Shadow of the Tomb Raider låter dig skräddarsy svårighetsgraden

Robot
Shadow of the Tomb Raider låter dig skräddarsy svårighetsgraden

Pussel, parkour och strider går att justera individuellt.

#lara-croft, #shadow-of-the-tomb-raider, #square-enix


Medlem

Smart grej!

Dock blev det nog fel här
"Den som önskar lätta strider men vill slippa att gnugga geniknölarna när det vankas pussel kan göra det, och vice versa."
Båda antyder ju något lätt...

Medlem

Alltid bra med fler valmöjligheter i spel.

Medlem

Är det inte 14 september spelet släpps?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Evilof:

Smart grej!

Dock blev det nog fel här
"Den som önskar lätta strider men vill slippa att gnugga geniknölarna när det vankas pussel kan göra det, och vice versa."
Båda antyder ju något lätt...

Kram till dig! Fredagshjärna.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Intressant och väldigt uppskattad funktionalitet. Kan inte minnas något annat spel som justerat texturerna sådär efter svårighetsgrad (andra bilden) utan att breaka immersion eller göra något som inte är 'in-world'.

Förövrigt, vore det inte rimligt att länka blogginlägget ni skriver om? Skulle vilja läsa men får väl googla istället.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Drapan:

Intressant och väldigt uppskattad funktionalitet. Kan inte minnas något annat spel som justerat texturerna sådär efter svårighetsgrad (andra bilden) utan att breaka immersion eller göra något som inte är 'in-world'.

Förövrigt, vore det inte rimligt att länka blogginlägget ni skriver om? Skulle vilja läsa men får väl googla istället.

Finns länkat i nyheten! Kan smeta ut länktexten lite mer.

Citat:

Fler detaljer om spelets inställningar går att läsa om hos Square Enix.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Revakkyh:

Är det inte 14 september spelet släpps?

jodå det är det enligt steam

Medlem

@Gustav Höglund: Ah sorry! Jag som bevisligen är blind. Fokuserade nog mest på länkarna under texten. Tack!

Moderator | Testpilot

Riktigt bra. Har aldrig förstått varför man ska låsa en svårighetsgrad. Även för Dark Souls så vet jag många som skulle vilja spela spelet men verkligen inte pallar med det för att det är för svårt.

Och varför måste det vara så? Låt "normal" vara vanliga och ge folk en enklare version för de som vill. Alla blir nöjda.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Revakkyh:

Är det inte 14 september spelet släpps?

Skrivet av Nordic Fox:

jodå det är det enligt steam

Hehe..

Sa jag fredagshjärna?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Önskar detta i VR, skulle verkligen höja nivån ytterligare ett steg till

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Riktigt bra. Har aldrig förstått varför man ska låsa en svårighetsgrad. Även för Dark Souls så vet jag många som skulle vilja spela spelet men verkligen inte pallar med det för att det är för svårt.

Och varför måste det vara så? Låt "normal" vara vanliga och ge folk en enklare version för de som vill. Alla blir nöjda.

Angående Dark Souls. Går det inte att välja svårighetsgrad i de spelen eller?. Äger DS2 till Steam men har aldrig installerat det.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Angående Dark Souls. Går det inte att välja svårighetsgrad i de spelen eller?. Äger DS2 till Steam men har aldrig installerat det.

Nej, det enda som gäller är Git gud.

Moderator | Testpilot
Skrivet av CARTMAN:

Angående Dark Souls. Går det inte att välja svårighetsgrad i de spelen eller?. Äger DS2 till Steam men har aldrig installerat det.

Tyvärr inte. Jag gillar ju iofs att spelet är svårt men det är ju lite tråkigt att inte "vem som helst" kan hoppa in och spela det. För fasiken för oss som är extra hardcore ge oss ett "hard mode" också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@Nemo
@uberpwnage2.0

Ok, tack. Fan då blir det inget lirande för mig. Skulle behöva ställt in en svårighetsgrad. Perkele


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Riktigt bra. Har aldrig förstått varför man ska låsa en svårighetsgrad. Även för Dark Souls så vet jag många som skulle vilja spela spelet men verkligen inte pallar med det för att det är för svårt.

