca tio timmar sen ledsnade jag igen. Allt man gör känns fortfarande så meningslöst och hela universumet känns så dött.
Och inventorysystemet, hujedamig.

Moderator | Testpilot
Skrivet av emilakered:

Det finns väl vissa likheter, ja. Gillar du Subnautica finns det kanske potential här med. Subnautica har dock ett betydligt mer genomarbetat narrativ och fokus imho.

Håller både med och inte. Tycker de är enormt störande och verkligen förstör early game. Det är för många timers att hålla reda på, vilket kombinerat med begränsat inventory gör att nötandet (för mig) blir mer irriterande och plågsamt än roligt/avslappnande. Med uppgraderingar etc mindre framträdande, men där tror jag många (jag inkluderat) redan tröttnat.

Kan det vara så att du har problem med survival lir rent generellt?

När jag spelat så förbannat mycket ARK, Conan Exiles och diverse andra titlar så har jag bara blivit van. Någonstans känns No Man's Sky nu med multiplayer som en coop variant av ett sådant spel (istället för fullt ös multiplayer med 20-40 pers). I många av dem måste man ta hand om temperatur, hunger, törst och diverse annat. Här är det bara två mätare, som förvisso kan vara för mycket för vissa ändå, men personligen så är det inget större problem.

Carbon och Oxygen finns nästan överallt och så länge du plockar på dig sådant lite här och var under spelets gång så är det inga problem. Kan väl förstå att det potentiellt kan vara lite jobbigt att behöva ha det i åtanke jämt och ständigt men igen så är det en så liten grej som är så enkel att fixa att det inte bör spela så stor roll.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Mina intryck efter 40h;

Början är ett skämt, dels säger början inget om resten av spelet eftersom man aldrig behöver oroa sig för klimatet, spelet är mkt avslappnande istället för stressande. Det är som att Hello Games vill försöka få folk att refunda spelet och man vill ge en helt skev bild om vad spelet är. Extremt konstigt, man undrar hur dom tänkt.

Resten känns mer genomarbetat (har spelat det förr på PS4). Det är en ström av nya upptäckter som kommer tillräckligt ofta för att fånga mitt intresse, både vad gäller spelmekanik och spelupplevelser/omgivningar. Man bör dock vara väldigt okej med grinding (vilket jag är - kanske WoW som skadat mig för alltid )

Planeterna är.. sådär. Dock betydligt bättre än innan med mycket bättre skala på allt, enorma berg, träden är stora.. Grottsystemen är jättretråkiga, här skulle de verkligen behöva förbättra sig, låta oss upptäcka som i te.x Terraria eller Starbound.

Skulle ge det en svag 4/5 mest för att jag inte haft såhär kul på många år med något spel, allt medans det finns saker som jag verkligen tycker borde kunna vara bättre.

Relik 📜
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kan det vara så att du har problem med survival lir rent generellt?

När jag spelat så förbannat mycket ARK, Conan Exiles och diverse andra titlar så har jag bara blivit van. Någonstans känns No Man's Sky nu med multiplayer som en coop variant av ett sådant spel (istället för fullt ös multiplayer med 20-40 pers). I många av dem måste man ta hand om temperatur, hunger, törst och diverse annat. Här är det bara två mätare, som förvisso kan vara för mycket för vissa ändå, men personligen så är det inget större problem.

Carbon och Oxygen finns nästan överallt och så länge du plockar på dig sådant lite här och var under spelets gång så är det inga problem. Kan väl förstå att det potentiellt kan vara lite jobbigt att behöva ha det i åtanke jämt och ständigt men igen så är det en så liten grej som är så enkel att fixa att det inte bör spela så stor roll.

Kanske, men har ändå kört en del sådant och haft ganska roligt. Problemet med NMS för mig är snarast att det blir för mycket och för enkelspårigt, kombinerat med en rätt påtaglig klumpighet i UI. Jag saknar de där stunderna av att kunna andas ut och bara utforska eller "njuta" av något en stund, inte hela tiden men i alla fall ibland! Ur den aspekten gillade jag spelet bättre vid release faktiskt, då fanns det bland annat "riktiga" paradisplaneter som var i princip problemfria (det har jag inte hittat en enda i Next). De gillade jag verkligen att kunna hänga på i perioder!

