OpenAI spöar gamla proffs i Dota 2

Robot
OpenAI spöar gamla proffs i Dota 2

Köp Bullens pilsnerkorv i bulk medan du fortfarande kan.

#bullens-pilsnerkorv, #dota-2, #openai, #skynet


Releasehästryttare

Skall bli kul och se det live på the international som börjar den 15 aug

eld
Medlem

En intressant detalj är att openai teamet av tekniska anledningar skruvade upp reaktionstiden till 200ms vilket är närmre en människas (men fortfarande bättre än en människa i en extremsituation)

Medlem

Jag förstår inte riktigt vad som är så speciellt? Fanns väl gamla pod bots som kan spöa ett helt gäng cs proffs under 1.5 tiden redan? Det är ju inte så svårt när dom har både aimbot och wallhack men ändå? Vad är skillnaden?

eld
Medlem
Skrivet av fishfugg:

Jag förstår inte riktigt vad som är så speciellt? Fanns väl gamla pod bots som kan spöa ett helt gäng cs proffs under 1.5 tiden redan? Det är ju inte så svårt när dom har både aimbot och wallhack men ändå? Vad är skillnaden?

Att lära sig använda taktik och planering på ett sätt som bots inte kan göra. Reagera på en konstant förändrande match.

Medlem

Kanske missat något men OpenAI har väl inte tillgång till mer av spelet än vad en vanliga spelare har? Om vi nu jämför med vanliga botar i andra spel som alltid vet var spelaren är.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Kanske missat något men OpenAI har väl inte tillgång till mer av spelet än vad en vanliga spelare har? Om vi nu jämför med vanliga botar i andra spel som alltid vet var spelaren är.

Stämmer. Grejen är att AIn spelar hundratals år av matcher mot ”sig själv” och kalkylerar vad som behövs göras för att vinna matchen baserat på tidigare erfarenhet, därefter går den efter den planen. Eftersom spelet/spelarna tar oberäkneliga beslut hela tiden anpassar AIn sig själv efter de nya omständigheterna, osv, osv.

Alltså ingen som helst maphack (snarare awareness som proffsen har) eller andra fördelar som annars hade räknats som fusk. Det som dock är överdrivet jämfört med en människa är reaktionsförmågan att använda vissa items eller spells.

phi
Medlem

Det börjar med oskyldiga datorspel och slutar med att en A.I kollar på Terminator och tänker "åh fan".

Jag flyttar till en bunker. Vi hörs.

Medlem

I see Shodan, I click.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av phi:

Det börjar med oskyldiga datorspel och slutar med att en A.I kollar på Terminator och tänker "åh fan".

Jag flyttar till en bunker. Vi hörs.

Hur länge tänker du sitta där nere och vänta på att det händer något då?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av phi:

Det börjar med oskyldiga datorspel och slutar med att en A.I kollar på Terminator och tänker "åh fan".

Jag flyttar till en bunker. Vi hörs.

Dom hade väl något konvent nu där dom största som arbetar inom AI skrev under dokument att inte skapa AI som kan skada människan....fast alla skrev inte på....tror Sverige skippa skriva under

Sverige
Sverige är inte ett av de länderna, enligt organisationen Stop killer robots som följer frågan.

Utrikesminister Margot Wallströms pressekreterare bekräftar detta till SVT Nyheter. I ett mejl skriver han att Sverige visserligen ”framhållit behovet av mänsklig kontroll”, men också att ”det går inte att enkelt koka ner frågan till om man är för eller emot ett förbud eftersom det är inte är tydligt vad det är som ska förbjudas.”

– Som svensk tycker jag att det är väldigt pinsamt att Sverige har vägrat att ställa sig bakom det här. Det är en otrolig flathet från vårt land som brukade ligga i bräschen för etisk användning av teknik, säger Max Tegmark.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskarnas-lofte-vi-ska-...

Medlem

@delli ingen kan väl vara förvånad över svenska politikers syltryggeri och totala terrorrädsla att sticka ut hakan för att kompromissa sin karriär, bara för att ha en åsikt.

