Tidernas bästa spelkonsoler – 10-talet!

Robot
Tidernas bästa spelkonsoler – 10-talet!
Medlem

Wii U, oerhört underskattad.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Wii U, oerhört underskattad.

Jag tror du överskattar den?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Men hey! Nintendo 3DS saknas i omröstningen, och det är ju en konsol som släppts 2011 och har haft ett 10-tals-liv där spel släppts under de föregångna åren.

Medlem

Röstade på PlayStation 4 som är den självklara vinnaren här. Starkast maskin, bäst spel med många exklusiva topptitlar.

Köpte en Wii U men sålde den efter 3 veckor. Nej just ja, jag bytte in den mot en Xbox ONE när den släpptes. Sålde sedan min X1 i januari i år då jag aldrig lirade på den då knappt några exklusiva spel kom.
Nintendo Switch handlade jag när Super Mario Odyssey släpptes förra året men lirar aldrig på den efter att spelet klarats. Önskar mer Mario 3D plattformsspel men får nog vänta ett tag.

Skrivet av Monsterfrukost:

Men hey! Nintendo 3DS saknas i omröstningen, och det är ju en konsol som släppts 2011 och har haft ett 10-tals-liv där spel släppts under de föregångna åren.

Nein! Inget handhållet trams. Här är det riktig gaming som gäller. Stationära konsoler.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Ambassadör
Xbox

Microsoft med Nadella som chef och gaming-divisionen under Spencer är ett helt annat företag än vad det var katastrofåret 2013. De har lyckats vända skutan och är på väg åt helt rätt håll, både för oss konsumenter och ekonomiskt.

Den usla lanseringen av Xbox One med TV TV TV, Kinect och massa trams gav några förlorade år men nuvarande läge med bäst konsol i Xbox One X, bakåtkompatibilitet, Game Pass, nya studios, Cross Play, Play Anywhere och perfekt positionerade för nästa generation så är man bättre än någonsin.

Nintendo Switch kan nog vara den överlag "bästa" konsolen den här generationen dock. Kör sitt eget race framgångsrikt, bra spel, Cross Play, lyckad bärbar lösning. Nästan så att jag funderar på att skaffa en.


signatur

Jump in.

Kontot avslutas

Jag önskar att jag kunde säga att Wii U är den bästa konsolen under detta årtiondet. Det är I alla fall den konsolen som jag har haft mest roligt med, men Nintendo Switch har "det" som Wii U aldrig hade.
Den har spelen, tyvärr inte Virtual Console, så det blir ett stort minus men, och då måste jag verkligen säga men, det väger ändå inte upp till så att jag kan säga att Wii U blir bättre än Switch.
För Switch är ändå det som Wii U skulle ha blivit men som den inte blev.

Äntligen har Nintendo visat att bärbart kan både vara stationärt och bärbart på samma gång.
De har visat och jag hoppas att de kommer fortsätta visa att kassetter är på väg tillbaka och det har äntligen blivit bättre än vad skivor är.

Nintendo Switch är en revolution för denna och den kommande generationens konsoler och jag hoppas att Nintendo kan locka tillbaka tillräckligt med både gamla och de nyare fansen som kom i och med Wii och även helt nya spelare.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Json_81:

Wii U, oerhört underskattad.

Wii U var en riktigt bra maskin 👍 Under många perioder så fick ps4an samla en hel del damm medans mitt Wii I gick varmt. Problemet var väl bristen på bra titlar speciellt i början på maskinens livstid?

Medlem
Skrivet av Json_81:

Wii U, oerhört underskattad.

NEJ. Säger min kolega Nicklas som är nintendo superfreak.

Medlem

Playstation 4 är totalt överlägsen här. Den har överlägset bäst, flest och snyggast exklusiva spel, och det är det som räknas. Att man kan spela gamla spel på Xbox One är trevligt, men om man ställer det mot att kunna spela så många bra nya spel på PS4 så är knockar Sony Microsoft fullständigt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Sony har förvaltat sin marknadsdominans väl och deras plats som nummer ett är välförtjänt med alla topptitlar som håller högsta kvalitet.

Så när de kraftfullare uppdateringarna kom så blev Pro det naturliga valet och sedan dess känns det som Sony lagt i en växel till och varvar de andra i total utklassning. Bara PSN har varit otroligt generöst 2018 vilket gör att båda mina konsoler går varma här hemma.

