Kvällssnack: Hur viktig är grafiken i spel?

Robot
Kvällssnack: Hur viktig är grafiken i spel?

Skulle säga att en snygg tilltalande design är viktigare än den tekniska aspekten. Sen är givetvis vrålsnygg grafik coolt också hehe. Däremot så vinner ju alltid gameplay eller spelglädjen för om själva spelet är tråkigt spelar det andra liksom ingen roll.

Medlem

tycker det går hand i hand med allt annat i ett spel., Det är inte det viktigaste för många för att spelen ska vara roliga, men om ett spel är riktigt riktigt "snyggt" så kan det hjälpa i min egen erfarenhet att stödja alla andra grejor i spelet så att det blir extra allt =D

Ta ett spel som jag ser fram imot nu till helgen, Monster hunter world. Visst det är inte mycket snyggare än konsol versionerna när det släpps till PC, men det har mycket att göra med att dom har direkt inte gjort något för att använda all den extra kraft en Pc har att erbjuda, Dock så tror jag att även fast jag säkert lagt ner 300 timmar + på konsol versionen av spelet så kommer jag njuta ännu mer av PC versionen för det är högre fps, högre upplösning och det där lilla extra "snygga" tillsammans med det underbara gameplay'et

Grafiken i sig, är inte av någon vikt för mig *så länge* som jag inte finner den direkt frånstötande, antingen för att den är alltför primitiv som i exempelvis "Minecraft" eller retro spel som går på tok för långt tillbaka till grafikhistoriens enklare tider "Hotline Miami" tex.

Annars, spelar jag gärna spel som "System Shock 2", "Fallout 1 & 2", "Arcanum", "Vampire The Masquerade 1&2", spel som med dagens mått är grafiskt primitiva men som har en estetik som är tilltalande i mina ögon ändå.

Sen finns det så klart enstaka undantag, "Thimbleweed Park" var ett spel som jag nog skulle ha ratat helt pga. grafiken om det inte varit ett avsiktligt försök att efterlikna "Maniac Mansion" och andra gamla Lucasarts titlar.

Medlem

Tror att det beror lite på vad man menar med "grafik". Overwatch räknas kanske inte som det "snyggaste" spelet men grafiken är perfekt anpassad för spelets gameplay.

I mitt tycke är den bästa grafiken den som förhöjer värdet på gameplayet mest, om Witcher 3 varit apfult så hade det gått miste om en cornerstone i RPGs som är trovärdighet och inlevelse i världen.

Många RPGs handlar ju om att fly verkligheten ett tag och för att kunna göra det behöver världen kännas trovärdig.

Det går förvisso att skapa en trovärdig värld med text också, men då låter man fantasin hos spelaren fylla i det som saknas. Du kan inte fantisera bort "ful" grafik lika lätt.

Medlem

Inget spel vinner på enbart grafik eller enbart game play för mig, vill att de spel jag spelar idag ska utnyttja den kraft som finns idag i konsolen eller datorn. Spel på Switchen med pixel-grafik går tyvärr helt bort för mig, för 27 år sen spelade jag spel med pixlar (jävlar vad gammal man är!). Sen i omvänd ordning, spel som är oerhört snygga men saknar känsla är ju som att titta på en fin tavla eller nått. Jag tröttnar efter 5 minuter... Båda behövs, spel med en bra mix för mig med PS4 pro är just Horizon Zero dawn och Monster Hunter World som exempel.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Moderator | Testpilot

Det är viktigt men samtidigt inte. Beror helt och hållet på vilken typ av spel man faktiskt gör. Witcher 3 tror jag inte skulle vara ett sämre spel om grafiken var på en lägre nivå, men samtidigt så lever man in sig så otroligt mycket mer i spelet just för att ljuset, vinden, vattnet och allt ser så förbannat fint ut. Minecraft är ju kul som det är fast det har simpel grafik så i helhet spelet det nog inte så stor roll, men även här finns det grafik moddar som gör det hela till en lite annorlunda upplevelse.