Och varför måste det vara så? Låt "normal" vara vanliga och ge folk en enklare version för de som vill. Alla blir nöjda.

Ursäkta om det här låter elitistiskt men absolut nej i DS och liknande spel, skulle förta hela charmen med spelet. Jag älskar inte att spela svårt i andra spel men i den genren så är det ju själva grejen, varje gång man dör så är det ett steg närmare framgång och känslorna som uppstår när man stångat sig blodig för att sedan klara en boss eller låsa upp en genväg är i princip obefintliga i andra spel. Så tycker man det är för svårt eller inte förstått grejen så ska man nog snarare avstå... Eller helt enkelt fatta grejen! För det är alldeles, alldeles underbart

Moderator | Testpilot
Skrivet av laban005:

Ursäkta om det här låter elitistiskt men absolut nej i DS och liknande spel, skulle förta hela charmen med spelet. Jag älskar inte att spela svårt i andra spel men i den genren så är det ju själva grejen, varje gång man dör så är det ett steg närmare framgång och känslorna som uppstår när man stångat sig blodig för att sedan klara en boss eller låsa upp en genväg är i princip obefintliga i andra spel. Så tycker man det är för svårt eller inte förstått grejen så ska man nog snarare avstå... Eller helt enkelt fatta grejen! För det är alldeles, alldeles underbart

Så spela bara inte på den lättare svårighetsgraden? Varför ska det vara låst? Det är ju i grunden bara dumt då du låser ute andra från att spela.

Håller med om att mycket med charmen är svårighetsgraden men våran upplevelse av spelet blir ju inte förstörd eller annorlunda om det finns ett lättare läge så andra kan ta del av världen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så spela bara inte på den lättare svårighetsgraden? Varför ska det vara låst? Det är ju i grunden bara dumt då du låser ute andra från att spela.

Håller med om att mycket med charmen är svårighetsgraden men våran upplevelse av spelet blir ju inte förstörd eller annorlunda om det finns ett lättare läge så andra kan ta del av världen.

Om Dark Souls hade haft svårighetsgrader så skulle de kunna slänga hela spelserien i papperskorgen. Dark Souls har fått ett lite missvisande rykte om sig att vara supersvårt. De som tycker så har missuppfattat hela spelidén. Dark Souls är bara svårt om du försöker spela det som vilket spel som helst, spelar du det enligt Souls egna premisser är det inte svårt, bara lite oförlåtande. Men det är som sagt hela spelidén. Varje framsteg belönas och varje felsteg bestraffas. Tar du bort det så kan du skrota hela serien som sagt.

Istället för svårighetsgrader kan du ta hjälp av npc:er eller andra spelare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vamp:

Om Dark Souls hade haft svårighetsgrader så skulle de kunna slänga hela spelserien i papperskorgen. Dark Souls har fått ett lite missvisande rykte om sig att vara supersvårt. De som tycker så har missuppfattat hela spelidén. Dark Souls är bara svårt om du försöker spela det som vilket spel som helst, spelar du det enligt Souls egna premisser är det inte svårt, bara lite oförlåtande. Men det är som sagt hela spelidén. Varje framsteg belönas och varje felsteg bestraffas. Tar du bort det så kan du skrota hela serien som sagt.

Istället för svårighetsgrader kan du ta hjälp av npc:er eller andra spelare.

Varför skulle de slänga hela spelet i papperskorgen för att fler personer kan spela spelet?

Igen det är väldigt enkelt.

Ha en lättare svårighetsgrad för de som vill och på så sätt kan fler personer uppskatta serien. Jag förstår att mångas (och min egen) charm med spelet är svårighetsgraden och hur det är utformat, men det finns många som vill spela Dark Souls för de gillar konceptet men att spelet är alldeles, alldeles för oschysst mot nya spelare.