Men, såklart det är en smaksak. Förstår att vissa gillar NMS och är som sagt avis på er som verkligen fastnar i det. Men, för mig är det inget bra spel, speciellt inte i nuvarande skick med buggfesten som är.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av emilakered:

Kanske, men har ändå kört en del sådant och haft ganska roligt. Problemet med NMS för mig är snarast att det blir för mycket och för enkelspårigt, kombinerat med en rätt påtaglig klumpighet i UI. Jag saknar de där stunderna av att kunna andas ut och bara utforska eller "njuta" av något en stund, inte hela tiden men i alla fall ibland! Ur den aspekten gillade jag spelet bättre vid release faktiskt, då fanns det bland annat "riktiga" paradisplaneter som var i princip problemfria (det har jag inte hittat en enda i Next). De gillade jag verkligen att kunna hänga på i perioder!

Jag spelar på Normal och min spelupplevelse är mycket mer "chill" än någonsin innan. Har väl besökt 20+ planeter. Ingen planet har haft något direkt farligt klimat att tala om (förutom första planeten då man även inte har några resources eller har några sköldar/updates till sin rustning). Man har ju dels både sköld och liv, ska mycket till för att båda ska sjunka till den grad att man dör, då får man slarva rejält.

Ingen planet har heller haft farliga djur som attackerat. EN planet hade Sentinels som var överaggressiva, men dessa är ju superenkla att bara springa ifrån.

Tycker spelet är alldeles för lätt tyvärr.

Moderator | Testpilot
Skrivet av emilakered:

Kanske, men har ändå kört en del sådant och haft ganska roligt. Problemet med NMS för mig är snarast att det blir för mycket och för enkelspårigt, kombinerat med en rätt påtaglig klumpighet i UI. Jag saknar de där stunderna av att kunna andas ut och bara utforska eller "njuta" av något en stund, inte hela tiden men i alla fall ibland! Ur den aspekten gillade jag spelet bättre vid release faktiskt, då fanns det bland annat "riktiga" paradisplaneter som var i princip problemfria (det har jag inte hittat en enda i Next). De gillade jag verkligen att kunna hänga på i perioder!

Men, såklart det är en smaksak. Förstår att vissa gillar NMS och är som sagt avis på er som verkligen fastnar i det. Men, för mig är det inget bra spel, speciellt inte i nuvarande skick med buggfesten som är.

Helt klart att det är en smaksak. Det känns ju inte direkt som att överlevnadsdelen är det största och det enda problemet för din del och det är helt okej. Folk tycker om olika saker och det roligaste med underhållning för min del är ju att man kan diskutera det med andra och se vad andra gillar och inte gillar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Problemet med NMS för mig är snarast att det blir för mycket och för enkelspårigt, kombinerat med en rätt påtaglig klumpighet i UI.

Håller med ovan, suget efter ett större snyggare skepp håller mig igång ifrån det enkelspåriga och UI't borde gå att förbättra lite men det funkar. Dock var det länge sen jag faktiskt blev så intresserad av ett spel som jag blev av detta, har bara spelat ca 6 h än så länge men för de ca 200 kr jag betalade så är det mycket spel för pengarna. Sen kommer det ju fortsätta utvecklas så kommer nog bli många fler roliga timmar


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Relik 📜
Skrivet av Harmond:

Jag spelar på Normal och min spelupplevelse är mycket mer "chill" än någonsin innan. Har väl besökt 20+ planeter. Ingen planet har haft något direkt farligt klimat att tala om (förutom första planeten då man även inte har några resources eller har några sköldar/updates till sin rustning). Man har ju dels både sköld och liv, ska mycket till för att båda ska sjunka till den grad att man dör, då får man slarva rejält.

Ingen planet har heller haft farliga djur som attackerat. EN planet hade Sentinels som var överaggressiva, men dessa är ju superenkla att bara springa ifrån.

Tycker spelet är alldeles för lätt tyvärr.

Handlar inte så mycket om risk för att dö som att något hela tiden pockar på uppmärksamhet. Att det är för många timers/events som stör flow. På sitt sätt nästan en "negativ" aspekt just att de är så enkla/meningslösa, måste till grymt med slarv för att faktiskt råka illa ut – och inte ens då är det speciellt jobbigt, bara plocka upp "liket".