Det viktigaste är att du väljer ett utseende som passar och gör det så snyggt som möjligt vare sig det är 8 bitars, 16, realistiskt eller vad man går efter.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bryr mig inte så värst, så länge spelet är roligt. Men ibland kan det vara trevligt och bidra till en viss del av upplevelsen, som God Of War, The Witcher 3 och Uncharted 4 osv.
Dras annars alltid mer till äldre spel som kan vara rätt mjäkiga i grafiken idag.

Medlem

Funderade lite till... Vore witcher 3 verkligen bra även med dålig grafik? Jag menar combaten är ju faktiskt relativt dålig och tråkig. Craftingen och potions är rätt tråkigt, det har en hyffsat bra story med bra dialog och trovärdiga karaktärer. Men om karaktärer/animationer såg ut som skit hade ingen spelat. Ergo, grafiken i witcher står för 80% av upplevelsen.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Korken:

Funderade lite till... Vore witcher 3 verkligen bra även med dålig grafik? Jag menar combaten är ju faktiskt relativt dålig och tråkig. Craftingen och potions är rätt tråkigt, det har en hyffsat bra story med bra dialog och trovärdiga karaktärer. Men om karaktärer/animationer såg ut som skit hade ingen spelat. Ergo, grafiken i witcher står för 80% av upplevelsen.

Råkar inte Uncharted 4 ut för det också, fast ännu värre? Ett väldigt simpelt spel som bländar med sina äckligt snygga animationer och krispiga texturer.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Spelglädje är allt. Jag spelar fortfarande Master of Orion II trots åldrad grafik, äldre rollspel som Fallout, Baldurs Gate för att inte tala om Darklands står också högt på listan.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jo Uncharted lever ju till stor del på hur tight allting är också, antagligen mer än witcher. När det först kom var gameplayet kanske mer unikt att man upplevde det som roligare, även om gears of war kanske var först med den stilen.

Ambassadör
Xbox

Grafiken kommer långt ner på checklistan och är bara giltig om övriga viktiga punkter finns där innan. Story, gameplay, ljud och musik, inlevelse kommer alla före grafik.

Bra grafik kan lyfta ett redan bra spel ytterligare ett snäpp och vara lite pricken över i. Ett redan bra spel blir ännu bättre så att säga. Men ensamt klarar den inte av att bära upp ett spel, alls.


signatur

Jump in.

Medlem

Grafiken är väldigt viktig. Men det behöver inte vara snygg och modern grafik för att det ska vara bra, utan det är den grafiska stilen som spelar roll.

Medlem

Ska det vara ett modernt 3D-spel typ action-rpg så behöver det inte alls ha bättre grafik än t.ex. Skyrim, i mina ögon är det som "så bra det kan bli", haha. Spelar jag Fallout 4 och sedan 3 så kan jag tycka 3:an är lite begränsad i grafiken. Men var det jättelänge sen jag körde 4:an, och är inne i 3:an, så bryr jag mig inte.

I spel med andra vyer, t.ex. isometriska rollspel, så gör inte alls 20 år gammal grafik nåt.

Medlem

Gameplay kan ursäkta skitgrafik men grafik kan aldrig ursäkta skitgameplay!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Fotorealistisk grafik är inget försäljningsargument i sig, tycker jag. Även om det förstås kan vara tekniskt imponerande att titta på. Däremot kan jag tycka att en tilltalande och väl genomtänkt estestik som genomsyrar såväl spelets grafik som UI är viktigt. Blizzard brukar vara skickliga på detta, att med tekniskt enkla medel skapa en härlig upplevelse (tänk WoW kontra EverQuest 2 eller Overwatch kontra Battlefield/CoD). Epic har lyckats med detsamma i Fortnite.

