Fallout 76 skippar Steam

Medlem

Jag förstår att ledningen på företagen tänker att de vill ha steams kaka men de har helt glömt att spelare inte vill logga in på 10 olika plattformar för att spela sina spel.

Medlem

How about vi riktar hatet och ilskan mot valve här istället.
Bollen har legat hos dom ett bra tag. Sänk kostnaderna.
Visst hade företagen fortfarande försökt lansera sina egna launchers, men förmodligen fortfarande lagt upp på steam om det var bättre priser för dom.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Bra, Steam är för usel för att vara störst.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Gen
Medlem
Skrivet av StrongBad:

Bra, Steam är för usel för att vara störst.

Vad gör andra bättre?

Medlem

Tacka vet jag GOG.com ...


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Medlem
Skrivet av Quelor:

How about vi riktar hatet och ilskan mot valve här istället.
Bollen har legat hos dom ett bra tag. Sänk kostnaderna.
Visst hade företagen fortfarande försökt lansera sina egna launchers, men förmodligen fortfarande lagt upp på steam om det var bättre priser för dom.

Steam har dock olika priser på spelen beroende på vilket land du lever i, baserat på folkets medelinkomst och landets valuta värde.
Det kommer garanterat vara dyrare via Bethesdas klient jämfört med steam.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har fyra klienter på min dator nu, Steam, Uplay, Battle.net och Elite Dangerous (jag har inte Steamversionen). Sen har jag spel på Steam som startar launchers som vill att man ska logga in utöver det. Jag avinstallerade Origin och GOG Galaxy, eftersom jag fann att det var de jag använde minst och just nu finns det inget EA-spel jag är intresserad av.

Jag har inget emot konkurrens och fri marknad, men sen är det lite en fråga om bekvämlighet också.

Tänk om musiktjänsterna inte hade ett hyfsat komplett utbud. Säg t.ex. att all metal bara fanns på Itunes. Då skulle jag nog hitta andra vägar för att få tag på den musik jag vill ha.

Att jämföra Elite Dangerous launcher med Steam, Uplay och battle.net är inte helt rättvist. ED är mer som att starta ett spel än en hel tjänst, och gällande GoG galaxy så behövs den ju inte för att spela spelen då du kan ladda ner dem separat från gog.com

eld
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Klient vadå? Aha, sånt där dravel man måste ha om man är en pc-masterracesnubbe
Livet som konsolpleb har sina fördelar ändå..!

Man kan emulera den känslan genom att ta bort alla klienter förutom windows 10 store!

Medlem

Jag kommer inte att bojkotta Bethesda för Elder Scrolls och Fallout (huvudserierna) är alldeles för bra för att inte spelas, men jag kommer nu at utan tvekan hoppa över Fallout76 och resterande spel från Bethesda.

Medlem
Skrivet av magma:

Eller så kör man konsol och har allt på ett och samma ställe.

Har alla PC-spel som jag köpt i +10 år på samma ställe (på datorn), det har inte konsolspelare (flera konsoler + spel bunda till en viss konsol (hårdvara) + strömadapdrar osv).

Skrivet av Tamazin:

Tröttsam utveckling vi ser, både på spelfronten likväl som musik och film/serier. MP3 fildelning tvärdog med Spotify då det var en tjänst som "hade all musik", men inte omöjligt att det kommer komma tillbaka när musikbranschen och likväl spel å musikbranschen nu går ifrån att ha allt tillgängligt på ett/fåtal ställen till att alla studios ska ha sin egen tjänst och man behöver femtioelva subscriptions på netflix, hulu, hbo, tv4+ å fan å hans moster för att kunna se allt man är intresserad utav (eller steam+bethesda+bnet+ena å andra för att kunna spela osv).

Nu är förvisso Fallout76 multiplayer spel, men singleplayerspel kommer börja fildelas i större utsträckning om de gör det jobbigt för användarna (som behöver ha femtioelva olika launchers och tjänster med logins).

Nu kommer ju Disney skapa sin egen streaming platform också vilket gör att tex framtida Star Wars releaser nog endast nås där, plus allt annat Disney såklart. Samma sak när en film bara finns i tex Apple Store US, tänk om det hade det varit musik och det stått på Spotify ”den här låten kan endast lyssnas på i Franska Guyana, vi kan notifiera dig när den finns i ditt land”.

Medlem
Skrivet av magma:

Eller så kör man konsol och har allt på ett och samma ställe.

...men man kanske vill ha roliga spel?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Har alla PC-spel som jag köpt i +10 år på samma ställe (på datorn), det har inte konsolspelare (flera konsoler + spel bunda till en viss konsol (hårdvara) + strömadapdrar osv).

Jag menar tredjepartsprogram (steam, uplay, origin, battlenet). Dessa behövs ej på en konsol. Visst, kör man gog (som en annan nämnt tidigare i tråden) så klarar man sig undan det hela då galaxy är frivilligt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Ankh:

...men man kanske vill ha roliga spel?

haha
Kör både och så får man det bästa från båda världarna


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Meh, irrelevant. Det finns inget spel, ingen spel-serie, ingen spelutvecklare som är betydelsefull nog för att få mig att installera en klient till på någon dator.

Steam, samt drm-fria spel på GOG, något mer finns det ingen mening för mig att ha. Jag tror inte ens jag har kvar lösenord till vare sig "uplay" eller "origin", annat än kanske på någon gammal uttjänt hårdisk i någon garderob.

Känner i princip på samma sätt på film-sidan. Jag har "Netflix", det får vara nog. Alla andra, "HBO Nordic", "Amazon", "Viapaly", "Disney" osv. klarar jag mig utmärkt utan.

Medlem
Skrivet av magma:

haha
Kör både och så får man det bästa från båda världarna


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det är nog slutet för Fallout 76 (innan det ens har släppts) och inte för Steam.
Dåligt drag från deras sida. Hela grejen är en dum idé.

Medlem
Skrivet av magma:

Jag menar tredjepartsprogram (steam, uplay, origin, battlenet). Dessa behövs ej på en konsol. Visst, kör man gog (som en annan nämnt tidigare i tråden) så klarar man sig undan det hela då galaxy är frivilligt.

Jag förstår hur du menar, men även om jag på PC har Steam, Windows Store, GOG, Uplay, Origin osv så har jag EN PC som hanterar alla dessa VS konsol där du har "generationer" och oftast så klarar efterträdaren inte av att spela föregångaren. Vilket resulterar i att du måste ha flera olika typer av hårdvara för att göra vad en enhet skulle kunna göra. Men det är väl inte relevant om man inte gillar sina gamla spel.

Jag gillar ibland att återbesöka gamla spel tex Company of Heroes från 2006, hade jag varit en konsolspelare så hade jag varit tvungen att damma av en annan maskin i hemmet (hade varit tvungen att lagra den någonstans i hemmet till att börja med) och koppla in den, vilket är ett mycket större besvär än att tex starta en nedladdning på min PC.

Medlem

@Maysay: Jag tror de flesta skulle säga Steam, då de har lejonparten av sina spel där


signatur

I drank what?

Medlem

Töntigt att hänga upp sig på något sånt här.
"Åh nej, en till klient! Hur ska det gå till? Hur ska jag klara klicka på en ikon till? Det klarar inte mitt begränsade koncentrationsförmåga"

Fler klienter är fortfarande enormt mycket smidigare än det var med all cd-skivor, fodral och skit som behövdes förr. Sluta klaga på små skitgrejer.

Tror Bethesda kommer gå vinst i vilket fall som helst, kommer inte bli någon märkbar bojkott, det här skriker "högljudd minoritet" som vanligt.
(Precis som gruppen som skulle bojkotta Call of Duty men sen ser man att majoriteten i gruppen spelar spelet de skulle bojkotta i alla fall)

@Godofcheese: De har fortfarande inte svenska kronor som betalalternativ och de tycker också att 1 Euro = 1 Dollar.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

@Godofcheese: De har fortfarande inte svenska kronor som betalalternativ och de tycker också att 1 Euro = 1 Dollar.

Kommer inte att ändras heller.
För att Sverige är med i EU så anser steam att det är enklast att använda den valutan, även om tex Danmark och Sverige har fortfarande egen valuta.
Tex Norge som är ett Natoland kan handla på Steam med kronor.

