Om ett spel inte finns på Steam, minskar chansen att du spelar det?

Robot
Om ett spel inte finns på Steam, minskar chansen att du spelar det?

Hur ser du på att allt fler spelbolag väljer att släppa spel via egna system?

#battlenet, #steam, #valve


Medlem

Oj, jag är lite för trött. Råkade ta ökar istället för minskar..

Medlem

Om det handlar om ett trippel a spel och det inte finns på Steam eller GoG så kommer jag troligen inte köpa det.
Är det ett mmo eller indie så bryr jag mig inte.
Dock indie spel kommer troligen inte existera utanför GoG och steam.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Releasehästryttare

Om det inte är gjort av Blizzard så ja, det måste vara på steam.

KoP
Medlem

Spelar ingen roll. Är det ett spel jag gärna vill spela söker jag mig dit där det finns. Dumt att vara bekväm av sig och missa ett ev. bra spel.

Medlem

Pyttelite minskar.
Försöker få det jag köper på Steam.

Alla tjänster som går att stänga ned till 100% när jag inte spelar ett spel som ligger under den är väl någorlunda och helst ha optionen att inte "behöva" starta alls vid boot, inget fan av att ha programvara snurrande som för tillfället inte ska användas. De flesta som jag spelar med har väl något på Steam så det funkar helt själv som "social hub".
Steam är väl den tjänsten som går mest, och de andra bara när de måste vara igång.

Så för mig har jakt på onödigt som vill ligga och snurra alltid varit en måltavla.
Det fanns lite av en period då många små struntprogram prompt skulle ha en process gående

-cb99

Edit in,
Mer text.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Beror helt och hållet på vad det är för spel, normalt bryr jag mig inte men är det spel som man kan spela local coop på, typ castle crashers, fifa osv. så är steam ett måste då jag vill lira dom med polare framför tvn och då via steamlinken och mina Xbox kontroller

Medlem

Otroligt trött på att hålla reda på massvis av inloggningar och lösenord så det brukar alltid bli strul när man ska använda en annan tjänst för första gången på länge. Om företagen kunde enas om att använda samma inloggnings system så kanske.

Ytterst otroligt att jag spontan-öppnar en annan launcher, kanske om det är något nysläppt spel jag är extremt intresserad av. Men då pratar vi magnitud Diablo 4.

Medlem

Finns inte spelet på Steam eller GOG minskar definitivt suget. Jag avskyr idén om att ha ett dussin olika launchers som alla långsamt ska bloatas med fler funktioner som jag ändå inte kommer att använda. Ett dussin olika vänlistor, ett dussin olika chattfunktioner, ett dussin olika sätt att streama spel, ett dussin olika användarnamn och lösenord, osv osv.

Jag tycker egentligen inte att det är positivt att Steam har sån absurt stor marknadsandel, men det är den plattformen jag har "valt", och det finns inget positivt för mig personligen att ha allt utspritt över en mängd små launchers.

Medlem

Enligt mig så beror det först och främst på vad det är för spel. Är det ett spel som Uncharted (PS4), Last of Us (PS4), Battlefield (origin) eller Titanfall (origin) då anpassar jag mig och köper spelet på den platform den finns på.

Men jag skulle inte bry mig om "småspel" inte släpptes på Steam.

Medlem

Det minskar definitivt, jag väntar fortfarande på att få spela mass effect 3 haha

Medlem

Det minskar möjligtvis chansen att jag köper det, men det ökar nog inte chanserna till att jag faktiskt spelar spelet med tanke på att jag har 500 ospelade spel på Steam...

Medlem

orka ha 10 olika klienter installerade jämt som segar ner hela datorn


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

orka ha 10 olika klienter installerade jämt som segar ner hela datorn

Tja, man måste inte ha alla igång hela tiden. Jag har Steam och Battlenet igång. När jag behöver något av de andra (Origin, UPlay, Bethesdas vad-det-nu-heter) så startar jag de då helt enkelt. Orkar jag inte det så orkar jag sällan spela något överhuvudtaget hur som helst.

Medlem

För mig handlar det inte så mycket om att det måste finnas just på Steam, utan det är mest att jag vill slippa ha igång något mer som innebär ytterligare program igång, ytterligare inlogg, uppdateringar, vänlistor, hitta på kontonamn, registrera sig på fler ställen och därmed få mer spam, notiser, och mellansteg för att kunna starta ett spel etc...
Steam har en större bredd, medan de andra är ganska tunna i sitt utbud i jämförelse - därför är det mindre chans att de innehåller något som jag vill starta.
Förr när jag spelade Blizzard-spel var även den launchern igång, men Origin och Uplay startas bara manuellt väldigt sällan.

Steam är ändå igång hela tiden för att det är så mycket som jag har där. Därför är det snabbt och smidigt att bara starta ett spel man redan har där, vilket råkar vara de flesta spelen som är aktuella för mig just nu.
Det är bara att starta spelet - man är redan inloggad, uppdaterad och klar.

Eftersom jag sällan kör spel som startas via andra launchers just nu så är dessa launchers inte igång hela tiden (gillar att inte ha onödiga grejer igång). Så om ett spel ska startas från något av dessa måste först launchern startas, vilket då ofta innebär att den måste uppdateras eftersom det inte varit igång på ett tag. Eventuellt har man glömt sin inloggning dit också, och sedan ska det komma igång igen innan man ska försöka ge sig på att starta spelet också, och så blir det samma visa med spelet...
Egentligen samma anledning till varför jag inte kör så mycket på konsol - de få gångerna jag sätter mig där så är det inte bara att starta och köra ("det var bättre förr!")

