Fallout 76 skippar Steam

Robot
Fallout 76 skippar Steam

Bethesda väljer att bara använda sin egen klient.

#bethesda, #fallout-76, #steam


Medlem

Bethesda har blivit emo och har fastnat i ett självskadebeteende.
Sen är detta troligen en move för att säkra mods enbart från deras egna sida inklusive att dom kan hålla dåliga betyg borta från normalt folk som inte läser betyg på sidor som t.ex. Pcgamer

Vi behöver verkligen inte nå mer launcher DRM på PC, speciellt de som är bloated och halvdant gjorda.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Med tanke på att de flesta kommer skippa Fallout 76 så är det knappast slutet för steam.

Medlem

Rockstar borde verkligen sluta använda steam, vilket säkert sker snarare än senare. GTA kommer verkligen inte sälja sämre på deras egen plattform. Verkar bara som att EA förstått detta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tröttsam utveckling vi ser, både på spelfronten likväl som musik och film/serier. MP3 fildelning tvärdog med Spotify då det var en tjänst som "hade all musik", men inte omöjligt att det kommer komma tillbaka när musikbranschen och likväl spel å musikbranschen nu går ifrån att ha allt tillgängligt på ett/fåtal ställen till att alla studios ska ha sin egen tjänst och man behöver femtioelva subscriptions på netflix, hulu, hbo, tv4+ å fan å hans moster för att kunna se allt man är intresserad utav (eller steam+bethesda+bnet+ena å andra för att kunna spela osv).

Nu är förvisso Fallout76 multiplayer spel, men singleplayerspel kommer börja fildelas i större utsträckning om de gör det jobbigt för användarna (som behöver ha femtioelva olika launchers och tjänster med logins).

Medlem

Det handlar enbart om att de vill tjäna mer pengar, undvika de 30% som Steam tar. Snart finns inga stora förläggare alls kvar på Steam. Valve borde ha insett detta och sänkt "skatten" så att de tjänar pengar, men mer marginellt. Det hade gjort att stora förläggare inte tjänat något på att flytta sina spel utanför Steam.

Problemet med Steam/Valve är att de är så extremt långsamma. När marknaden kör om dem, rullar de fortfarande på i gamla spår. Snart kommer deras kortspel, som väl är ett par år för sent. Valve lär väl släppa LFD3 Battle Royale 2021 kanske.

Jag är i och för sig totalt ointresserad av Fallout 76, så Bethesda kan behålla det på sin kassa sajt om de vill. Det blir värre när Elder Scrolls VI släpps.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Rockstar borde verkligen sluta använda steam, vilket säkert sker snarare än senare. GTA kommer verkligen inte sälja sämre på deras egen plattform. Verkar bara som att EA förstått detta.

Konstigt inlägg. Rockstar säljer redan GTA på sin egen plattform, över hälften av försäljningen är utanför Steam för deras PC-versioner. Men de släpper även på Steam för de som är Steamtrogna. Rockstar är smarta, de maximerar inkomsterna på varje plattform.

FML
Medlem

Minns ni hur de gick för Microsoft och Quantum Break?

Medlem

Då kommer det inte ens bli ett spontanköp på steamrea av detta alltså. Som ovan skrev. Blir värre när esoVI släpps

Jag tror det är en sund utveckling på lång sikt. Vi har ju sett hur överbelamrat STEAM har blivit, och det blir värre för varje år. De vet inte riktigt vilken fot de ska stå på ens.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Bryr mig inte ett skvatt om F76 men tror att denna uppsjö av distributörbundna plattformar kommer leda till mer piratande.

Medlem

Delvis handlar det om att tjäna mer pengar men en annan faktor med att ha en egen butik är att man får helt andra möjligheter att föra en dialog med kunderna samt att man inte blir beroende av en 3:e part. Även om Valve skulle ta 0% i provision så skulle det vara värt att skapa en egen butik.

Ett problem med att endast sälja spel i en egen butik är att man blir mindre synlig. Det är sällan ett problem för senaste AAA blockbuster spelet men för ett mindre spel är det helt klart ett problem.

Exempelvis om jag och en kompis är ute efter ett nytt co-op spel att lira så kommer vi troligen att leta efter ett på steam, det innebär att vi med stor sannorliket kommer att missa exempelvis Unravel 2 som vi säkerligen skulle gilla då det endast finns hos Origin.

Medlem

Det är bra att Steam har konkurrens men samtidigt är en framtid där varenda utgivare bara släpper titlar till sin egen underutvecklade tjänst inte speciellt lockande. GOG och Battlenet är väldesignade med bra funktioner. Samma kan knappast sägas om Origin, Rockstar Club eller UPlay. Att ha en distributionsplattform kräver mer än bara ett skyltfönster och en vännerlista. Jag undrar om Bethesda räknat på hur mycket de måste satsa för att deras tjänst inte ska sluta som Windows Store?

Medlem
Skrivet av Fulci:

Konstigt inlägg. Rockstar säljer redan GTA på sin egen plattform, över hälften av försäljningen är utanför Steam för deras PC-versioner. Men de släpper även på Steam för de som är Steamtrogna. Rockstar är smarta, de maximerar inkomsterna på varje plattform.