Spelglädje > Story > Spelmekanik > Estetik > Fotorealism

Sedan måste dock sägas att jag har väääldigt svårt för spel med N64:ans grafik eller sämre idag. Måste till väldigt mycket nostalgi för att sådana spel ska vara spelbara. Och indiespel som tillverkas i 8bit-stil fungerar inte för mig. Så jo, lite grafik vill jag väl trots allt ha.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Givetvis är det viktigaste hur bra och roligt spelet är att faktiskt spela.
Men grafiken kan sätta ton på hela spelet, och komplettera gameplayet. Borderlands har ju inte den bästa och mest högupplösta grafiken, men den är tematisk och passar ihop med världen de byggt, sen om spelet hade varit lika bra utan "speciell" grafik är svårt att säga.
Vill även säga att ljud också är jäkligt viktigt, lika mycket som grafiken, nästan. Subnautica som ett bra exempel där.

Men det är oftast hela paketet som gör spelet, att alla aspekter fungerar och passar ihop, tex. en lasagne hade varit astrist utan ost, eller kanske med rabarber istället, eller hur?

Medlem

Säger bara X-com: Enemy Unknown och X-Com: Terror from the Deep, spel som är tidlösa och som fungerar lika bra i dag som 20 år sedan.

Medlem

Spelglädje är det som gör ett spel bra eller bäst. Spelglädje kan delas upp i många delar (som brukar visas i de olika betygssystemen som växt fram genom speljournalismen). För mig handlar det främst om;
- Kontroll av karaktären; känslan av att styra karaktären i spelet
- Musiken och ljudeffekterna / den audiografiska inramningen
- Den estetiska inramningen / det grafiska gränssnittet
- Hur roligt det är; viljan att fortsätta

Så grafiken som en enskild faktor kan aldrig vara det viktigaste i ett spel, utan det är en del av helheten och hur den presenteras. Lyckligtvis brukar dock extremt snygga spel även vara väldigt bra spel. Några av mina minnen av otroligt snygga spel (och bra spel) är
- Donkey Kong Country
- Mario 64
- FarCry
- Half Life
- Battlefield 3

(Har tyvärr aldrig haft möjligheten att spela The Witcher och senaste årets spel, min nuvarande dator börjar bli lite till åren så det blir mest lite äldre spel för tillfället). Bra frågeställning och kul att läsa andras svar på denna länge omdiskuterade frågeställning!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Svår nöt att knäcka.
För mig är handling, flyt, bilduppdatering och känsla mer värt än grafik.
Men med det sagt så avskyr jag fula spel, retrospel, 2D spel.
Vill inte spela ett spel som ser ut att komma direkt från PS2:ans glansdagar, oavsett hur bra flytet är.

Ett exempel är pubg på xbox one s.
Fantastiskt roligt men horribel fps, hus som ser ut som lera, tröga kontroller.
Gav upp efter 2 veckor.

Ett annat exempel, the order 1886.. Snyggt som få men ack så tråkigt. Som en interaktiv film. När man väl får spela är det QTE och korta sträckor man får lunka.

Just nu spelar jag h1z1 på ps4, ser helt ok ut, 60 fps, bra kontroller och framför allt..roligt.

Som sagt, svår nöt att knäcka.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Personligen lägger jag mycket värde på grafik, men det innebär inte nödvändigtvis fler polygoner. Grafik för mig kan vara många olika saker. Jag tycker t.ex att Fortnite är snyggt rent grafiskt för vad de försöker uppnå, samtidigt som jag tycker att GTA:V är snyggt på sitt eget vis det också.

Om jag var tvungen att välja så hade jag hellre sett mer detaljrikedom i världen än polygoner och texturer. Det är de små sakerna som gör ett spel snyggt för mig.

"Snygg grafik" kan vara skitfult det också. Det är en hel drös med olika saker och ting som gör ett spel snyggt.

Inaktiv

Grafik är viktigt. Bara att tänka sig Zelda BOTW i Horizon grafik får det ju att vattnas i munnen. Spelet behöver ju inte vara sämre för att grafiken är sämre men man får ju mer inlevelse i välgjord teknisk prestation, sol, vatten, damm runt fötterna, upplösningen etc. Varför behöva välja när man kan få allt Jäkla skillnad på bra grafik och bra design. Ta ett spel som Mario kart, att säga att det är snyggare än tex Witcher 3 (som man hört) är bara dumt. Bättre design, det kan man tycka om man vill, det är objektivt men snyggare tekniskt, aldrig i livet.

