PUBG-skaparen försvarar idén med att ha custom-matcher bakom betalvägg

Medlem
Skrivet av whoo:

Så att spela en ”vanlig” match PUBG är inga problem, men ska någon köra ett custom game istället så blir det helt plötsligt någon magiskt ny kostnad som uppstår?

Nej, han säger att de inte vill bekosta folks privata servrar och därför tar betalt om folk vill 'starta eget'. Med andra ord vill de inte släppa servermjukvara till allmänheten utan behåller kontrollen över den biten.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Hur bra skulle servrarna som spelarna hostar vara?
PUBG kräver förmodligen en bra bit mer bandbredd och hårdvara än en CS- eller Quakeserver.

Nu tänker du som hjärntvättad apple fanboy.

Det är inget magiskt med deras servrar. Bf 2 med 64 spelare gick ju bra köra även om det var privata servrar. Hittade en riktigt bra server, där spelarna var bra och ingen dålig stämmning.

Antar du inte upplevt privata serversystemet (för det är tyvärr ovanligt idag, för speltillverkaren vill ha fulla rättigheter att stänga av onlinedelen när dom vill)?

Bara det obehagliga host systmet antar jag du stött på, där en av spelarnas egen dator agerade server mer eller mindre.

Är och kommer vara den sämsta lösningen.

Inaktiv
Skrivet av broken-arrow:

Nu tänker du som hjärntvättad apple fanboy.

Det är inget magiskt med deras servrar. Bf 2 med 64 spelare gick ju bra köra även om det var privata servrar. Hittade en riktigt bra server, där spelarna var bra och ingen dålig stämmning.

Antar du inte upplevt privata serversystemet (för det är tyvärr ovanligt idag, för speltillverkaren vill ha fulla rättigheter att stänga av onlinedelen när dom vill)?

Bara det obehagliga host systmet antar jag du stött på, där en av spelarnas egen dator agerade server mer eller mindre.

Är och kommer vara den sämsta lösningen.

I Bf2 hyrde väl de flesta servrar av större företag. Är väl inte jättestor skillnad mot att hyra de från spelföretaget direkt.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Nej, han säger att de inte vill bekosta folks privata servrar och därför tar betalt om folk vill 'starta eget'. Med andra ord vill de inte släppa servermjukvara till allmänheten utan behåller kontrollen över den biten.

Jo fast alltså. Säg för enkelhetens skull vi har 1000 spelare, och det är 100 pers per match.

Vad spelar det då för roll om det antingen är:
10st ”vanilla” matcher ingång där dessa 1000 pers spelar.
Eller:
Det är 5 vanilla matcher med 500 spelare och sen 5 custom matcher med 500 spelsre.

Jag förstår inte skillnaden.... det är fortfarande 1000 aktiva pubg spelare som nyttjar servrarna.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

I Bf2 hyrde väl de flesta servrar av större företag. Är väl inte jättestor skillnad mot att hyra de från spelföretaget direkt.

Förutom den där superlilla skillnaden som kallas monopol och att spelföretaget kan ta vilket pris de vill till vilken usel kvalitet som helst.

Släpper man det fritt så uppstår konkurrens och man får vad man betalar för helt enkelt.

Skrivet av whoo:

Jo fast alltså. Säg för enkelhetens skull vi har 1000 spelare, och det är 100 pers per match.

Vad spelar det då för roll om det antingen är:
10st ”vanilla” matcher ingång där dessa 1000 pers spelar.
Eller:
Det är 5 vanilla matcher med 500 spelare och sen 5 custom matcher med 500 spelsre.

Jag förstår inte skillnaden.... det är fortfarande 1000 aktiva pubg spelare som nyttjar servrarna.

Jag håller med din logik helt och hållet, är exakt så jag tänkte också. Men det är ett sätt för dem att utnyttja sitt community ännu mer. Bluehole är inte ens otydliga med att deras kunder är "wallets" och inget annat.

12
Skriv svar