Sugen på att lira ett bra RPG, vilket?

Sugen på att lira ett bra RPG, vilket?

Tjena,
jag är riktigt sugen på att lira ett bra RPG, men är lite osäker på vilket jag ska ge mig in i.

De som främst dyker upp (och som jag inte spelat) är:
Witcher 3 (har inte heller lirat 1:an eller 2:an, behöver man köra igenom dem?)
Fallout 4
Divinity Original Sin 2 (har spelat 1an och gillade den skarpt)
Skyrim?!

Så .. vilket är bäst?!

Releasehästryttare

Divinity original sin 2! helt klart bäst av de du listat.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jag svarar åt @Joakim Bennet och resten av världen:

Spela The Witcher 3!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

Divinity original sin 2! helt klart bäst av de du listat.

Skulle rekommendera att vänta med DOS2 tills i slutet av Augusti (20:onde tror jag det är) tills Definitive Edition kommer. Mycket ändringar och tillägg för det bättre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelen du listar är väldigt olika varandra, så det är lite som att fråga "Öl, vin eller Absolut Vodka?" Alla innehåller alkohol, men har inte mycket gemensamt.

Men skulle jag välja ett av spelen du listar skulle jag spela Witcher 3.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Annars är Mass Effect ett jäkla pangrollspel, om du mot förmodan inte spelat det. Det finns HD-texturer att tanka till PC-versionen om du vill pimpa utseendet lite, men jag tycker det håller bra.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Väldigt svårt att säga vilket spel som är bäst, eftersom du nämner tämligen olika rollspel där. Jag skulle rekommendera följande, uppdelade efter karaktär.

Västerländska rollspel:
- Divinity: Original Sin 1& 2
- Pillars of Eternity II
- The Witcher 3

Japanska rpg:s:
- Octopath Traveler
- Ys VIII: Lacrimosa of Dana
- Ni No Kuni II
- Nier: Automata
- Persona 5

Inser att det kanske är lite för många jrpg-alternativ, men jag vill bara ge dig flera ruskigt bra alternativ om du gillar genren.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd

Av dessa, Witcher 3 helt klart.

Fragtjuv

Körde igenom Witcher 3 i början av sommaren och har inte spelat de tidigare i serien. Upplevde inte det som ett problem alls.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

om du inte spelat SKYRIM har du något att se fram emot, Mycket bättre än Witcher 3 tycker jag.

Medlem

Jag själv skulle aldrig ha spelat The Witcher 3 innan de andra, jag fick ut så mycket mer av storyn och karaktärerna än de som inte kört 1:an eller 2:an.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fr0gg0.:

Jag själv skulle aldrig ha spelat The Witcher 3 innan de andra, jag fick ut så mycket mer av storyn och karaktärerna än de som inte kört 1:an eller 2:an.

Detta. Man kan spela W3 utan att ha spelat de andra, men upplevelsen blir så mycket mer djup om man har bakgrunden. Ettan är väl lite trött, men Witcher 2 är fortfarande riktigt bra.


signatur

Jump in.

Medlem

Witcher 3 och Divinity 2 är utmärkta rollspel. Men jag vill slå ett slag för Wasteland 2 (enhanced edition) som jag tycker är lite underskattat. Mycket underhållande turordningsbaserat RPG.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Ambassadör
Xbox

@maniac: Wasteland 2 dök upp på Xbox Game Pass härommånaden och jag blev lite nyfiken, är det bra alltså?


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

jag läste "favoriTROLLspel"


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot

Final Fantasy 6, 7, 8, 9 och 10 haha.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

@maniac: Wasteland 2 dök upp på Xbox Game Pass härommånaden och jag blev lite nyfiken, är det bra alltså?

Jag tycker att det är bra, kanske inte säger så mycket iofs.
Gillar man post apocalysm, turordningsbaserade RPG'n och mörk humor så är det en bonus. Kan vara mycket att sätta sig in i början men det ger sig efter någon timme.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Baldur's Gate.

Avstängd

Jag rekommenderar Kingdom Come: Deliverance som är ett historisk lågfantasy RPG.

Medlem

Det där är tre väldigt olika spel, så ta det vars gameplay och värld lockar mest och strunta i vilket som anses vara bäst.

Medlem

Vad gillar du för faktorer i rollspel? Divinity är ju "rollspeligast" av de du nämner, det har även turbaserade strider. De andra är action-rpg.