Nästa generations val blir lätt och är glad att jag inte ens behöver fundera på alternativ, för nu vet man att Sony verkligen levererar spel i en klass för sig.

Medlem

Tack för trevlig helgläsning! Vore kul om ni ägnade en artikel att sia om framtiden också. Är själv sugen på att köpa ett ps4, men vet inte om det är lika bra o vänta på nästa generation o har varit för lat hittills för att googla. Professionella gissningar om framtiden är ju dessutom alltid roligt

Medlem
Skrivet av vbal:

Tack för trevlig helgläsning! Vore kul om ni ägnade en artikel att sia om framtiden också. Är själv sugen på att köpa ett ps4, men vet inte om det är lika bra o vänta på nästa generation o har varit för lat hittills för att googla. Professionella gissningar om framtiden är ju dessutom alltid roligt

Ja att sia om framtiden är något jag verkligen gillar som Jonas Mäki @ GameReactor gör.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Spelmässigt så vinner PS4, följt av Wii U som trots floppen fick många fantastiska spel. Innovationsmässigt så vinner Switch, och med två år kvar på detta årtionde så får man väl se om den kan gå om PS4 i antalet bra spel, men det blir nog tufft. Xbox One har varit en besvikelse på alla tänkbara sätt. Jag hoppas att Microsoft gör bättre ifrån sig nästa generation. De måste börja leverera singleplayerspel med bra story. Microsoft har i stort sett bara fokuserat på multiplayer i sina spel denna generation, och det kommer man inte långt med i konsolbranschen. Detta har både Sony och Nintendo insett, vilket är anledningen till varför de kör över Microsoft.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jonas Mäki @ GameReactor

Svär inte i kyrkan!

Kontot avslutas
Skrivet av CARTMAN:

Ja att sia om framtiden är något jag verkligen gillar som Jonas Mäki @ GameReactor gör.

Jag har inte haft Gamereactor så länge men han är väldigt duktig på att skriva nyheter dagen efter att alla andra har skrivit om en nyhet.
Sen brukar han nästan alltid skriva på sitt sätt och inte ta med en del information så att det låter som om han menar något annat.
Sen var det en gång här i sommar som FZ skrev om en intervju som Gameinformer hade gjort med Reggie Fils-Aimé. Det var en väldigt intressant intervju som handlade om en hel del olika saker som exempelvis en del saker som aldrig togs upp under E3.
FZ valde att ta med det som handlade om Metroid och dagen efter så stod en liknande artikel även på Gamereactor om Metroid.
Jonas Mäki kanske söker inspiration från FZ.

Som sagt, det kanske märks att jag har tröttnat väldigt mycket på Gamereactor, av de sidor som finns nu.
Därför har jag valt att hellre vara inne på FZ. Man får nyheterna oftast dagen innan de skrivs på Gamereactor.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Det är ju trendigt att basha Wii U, men den tar nog priset för mig.
Bakåtkompatibel med wii och och gamecube gör den riktigt stark om du tycker om Nintendos äldre spel.
Konsollen blev ännu starkare med CFW då den gjorde det möjligt att spela med vilka kontroller du ville.
Även använda out of region wii u platta som inte var möjligt utan CFW.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Kontot avslutas
Skrivet av Godofcheese:

Det är ju trendigt att basha Wii U, men den tar nog priset för mig.
Bakåtkompatibel med wii och och gamecube gör den riktigt stark om du tycker om Nintendos äldre spel.
Konsollen blev ännu starkare med CFW då den gjorde det möjligt att spela med vilka kontroller du ville.
Även använda out of region wii u platta som inte var möjligt utan CFW.

Bakåtkompatibel med Wii var den.
Men Gamecube var man tvungen att softmodda om man skulle kunna spela det från hårddisk.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Wii U var klart en grym konsol, den bästa jag haft i Nintendosamlingen. Har både Switch och Wii U.

Felet är att många missade Wii U pga media skrev ner den och ända in i våra dagar pga missförståndet vid lanseringen, den var ju klart ett lyft från Wii.

Mario Kart 8 blev ju största succen på Wii U och det släpptes även en Switchversion som är en av topptitlarna för Switch fast det är ett Wii U spel i botten.

Switch fick en bra start pga Zelda. Men hade Nintendo väntat med Switch och endast lanserat Zelda för Wii U så hade nog maskinen fått ett lyft. Det är ju ingen enorm skillnad mellan Wii U och Switch versionen.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Bakåtkompatibel med Wii var den.
Men Gamecube var man tvungen att softmodda om man skulle kunna spela det från hårddisk.

