Fallout 76 skippar Steam

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Rockstar borde verkligen sluta använda steam, vilket säkert sker snarare än senare. GTA kommer verkligen inte sälja sämre på deras egen plattform. Verkar bara som att EA förstått detta.

Varför det? Ingen skulle vinna på det, allra minst konsumenterna.

Skrivet av Tamazin:

Tröttsam utveckling vi ser, både på spelfronten likväl som musik och film/serier. MP3 fildelning tvärdog med Spotify då det var en tjänst som "hade all musik", men inte omöjligt att det kommer komma tillbaka när musikbranschen och likväl spel å musikbranschen nu går ifrån att ha allt tillgängligt på ett/fåtal ställen till att alla studios ska ha sin egen tjänst och man behöver femtioelva subscriptions på netflix, hulu, hbo, tv4+ å fan å hans moster för att kunna se allt man är intresserad utav (eller steam+bethesda+bnet+ena å andra för att kunna spela osv).

Nu är förvisso Fallout76 multiplayer spel, men singleplayerspel kommer börja fildelas i större utsträckning om de gör det jobbigt för användarna (som behöver ha femtioelva olika launchers och tjänster med logins).

Du har fel i att Spotify har allt, jag har fortfarande hälften av all min musik lokalt av just den anledningen. Du har dock rätt i att vi kan komma att se en ökning i piracy, vilket kommer leda till mer DRM och bullshit som ingen vill ha.

Skrivet av Fulci:

Det handlar enbart om att de vill tjäna mer pengar, undvika de 30% som Steam tar. Snart finns inga stora förläggare alls kvar på Steam. Valve borde ha insett detta och sänkt "skatten" så att de tjänar pengar, men mer marginellt. Det hade gjort att stora förläggare inte tjänat något på att flytta sina spel utanför Steam.

Problemet med Steam/Valve är att de är så extremt långsamma. När marknaden kör om dem, rullar de fortfarande på i gamla spår. Snart kommer deras kortspel, som väl är ett par år för sent. Valve lär väl släppa LFD3 Battle Royale 2021 kanske.

Jag är i och för sig totalt ointresserad av Fallout 76, så Bethesda kan behålla det på sin kassa sajt om de vill. Det blir värre när Elder Scrolls VI släpps.

Det hade de kunnat lösa genom att ha ett prispåslag på steam. Flera andra utgivare har redan denna lösning. Jag betalar +30% om jag måste, för valfriheten att handla där jag vill och inte tvingas bli låst till ett stället.

Skrivet av Sp4ceRock3R:

Då kommer det inte ens bli ett spontanköp på steamrea av detta alltså. Som ovan skrev. Blir värre när esoVI släpps

Precis, vilket kan komma att skada FO76 iom att det är mp. TESVI är så pass stort och efterlängtat att där kan de, tyvärr, göra hur fan de vill.

Skrivet av Hipshot:

Jag menar att dom borde flytta från steam helt. Skit i om folk är steamtrogna. Det påverkar inte EA eller Blizzard t ex.

Varför? Återigen, bara för att DU inte gillar steam, ska det inte påverka andras valmöjligheter.

Skrivet av Fulci:

Tror du har fel. Om Starcraft II dök upp på Steam nu skulle det säker sälja någon miljon ex bara för att. GTA V har sålt strax under 10 miljoner ex på Steam.

Garanterat. Här har vi en som fattar. Finns så många exempel på det. Gamla favoriter, sp-titlar från sent 90/tidigt 00-tal som återsläpps (inte ens alltid optimerade för moderna maskiner) på Steam och ser massiva försäljningssiffror.

Skrivet av Maysay:

Ett tips till alla som inte var med förr i tiden & är oroliga: Gör en katalog på skrivbordet som heter t.ex "Games" & placera sedan alla spelen/launchers där. Då har du en bra översikt. Nostalgi.

That's not how it works. Du har inte fattat.

Skrivet av magma:

Eller så kör man konsol och har allt på ett och samma ställe.

Haha, skojar du? Hoppas innerligt att det där var ett skämt, annars är du den mest förvirrade personen i tråden.

Skrivet av Maysay:

Ok, men då vore ju Windows Store det ultimata eftersom det är integrerat i operativsystemet.

Windows Store är cancer. Tiotusentals personer bojkottar efterlängtade AOE1-remastern pga att det är "windows store exclusive"

Skrivet av Godofcheese:

Steam har dock olika priser på spelen beroende på vilket land du lever i, baserat på folkets medelinkomst och landets valuta värde.
Det kommer garanterat vara dyrare via Bethesdas klient jämfört med steam.

Ytterligare en som fattat. SJÄLVKLART blir det dyrare när det bara finns EN plats att köpa det från. Oavsett om du kan köpa FO76-nycklar på G2A eller andra platser, så länge du tvingas till att ha Bethesdas klient (som för övrigt är riktigt jävla kass, jag har provat den) är du låst.

Detta var ett katastrofalt beslut. Intresset för FO76 var lågt sedan starten, då det är ett uppenbart och enkelt genomskådat cashgrab. Nu är intresset helt borta.

Medlem

Om jag över huvud taget köper Ubisoft och EA titlar, så gör jag det till konsol. Specifikt för att slippa installera deras klienter.

Om det hypotetiskt innebär att jag får vänta ett halvår längre innan spelet släpps till konsol, so be it.

Om det inte släpps alls till konsol, samma här. So be it.

Steam och Galaxy räcker. Behöver inte fler klienter. (Särskilt inte EA:s eller Ubisofts.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av jbx:

Så eftersom det finns flera olika kedjor som säljer bensin så är det lika bra att börja smita när du tankar? Bra logik, grundar det sig i dumhet, lathet eller brist med minne på hårddisken?

Vilken fullständigt urusel liknelse. Nyheten handlar ju om att bensinmacken jag brukar handla av kanske inte säljer den produkt jag vill ha i framtiden.

Dessutom finns det ingen annan launcher som känns kvalitativ, gillar inte stötta/installera dåliga program. Jag tar väl hand om min pc och vill inte fylla den med ”skräp”.

Dumhet/lathet? Försök igen.

Medlem

Fullt förståeligt. Vem vill skänka 30% av sina intäkter till en konkurrent? Bra för konsumenterna? Nej, självklart inte men så länge Valve sköter sina affärer som dom gör så förstår jag om ingen annan utgivare egentligen vill ha med dem att göra.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det här var nog det dummaste jag har läst på hela tråden.
Ett program som steam eller Bethesda. Net tar inte upp mycket plats på disken.
Dock så ligger det i bakgrunden och tar upp ett annat minne, ram/arbetsminnet.
Sen är man tvungen också att dela upp sin spel samling, ännu ett till konto + lösenord att hålla koll på, och ännu en sak att oroa sig över att det kanske blir hackat.
Fun times.

Stäng av autostart så startar dem iaf bara om du vill använda dem

Medlem

@MaxWarp: Fast de är inte en konkurrent, eftersom Valve knappt gör några spel.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av magma:

Eller så kör man konsol och har allt på ett och samma ställe.

Rolling on the floor laughing my ass off.

On-T: RIP


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Steam har dock olika priser på spelen beroende på vilket land du lever i, baserat på folkets medelinkomst och landets valuta värde.
Det kommer garanterat vara dyrare via Bethesdas klient jämfört med steam.

Jag syftar inte på steams priser mot konsumenterna utan mot företagen, deras del av kakan så att säga.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

123
Skriv svar