Årets Steam-aktivitet tappar mot fjolårets toppnotering

Robot
Årets Steam-aktivitet tappar mot fjolårets toppnotering

Är det flykten från PUBG som är orsaken?

#pubg, #steam


Medlem

Jag slutade använda Steam för några år sedan. Dock börjat nu igen då jag börjat spelat Warhammer 2 Total War. Använder mest Battle.net bara. Och sen Uplay for Siege då.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Hårda tider.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tycker det är lite segt att "alla" använder Fortnite som något slags riktmärke eller en anledning för något som har hänt. Utan att ha insikt i Fortnite´s spelarantal, så sitter alla och gissar, dessvärre. Och lika lätt så blir alla gissningar fakta i andras ögon.

Medlem

Jag använder den launchern som behövs för spelet, spelar mig ingen roll vilken det är.
Köper spelet där det är billigast.

Använder Steam, Origin, Uplay, GOG, Battlenet, och även spel som inte använder launcher.
Spelar mig ingen roll.

Medlem

Enligt diagramet som är bifogat i artikeln så ser man att det sedan 2015 har varit fler spelare på vintern än sommaren. Denna dipp behöver egentligen inte säga så mycket alls. Det är fortfarande fler spelare än juni 2017.

Medlem

Det är för varmt inomhus och sitta med en dator som genererar värme kanske inte e så häftig kombo?

Medlem
Skrivet av delli:

Det är för varmt inomhus och sitta med en dator som genererar värme kanske inte e så häftig kombo?

Ja prisis! För varmt! Puh!...


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

För min del försöker jag gå över till GOG så gott det går.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Exakt på tok för varmt. Jag har inte upplevt att det funnits någon lämplig tid för spelande/"steam-användning", sen typ mitten på Maj månad!!

Hade det varit en normal sommar (regn, svalka & rusk) för mig, så hade jag nog haft mellan 100-400 timmars spelande på steam vid det här laget, istället har jag inte suttit mer än kanske 10-12 timmar under hela juni-juli.

Medlem

Konstig rubrik med tanke på att diagrammet är väldigt tydligt på en punkt: Användandet har ökat rejält om man jämför månad för månad med 2017.

Medlem

Ja det är för varmt för att spela som många påstår här i kommentatorsfältet. Måste vara jobbigt för steam att bara 14,9 miljoner klarade av att spela i Götaland, Svealand och delar av Norrland där det var ovanligt hett i juni

Medlem

Håller med er andra. Mycket mysigare o sitta och gejma på vintern.
Nu försöker jag hitta på saker, vara ute bland folk o njuta av värmen:)

Medlem

Användarantalet har minskat? Under sommaren? Ni skojar?!

/s


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Metroid: Användarantalet har minskat kontinuerligt från januari till juli, så inte bara under sommarveckorna Men att vi haft en ovanligt lång och intensiv sommar i olika regioner världen över har säkerligen haft en påverkan, i vilken utsträckning är svårt att kvantifiera.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det är varmt ja. Till och med för varmt på natten för att spela.

Senaste veckorna har jag haft 30-35 grader inomhus på dagen samt 27-30 grader inomhus på natten...

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

Senaste veckorna har jag haft 30-35 grader inomhus på dagen samt 27-30 grader inomhus på natten...

Shiiiit! Jag trodde jag hade bastu hemma, men du har det värre.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Bennii: Användningen ökade under juli och nådde rekordnivåer i början av 2018, men har sedan sjunkit rejält på bara några månader. En av anledningarna till ökningen under 2017 var ju PUBG, och det är därför det görs paralleller mellan minskningen och den minskade populariteten hos PUBG (som fortfarande är populärt jämfört med de flesta spel). 2017 hade också minskningar under sommarmånaderna exempelvis, men sett över första halvåret visade det inte det kontinuerliga minskning som det varit i år.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Tror knappast detta har med pubg/fortnite att göra.

Det är sjukt varmt ute och varenda kotte jag känner orkar inte sitta inne och spela hela dagarna.

