Tidernas bästa spelkonsol

Robot
Tidernas bästa spelkonsol

Ni har röstat fram en vinnare från varje årtionde. Nu har stunden kommit att utse den bästa av de bästa.

#fz-community, #tidernas-bästa-spelkonsoler


Medlem

Jag har härligast minnen från Nintendo 64 och GameCube, och jag tror starkt på att Switch kommer kunna vara en utmanare för de minnena för min del.
Xbox tog jag aldrig del av när de kom ut(dvs aldrig ägt en Xbox konsol av något slag). Det var dock en "önskedröm" när den första kom ut när man var liten.

Playstation hade min bror men inget jag spenderade mycket tid på riktigt. Visst spelade man olika saker och ting men aldrig något jag värderade så värst högt egentligen.

Playstation 2 var fruktansvärt häftigt när det kom ut och har haft många häftiga moment och minnen från den, men jämfört med GameCube så nja... GC var alltid mer min grej. Detta var fortfarande när jag var väldigt ung. Jag vet inte hur jag hade värderat de idag.

Playstation 3, nej. Jag var super-taggad på PS3 och skaffade en TV tillsammans med konsolen och det var mer hype än nöje. Jag upptäckte där emot Dark Souls 1 utan någon som helst information i förhand och det var en häftig upplevelse åtminstone, men favoritkonsol blir det verkligen inte.

NES osv, hm. Jag har mer respekt för de än annat. Jag klarar mig utan det helt enkelt.
Wii och WiiU glömmer jag att de ens varit en grej, men jag ägde aldrig någon av de så jag kan inte riktigt säga så värst mycket. Fick aldrig något "vill ha" sug av de.

Och så de mer moderna konsolerna; Switch, PS4 och Xbox One; för mig blir det Switch. PS4 och Xbox One finns inte på min radar, men jag äger en Xbox One Elite gamepad som jag flitigt använder till datorn. Jag tror det roligaste jag haft på en PS4 var i Diablo 3 tillsammans med en vän. Switch är på inköpslistan då den tilltalar mig som mest. PS4 och Xbone känns för mig som "mindre datorer" och jag är rätt nöjd med PC som det är. Switch där emot känns som sin helt egna upplevelse. Passar mig bra.

Ingen aning vad jag hade sagt är den bästa konsolen. Kanske Nintendo 64 pga hur många spel det fanns som var unika för sin tid? Idag säger jag Switch.

Medlem

Playstation har ju ingen själ. När Sony gav sig in i branschen och tv-spel blev mainstream så blev allt genast sämre.

Tv-spel är synonymt med Sega, Nintendo och Atari. Sony är Freestyles och (bra) tjock-tv.

...Eller så är jag bara en stofil fast i min barndoms retronostalgiska vurm.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Super Nintendo är den solklara vinnaren för mig om man tar från hela urvalet, eller kanske är det bättre att säga att PS1 var en större bedrift medan spelen till SNES hade väldigt hög snittnivå.

Så jag får väl säga PS1... per association, liksom.

Kontot avslutas

Jag tänkte mer nostalgiskt än vad jag tänkte vilken som var den bästa konsolen när jag röstade den här gången.

Men eftersom jag har mer glada minnen av NES så fick det bli den jag röstade på.

Sen tycker jag att NES Classic Mini är betydligt bättre pga att man kan spara i samtliga spel på den konsolen.


signatur

ゼルダの城

Inaktiv

Om man tar bort nostalgi så Sony.