Varför ska vi som faktiskt klarar av spelet bestämma hur andra vill ha sin spelupplevelse? Det är ju inget dåligt på något sätt om det finns svårighetsgrader så att fler personer kan spela och således kanske till och med börja spela på "normal" i längden? Eller varför inte "hard" som de skulle kunna lägga till för oss veteraner också. Det känns som ett så trångsynt tänk att försöka säga att fler inte ska få chansen att spela. Det förstör inte din upplevelse med spelet på något sätt om det fanns ett "easy mode" då du troligen skulle fortsätta lira på normal/hard ändå. Nya spelare skulle behöva klura ut hur de tar sig vidare ändå, bara slippa att vissa fiender nästan dödar dig på ett slag och bossar som gör detsamma (vilket jag själv kan tycka är jobbigt många gånger).

Frågan är ju givetvis vars man drar gränsen och jag skulle inte vilja dra det till någon extrem situation så en 4-åring kan spela, men iaf för de som gillar Action-RPG spel. Folk som spelar Kingdoms of Amalur, Fable, Darksiders mfl då det känns som en bra grund.

Tomb Raider gör det ju helt rätt då nästan vem som helst kommer kunna njuta av spelet på sitt eget sätt. Antingen drar de ned spelet så det blir så lätt som möjligt bara för att njuta av handlingen, eller så drar man upp svårighetsgraden för de som vill ha en tuff utmaning.

Varför vill man säga nej till det? Jag förstår verkligen inte.

Jag var inne på det innan men jag nämner det en gång till. Så länge "easy mode" inte gör mycket mer än att fiender gör mindre skada och faktiskt inte dummar ned hur du utforskar världen, hittar coola föremål och annat så är det ju perfekt. Av det jag läst i andra diskussioner så är det som att folk tror att ett "easy mode" av någon anledning skulle ändra hela spelet, när du i själva verket slipper att då av 1-2 attacker bara.

Finns säkert många sätt man kan lösa det på, men jag kan inte i någon värld förstå varför svårighetsgrader skulle göra det sämre för någon.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Riktigt nice! Ska lätt spela på hard.

Medlem

Taggad som fan, blev klar med Tomb Raider häromdan för andra gången, och nu kör jag igenom Rise of the Tomb Raider igen.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Varför skulle de slänga hela spelet i papperskorgen för att fler personer kan spela spelet?

Igen det är väldigt enkelt.

Ha en lättare svårighetsgrad för de som vill och på så sätt kan fler personer uppskatta serien. Jag förstår att mångas (och min egen) charm med spelet är svårighetsgraden och hur det är utformat, men det finns många som vill spela Dark Souls för de gillar konceptet men att spelet är alldeles, alldeles för oschysst mot nya spelare.

Varför ska vi som faktiskt klarar av spelet bestämma hur andra vill ha sin spelupplevelse? Det är ju inget dåligt på något sätt om det finns svårighetsgrader så att fler personer kan spela och således kanske till och med börja spela på "normal" i längden? Eller varför inte "hard" som de skulle kunna lägga till för oss veteraner också. Det känns som ett så trångsynt tänk att försöka säga att fler inte ska få chansen att spela. Det förstör inte din upplevelse med spelet på något sätt om det fanns ett "easy mode" då du troligen skulle fortsätta lira på normal/hard ändå. Nya spelare skulle behöva klura ut hur de tar sig vidare ändå, bara slippa att vissa fiender nästan dödar dig på ett slag och bossar som gör detsamma (vilket jag själv kan tycka är jobbigt många gånger).

Frågan är ju givetvis vars man drar gränsen och jag skulle inte vilja dra det till någon extrem situation så en 4-åring kan spela, men iaf för de som gillar Action-RPG spel. Folk som spelar Kingdoms of Amalur, Fable, Darksiders mfl då det känns som en bra grund.

