Om ett spel inte finns på Steam, minskar chansen att du spelar det?

Medlem

Själv gör jag allt spelande på Xboxen så mig spelar det ingen roll.

Medlem

Tog att chansen minskar meeeen, jag har ju steam, uplay, b.net, epic, tarkov, origin och eve-online launchers så..

Är det ett spel jag är intresserad av spelar jag det oavsett. Dock är chansen mindre att jag upptäcker det om det inte finns på steam

Medlem

Spelar ingen roll.
Jag köper gladeligen spel utanför steam om det går.
steam är 99% av marknaden känns det som och det är aldrig bra.
dom som bara håller sig till steam är blinda stackare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nej eftersom jag tycker Steam är en värdelös tjänst!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Tänkte skoja och säga att finns det inte på Steam så finns det inte alls. Med det sagt så nej. Jag har fler spel men det mesta finns i någon typ av launcher numera på PCn. Borta är tiden med spel som släpps utan launchers (finns säkert undantag) och borta är tiden då man fick leta upp patchar och jämföra versionsnummer OCH region.

Minns LANen då alla hade olika versionsnummer och grejer och tog evigheter innan man kunda spela med kompatibla versioner xD

Medlem
Skrivet av Haziza:

Nej eftersom jag tycker Steam är en värdelös tjänst!

Varför?

Medlem

För mig spelar det ingen roll, finns ett spel på steam köper jag det där, om det inte finns på GoG för jag handlar alltid på GoG först. Steam har tyvärr i mina ögon blivit en sämre tjänst. Inte för att det är något större fel på steam i sig självt men det är mer eller mindre omöjligt nu att bläddra bland spel och hitta roliga pärlor dåp 90% av spelen är rent skräp. Sen att jag föredrar GoG har med deras DRM policy att göra och att de släpper massa roliga klassiker som fungerar på moderna system !

Medlem

För min del minskar nog chansen en aning för spel som inte är "blockbusters" om jag ska vara helt ärlig. Har en hel del spel i mitt Steam-library som jag med största sannolikhet aldrig skulle fått upp ögonen för om de inte funnits på Steam.

Medlem

Spelar inte så stor roll vart det säljs, eller via vilken klient man ska aktivera det.

Är det ett bra spel så vill man ju spela det.

STEAM är väl annars den mest överlägsna klienten, oavsett vad man må tycka om den.

Medlem

Jag har bara köpt spel på Steam de senaste åren. Mer nyligen en del till min relativt nya Switch. Gillar tanken med GOG men har inte riktigt tagit steget och kommer nog inte göra det heller om ingen revolutionärt händer.

Försöker unvika allt som släpps på ex Uplay, Origin etc. Litar inte på att dessa klienter kommer finnas kvar över tid.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Det spelar ingen roll för mig, jag är efter spelen, inte en viss plattform. Jag har U-Play, Steam, Battle.net, Origin, GoG Galaxy, och tom Twitch (mest för spelen man får, streams intresserar ig inte). Det blir dock lite tröttsamt efter ett tag med alla logins osv men jag tänker inte hålla mig till en plattform, missar intressanta spel i så fall.

Medlem

Minskar ganska rejält för mig... Önskar att dom valde att släppa titlar på alla plattformar istället för att skapa egna plattformar, Hade spelat Battlefield ganska mycket mer om jag inte behövde logga in på Origin.

Steam är trots allt där jag har alla vänner och spel, Behöva lägga till vänner på varje plattform och hålla reda på alla logins är väldigt tröttsamt

FM-guru
F.d. Sisyr

Ja och nej. Ett spel jag redan vill ha köper jag oavsett om det finns på Steam eller inte. Men så finns det ju även ett antal spel jag skaffat enbart för att jag hittat spelet på Steam, och aldrig ens hade känt till det annars... Dock kollar jag alltid om det finns på GOG först i sådana fall, då det är en site och plattform jag mycket hellre stöder.

Medlem

Ja, om det inte är ett väldigt speciellt spel. Typ ett nytt Hitman. Men annars så köper jag bara spel på steam numera. Skönt att ha allt på en plats.

Inaktiv

Jag köper inte spel från andra än GOG och Steam på PC, nej. Beroende på spelkategori så kanske jag köper på konsol istället. Annars så finns ju gamla bukten att vända sig till.

Medlem

Jag har velat spela escape from tarkov länge nu.. Väntar tills det kommer till Steam för känns tryggare och säkrare för mig som kund.

Medlem

I min mening är launchers bloatware och inget annat. Eftersom Steam var först ut på marknaden är det dessutmo den av alla launchers som jag ogillar mest. De startade trenden med onödig mjukvara som krävs för att köra önskad mjukvara.

Sedan är jag inte dummare än att jag köper de spel jag vill ha. Oavsett launcher. Varför tacka nej till ett spel bara för att man inte tycker om distributionssystemen? Lite som om jag skulle tacka nej till kaffe bara för att det såldes på Ica men jag föredrar Hemköp...

PS. Värst av allt med Steam är dessa förbannade "samlarkort" och grejer som man får för alla spel. Hela. Jefla. Tiden. Ligger där i menyn och ser ut som viktiga notifikationer, men egentligen är de bara rent skit. Som inte ens går att radera. Eller ens dölja? Varför? För att millennials ska ha något att samla på? #JagTrorAttVärmeböljanOchHögÅlderGörMigGrinig DS.

