Minecraft crossplay mellan Switch och Iphone

Skägg.
10 Chambers
Minecraft crossplay mellan Switch och Iphone

Tack vara Play Together-uppdateringen till Minecraft kan flera olika plattformar spela multiplayer tillsammans i Minecraft. För bara några veckor sedan släpptes Play Together till Nintendo Switch som en helt ny version av spelet som är gratis att hämta hem för alla som redan köpt spelet. Det var dock inte helt lätt för vår Switch-version att spela tillsammans med iphone (eller ios) så därför ska jag förklara hur vi gick tillväga och vilka problem vi stött på.

Först och främst måste de som vill spela Minecraft tillsammans via crossplay ha varsitt Microsoft-konto. Det är gratis men om det är barn som ska ha ett behöver föräldrarna skapa det. Det går att registrera sig både med mail och mobilnummer här.

Jag rekommenderar att ni redan nu gör så att Microsoft-kontona blir vänner med varandra, det underlättar när senare ska hitta varandra i spelet. Det enklaste sättet att hantera detta är antingen att logga in på Xbox-appen på Windows, Ios eller Android. Du kan också söka upp varandra i spelet senare.

När du laddat ner spelet på enheterna måste du logga in på respektive Microsoft-konto. Notera att du måste köpa Minecraft på de respektive plattformarna, du kan alltså inte spela gratis på mobilen bara för att du äger det till Switch.

När du väl startat Minecraft, sett till att ha loggat in på Microsoft-kontot via spelet, så kan du via inställningarna på respektive värld ställa in multiplayer, och även styra över vem som kan ansluta till världen. Vi har inställningen på "vänner" men du kan också välja "bara inbjudan" och "vänner till vänner".

Världen sparas på enheten som skapade den så vill ni fortsätta bygga en annan gång måste den enheten ladda upp världen först, och vara igång. När den väl är det ser ni under fliken "Vänner" att världen finns tillgänglig och ni kan ansluta till den.

Problem

Vi har Nintendo Switch-versionen som "värd" för världen och till en början hade iphone-versionen svårt att hitta den. Det visade sig att man på Switch-versionen av Minecraft var tvungen att vänta kvar i menyn när man startat spelet och låta spelet logga in på Microsoft-kontot. Gick man för snabbt in på "spela" blev man aldrig inloggad och crossplay var därför inte tillgängligt.


signatur
Medlem

Kör mellan Win 10, Android och xbox beroende på om vi är hemma eller på semester.

Det som saknas är ett bra sätt att spara sina världar om man byggt väldigt länge och vill göra en backup, det borde kopplas till microsoft-kontot tycker jag.

I windows 10 kan man göra export till en fil.
I android kan man leta upp filen i filsystemet - men bara om man valt 'external' som val när man startade världen, och byt inte mellan application/external då kan den raderas!
I IOS kan man leta upp filen genom Itunes och en dator.
Ios och android lär iaf kunna öppna filer från andra källor.
Switch och xbox har vad jag vet ingen access till sparfiler.

Har man inte startat världen på 'rätt' ställe så kan man prenumerera på realms, välja sin värld och sedan göra en backup på den via en dator. Det finns en 30 dagars trial man kan använda om det är en engångsföreteelse.

Jag gillar enkelheten i att bara ta med sin enhet någonstans och spela med andra via LAN.
Men det blir lite bakvänt att jag startar datorn med en spelare som inte gör något bara för att få en 'server' hemma och fortsätta på en annan enhet och att enda alternativet skulle vara realms som kostar pengar.

Skägg.
10 Chambers

@pacc: Ja, p2p-serverstruktor utan delning av världen är inte ultimat. Nu måste vi ju ha igång switchen fastän grabben med telefonen bara vill lira.


signatur
1
Skriv svar