Medlem

Jag stack till GOG. Fuck steam.


signatur

// Bacon <3

Medlem

@Loevet: Jag förstår vad du vill säga med artikeln. Tycker bara att rubriken indikerar att användarantalet sjunkit från tidigare år. En tydligare rubrik skulle ju vara t.ex:
"Färre Steamanvändare sedan toppnoteringen"

Det är ju vad artikeln handlar om. Inte att Steam tappar användare, utan att de hade en ovanligt hög peak i januari, som troligtvis berodde på PUBG. Men i juni-juli hade de 2-2,5 miljoner fler användare än förra året så de ökar rejält hela året så här långt.

Medlem

Det är ju inte helt riktigt att den 'sjunkit i år', slutsatsen man drar från det är ju att antal steamanvändare sjukit jämfört med föregående år. Det som har hänt är ju att den sjunkit från Januari tills nu. Steamanvändningen har fortsatt stadigt ökat från föregående år.

Man ser ju dessutom på grafen att det mönstret upprepats i varierande styrka i princip varje år.

Med det sagt hade det säkert sett lite starkare ut om Fortnite inte var en grej (ifs tror jag väl att de flesta som använder Steam hookar Fortnite till Steam så att ens friends där ser när man spelar).


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@Parabellum87: Sverige är en försvinnande liten del av de 14,9 miljonerna.


signatur

I drank what?

Gen
Medlem

Första google sökningen på antalet Fortnite spelare säger 125 miljoner vilket är en otrolig siffra och måste vara fel. Sen upprepas denna siffra flera gånger - 125 miljoner alltså! Helvete vad mycket.

https://www.pcgamesn.com/fortnite/fortnite-battle-royale-play...

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Jag använder den launchern som behövs för spelet, spelar mig ingen roll vilken det är.
Köper spelet där det är billigast.

Använder Steam, Origin, Uplay, GOG, Battlenet, och även spel som inte använder launcher.
Spelar mig ingen roll.

Jag önskar jag kunde göra som du.

Jag lider av någon slags syndrom.

Ser jag det inte existerar det inte. Just därför jag föredrar att ha allt på samma ställe.

Samma sak IRL lägger saker i olika skåp sedan glömmer jag bort föremålets existens och tror det är borta när jag börjar tänka på det.

Att ha sina spel utspridda på 2 eller mer plattformar är katastrof för mig.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Bennii: Du har helt klart en poäng i detta, jag har ändrat rubriken så att den tydligare reflekterar innehållet. Tack för påpekandet!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Värmebölja över hela Europa. Där är nog ett par miljoner i antal.

Medlem

Det vetetusan om tappet beror på värmeböljan.

Själv så har jag spelat mer än vanligt nu under sommaren - på grund av värmeböljan! Man orkar ju knappt göra något annat.

Steam hade kanske tappat ännu mer om det inte varit så galet varmt...

Medlem

De är för varmt och spela även på nätterna men man vill ju spela trots allt ändå, man spela en kort stund numera. Ska bli skönt när de är kallt igen.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Gnällkuk
Skrivet av Loevet:

@Metroid: Användarantalet har minskat kontinuerligt från januari till juli, så inte bara under sommarveckorna Men att vi haft en ovanligt lång och intensiv sommar i olika regioner världen över har säkerligen haft en påverkan, i vilken utsträckning är svårt att kvantifiera.

Min tanke exakt. Jag och mina spelkompisar spelar i snitt klart mindre när det är varmt. Även om man sitter vid datorn så blir det lite som med mat, man blir inte riktigt lika sugen. Skulle gissa på att det inte är något unikt för mig. Dessutom är det ju än varmare på sina håll, kan ju också vara så att datorn man har inte riktigt orkar med att kyla ordentligt under värmetopparna.

Men det finns väl förstås även andra saker som spelar in, Fortnite som väl fortfarande är världens populäraste spel står säkert för en del, WoW har väl precis fått en ny expansion också. Skulle gissa på att det kommer se klart annorlunda ut i september-oktober. Men att Steam tappar är väl inte superkonstigt då fler spelhus pushar för sina egna plattformar och launchers.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar