Riot Games i rejält blåsväder efter anklagelser om sexistisk kultur på företaget

Robot
Riot Games i rejält blåsväder efter anklagelser om sexistisk kultur på företaget

Grävande journalistik från Kotaku rör upp känslor.

#league-of-legends, #riot-games, #nyhetstips


Releasehästryttare

Följer en tjej på twitch som tidigare jobbade för Riot, och hon sa att det va bra att jobba där, det va ju dock för två år sen så kulturen kan ju ändrats.

Skribent
Skrivet av Devan:

Följer en tjej på twitch som tidigare jobbade för Riot, och hon sa att det va bra att jobba där, det va ju dock för två år sen så kulturen kan ju ändrats.

Sådant där beror ju mycket på omständigheter. En osund kultur drabbar ju inte alltid alla. Bara för att jag int drabbats betyder det inte att det är så för min kollega etc. Jag har ju hört en del skit från folk i branschen, men det betyder ju inte att alla företag är sådana.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Tar det som kotaku skriver med en väldigt stor nypa salt. Det handlar troligtvis om några enstaka fall samt att deras källor troligen är allt annat än pålitlig. Kommer ihåg Star Citizen artikeln dom skrev för några år sen. Visade sig att folket dom pratade med inte ens varit anställda eller fått sparken pga. olika skäl.

Kotaku väldigt kända för sina normbrytande förstorade djupdyk inom spelvärlden.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Devan:

Följer en tjej på twitch som tidigare jobbade för Riot, och hon sa att det va bra att jobba där, det va ju dock för två år sen så kulturen kan ju ändrats.

Sen kan det också vara värt att inte lyssna helt och hållet på alla som uttalar sig. Jessica Price's uttalanden kommer på tanke... (Guild Wars 2, men ändå.)

Nu har jag i och för sig inte riktigt läst upp på några av de som uttalat sig, om det publicerats vem som sagt vad.

Medlem

Håll i hatten FZ, snart kommer Janne Josefsson och knackar på

Medlem

Kotaku, var länge sedan man tog dem seriöst. Känns som mycket påhitt utan några bevis överhuvudtaget.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Idono:

Tar det som kotaku skriver med en väldigt stor nypa salt. Det handlar troligtvis om några enstaka fall samt att deras källor troligen är allt annat än pålitlig. Kommer ihåg Star Citizen artikeln dom skrev för några år sen. Visade sig att folket dom pratade med inte ens varit anställda eller fått sparken pga. olika skäl.

Kotaku väldigt kända för sina normbrytande förstorade djupdyk inom spelvärlden.

Skrivet av Fr0gg0.:

Kotaku, var länge sedan man tog dem seriöst. Känns som mycket påhitt utan några bevis överhuvudtaget.

Det som är värt att tänka på är att många från företaget som jobbat och fortfarande jobbar där faktiskt delar artikeln och tycker att det ska bli en förbättring. Många större profiler som deras shout casters för pro-matcher som syns mest har också delat med sig av sina åsikter samt artikeln.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

phi
Medlem
Skrivet av Troll1:

Håll i hatten FZ, snart kommer Janne Josefsson och knackar på

Janne får ta det med deras svåger.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Sådant där beror ju mycket på omständigheter. En osund kultur drabbar ju inte alltid alla. Bara för att jag int drabbats betyder det inte att det är så för min kollega etc. Jag har ju hört en del skit från folk i branschen, men det betyder ju inte att alla företag är sådana.

Om man har varit i arbetslivet ett tag så vet man ju att folk som ofta klagar är de största idioterna som är problemet själva, bara ta Jessica Price på Arenanet som ett rätt färskt exempel. Visst kan det finnas legitima problem, speciellt om man grävt fram 28 personer.

Men när jag läser såna här saker från artikeln:

"One day, Lacy conducted an experiment: After an idea she really believed in fell flat during a meeting, she asked a male colleague to present the same idea to the same group of people days later. He was skeptical, but she insisted that he give it a shot. “Lo and behold, the week after that, [he] went in, presented exactly as I did and the whole room was like, ‘Oh my gosh, this is amazing.’ [His] face turned beet red and he had tears in his eyes,” said Lacy. “They just didn’t respect women.”"

Detta låter bara så falskt och fabricerat, något man skulle kunna hitta på forumet r/thatreallyhappened på reddit.

Medlem
Skrivet av phi:

Janne får ta det med deras svåger.

Svensk tragikomik när den är som bäst, nog en av de mer surrealistiska intervjuerna någonsin i svensk TV.