Alltid lätt att överleva, tanka skeppet, fixa bränsle till liftoff osv, det blir mer irritationsmoment än något som gör spelet svårare. Så, håller på sitt sätt med om att det är lätt – är inte det jag är ute efter, utan snarast mer fokuserat gameplay eller vad man ska säga.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Det är ett snyggt luftslott, men det är förbaskat tråkigt som många har konstaterat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd
Skrivet av emilakered:

Handlar inte så mycket om risk för att dö som att någor hela tiden pockar på uppmärksamhet. Att det är för många timers/events som stör flow. På sitt sätt nästan en "negativ" aspekt just att de är så enkla/meningslösa, måste till grymt med slarv för att faktiskt råka illa ut – och inte ens då är det speciellt jobbigt, bara plocka upp "liket".

Alltid lätt att överleva, tanka skeppet, fixa bränsle till liftoff osv, det blir mer irritationsmoment än något som gör spelet svårare. Så, håller på sitt sätt med om att det är lätt – är inte det jag är ute efter, utan snarast mer fokuserat gameplay eller vad man ska säga.

Den enda "timern" är ju sköld/liv.. jag brukar knappt kolla åt det förutom direkt då jag landat för att skapa mig ett hum om vad för klimat det är och ifall det är extremt. Detta är ett sandboxspel trots allt, det har aldrig funnits någon slags hint från Hello Games om ett mer fokuserat spel. Dock finns det mycket som kan förbättras, speciellt vad gäller svårighetsgraden. Man kan tycka de borde fått till iaf den aspekten vid det här laget.

Relik 📜
Skrivet av Harmond:

Den enda "timern" är ju sköld/liv.. jag brukar knappt kolla åt det förutom direkt då jag landat för att skapa mig ett hum om vad för klimat det är och ifall det är extremt. Detta är ett sandboxspel trots allt, det har aldrig funnits någon slags hint från Hello Games om ett mer fokuserat spel. Dock finns det mycket som kan förbättras, speciellt vad gäller svårighetsgraden. Man kan tycka de borde fått till iaf den aspekten vid det här laget.

Exempel på timers och events är väl generellt väder, extremt väder (stormar etc) och liv, samt bränsletyperna för launchers, hyperdrive och warp engine. Plus då att bli attackerad av sentries, pirater eller annat. Alltså, saker som hela tiden pockar på min uppmärksamhet och löpande behöver tas tag i utan att för den skull vara svåra.

Jag menar inte att Hello Games sagt det ena eller det andra, däremot saknar jag att det är mer fokuserat och att ett par lager skalas bort. Många av systemen som finns är för mig bara något som bygger på komplexitet och uppgifter utan att ge innehåll, utmaning eller direkt mening. Blir mera en kamp att behöva göra vissa saker så lite som möjligt, och det ger för mig ett tråkigt spel.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Gen
Medlem

Den omarbetade grafiken gjorde en hel del för spelet men jäklar vilken FPS hit man tog. Från 80-85 till 45-60fps vid 3440x1440/Ultra.

Moderator | Testpilot
Skrivet av emilakered:

Exempel på timers och events är väl generellt väder, extremt väder (stormar etc) och liv, samt bränsletyperna för launchers, hyperdrive och warp engine. Plus då att bli attackerad av sentries, pirater eller annat. Alltså, saker som hela tiden pockar på min uppmärksamhet och löpande behöver tas tag i utan att för den skull vara svåra.

Jag menar inte att Hello Games sagt det ena eller det andra, däremot saknar jag att det är mer fokuserat och att ett par lager skalas bort. Många av systemen som finns är för mig bara något som bygger på komplexitet och uppgifter utan att ge innehåll, utmaning eller direkt mening. Blir mera en kamp att behöva göra vissa saker så lite som möjligt, och det ger för mig ett tråkigt spel.

Kan faktiskt hålla med om att det blir lite mycket att underhålla sin utrustning.

Det hade varit skönare om man visste att ens bränsle faktiskt räckte en bra jävla stund så man inte måste fylla på det hela tiden, och potentiellt att ens skydd mot kyla och hetta kunde vara lite snällare också. Inte för att det är svårt, men så man inte måste ha det i bakhuvudet exakt hela tiden.

Händer ju att man bara utforskar och så woops glömde man bort mätaren och så dör man.

Kombinera detta med att underhålla sin multi-tool, skeppet så blir det mycket resurser man nästan alltid vill ha i sitt inventory så man kan fylla på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Spelet bygger ju mycket på resourcesamlande, och givetvis måste dessa ha någon slags mening (te.x att det är bränsle eller ammo). Tog mig kanske 25h att bli riktigt bra på det, ha koll på vad jag behöver, vad jag inte behöver, känna igen alla olika grejer. Om man tog bort konsumtion för många av sakerna skulle man få ett ännu mer avskalat och innehållslöst spel tyvärr. Man bör nog gilla "grinding" rätt mycket för att gilla NMS..