Jag menar att dom borde flytta från steam helt. Skit i om folk är steamtrogna. Det påverkar inte EA eller Blizzard t ex.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Trist. Vill installera så få launchers som möjligt, om alla stora utgivare ska ha en egen är frågan om jag inte kommer börja kika på alternativa lösningar.

Medlem

Om de bara kunde släppa öppna api mot deras butiker, så man kunde ge fan i alla 5011 olika launchers så hade jag inte haft något emot det.

Men det kommer tyvärr aldrig hända.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det handlar enbart om att de vill tjäna mer pengar, undvika de 30% som Steam tar. Snart finns inga stora förläggare alls kvar på Steam. Valve borde ha insett detta och sänkt "skatten" så att de tjänar pengar, men mer marginellt. Det hade gjort att stora förläggare inte tjänat något på att flytta sina spel utanför Steam.

Verkligen, men det är också därför jag gissar att fler kommer försvinna bort från steam.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag menar att dom borde flytta från steam helt. Skit i om folk är steamtrogna. Det påverkar inte EA eller Blizzard t ex.

Så du vill att de ska sänka sin inkomst på PC-sidan med cirka 40% genom att sluta sälja på Steam?

Jag tycker Rockstar och UBI soft gör det smarta här, de säljer till alla.

Medlem

@Walter S.A. Iego: Jag säger tvärtom. Istället för att ha dina spel samlade, behöver 10 olika konton, 10 olika kontonamn och 10 olika lösenord och installation sköts från 10 olika appar.

Låter det hållbart? Jag tycker inte det. Det innebär att vissa förläggare, som nu tex Bethesda kommer förlora kunder som spontanköper på tex Steamreor eller folk som säger "fy fan, inte en klient TILL!"


signatur

I drank what?

Medlem

Jävligt jobbigt att behöva en massa extra skrot på datorn. Kommer väl dock att köpa på PS4 först då jag dels har kompisar som ska spela på det, dels inte vill modda förrän man klämt ur allt ur vanillaspelet

Medlem

Tror detta är en bra tidpunkt för dem att bryta sig ut Steam. Varför skulle spelbrachen godta något som varken film eller musik gör? Spotify löste detta genom att ge ägande till bolagen.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Så du vill att de ska sänka sin inkomst på PC-sidan med cirka 40% genom att sluta sälja på Steam?

Jag tycker Rockstar och UBI soft gör det smarta här, de säljer till alla.

Tror inte det påverkar gta alls, på samma sätt som jag inte tror att Battlefield eller Starcraft skulle sälja mera i förhållande till vad som måste betalas till valve om dom titlarna låg på steam.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tror inte det påverkar gta alls, på samma sätt som jag inte tror att Battlefield eller Starcraft skulle sälja mera i förhållande till vad som måste betalas till valve om dom titlarna låg på steam.

Tror du har fel. Om Starcraft II dök upp på Steam nu skulle det säker sälja någon miljon ex bara för att. GTA V har sålt strax under 10 miljoner ex på Steam.

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Walter S.A. Iego: Jag säger tvärtom. Istället för att ha dina spel samlade, behöver 10 olika konton, 10 olika kontonamn och 10 olika lösenord och installation sköts från 10 olika appar.

Låter det hållbart? Jag tycker inte det. Det innebär att vissa förläggare, som nu tex Bethesda kommer förlora kunder som spontanköper på tex Steamreor eller folk som säger "fy fan, inte en klient TILL!"

Jag har fyra klienter på min dator nu, Steam, Uplay, Battle.net och Elite Dangerous (jag har inte Steamversionen). Sen har jag spel på Steam som startar launchers som vill att man ska logga in utöver det. Jag avinstallerade Origin och GOG Galaxy, eftersom jag fann att det var de jag använde minst och just nu finns det inget EA-spel jag är intresserad av.

Jag har inget emot konkurrens och fri marknad, men sen är det lite en fråga om bekvämlighet också.

Tänk om musiktjänsterna inte hade ett hyfsat komplett utbud. Säg t.ex. att all metal bara fanns på Itunes. Då skulle jag nog hitta andra vägar för att få tag på den musik jag vill ha.

Medlem

Inge fler jävla klienter nu...

Gen
Medlem
Medlem

Ett tips till alla som inte var med förr i tiden & är oroliga: Gör en katalog på skrivbordet som heter t.ex "Games" & placera sedan alla spelen/launchers där. Då har du en bra översikt. Nostalgi.

Medlem

@Maysay: Det är ju inte det folk (och jag) hänger upp sig på. En sund struktur är givet i vilket fall, det är hela skiten med att ha en massa olika launchers och konton.


signatur

I drank what?

Medlem

Eller så kör man konsol och har allt på ett och samma ställe.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Maysay: Det är ju inte det folk (och jag) hänger upp sig på. En sund struktur är givet i vilket fall, det är hela skiten med att ha en massa olika launchers och konton.

Ok, men då vore ju Windows Store det ultimata eftersom det är integrerat i operativsystemet.

123
Skriv svar