PSS. Ett litet tillägg: De är inte enbart bloatware. Möjligheten att spela multiplayer med sina vänner över plattformarna är faktiskt en vettig funktion. DSS.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Köper jag det inte på GOG så kan jag i vissa fall köpa spelet på Steam, men jag köper inget från andra platformar. Jag gör undantag för Battlefield-serien dock.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

@Querth: Du har inte missat något. Det är snarare bra att det inte kom på Steam...
Samma med Andromeda.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Oj, jag är lite för trött. Råkade ta ökar istället för minskar..

Skrivet av Amelek:

Gjorde exakt samma sak...

Det är inte er det är fel på, frågan var korkat formulerat. Man ska inte använda negationer på det där sättet.

Skrivet av Querth:

Det minskar definitivt, jag väntar fortfarande på att få spela mass effect 3 haha

Samma för mig
Brydde mig inte ens om att spela klart ettan (jag kom in i serien lite sent) när det stod klart att jag aldrig kommer att kunna spela hela serien.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Det påverkar absolut mitt val då jag föredrar Steam av alla PC's 50-11 olika launchers. Jag älskar statistik och följer min egen statistik som spelade timmar i varje spel slaviskt. Hade Fortnite, CoD: Black Ops 4 och FallOut 76 släppts på Steam hade det absolut kunnat bli ett spontan köp under en stor sommar/vinter rea. Nu kommer det aldrig ske. Det är mycket viktigt att kunna ha ett samlat bibliotek på Steam. Tack UbiSoft som iaf släpper sina spel där så de kan finnas i mitt library.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Det påverkar absolut mitt val då jag föredrar Steam av alla PC's 50-11 olika launchers. Jag älskar statistik och följer min egen statistik som spelade timmar i varje spel slaviskt. Hade Fortnite, CoD: Black Ops 4 och FallOut 76 släppts på Steam hade det absolut kunnat bli ett spontan köp under en stor sommar/vinter rea. Nu kommer det aldrig ske. Det är mycket viktigt att kunna ha ett samlat bibliotek på Steam. Tack UbiSoft som iaf släpper sina spel där så de kan finnas i mitt library.

Du tycker inte lite synd om utvecklarna som måste ge 30% av alla intäkter till Valve för att alls finnas på plattformen?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Du tycker inte lite synd om utvecklarna som måste ge 30% av alla intäkter till Valve för att alls finnas på plattformen?

Jo verkligen. Tycker absolut Valve borde sänka sin höga avgift. Skulle bli så glad om det skedde och EA med flera i så fall skulle börja släppa sina spel på Steam plattformen igen. Det sker nog inte dock.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag tryckte fel. Jag tryckte att det inte spelade nån roll fast det skulle varit att jag har mindre benägenhet att köpa spelet om det är på steam. Detta pga detta:

Jag såg att battlefield bad company 2 var på rea för några månader sen med nåt dlc. Tror tillochmed att nån skribent här på FZ som upplyste mej om det genom en artikel. Jag tänkte genast att det där gamla spelet har ju jag i mitt steam-bibliotek så det ska testas. Då jag köpt spelet 2010 och bytt mail osv så kom jag tyvärr inte in på mitt EA-konto när jag väl installerat spelet. Inte heller lyckades jag få en recovery från EA då jag glömt förmycket information om vad jag skrivit som hjälpord osv. No hard feelings där. Felet låg ju på min sida.

Eftersom spelet med DLC bara kostade 4.99E (tror jag det var iaf) så tänkte jag att vafasen, det är ju bara å deleta min gamla nyckel permanent å sen köpa spelet plus dlc igen. Det var ju trots allt såpass billigt. Det var då allt mysko infann sej.

Tydligen fick jag tillbaka samma cd-key till det spel som jag förut permanent tagit bort vilket gjorde att jag fortfarande inte kunde spela eftersom jag inte kunde min gamla kod. Eftersom det krånglade så bad jag om en refund, det var bara det att det stod att jag ägt spelet sedan 2010 eftersom jag fått tillbaka min gamla key. man kan tyvärr inte refunda ett spel som man haft i sin ägo sedan 8 år tillbaka, även om jag i teorin enbart haft den nya kopian i 10 min. Så steam vägrade göra en refund även om jag berättade vad som hänt.

Jag valde att skriva publikt på steam om att detta var ett problem hos steam varpå 3 st administratörer påtalade att för att minska fusket så gjorde dom sähär och om jag ville ha en kopia till så måste jag skapa ett konto till. ETT KONTO TILL?! Vad liknar detta då?

Jag köper inga spel därifrån för tillfället, mest en princip. Det handla bara om 50 spänn men det struntar jag i. Jag har också lärt mej att alltid köpa spelen därifrån utvecklarna har sin hemsida om möjligt ifall det är en separat inloggning för just det spelet. Då måste du ju oavsett komma ihåg en extra kod så det har ju inte som helst betydelse i sista änden!


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Avstängd

Jag gillar Steam. Helt klart bästa plattformen. Flest spel och bäst funktioner. Och alltid bra nedladdningshastighet.

Medlem

På tal om rubriken så lades detta ut på SweClockers idag.

https://m.sweclockers.com/nyhet/26102-discord-oppnar-egen-spe...


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

För mig minskar chansen att jag skulle spela ett spel drastiskt om det inte släpps på konsol.

Har steam främst för Civilization och har för tillfället bara 35 spel i biblioteket. Skulle nog uppskatta GOG men har inte orkat ta initiativet att skaffa ett konto än...


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Minskar, spel med helt fristående klient som vissa MMO och League of Legends kan jag ta men när det gäller plattformar är det bara STEAM som gäller. Har även Origin men köper inte spel där längre...

Medlem

Dags att göra en launcher till alla launchers.


signatur

Ordo Ab Chao

123
Skriv svar