Jao, men den har fortfarande native bakåtkomp. för gamecube


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Kontot avslutas
Skrivet av Godofcheese:

Jao, men den har fortfarande native bakåtkomp. för gamecube

Okej, hur menar du?
Tänkte du på det att man kan spela både Wii och Gamecube spel från en hårddisk precis som om man spelade de från skiva. Eftersom den är gjord för att kunna spela både Wii spel och Gamecube spel bara att Nintendo själva har begränsat den till bara Wii.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Okej, hur menar du?
Tänkte du på det att man kan spela både Wii och Gamecube spel från en hårddisk precis som om man spelade de från skiva. Eftersom den är gjord för att kunna spela både Wii spel och Gamecube spel bara att Nintendo själva har begränsat den till bara Wii.

Bara för att Nintendon't har begränsat det till bara Wii spel i vWii läget för att läsaren inte har support för mini skivor, så betyder det inte att konsollen inte har native support för gamecube titlar.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Kontot avslutas
Skrivet av Godofcheese:

Bara för att Nintendon't har begränsat det till bara Wii spel i vWii läget för att läsaren inte har support för mini skivor, så betyder det inte att konsollen inte har native support för gamecube titlar.

Okej. Nu förstår jag fortfarande inte.
Eftersom den inte har support för mini skivor så är den ju inte bakåtkompatibel med Gamecube på en laglig väg.
Det hade ju "kanske" varit en annan sak om Nintendo även hade släppt Gamecube spel på E-shop så som de gjorde med Wii spel som spelades upp via vWii läget.

Vad menas med native support?
Jag trodde att det kunde vara att Wii U är gjord för att kunna spela Gamecube spel bara att det inte går pga att den inte tar mini skivor.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Okej. Nu förstår jag fortfarande inte.
Eftersom den inte har support för mini skivor så är den ju inte bakåtkompatibel med Gamecube på en laglig väg.
Det hade ju "kanske" varit en annan sak om Nintendo även hade släppt Gamecube spel på E-shop så som de gjorde med Wii spel som spelades upp via vWii läget.

Vad menas med native support?
Jag trodde att det kunde vara att Wii U är gjord för att kunna spela Gamecube spel bara att det inte går pga att den inte tar mini skivor.

Vi har kommit fram till
Den är bakåtkompatibel
Den kan inte spela upp gamecube skivor
Det går att starta upp gamecube titlar via vWii
För att kunna starta upp gamecube titlar så behöver du ha en hårddisk
Sen fortsätter jag att tillägga lite
För att kunna använda en hårddisk till ditt Wii U i vWii läget så behöver du modifiera din konsoll, som jag sade tidigare, CFW och via det installera homebrew channel på vWii läget.
Att modifiera sin konsoll är inte olagligt.
Native = Support hårdvaru mässigt för gamecube finns i hårdvaran från början.
Att spela upp backups av sina spel är inte heller olagligt, det går enkelt att rippa sina spel via sin dator och senare lägga över på sin externa hårddisk.

Sammanfattning.
Konsollen har support för Wii och Gamecube titlar, men Nintendo bestämde sig att begränsa användarens upplevelse genom att använda sig av en optisk cd läsare som inte kan spinna mini skivor.
Om dom hade bara valt en annan typ av läsare så hade vi inte behövt att modifiera konsollen.
People do what Nintendon't brukar man säga.
Och detta är inom det lagliga.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Den enda av de nämnda konsolerna som finns i hushållet är Switch - så den får min röst.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vi har kommit fram till
Den är bakåtkompatibel
Den kan inte spela upp gamecube skivor
Det går att starta upp gamecube titlar via vWii
För att kunna starta upp gamecube titlar så behöver du ha en hårddisk
Sen fortsätter jag att tillägga lite
För att kunna använda en hårddisk till ditt Wii U i vWii läget så behöver du modifiera din konsoll, som jag sade tidigare, CFW och via det installera homebrew channel på vWii läget.
Att modifiera sin konsoll är inte olagligt.
Native = Support hårdvaru mässigt för gamecube finns i hårdvaran från början.
Att spela upp backups av sina spel är inte heller olagligt, det går enkelt att rippa sina spel via sin dator och senare lägga över på sin externa hårddisk.