Jag tror inte den här AI utvecklingen är bra på något sätt och vis. Vi har nog med problem i världen!

Medlem

Botar blev skapligt förvirrade när creeps pullades av motståndarna. Det borde människorna gjort mer av istället för att försöka vinna lanes rakt av. Botarna tog heller aldrig Roshan så det är frågan om de kan hantera det överhuvudtaget? Det ska även tilläggas att det var en kraftigt begränsad pool av hjältar. Jag tror det var totalt 20 av 115. Hjältar som Techies, Tinker eller IO tror jag är svårt för botarna i dagsläget eftersom de kan förändra flödet i spelet kraftigt.

Det var intressant att se hur mycket regen botarna köpte och hela tiden var aggresiva i lane. Normalt bland människor är att spara till items som ger ett framtida övertag. Det känns inte som botarna har den typen av planerande. Så hade människorna kunnat ligga mer jämnt med botarna hade du kunnat få ett övertag längre in i spelet. Nu blev det aldrig så för botarna körde alltid över människorna ganska tidigt

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Brona:

Botar blev skapligt förvirrade när creeps pullades av motståndarna. Det borde människorna gjort mer av istället för att försöka vinna lanes rakt av. Botarna tog heller aldrig Roshan så det är frågan om de kan hantera det överhuvudtaget? Det ska även tilläggas att det var en kraftigt begränsad pool av hjältar. Jag tror det var totalt 20 av 115. Hjältar som Techies, Tinker eller IO tror jag är svårt för botarna i dagsläget eftersom de kan förändra flödet i spelet kraftigt.

Det var intressant att se hur mycket regen botarna köpte och hela tiden var aggresiva i lane. Normalt bland människor är att spara till items som ger ett framtida övertag. Det känns inte som botarna har den typen av planerande. Så hade människorna kunnat ligga mer jämnt med botarna hade du kunnat få ett övertag längre in i spelet. Nu blev det aldrig så för botarna körde alltid över människorna ganska tidigt

Läste i forumet att OpenAI lärt sig att Roshan inte är värt tiden, typ. Därav en gnutta slump i algoritmen för att kunna lära om sådana saker.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Läste i forumet att OpenAI lärt sig att Roshan inte är värt tiden, typ. Därav en gnutta slump i algoritmen för att kunna lära om sådana saker.

Ja precis, AIn vinner sina matcher så pass tidigt att den inte tycker att det är värt mödan.

Medlem
Skrivet av Brona:

Botar blev skapligt förvirrade när creeps pullades av motståndarna. Det borde människorna gjort mer av istället för att försöka vinna lanes rakt av. Botarna tog heller aldrig Roshan så det är frågan om de kan hantera det överhuvudtaget? Det ska även tilläggas att det var en kraftigt begränsad pool av hjältar. Jag tror det var totalt 20 av 115. Hjältar som Techies, Tinker eller IO tror jag är svårt för botarna i dagsläget eftersom de kan förändra flödet i spelet kraftigt.

Det var intressant att se hur mycket regen botarna köpte och hela tiden var aggresiva i lane. Normalt bland människor är att spara till items som ger ett framtida övertag. Det känns inte som botarna har den typen av planerande. Så hade människorna kunnat ligga mer jämnt med botarna hade du kunnat få ett övertag längre in i spelet. Nu blev det aldrig så för botarna körde alltid över människorna ganska tidigt

20/115 tycker jag fortfarande är väldigt imponerande, med tanke på mängden variabler som introduceras för varje hjälte.
Det var väl bara något år sedan de endast hade 1vs1 med Shadow fiend och i stort sett bara 5-10 items tillåtna, så det går framåt i en rätt galen fart ändå.

I match 3 där det mänskliga laget fick övertaget, så misstänker jag att det blir en snöbollseffekt. AIn lär sig förmodligen inte ta sig ut ur ett underläge så ofta, utan är nog mer "van" vid att optimeras till den grad att de alltid tar ledningen och lär sig från de situationerna.

Intressant video på twitch iaf. Ser fram emot att se vad de levererar nästa år.