Hello Games har dock sagt att det både kommer vara updates varje vecka samt att man vill göra fler stora patchar. Så man funderar ju på om man gör sig en otjänst att inte vänta ytterligare c:a 2-4 år

Medlem
Skrivet av Gen:

Den omarbetade grafiken gjorde en hel del för spelet men jäklar vilken FPS hit man tog. Från 80-85 till 45-60fps vid 3440x1440/Ultra.

Det finns på Steam forum en del tips om hur man kan förbattre det lite grann.
Men det krävs lite pillande och detta känns ju lite onödigt för ett "etablerat" spel (upgrade eller ej)

Medlem

Saknar lite mera snackad om hur resurserna ska hanteras, tex nytt är att man ska "förfina" en del resurser.
Det hela påminner mig lite om det gamla StarWars Galaxy systemet, fast som "super-light".

Jag lirar säkert igen 10-15h till (som i början), men efter det.... får se...

Medlem

På tok för mycket grinding innan man ens kan uppskatta allt det nya. Jag gjorde misstaget att skapa en helt ny profil, vilket gjorde att jag fick upprepa all grind. Jag gillade heller inte att de gjort om så gott som hela periodiska systemet och ändrat alla crafting-recept. Och precis som innan så är det dödliga stormar på alla planeter, aggressiva sentinels som attackerar dig för minsta lilla, och omöjliga att fly ifrån i rymden.

Jag uppskattar att Hello Games fortsätter att arbeta på spelet, men jag känner att de fokuserar lite på fel saker. Ett simplare landfordon, exempelvis en hoverboard som påminner lite om Nomad, tidigt i spelet hade nog underlättat mycket. För allt detta springande är väldigt tröttsamt. Speciellt när det kommer stormar var och varannan kvart.

Medlem

Riktigt bra skrivet! Såg jag hade 74 tim på min gamla savefil (PS4) innan jag la NMS på hyllan! Har prövat NEXT-uppdateringen och känner att alla förändringarna har gått i rätt riktning. Helt ärligt hade jag önskat att det var så här spelet var vid release, nu har man liksom inte ork att spela om spelet? Lite som att dricka mjölk medans man kollar på bästföre datumet och upptäcker att mjölken är gammal.

Känns också lite sjukt att spelet skall recenseras igen pga en släppt uppdatering. Ett spel som släpptes trasigt... IMO

Medlem

Har verkligen försökt komma in i spelet igen men gillar fortfarande inte skeppets kontroller, hatar fortafarande inventory systemet, sentinels är fortfarande dryga och så är det en enorm grind för att göra nåt alls. Ville göra en nytt save för att komma in i det nya, det var kanske ett stort misstag. Körde väl ca 30 timmar vid release och har kämpat i ett par timmar igår och idag men nä, inte kul alls.

Medlem
Skrivet av Mirage:

OM man skulle jämföra detta med Subnautica, är det samma typ av spel? Om jag gillar Subnautica, hade jag gillat detta i dess nuvarande form?

Många gör jämförelsen och många gillar båda. De har vissa gemensamma nämnare och NMS har lånat en del element direkt från Subnautica men detaljrikedomen, storyn och kvaliteten från Subnautica finns inte i NMS, mycket beroende på att man lämnat det mesta åt procedurell matematik. Å andra sidan är NMS oändligt.

Avstängd

Ser fram emot att börja spela Subnautica faktiskt, backade det spelet för jättelänge sedan, nu verkar det väl lite som att uppdateringar till det sinat av och man kan börja lira. Egentligen är man dum som spelar NMS nu, för jag tror (om jag får drömma lite) att spelet bara är "barnet" än så länge.

Medlem

Tack för välskriven recension Emil! Det blev inget köp för min del nu heller.

Skrivet av Harmond:

Ser fram emot att börja spela Subnautica faktiskt, backade det spelet för jättelänge sedan, nu verkar det väl lite som att uppdateringar till det sinat av och man kan börja lira. Egentligen är man dum som spelar NMS nu, för jag tror (om jag får drömma lite) att spelet bara är "barnet" än så länge.

Du har ett helt suveränt spel att se fram emot. Bland det bästa jag spelat. Go go!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

12
Skriv svar