Medlem

@kaealy: Eller så är det den enda personen i arbetsteamet som faktiskt vågar säga ifrån när något inte är okej. Det har jag sett på många arbetsplatser, speciellt inom restaurang-branschen där det kan vara vidrig jargong.
Som vanligt är det många som krystat skrattar med fast dom inte tycker det är okej egentligen. Och ibland en eller några enstaka som faktiskt vågar säga emot.

Medlem

Man kan nog hoppa över artikeln med gott samvete med tanke på vem som skrivit den och vad hon skrivit tidigare.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Man kan nog hoppa över artikeln med gott samvete med tanke på vem som skrivit den och vad hon skrivit tidigare.

Utveckla tack. Gärna med länk!

Medlem

journalistik från Kotaku hahaha bra skämt

Medlem

Oh Kotaku...
Var tvungen att ta en drös med salt innan jag läste.
Dom tycker om att överdriva.
Har det hänt för en person, så måste det har hänt för alla inom företaget.
Det är deras tankeställning när det kommer till sånt här.

Tråkigt att sånt här händer, men det är inte ovanligt, och det förekommer inom alla branscher, men som sagt, betyder inte att alla har samma upplevelse.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv

I denna tråd: Ingen orkar läsa den alldeles för långa artikeln.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_306295:

I denna tråd: Ingen orkar läsa den alldeles för långa artikeln.

Tyvärr. Folk tar det som skämt eller inte sant bara för att Kotaku släppte artikeln.

Igen så är det många stora profiler i företaget som delar artikeln och i viss mån ändå håller med om att det är problem på företaget och att något bör ändras.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kotaku överdriver och blir påkommna med att förbättra sanningen till deras vinkel konstant.

Avstängd

Om man vantrivs på en arbetsplats byter man jobb.

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Om man vantrivs på en arbetsplats byter man jobb.

Smart.

Inaktiv

Litar varken på Kotaku eller Polygon men visst, ska läsa vad de vaskat fram.

Avstängd
Skrivet av kaealy:

Om man har varit i arbetslivet ett tag så vet man ju att folk som ofta klagar är de största idioterna som är problemet själva, bara ta Jessica Price på Arenanet som ett rätt färskt exempel. Visst kan det finnas legitima problem, speciellt om man grävt fram 28 personer.

Men när jag läser såna här saker från artikeln:

"One day, Lacy conducted an experiment: After an idea she really believed in fell flat during a meeting, she asked a male colleague to present the same idea to the same group of people days later. He was skeptical, but she insisted that he give it a shot. “Lo and behold, the week after that, [he] went in, presented exactly as I did and the whole room was like, ‘Oh my gosh, this is amazing.’ [His] face turned beet red and he had tears in his eyes,” said Lacy. “They just didn’t respect women.”"

Detta låter bara så falskt och fabricerat, något man skulle kunna hitta på forumet r/thatreallyhappened på reddit.

Hon verkar inte heller ha reflekterat över att det kan vara hon som person de inte gillar, utan går direkt på det sexistiska spåret.

Medlem

Några är så störigt feministiska så man blir bara trött på dom och då förstår jag att folk ignorerar dom. Har inget med deras kön att göra, bara jobbiga jävla människor i allmänhet och sen säger dom att det är pga att de är kvinnor och då blir man bara ännu mer förbannad.

Det om att man skulle vara svart ha en påse droger och säga polisen tog mig bara för jag var svart...
Men drogerna då?
NE DET VAR FÖR JAG VAR SVART

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Hon verkar inte heller ha reflekterat över att det kan vara hon som person de inte gillar, utan går direkt på det sexistiska spåret.

Fast även om det är henne som person de inte gillar så är en bra ide en bra ide. Och om detta nu hände så är det diskriminering även om det inte är på en sexistsk nivå. Händer det nästan hela tiden så känns det lite som hur det görs innom den japanska arbetsbranchen. Att man systematiskt fryser ut, omplacerar till meningslösa uppgifter eller helt enkelt bara ratar att som den anställda gör. Detta för att företaget ska slippa sparka någon och få dem att sluta själva.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Några är så störigt feministiska så man blir bara trött på dom och då förstår jag att folk ignorerar dom. Har inget med deras kön att göra, bara jobbiga jävla människor i allmänhet och sen säger dom att det är pga att de är kvinnor och då blir man bara ännu mer förbannad.