Tomb Raider gör det ju helt rätt då nästan vem som helst kommer kunna njuta av spelet på sitt eget sätt. Antingen drar de ned spelet så det blir så lätt som möjligt bara för att njuta av handlingen, eller så drar man upp svårighetsgraden för de som vill ha en tuff utmaning.

Varför vill man säga nej till det? Jag förstår verkligen inte.

Jag var inne på det innan men jag nämner det en gång till. Så länge "easy mode" inte gör mycket mer än att fiender gör mindre skada och faktiskt inte dummar ned hur du utforskar världen, hittar coola föremål och annat så är det ju perfekt. Av det jag läst i andra diskussioner så är det som att folk tror att ett "easy mode" av någon anledning skulle ändra hela spelet, när du i själva verket slipper att då av 1-2 attacker bara.

Finns säkert många sätt man kan lösa det på, men jag kan inte i någon värld förstå varför svårighetsgrader skulle göra det sämre för någon.

Vi kommer nog inte att komma överens, men det jag tucker att du missar i ditt resonemang är det viktiga Dark Souls bidragit med i hela spelindustrin. De vände skutan åt rätt håll när alla spel bara blev enklare och enklare och spelet höll spelaren i handen från första steget till det sista. Slänger du in ett easy mode i Dark Souls förstör du inte bara spelupplevelsen som den är tänkt att upplevas. Du förstör allt som Dark Souls står för och det är spelets (spelens) största styrka enligt mig. Souls och Bloodborne vände hela intresset för mig, när jag började tröttna på mitt största intresse vände serien allt och spel är nu roligare än någonsin.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vamp:

Vi kommer nog inte att komma överens, men det jag tucker att du missar i ditt resonemang är det viktiga Dark Souls bidragit med i hela spelindustrin. De vände skutan åt rätt håll när alla spel bara blev enklare och enklare och spelet höll spelaren i handen från första steget till det sista. Slänger du in ett easy mode i Dark Souls förstör du inte bara spelupplevelsen som den är tänkt att upplevas. Du förstör allt som Dark Souls står för och det är spelets (spelens) största styrka enligt mig. Souls och Bloodborne vände hela intresset för mig, när jag började tröttna på mitt största intresse vände serien allt och spel är nu roligare än någonsin.

Vi lär nog inte komma överens, men det är därför diskussioner är intressanta också.

Du säger att det förstör hela upplevelsen men hur skulle det göra det? Du, som jag, kommer fortsätta spela på som vanligt och de som vill ha det lite enklare gör på easy och alla är nöjda.

Haha, liksom jag förstår inte resonemanget. Spelupplevelsen är inte förstörd eller sämre bara för att min kompis skulle vilja överleva lite lättare än vad du eller jag gör. Jag har en vän som älskar atmosfären i världen, men kan inte njuta av den för att han tycker spelet är för svårt för honom. Är det rättvist? Inte direkt.

I slutändan är det ju utvecklaren som bestämmer och From Software har sagt de inte kommer göra något åt saken. Personligen tycker jag bara det är dumt. Tomb Raider är ju ett perfekt exempel här är allihopa får skräddarsy sin upplevelse.

Vill du ha det svårt/ en vanlig Dark Souls upplevelse? Spela på som vanligt.
Vill någon annan kunna njuta av världen, karaktärerna och den lilla handling som fins? De spelar på easy.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det här är mitt sista inlägg gällande detta, för du väljer bort min poäng hela tiden. Men om vi gör om det till en film så är det som att några vill se en skräckfilm, men utan det otäcka. Det är liksom inte samma film då. Dark Souls på easy ÄR INTE Dark Souls.

Som jag skrev från första början så är inte Souls svårt bara för att vara svårt, utan hela konceptet bygger på att spelaren ska känna att varje fiende är ett reellt hot. Att det finns något skrämmande/hotfullt runt varje hörn och om jag inte tänker igenom mina handlingar så kommer det gå illa. Tar du bort det, då är det inte Dark Souls längre.

