Chasm släppt till Playstation 4, Vita och PC

Robot
Chasm släppt till Playstation 4, Vita och PC

Mer pixlig metroidvania till folket!

#chasm, #metroidvania, #nyhetstips


Gnällkuk

Personligen börjar jag bli rätt mätt på spel med pixelgrafik, tycker det är ett överflöd av dessa. Blir att jag i princip direkt avfärdar spel jag hör talas om när jag ser att det är pixelgrafik.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av tricky:

Personligen börjar jag bli rätt mätt på spel med pixelgrafik, tycker det är ett överflöd av dessa. Blir att jag i princip direkt avfärdar spel jag hör talas om när jag ser att det är pixelgrafik.

Hade förstått dig om spelet inte var snyggt, men man måste verkligen ha något emot pixelart om man avfärdar detta.

Medlem

Jag hoppas alla såg Quakereffen...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Själv tänker jag bara på Chasm: The Rift (1997) när jag hör namnet.

Medlem

Hittar ingenting på PlayStation Store till Vita. :/

Medlem

Jag är lite sugen på att testa detta, men samtidigt släpps ju det hyllade "Dead Cells" till PS4 den 7:e augusti. Och så ser spelet "Death's Gambit" som släpps den 14:e väldigt intressant ut.

Skrivet av Sunray:

Hittar ingenting på PlayStation Store till Vita. :/

Nej det ser inte ut att ha kommit ut på PS Store ännu.

Medlem
Skrivet av Sunray:

Hittar ingenting på PlayStation Store till Vita. :/

Skrev till dom och det är tydligen något krångel på sonys sida, så sony håller på att försöka lösa det


signatur

God is dead

Medlem

Känns som ett givet spel om det släpps till Switch. Kan inte få nog av pixliga äventyr i skuggan.

Medlem

La mulana 2 och det här släpptes inom 24 timmar av varandra tror jag
Fick lite beslutsångest men började med Chasm! Har bara dödat första bossen än men av vad jag sett fram tills det så gillar jag det verkligen.

Skrivet av Angust:

Skrev till dom och det är tydligen något krångel på sonys sida, så sony håller på att försöka lösa det

Tack för informationen.


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Testar spelet. Återkommter!

Medlem

Tänkte köpa det å kollade på Steam vad folk tyckte till å det var en del negativa saker tyvärr. Den största att fiender bara vankar fram och tillbaks å inte gör ett skit fast dom har svärd å spjut i händerna tex. Bossar som står helt still å gör 2 saker, allt de känns väldigt mediokert år 2018.

Beslutade mig för att kolla på en let's play å tyvärr så bekräftades dessa saker och spelet faller i sin nuvarande form väldigt platt. Så inget köp för mig hur mycket jag än vill gilla spelet.
Känns även osannolikt att dessa grejer kommer patchas då designen är denna men kommer hålla ögonen på spelet ifall dom fixar till det.

Medlem

@Divion: Aha, tråkigt. Spelet ser ju väldigt "retro-mysigt" ut, och ett sådant spel man vill tycka om. Men ett "dåligt gameplay" kan inte räddas av charmerande pixel-grafik.

Jag har kikat lite reviews av spelet, och de har väl i snitt ca 7/10, så jag funderade på om det kanske var värt att ge en chans ändå. Men efter dina intryck blir jag återigen lite skeptisk.

Nåväl, jag har ändå för många spel i min back-log, och för lite tid, samtidigt som "Dead Cells" och "Death's Gambit" släpps inom kort så jag hoppar nog detta spel så länge.

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Divion: Aha, tråkigt. Spelet ser ju väldigt "retro-mysigt" ut, och ett sådant spel man vill tycka om. Men ett "dåligt gameplay" kan inte räddas av charmerande pixel-grafik.

Jag har kikat lite reviews av spelet, och de har väl i snitt ca 7/10, så jag funderade på om det kanske var värt att ge en chans ändå. Men efter dina intryck blir jag återigen lite skeptisk.

Nåväl, jag har ändå för många spel i min back-log, och för lite tid, samtidigt som "Dead Cells" och "Death's Gambit" släpps inom kort så jag hoppar nog detta spel så länge.