Sen att affärer inte omvandlar korrekt dollar till euro är ingen nyhet.
Finns troligen någon bullshit anledning till det, troligen inget som kommer att ändras.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@Godofcheese: GOG har både SEK och "korrekta" priser.

Det är nog så att de har det sålänge folk inte klagar för mycket, de får ju mer pengar så varför ska de trycka på att ha rättvisa priser.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

@Godofcheese: GOG har både SEK och "korrekta" priser.

Det är nog så att de har det sålänge folk inte klagar för mycket, de får ju mer pengar så varför ska de trycka på att ha rättvisa priser.

Har också för mig att det är utvecklarna själv som bestämmer priset på steam.
Så det är väll dom man ska vara arga på och inte Steam.
Men det är bra att tex GoG som du säger håller korrekt valuta omvandling.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av magma:

Jag menar tredjepartsprogram (steam, uplay, origin, battlenet). Dessa behövs ej på en konsol. Visst, kör man gog (som en annan nämnt tidigare i tråden) så klarar man sig undan det hela då galaxy är frivilligt.

Eller så kör man på en friare plattform där det finns konkurrens och pressade priser.
Du kan bara spela det som Microsoft/Sony tillåter på sina plattformar, vill de inte inte ha ett spel, eller får tillräckligt betalt, på sin konsol så släpps det inte där.
På PC så kan ett spel kosta 59.99 Euro på steam, men kanske endast 45 Euro på ett annat ställe, eller ännu mindre.

För mig är det helt ointressant vilket tredjepartsprogram spelet finns på, jag köper det där det är billigast, spela roll om det tar 5 sekunder att starta ett annat program?

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Töntigt att hänga upp sig på något sånt här.
"Åh nej, en till klient! Hur ska det gå till? Hur ska jag klara klicka på en ikon till? Det klarar inte mitt begränsade koncentrationsförmåga"

"Åh nej, något tycker inte som jag, därför måste jag förolämpa dem i mitt inlägg"

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Töntigt att hänga upp sig på något sånt här.
"Åh nej, en till klient! Hur ska det gå till? Hur ska jag klara klicka på en ikon till? Det klarar inte mitt begränsade koncentrationsförmåga"

Fler klienter är fortfarande enormt mycket smidigare än det var med all cd-skivor, fodral och skit som behövdes förr. Sluta klaga på små skitgrejer.

Tror Bethesda kommer gå vinst i vilket fall som helst, kommer inte bli någon märkbar bojkott, det här skriker "högljudd minoritet" som vanligt.
(Precis som gruppen som skulle bojkotta Call of Duty men sen ser man att majoriteten i gruppen spelar spelet de skulle bojkotta i alla fall)

@Godofcheese: De har fortfarande inte svenska kronor som betalalternativ och de tycker också att 1 Euro = 1 Dollar.

1 euro är ungefär 1 dollar + moms

Medlem

Precis vad konsoltillverkarna vill ha. Smidigare att ha konsol nu. Nu behövet de bara släppa ny generation.

jbx
Medlem
Skrivet av Vamp:

Trist. Vill installera så få launchers som möjligt, om alla stora utgivare ska ha en egen är frågan om jag inte kommer börja kika på alternativa lösningar.

Så eftersom det finns flera olika kedjor som säljer bensin så är det lika bra att börja smita när du tankar? Bra logik, grundar det sig i dumhet, lathet eller brist med minne på hårddisken?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Så eftersom det finns flera olika kedjor som säljer bensin så är det lika bra att börja smita när du tankar? Bra logik, grundar det sig i dumhet, lathet eller brist med minne på hårddisken?

Det här var nog det dummaste jag har läst på hela tråden.
Ett program som steam eller Bethesda. Net tar inte upp mycket plats på disken.
Dock så ligger det i bakgrunden och tar upp ett annat minne, ram/arbetsminnet.
Sen är man tvungen också att dela upp sin spel samling, ännu ett till konto + lösenord att hålla koll på, och ännu en sak att oroa sig över att det kanske blir hackat.
Fun times.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

123
Skriv svar