Det finns som sagt ett ”easy mode” redan. Använd summon-systemet eller levla upp din karaktär, men att göra varje fiende lättare är som att ta bort plattformandet ur Super Mario.

Medlem

Precis som Vamp redan förklarat så bra, easy är med summons, annars kan man skrota det, är egentligen inte så svåra spel, man måste bara förstå och acceptera att döden är utveckling och att ha tålamod, man lär sig fiendemönster/bakhåll/fällor genom att dö också, du kan grinda o överlevla om du vill också så det finns redan easy typ. Och en annan del av spänningen som dör med easy är om du ska våga pusha fram mer med mycket souls på dig, eller återvända för att levla o fylla på förråden. Jag vill bara understryka att jag varken säger det här elitistiskt menande eller upprört, utan mer för att förklara för personer som inte spelat eller förstått storheten med spelserien, för att skriva nåt on topic överhuvudtaget så tycker jag valbarheten i tomb raider låter skitbra, det får gärna fler spel ta efter (förutom där svårighetsgraden är en del av spelmekaniken alltså), kommer nog själv använda det när spelet släpps.

Medlem

Kom även på att meddelandesystemet i communityn till souls/borne är ett hjälpmedel om man vill underlätta lite.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så spela bara inte på den lättare svårighetsgraden? Varför ska det vara låst? Det är ju i grunden bara dumt då du låser ute andra från att spela.

Håller med om att mycket med charmen är svårighetsgraden men våran upplevelse av spelet blir ju inte förstörd eller annorlunda om det finns ett lättare läge så andra kan ta del av världen.

Man låser inte ute någon. Alla kan klara Dark Souls, det är bara lättare för vissa och svårare för andra. Det krävs bara ett öppet sinne så att man faktiskt vågar testa.
Problemet om man införde svårighetsgrader i Dark Souls är att väldigt väldigt många skulle lacka efter att ha dött några gånger på samma fiende och sänka svårighetsgraden. Och då förstörs hela grejen. Det skulle då aldrig kännas lika bra när man till slut klarade något svårt och kom vidare.
Och just svårighetsgraden i Dark Souls leder till att man utforskar spelet och världen. Man kanske fastnar i ett område och börjar utforska ett annat och hittar gömda saker etc. Man kanske lär sig hur man uppgraderar vapen så att det ska bli lättare, vilka saker som är bra mot vilka fiender... Om man bara kan rusha igenom spelet missar man otroligt mycket.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_306295:

Man låser inte ute någon. Alla kan klara Dark Souls, det är bara lättare för vissa och svårare för andra. Det krävs bara ett öppet sinne så att man faktiskt vågar testa.
Problemet om man införde svårighetsgrader i Dark Souls är att väldigt väldigt många skulle lacka efter att ha dött några gånger på samma fiende och sänka svårighetsgraden. Och då förstörs hela grejen. Det skulle då aldrig kännas lika bra när man till slut klarade något svårt och kom vidare.
Och just svårighetsgraden i Dark Souls leder till att man utforskar spelet och världen. Man kanske fastnar i ett område och börjar utforska ett annat och hittar gömda saker etc. Man kanske lär sig hur man uppgraderar vapen så att det ska bli lättare, vilka saker som är bra mot vilka fiender... Om man bara kan rusha igenom spelet missar man otroligt mycket.

Men med det argumentet så ska vi ju inte ha svårighetsgrader alls. Om man börjar på Normal i Tomb Raider och dör flera gånger så kommer ju folk sänka svårighetsgraden där också, vilket redan händer.

Dark Souls är inget unikt spel som måste vara svårt. Folk är bara låsta i sinnet att det måste vara det tyvärr.

Och alla kan bevisligen inte klara Dark Souls. Spelare har försökt och gett upp. Därav jag försöker säga att det inte skulle skada någon alls om det finns svårighetsgrader. Alla vi som vill ha det "svårt" eller "som vanligt" väljer bara det, och de som vill ha en mer lugn upplevelse väljer det. Alla är glada.