Sammanfattning.
Konsollen har support för Wii och Gamecube titlar, men Nintendo bestämde sig att begränsa användarens upplevelse genom att använda sig av en optisk cd läsare som inte kan spinna mini skivor.
Om dom hade bara valt en annan typ av läsare så hade vi inte behövt att modifiera konsollen.
People do what Nintendon't brukar man säga.
Och detta är inom det lagliga.

Vet inte om det där kan räknas på det sättet? Alltså vadå, bakåtkompatibel men du måste fixa det själv för att nintendo tog bort möjligheten men lämnade kvar stödet? En vanlig person kommer ju aldrig hålla på att göra detta, installera en hdd, köra homebrew m.m.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av vbal:

Tack för trevlig helgläsning! Vore kul om ni ägnade en artikel att sia om framtiden också. Är själv sugen på att köpa ett ps4, men vet inte om det är lika bra o vänta på nästa generation o har varit för lat hittills för att googla. Professionella gissningar om framtiden är ju dessutom alltid roligt

Ångrar inte mitt köp av PS4. Finns otroligt bra exklusiva titlar med och kommer fler.


signatur

PS5 och inget annat.

Kontot avslutas
Skrivet av Hipshot:

Vet inte om det där kan räknas på det sättet? Alltså vadå, bakåtkompatibel men du måste fixa det själv för att nintendo tog bort möjligheten men lämnade kvar stödet? En vanlig person kommer ju aldrig hålla på att göra detta, installera en hdd, köra homebrew m.m.

Jag skulle heller aldrig kalla Wii U för att den är bakåtkompatibel med Gamecube men jag förstår nu mycket mer vad han menar efter sin förklaring.

Jag har själv tänkt liknande som honom.
Jag har en Wii där skivläsaren slutade fungera. Har försökt göra ren linsen men det blev inget bättre.
Så istället för att behöva köpa en ny skivläsare så skaffade jag homebrew på den så att jag kunde installera mina spel på hårddisk istället.
Tyvärr så tänkte jag senare att det skulle vara kul om jag kunde spela Gamecube spelen även på Wii U samt att jag slapp byta skiva hela tiden.
Men, trotts att jag följde instruktionerna för vilka program man måste använda när man installerar homebrew på vWii så blev det något så att innan jag går in på vWii så kommer det upp en skärm och det står att det är något fel på någon fil och efter det så kan jag inte spara på några spel på vWii.

Som tur vad så har jag nästan alla Virtual Console spel på Wii U istället och de som inte har släppts på Wii U e-shop har jag fixat så att de går att spela på Wii.
Det som är konstigt är att när man spelar ett Wii spel som är köpt via e-shop så kommer inte det fram att det är något fel på någon fil och då går det även att spara.

Men jag ångrar mig ändå väldigt mycket för att jag över huvud taget försökte mig på homebrew på vWii. Önskar att jag kunde få det ogjort.
Det som är bra är att jag inte kommer försöka på något liknande på framtida konsoler.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Spelar mest på pc men ville ha en konsol också då kändes Xbox one S som det valet man fick ut mest av pga play anywhere och gamepass. Playstation har ju iofs mer exklusiva titlar och jag gillar verkligen Switch konceptet men kändes ändå som jag var mer sugen på att spela de Xbox exklusiva titlarna.

Medlem

Jag växte upp med Nintendo och har alltid gillat dem. Tills Wii U kom ut, som jag bara skaffade en handfull spel till. Jag gillade aldrig att ha skärmen i handkontrollen, och det var oftast ett misstag av spela att utnyttja den. Wii var ok, men kontrollerna kändes mer som en gimmick än något riktigt bra för spel. Föredrog då jag slapp vifta med dem. Switch orkade jag inte skaffa efter besvikelsen över Wii U. Lånade min lillebrors Switch för Mario, men hade föredragit att slippa de obekväma kontrollerna och den handhållna skärmen. Jag känner inget behov av att spela då jag är hemifrån.

Xbox har aldrig lockat då de inte har några exklusiva spel jag är intresserad att spela på konsol. Dvs jag spelar inte FPS på konsol då jag saknar precisionen med mus.

PS4 har dock inte gjort mig besviken på något sätt, och får min röst. Annat hade det varit om vi pratade om tidigare konsoler då det är mycket nostalgi med NES och SNES för mig.

12
Skriv svar