Det om att man skulle vara svart ha en påse droger och säga polisen tog mig bara för jag var svart...
Men drogerna då?
NE DET VAR FÖR JAG VAR SVART

Fast om det är ett stort problem med en eller flera personer bör det tas upp med ledningen, antingen får denna person ändra sig eller får denna gå. Detär inte svårt att få det att hända på den svenska arbetsmarknaden och och i USA har de inte ens nära samma "skydd" som vi har här.
Skulle det vara så att majoriteten av det som sägs har hänt har hänt så är sättet de handlade på bra mycket mer korkat med tanke på hur enkelt det är att stämma företag där.
Problemet precis som i de flesta andra bracher är att det tystas ner inga andra vågar ta ställning innan det rivs upp för att deras rykte i branchen riskeras att förstöras. Och de vill inte hamna i samma situation själva.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Fast om det är ett stort problem med en eller flera personer bör det tas upp med ledningen, antingen får denna person ändra sig eller får denna gå. Detär inte svårt att få det att hända på den svenska arbetsmarknaden och och i USA har de inte ens nära samma "skydd" som vi har här.
Skulle det vara så att majoriteten av det som sägs har hänt har hänt så är sättet de handlade på bra mycket mer korkat med tanke på hur enkelt det är att stämma företag där.
Problemet precis som i de flesta andra bracher är att det tystas ner inga andra vågar ta ställning innan det rivs upp för att deras rykte i branchen riskeras att förstöras. Och de vill inte hamna i samma situation själva.

Man kan inte få sparken för att man är jobbig person
Så de jobbar där och alla hatar denna personen men det finns inte mycket att göra åt det sålänge de gör sitt jobb
Sen kommer personen ut om hur de har behandlats dåligt och kommer inte vidare i karriären. Är man en idiot så kan man inte förvänta sig att få kompisar på arbetsplatsen. Och sen hittar de på historier och lägger till för att få det att låta värre än det var

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

I am the black wizards.

EMPEROOOOOOOOOOOOOOR!!!!!!


signatur

I drank what?

Gnällkuk
Skrivet av PrinceToadstool:

Hon verkar inte heller ha reflekterat över att det kan vara hon som person de inte gillar, utan går direkt på det sexistiska spåret.

Utan att veta hur pass sann historien är, eller om det verkligen var så att de kastade rosor på honom och hällde upp champange så får man ju desssutom ta i beaktning att man behöver karisma, entusiasm och ett driv. Jämför det med två lärare i skolan där den ene babblar på om gnejs och makadamm och man tycker att att det är det mest fantastiska man hört. Sen har vi den andra läraren som undervisar i ett ämne man tycker är superintressant, men är ingen talare för fem öre, risig pedagogik och maler på i en och samma stämma så att man zonar ut och glömde vad han sa för tre menings sedan.

Det är säkert inte taget helt ur luften och många arbetsplatser har mycket problem med gamla normer som lever kvar, framför allt om det är få kvinnor på arbetsplatsen. Däremot är det direkt tragiskt när man automatiskt spelar genuskortet så fort man inte känner att man får sin vilja eller åsikt igenom. Som tur är, så är det väldigt få som gör detta men de är dessa personer som märks.

Jessica Price undrar man ju nästan om hon inte är betald för något slags socialt experiment, eller för att se till att genusföraktet istället ska öka. Hon är ju en parodi på sig själv och allt vad femenism innebär eller vill.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv

Ett par tankar som dyker upp medan jag läser:
1: Resonemanget att RG fokuserar på gamers som gillar FPS och att de därigenom diskriminerar kvinnor därför att de flesta som gillar FPS är män är ett logiskt feltänk. Med den sortens resonemang går det förstås att anklaga företaget för hur mycket som helst.

2: kvinnan som hävdar att företaget sorterar bort alla kvinnliga kandidater hade kanske helt enkelt dåliga erfarenheter därför att omgivningen inte litade på just henne? Det låter fortfarande som en jävligt dålig och jobbig arbetsmiljö för den enskilde men hennes snack om att RG "inte respekterar kvinnor" är jag fortsatt skeptisk till.
Hon hade som personlig målsättning att anställa en kvinnlig chef: inget fel i det men om hon var så fokuserad på den tilltänkta chefens kön, kan det ha fått henne att välja dåliga kandidater därför att hon själv fick svårare att screena efter kompetens? Kan hennes fokus vid kvinnligt ledarskap ha varit övertydligt för de chefer hon skulle presentera för och de var därför konstant skeptiska till allt hon föreslog?
Kan hon helt enkelt ha haft svårt att platsa in och därför aldrig lyckats vinna andras tillit?

Gällande exemplet med att någon annan presenterade hennes idéer så tänker jag direkt, om det faktiskt skedde så, att det lika gärna kan handla om att hon inte var duktig på att presentera sina idéer.

Återigen: låter som en riktigt dålig arbetsmiljö för henne personligen men det säger inte så mycket om kvinnosynen i stort.

12
Skriv svar