Beyond Good and Evil (PC)

Ambassadör
League of Legends
Beyond Good and Evil (PC)

Beyond Good and Evil har ett gott rykte om sig. Efter några sökningar om mottagandet ser man hyllningar med påståenden om att det är ett av de bästa spelen genom tiderna. Hur står sig spelet idag och är det värt att spela det, 15 år efter det kom ut?

Jag skaffade spelet via GOG och spelade det med mus och tangentbord. Det kanske är orsaken till det största problemet jag har med spelet, vilket är kontrollerna. Om spelet fungerar bättre med en handkontroll kan jag inte svara på men kan vara värt att testa. Med en standard PC-utrustning så är det rent ut sagt horribelt att ta sig fram och slåss mot sina motståndare.

Spelet är ett action/äventyrsspel med minimala inslag av begränsat plattformande. Banorna är designade med pussel som utmaning och senare i spelet sätts även ditt smygande på test. Pusslen i spelet är väldigt lätta och jag hade endast problem om, de redan omnämnda, kontrollerna ställde till det för mig.

Förutom huvudkaraktären, Jade, har man två kompanjoner under spelets gång. Dessa följer efter dig och hjälper dig i striderna. De har även specialattacker som krävs för att klara pusslen och besegra vissa fiender. Kompanjonerna håller sig för det mesta undan och tillför mest sällskap till spelaren. Många spel lider av att kompanjoner ställer till det för spelaren så är inte fallet här. De följer spelarens vilja och håller sig borta när de ska.

Angående kompanjonernas sällskap kommer vi nu till spelets nav och styrka, världen och berättelsen. Vi börjar med berättelsen:
Huvudkaraktären heter Jade och är en journalist som lever på en planet fylld med människor, utomjordningar, robotar och djurhybrider. Planeten är under belägring av DomZ. Jade får i uppdrag att ta foton på planetens unika fauna men dras snart in i konspirationsteorier, spioneri och rebellverksamhet. Berättelsen håller ett högt tempo och bjuder på många underhållande ögonblick då den blandar komedi och allvar på en och samma gång. Slutet är mycket bra. Det bjuder på mycket känslor tack vare den fantastiska karaktärsdesignen som gör att jag bryr mig om såväl huvudkaraktärerna som resterande invånare på planeten. Det tog mig ungefär 10 timmar att klara ut spelet vilket var lagom för ett så pass gammalt spel men hade det varit nytt och jag betalat fullpris hade det känts kort. Oavsett om den korta stunden var väldigt underhållande.

Spelets värld är det som står ut som unikt och imponerande. Trotts en ganska liten värld är den fylld av detaljer och karaktärerna känns fylliga utan att man får möjlighet att utforska detta. Djurhybriderna, djur som kan prata och gå som människor, är underhållande och ger unika karaktärsdrag som få spel kan leva upp till. Världen är så härlig och detaljrik att jag önskar att jag fått stanna kvar och utforska den på egen hand.

På tal om utforskning så finns det en väldigt begränsad sådan. Vid första ögonkastet trodde jag det var väldigt öppet och fritt men så är inte fallet. Man är begränsad vart man kan gå och hur man löser pusslen. Trotts ett öppet utseende är spelet relativt linjärt.

Min slutsats är att Beyond Good and Evil inte har överlevt åren särskilt bra när det kommer till spelmekanik. De dåliga kontrollerna. Kameran, som jag inte nämnt, är miserabel. Och bandesignen samt pusslena är väldigt linjära och simpla. Berättelsen är underhållande om än något barnslig. Världen och karaktärerna däremot imponerar fortfarande stort på mig. Det känns som jag har varit kompis med Pey'j, grishybriden, hela mitt liv. Trotts att jag bara känt honom i 10 timmar. Om ni har 10 timmar över och vill få berättarmässig underhållning rekommenderar jag ändå Beyond Good and Evil. Hade jag spelat det som yngre och vid release hade jag nog gett det ett högre betyg.

Spelet kommer få en uppföljare som bjöd på en fantastisk trailer på E3. Trailern och det vi har fått se om världen gör mig exalterad. Dock är jag mycket tveksam och orolig kring hur spelet kommer vara som just spel. Kanske skulle det vara bättre som film eller tv-serie?

Beyond Good and Evil
3
Bra
+
Världen
+
Karaktärerna
+
Berättelsen
-
Kontrollerna
-
Kameran
-
Lätt och kort
Det här betyder betygen på FZ

#dali

Medlem

Fick detta spel gratis vis Uplay och jag ville också spela det när jag såg trailern för tvåan på E3.
Men kontrollerna... Eller den totala bristen på kontroll fick mig att ge upp efter en halvtimme, vilket nog är lika lång tid som lades ned på denna konsolportning.

Funderar på att skaffa det till min gamla Xbox för där borde ju kontrollen vara bättre?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag spelade spelet då det kom ut och då på PC, jag har inte haft problem alls med att spela med mus och tangentbord.

Är ett av mina favorit spel btw.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Nu kommer här en bitter insändare.
Det är många saker jag inte håller med om. 10 timmars speltid är precis lagom för ett storydrivet spel, även idag. Spelet har varken någon barnslig story eller en speciellt dålig kontroll, och det linjära upplägget funkar ypperligt här. Dessutom är det 15 år sedan spelet släpptes (inte 14), och galten heter Pey'j (inte Payj)... Mvh/Rör inte min kompis


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Håller med @lampis. Hade aldrig något problem med kontrollen när det begav sig, doch märks det att spelet är en konsolport (4:3 letterboxing t.ex.). Primära platformen är för övrigt Gamecube, så det torde vara det bästa valet om man ska spela det idag och har kvar en sådan.

Ambassadör
League of Legends

@SID 6.7: Vet inte om det räcker att koppla in en handkontroll till datorn. Kanske kan göra det bättre. Jag var nära att ge upp men hade det som mål under semestern så bet ihop

@Sillage: Jag är säker på att jag hade haft en annan inställning om jag skrivit recensionen för 15 år sedan. Men jag har knappt aldrig spelat spel som är gjorda för konsol så steget från moderna PC-spel till detta var ingen höjdare. Det är verkligen ett spel som sätter sig kvar i minnet.

@lampis: Har ändrat felaktigheterna, tack. Hade mina anteckningar hemma och skrev artikeln på jobbet (säg inget till min chef). Jag håller helt med om 10 timmars speltid kan vara lagom. Men gällande detta spel är världen och karaktärerna så underbara att jag önskade att jag fått en anledning att stanna längre.

1
Skriv svar