PS:
Dagens I-landsproblem...

EDIT:
Sedan finns det dessa j*vla spel som tycker sig vilja att man ska registrera/skapa konto på något eget ställe.
Har hänt även i Steam att jag tänkt testa något spel, sedan när man startar spelet så tycker det att man måste gå till deras webbsida för att skapa ett konto, få aktiveringslänk på mail, och inte låter en använda Steam-kontot som inloggning t.ex... dessa avinstalleras fort.

Medlem

Varför ska dom hålla på och hitta på egna system för spelförsäljning? Så jävla jobbigt att måsta joxa med flera olika klienter.

För att svara på frågan: Ja chansen minskar om det inte släpps via Steam. Såvida det inte är en A+ titel som Red Dead Redemption 2 eller liknande.

phi
Medlem

Jag är sjukt less på all fragmentering inom främst spelbibliotek och launchers men även olika kommunkationskanaler för chatt, voip, video etc på PC-sidan.

Det var faktiskt ganska skönt när man var en konsolpleb i många år då man hade allt på ett och samma ställe.

Så ja, jag hoppar över de flesta spelen som inte finns på Steam eller Blizzards launcher/app.

Valfrihetens paradox.

Medlem

Nog för att konkurrens alltid är bra men jag orkar inte hålla på med massa klienter. Jag har inte inte ens Origins. EA-spel får vara helt enkelt. Och uplay ska vi inte ens tala om...

Medlem

Spelar ingen roll, då man kan avinstallera klienten efter man har spelat färdigt spelet :P. Personligen tycker jag Steam fortfarande är bäst dock.

Medlem

De senaste spelen jag köpte var utanför Steam. Sedan har jag köpt kanske 2 st där. Spelade dem bara någon timme och tröttnade sedan för att de var så tråkiga.

Testpilot

Min lust minskar en del men det hindrar mig inte om jag vet att spelet är bra.

Tycker det är tråkigt att det blir så många olika logins o skit. Tycker branchen borde enas under nån opensource lösning för att skicka ut patchar så slipper man ha dessa jäkla olika logins överallt.

Monopol är inte bra , men det börjar bli löjligt att alla större tillverkare nu ska ha en egen tjänst.

Medlem

Steam som plattform är väl kanske inte den bästa, men när man ska spela med vänner så är det lite lättare då många har steam redan.
När jag och polarna skulle spela Sea of Thieves till exempel så blev det lite krångel då folk inte hade konto m.m. som behövdes.
Löste sig dock efter lite tjat men är ganska glad att allt fler väljer bort Steam också då de verkar tro dom äger marknaden.


signatur
Medlem

Finns det inte på steam så köper jag väldigt väldigt sällan spelet. Ett enstaka Ubisoft-spel och blizzards då.

Medlem

Det enda spelet jag köpt utan för Steam i år är Escape from Tarkov och det blir nog det ändä i år.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Oj, jag är lite för trött. Råkade ta ökar istället för minskar..

Gjorde exakt samma sak...

Skrivet av GiGeGame:

Steam som plattform är väl kanske inte den bästa, men när man ska spela med vänner så är det lite lättare då många har steam redan.
När jag och polarna skulle spela Sea of Thieves till exempel så blev det lite krångel då folk inte hade konto m.m. som behövdes.
Löste sig dock efter lite tjat men är ganska glad att allt fler väljer bort Steam också då de verkar tro dom äger marknaden.

Själv tycker jag att Steam är överlägset bästa plattformen, och skulle väldigt gärna vilja veta en plattform som är bättre.
Alla andra försöker ju bara kopiera det Steam gör, förutom nya chattsystemet då som Steam snarare hämtat från Discord.

Nej, jag trodde på Steam redan när det släpptes och alla mina vänner var så skeptiska och ingen ville använda det. Idag är det annorlunda.
Det enda jag verkligen stör mig på är deras censurering av länkar till en massa spel-försäljningssidor som inte Valve gillar.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Det enda spelet jag köpt utan för Steam i år är Escape from Tarkov och det blir nog det ändä i år.

Och detta som ska släppas på Steam det med.

Medlem

Beror helt på hur intresserad jag är av spelet, finns det på steam köper jag det nog förr eller senare på rea i framtiden om det finns på wishlist.
Finns det någon annanstans så har jag troligen glömt bort att det existerar efter releasen.
Helst skulle jag ha alla spel på steam då det blir smidigare och jag gillar att se där hur mkt jag spelat allt.

Medlem

Beror på hur mycket jag vill spela spelet. Men finns spel på steam så köper jag där.

Medlem

Nej, och om det gör det för folk, så förstår jag det inte alls. Det är som alla jävla mainstream hatare numera, "wow suger", "fortnite suger" för att det är coolt att hata. Precis lika efterblivet.

Grafikfejs
Paradox Interactive

Jag förstår ju anledningen till att utgivarna vill komma ifrån Steam. Det är ändå en tredjedel av priset som försvinner rakt ned i någon annans ficka, och man har väldigt små möjligheter att analysera spelaktivitet och spåra varifrån köpen kommer osv. Det kommer tyvärr leda till att de större utgivarna skapar sina egna ekosystem och släpper sina spel på Steam betydligt senare (om ens då).
Men små utgivare och utvecklare kommer nog främst förlita sig på Steam och GOG, då de inte har de resurser som krävs för att släppa spel på andra plattformar. Om inget drastiskt händer kommer Steam främst vara en plattform för små- och mediumstora utgivare/utvecklare om ett par år.
Lite synd, för jag har alltid gillat Steam, även om den i nuläget känns väldigt daterad.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

123
Skriv svar