Witcher 3:

Plus: Bra story, bra grafik/snygga miljöer, bra sidequests, ingen vidare onödig utfyllnad.

Minus: Man får inte utforma sin egen karaktär, striderna känns lite "automatiserade".

Fallout 4:

Plus: Enormt mycket man kan göra och pilla med, enormt öppet spel. Superb crafting och basbyggande.

Minus: Röst för ens karaktär kan göra att det inte känns som man utformar den helt själv, svårt att vara "ond" på riktigt, barnvänligt och outvecklad dialog jämfört med andra Fallout.

Skyrim:

Plus: Enormt mycket att göra och enormt öppet. Snygga miljöer.

Minus: Man blir fort OP, melee är klumpigt, grottor och ruiner kan kännas återanvända.

I övrigt, om du inte måste ha det senaste, så rekommenderas Fallout: New Vegas i Fallout-serien och Baldur's Gate 2 som hardcore-rpg.

Medlem

@Guru Meditation: De jag njutit mest av pga story är lätt följande, i ingen speciell ordning:

Gothic 3
The Witcher 3 + DLC's
Divinity: Original Sin
Baldurs Gate 1+2
KOTOR 1+2

De spelen borde hålla dig sysselsatt i ett par månader


signatur

I drank what?

Medlem

Tack tack världens bästa forum och wilda webben sida <3 "Festivalat" söder första veckan på semestern, och tänkte nyss "behöver ett schysst RPG för att döva ångesten" och BAAAM! Ni hjälpte min lite lätt alkoholskadade hjärna att komma ihåg inköpet av Original Sin 2! Hej på ett tag

Fragtjuv

Måste nämna första Baldurs Gate. Fantastiskt. Finns ju i en ”enhanced” version dessutom.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av maniac:

Witcher 3 och Divinity 2 är utmärkta rollspel. Men jag vill slå ett slag för Wasteland 2 (enhanced edition) som jag tycker är lite underskattat. Mycket underhållande turordningsbaserat RPG.

Tänkte själv också Wasteland 2 då det inte nämndes desto mer.
Var lite skeptiskt till det innan, man kan säga att jag dömde boken efter dess omslag.
Men var bättre än jag trott. Visst, typ alla andra spel nämnda här är bättre på de flesta sätt, dock så är det ingalunda dåligt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Guru Meditation:

Tjena,
jag är riktigt sugen på att lira ett bra RPG, men är lite osäker på vilket jag ska ge mig in i.

De som främst dyker upp (och som jag inte spelat) är:
Witcher 3 (har inte heller lirat 1:an eller 2:an, behöver man köra igenom dem?)
Fallout 4
Divinity Original Sin 2 (har spelat 1an och gillade den skarpt)
Skyrim?!

Så .. vilket är bäst?!

Starta en omröstning! 👍👍


signatur

Niet.

Medlem

The witcher 3, gillades inte (ja jag vet)

Skyrim och övriga TES bortsett från Online är guld tycker jag, även Fallout. Vi behöver mer av detta.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Tack för alla svar hörni!

Det jag är ute efter är en bra story, karaktärsbyggande, magi och gärna svärdsvingande (fallout är därför lite tveksamt på listan). Just nu lutar det åt Original Sin 2 eller Witcher 3, med ett eventuellt spelande av 1an och 2an innan.

Skrivet av Gustav Höglund:

Annars är Mass Effect ett jäkla pangrollspel, om du mot förmodan inte spelat det. Det finns HD-texturer att tanka till PC-versionen om du vill pimpa utseendet lite, men jag tycker det håller bra.

Mass Effect har jag spelat, tror dock inte jag har spelat det senaste..

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Tänkte själv också Wasteland 2 då det inte nämndes desto mer.
Var lite skeptiskt till det innan, man kan säga att jag dömde boken efter dess omslag.
Men var bättre än jag trott. Visst, typ alla andra spel nämnda här är bättre på de flesta sätt, dock så är det ingalunda dåligt.

Ja precis. Kan tycka att det är lite orättvist att jämföra mot Witcher 3 och Divinity 2 för de är så pass bra. Andra bra spel hamnar lite i skymundan

Btw, Pillars of Eternity 1 och 2 (oldschool RPG fast nytt liknande Baldurs Gate) är också värd att nämna. Dock bara spelat det första än så länge.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Inaktiv

Baldur's Gate 2 är fortfarande bäst tycker jag.
Gillar dock inte enhanced edition så bättre att spela originalet med widescreen mod.

12
Skriv svar