Medlem
Skrivet av eld:

En intressant detalj är att openai teamet av tekniska anledningar skruvade upp reaktionstiden till 200ms vilket är närmre en människas (men fortfarande bättre än en människa i en extremsituation)

Har lite svårt att tro på detta, eller om reaktionstiden bara ibland var uppskruvad?
AI:n reagerade omedelbart när människorna hoppade in, innan de kunde fyra av sina spells.

EDIT:

Skrivet av Gustav Höglund:

Läste i forumet att OpenAI lärt sig att Roshan inte är värt tiden, typ. Därav en gnutta slump i algoritmen för att kunna lära om sådana saker.

De slumpade Roshan:s HP, så att han ibland hade typ 100 HP och det var värt att slå ner honom.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Läste i forumet att OpenAI lärt sig att Roshan inte är värt tiden, typ. Därav en gnutta slump i algoritmen för att kunna lära om sådana saker.

Oj det visste jag inte. Är det alltså korrekt? Är det inte värt tiden?

Skrivet av Gagoff:

20/115 tycker jag fortfarande är väldigt imponerande, med tanke på mängden variabler som introduceras för varje hjälte.
Det var väl bara något år sedan de endast hade 1vs1 med Shadow fiend och i stort sett bara 5-10 items tillåtna, så det går framåt i en rätt galen fart ändå.

I match 3 där det mänskliga laget fick övertaget, så misstänker jag att det blir en snöbollseffekt. AIn lär sig förmodligen inte ta sig ut ur ett underläge så ofta, utan är nog mer "van" vid att optimeras till den grad att de alltid tar ledningen och lär sig från de situationerna.

Intressant video på twitch iaf. Ser fram emot att se vad de levererar nästa år.

Klart det är imponerande. Jag bara hejade så mycket på Team Human Såg inte match 3 eftersom det blev för sent och match 1 & 2 kändes lite stompiga.

Medlem
Skrivet av Brona:

Klart det är imponerande. Jag bara hejade så mycket på Team Human Såg inte match 3 eftersom det blev för sent och match 1 & 2 kändes lite stompiga.

Haha, jag förstår. Jag är kluven. Klart man hejar på människor över maskiner men samtidigt är det så häftigt att se hur långt de kommit med OpenAI.
Förmodligen kommer OpenAI-bottarna vara det som proffsen tränar mot tids nog, och kanske t.om försöker emulera.

Medlem
Skrivet av Brona:

Oj det visste jag inte. Är det alltså korrekt? Är det inte värt tiden?

Med 6000HP beräknas det inte vara värt under deras förhållanden, väldigt korta matcher och en begränsad hero pool. När de sänkte till mycket lägre HP ändrades det sig dock.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Haha, jag förstår. Jag är kluven. Klart man hejar på människor över maskiner men samtidigt är det så häftigt att se hur långt de kommit med OpenAI.
Förmodligen kommer OpenAI-bottarna vara det som proffsen tränar mot tids nog, och kanske t.om försöker emulera.

Jag förstår att för Dota2 känns det lite Sci-Fi men jag har tittat ganska mycket på schack-tävlingar. Där har AI för länge sen sprungit förbi mänskligt motstånd. Så när väl en schackspelare lyckas övervinna, eller bara få oavgjort mot en AI, är det en riktigt stor grej Jag tror inte det råder någon tvivel om att AI i framtiden kommer kunna slå människor i vart enda spel.

Det jag lite hoppas på är att AI ska kunna emulera mänskligt motstånd på ett realistiskt sätt. Så när man ställer upp svårighetsgraden i ett spel så får inte datorn bara en massa fördelar, utan man höjer så att säga spelförståelsen så att den gör färre misstag/felbedömningar. Att köra mot datorer på svåraste svårighetsgraden i t.ex. Total War eller Civilization gör hela spelet skevt eftersom de får så mycket extra resurser.

Skrivet av Dunder:

Med 6000HP beräknas det inte vara värt under deras förhållanden, väldigt korta matcher och en begränsad hero pool. När de sänkte till mycket lägre HP ändrades det sig dock.

Intressant. Tack för info

1
Skriv svar