Ja, spelet ser verkligen fantastiskt och mysigt ut, men som du säger så hjälper det inte mycket i slutändan om gameplay är mediokert.
Tror absolut att du gör rätt i å hoppar detta så länge då Dead Cells står vid dörren. Death's Gambit har jag inte sett så mycket av men blev mycket intresserad utav vad jag såg.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Stephanie of Astora:

Testar spelet. Återkommter!

Skriv en kort recension när du är klar om du vill! Sugen på att höra vad folk tycker om spelet.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Releasehästryttare

Har lirat strax över 3 timmar nu och enligt ingame mätarna har jag klarat 40% av spelet.

Första timmen va lite segt och långsamt men det blir bättre, tyvärr är det mycket backtracking.

Skrivet av Devan:

Har lirat strax över 3 timmar nu och enligt ingame mätarna har jag klarat 40% av spelet.

Första timmen va lite segt och långsamt men det blir bättre, tyvärr är det mycket backtracking.

Skrivet av Gustav Höglund:

Skriv en kort recension när du är klar om du vill! Sugen på att höra vad folk tycker om spelet.

Hej, spelat 50 minuter och 20% ungefär enligt ingame mätarna. Kontroller är ett måste!
Min upplevelse, väldigt charmigt och trevligt spel, värt ett köp.
En kortare LetsPlay kanske ger en bättre uppfattning: https://www.youtube.com/watch?v=aEEY2ouB3kA

1. Story - Alla spel jag tyckter om innehåller fantasi / medeltidsvärlden och handling. Chasm ger mig detta plus ett och annat leende från sina vältalande påhitt och levande berättartekniker.

2. Action - Spelet är inte direkt svårt men inte enkelt heller. Chasm håller inte din hand - utan du ges ett svärd, en gruva och skickas iväg ensam att upptäcka vad som hänt med närliggande staden. En del känns repetivt i början men efter lite tålamod och grottmonster senare kommer man in i den grumliga atmosfären.
OBS: Ditt uppdrag genom spelet ÄR gruvan. Förvänta er inget timtals långt spel där du upptäcker kontinent efter kontinent. Dock tål att berätta att gruvan är STOR. Tänk.. Insekten med vapen, så hamnar du i rätt riktning.

Avsaknad av detaljrika fiender som Salts and Sanctuary eller Insekten med vapen, ni vet vilket, märks av. Jag tror aldrig jag kommer få uppleva samma känsla som i SaS igen, men Chasms musik och dialog ligger gott om hjärtat och känns mer som ett sent påkommet SNES klassiker - med vibbar av Double Fine's The Cave.
Till sist vill jag påpeka hur jag själv tittat på Spelutveckling av 2D plattformers. Chasm har utvecklas under flera år, och alla dagar i veckan tar jag hellre ett känsloväckade och utmanade plattformspel än ett grafiskt skitspel.
Blir alltid glad när man får sätta in sig i ännu ett charmigt metrovania äventyr.

PS: @devan: Hade du också svårt med andra bossen? Seg som en kola..

Gnällkuk
Skrivet av eld:

Hade förstått dig om spelet inte var snyggt, men man måste verkligen ha något emot pixelart om man avfärdar detta.

Absolut inte. Bara att det finns för mycket med pixelgrafik, oavsett hur pass välgjort det är. Man blir mätt efter ett tag, precis som med allt annat. Även om folk tycker att Fortnite och PUBG är kul så tror jag att nya BR-spel, även om de är bra, har svårare att slå igenom eftersom alla ska göra BR-spel och man blir lite mätt efter ett tag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Releasehästryttare

@Stephanie of Astora: Inte jätte mycket, försökte först två gånger, sen gick jag till staden och uppgraderade min armor så jag hade 11 def, men spammade magiska knivar och fick ner han utan några större problem, så tips är spara så du kommer till bossen med runt 50.

Är på 3e bossen nu själv och den känns som det kommer ta tid att lära sig.

Medlem

Kan ännu inte hitta detta till PS4 eller Vita.
Någon som vet nåt?

Medlem
Skrivet av bumblebee:

Kan ännu inte hitta detta till PS4 eller Vita.
Någon som vet nåt?

Nä precis, vad fan händer!?

1
Skriv svar