Jag tycker det är lite som ekonomerna säger med ”avtagande marginalnytta” att gå från 8-bitars till 16-bitars ända upp till Xbox tyckte jag gjorde mest skillnad (inte viktigare än gameplay och story) men sen tycker jag att hoppen från Xbox/PS2 till 360/PS3 och 360 till PS4/Xbone har betytt mindre och skillnaden mellan PS4 och PS4 Pro än mindre. Sen finns det studios som utnyttjar grafiken bättre, DICE gör helt sjuk bra grafik, men Battlefront sög ju ändå.

Medlem

Grafiken i form av fotorealism bryr jag mig inte om. Visst kan det vara trevligt, men ingen dealbreaker precis. Däremot så tycker jag att detaljrikedom som påverkar spelupplevelsen på ett oförglömligt sätt är viktigt för den där wow-faktorn. Witcher 3 ur ett fotorealistiskt perspektiv ser ganska dåligt ut. Vissa texturer och modeller är ju sjukt lågupplösta, och animationer och röstskådespel är mediokert. Storyn är ju helt klart det bästa med Witcher-serien. Spelmekaniken har väl inte varit den starkaste sidan (3:an var ett steg i rätt riktning iaf), men allt känns så mycket mer trovärdigt tack vare den öppna och levande världen. Känslan när du rider längst med en stig i jakt på något väsen, i det stormiga vädret mitt i natten, och vinden sveper tag i trädtopparna och du hör löven skaka och trädstammarna knaka. Det är fan spelkänsla som förstärks av det visuella, och likaså av ljudet, som enligt mig får på tok för lite uppmärksamhet.

Gen
Medlem

Den är väldigt viktig men det är också viktigt vilken inriktning spelet har. Om det försöker vara snyggt och lyckas som tex Lara Croft reboot blir det imponerande men misslyckas de blir det inte skoj. Om det försöker ha en charmig 16-bitars stil så funkar det givetvis väldigt bra.

Medlem

Snygg grafik är jätteviktigt, helt klart. Man njuter mer när man spelar helt enkelt. Eftersom man har en dator proppad med det senaste är det ju såklart trist om spelet i fråga inte pressar komponenterna. Sen finns det ju såklart gott om spel som är roliga ändå, utan att vara supersnygga. Men ofta förtar det en hel del av det roliga om dom ser för kassa ut.

Medlem

Bra grafik är viktigt. Det är det som mina ögon ska vila på i 10-150 timmar. Självklart ska det se bra ut.

Men ett spel kan se bra ut även om det inte är tekniskt avancerat. Det handlar ju lika mycket om design och stil. Ett spel som Pillars of Eternity pushar inte gränserna för vad dagens hårdvara klarar, men det är vansinnigt vackert att se på, nästan lika vackert som Witcher 3 i 4K (Tyst, Jocke!). Stilvalet erbjuder vackra vyer utan att hårdvaran svettas. Spel som satsar på en realistisk stil ska däremot se så realistiska ut som det går.

Sen har jag som PC-spelare alltid uppskattad snabb teknisk utveckling och att pusha ny hårdvara till sin yttersta gräns. Ett spel blir ju knappast sämre av det, även om ett dåligt spel inte räddas av bra grafik. Man kan sminka grisen, men den är fortfarande en gris.

Medlem

Jag gillar inte lagg, så jag gillar inte bra grafik.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Snygg grafik är jätteviktigt, helt klart. Man njuter mer när man spelar helt enkelt. Eftersom man har en dator proppad med det senaste är det ju såklart trist om spelet i fråga inte pressar komponenterna. Sen finns det ju såklart gott om spel som är roliga ändå, utan att vara supersnygga. Men ofta förtar det en hel del av det roliga om dom ser för kassa ut.

Ett bra spel är inte lika med ett nytt spel! Ett av tidernas mest älskade och mest spelade spel - Tetris - är allt annat än snyggt, men det är ett bra spel! Men även nya spel behöver inte ha avancerad grafik för att vara bra, ta tex. Stick of Truth och The Fractured but whole!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

12
Skriv svar