Skrivet av Vamp:

Det här är mitt sista inlägg gällande detta, för du väljer bort min poäng hela tiden. Men om vi gör om det till en film så är det som att några vill se en skräckfilm, men utan det otäcka. Det är liksom inte samma film då. Dark Souls på easy ÄR INTE Dark Souls.

Som jag skrev från första början så är inte Souls svårt bara för att vara svårt, utan hela konceptet bygger på att spelaren ska känna att varje fiende är ett reellt hot. Att det finns något skrämmande/hotfullt runt varje hörn och om jag inte tänker igenom mina handlingar så kommer det gå illa. Tar du bort det, då är det inte Dark Souls längre.

Det finns som sagt ett ”easy mode” redan. Använd summon-systemet eller levla upp din karaktär, men att göra varje fiende lättare är som att ta bort plattformandet ur Super Mario.

Vad är det jag väljer bort? Om något känns det ju som att det är du som väljer bort det faktum att ett "easy mode" inte ändrar din upplevelse av spelet alls. Du tappar verkligen ingenting på att någon annan person i världen gör valet att spela spelet på en mer chill nivå än vad du själv gör.

Mario har redan ett "easy mode". I nyare 3D Land och 3D World kan du om du vill plocka på dig ett löv som gör dig odödlig. Inte mot att falla till döden men du kan inte skadas av fiender.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men med det argumentet så ska vi ju inte ha svårighetsgrader alls. Om man börjar på Normal i Tomb Raider och dör flera gånger så kommer ju folk sänka svårighetsgraden där också, vilket redan händer.

Dark Souls är inget unikt spel som måste vara svårt. Folk är bara låsta i sinnet att det måste vara det tyvärr.

Och alla kan bevisligen inte klara Dark Souls. Spelare har försökt och gett upp. Därav jag försöker säga att det inte skulle skada någon alls om det finns svårighetsgrader. Alla vi som vill ha det "svårt" eller "som vanligt" väljer bara det, och de som vill ha en mer lugn upplevelse väljer det. Alla är glada.

Frågan är om det går ut lika mycket över spelupplevelsen att sänka svårighetsgraden i Tomb Raider som i Dark Souls. Jag skulle säga att så inte är fallet. Svårighetsgraden är en så viktig del av speldesignen i Dark Souls, det är den inte i Tomb Raider.

Dark Souls är ganska unikt jo.
Det är lite samma sak med Ninja Gaiden till xbox. Om det hade funnits ett easy mode hade man kunnat komma igenom spelet genom att spamma X. Nu när det inte fanns det var alla spelare som spelade tvungna att lära sig och bemästra mekaniken i spelet. Mekaniken som är alldeles fantastisk och oöverträffad enligt mig, och den hade varit osynlig för en väldigt stor del spelare som hade sänkt svårighetsgraden till easy efter att ha dött 10 gånger på samma boss.

Alla kan visst klara Dark Souls. Att folk ger upp har inget med saken att göra, om de hade försökt mer hade de klarat spelet. Jag har gett upp lätta spel.
Nej alla blir inte glada av svårighetsgrader i Dark Souls, jag tror en majoritet av alla spelare inte skulle vilja ha svårighetsgrader i Dark Souls. Det är som sagt inte så lätt som att man bara väljer den svårighetsgraden man vill spela. När man dött ett antal gånger kommer en väldigt stor andel spelare vara lockade av att sänka svårighetsgraden vilket skulle ta ifrån spelet en del av dess storhet. Dark Souls är ett äventyr, ett äventyr kräver att det finns punkter då man är frustrerad och vill ge upp för att ens uppgift är så svår.

Dessutom tycker jag inte alla spel bör vara anpassade för alla. Om man alltid designar efter minsta gemensamma nämnare bland spelare får man bara mellanmjölksspel.
Att alla inte "kan" klara allting är bra, det bidrar till mystiken i en värld som Dark Souls. Mycket av mystiken försvinner om allt är lättillgängligt.

12
Skriv svar