Medlem

Har varit med sedan slutet på 80-talet då NES 8-Bit lirades men röstar här på PlayStation 2 som den bästa konsolen någonsin. Så många bra tunga spel. Grafiken började bli skarp. DVD läsaren i maskinen gjorde succé. Hade min PS2 installerad med mitt "berömda" Messiah 2 chip och över 150 spel så det gav bra många glädjande timmar.
Av de gamla retro favoriterna så håller jag SEGA Mega Drive som den tyngsta.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Som retrospelare/-samlare faller rösten (dock efter eftertanke) på NES. NES lyckades vända den negativa trend i framförallt USA mot spelindustrin och tog hem spelen från arkadhallarna till familjehemmen, där spel lockade både unga som äldre. Nintendo gjorde samma revolution med GameBoy och lyckades nästan detsamma med Wii (även fast de hade större konkurrens genom Sony och Microsoft).

NES kanske inte står sig lika väl designmässigt som samtida maskiner och t.o.m. inte ens hårdvarumässigt, men det var helheten med NES som segrade; kvalitén på spelen (överlag, men i synnerhet i Norden), handkontrollen (styrkorset!) och kommunikationen mellan Nintendo och kunderna (Nintendo Magasinet/Nintendo Power).
Naturligtvis bör Bergsala AB och Owe Bergsten framhållas särskilt för tvspelandet i Norden.

Som med frågan för några dagar sedan om bra grafik gör spelet så valde jag att lyfta fram spelglädje - där grafisk formgivning eller design är viktigare. Den bästa konsolen handlar dels om en helhetsupplevelse för spelaren men även för hur den har format efterföljande konsoler och marknaden. Och där slår NES samtliga på listan, enligt min mening!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

@Luciphear:
När man jämför olika produkter/prestationer från olika generationer/epoker måste man alltid sätta den historiken i rätt kontext. Att en modern konsol är så mycket vassare rent prestandamässigt samt att spelen har utvecklats med allt från inbyggda tutorials, inställningar för det mesta och andra speltekniska innovationer måste man då sätta i kontext med vad man faktiskt kunde prestera för 10-20-30 år sedan.

Hur man sedan viktar en produkt som kom ut 1983 mot en som kom 2018 är naturligtvis väldigt svårt, då ens egna referensvärden också ändras med tiden. Och naturligtvis så bedömer man olika om man var ung och upplevde exvis NES tiden (dvs född runt -80) och hur man spelar/upplever/bedömer moderna konsoler.

M.a.o. frågan som FZ ställer är väldigt svår att besvara utan fastställda referensramar/regler för hur bedömningen bör gå till och det är dessutom svårt för en enda person att ha hela perspektivet. För bästa minnen tror jag de flesta har från sin barndom med den spelkonsolen som man längtade mest efter och slutligen fick spela/uppleva!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

PS4. Retrospel står sig inte så bra längre. Man blir snabbt bortskämd med de spel som Sony trycker ut i denna generation. PS4 är den som gått varmast sedan inköp och har haft så bra flyt hela vägen från starten. Saknar ingenting, vilket jag inte kunnat sagt om någon tidigare konsol.

När folk körde NES bodde jag i arkadhallen och då var C64/Amiga så mycket häftigare. Fast jag var ett barn själv tyckte jag redan då att NES/SNES var för de mindre kidsen.

När PS1 kom var jag redan på väg in i vuxenlivet och att läsa om det kommande Wipeout 1994 var nog det häftigaste jag minns. Så ska man välja nostalgiskt så var PS1 kungen. Men till helheten så kan inget slå det mäktiga utbudet topptitlar till PS4 och många spel är på väg, så lite tidigt att utvärdera än, men det ser riktigt bra ut.

Medlem

NES kändes mer ohotat på sin tid än de andra konsollerna i omröstningen. Det var väldigt många år som NES kändes högaktuellast av de samtida konsollerna. Det var egentligen inte förrän PS2 som jag tyckte tiden började komma ikapp. Men inte helt. På PS3-tiden så hade dock skiftet skett.

Medlem

PS4an är den jag har bäst minnen av. Förr spelade jag enbart på PC, men nu när jag har passerat trettio kan jag tycka det är skönt att borra ner röven i soffan och spela där istället. Dock är två av de tre bästa spelen som jag har spelat på 4an gamla PS3-spel (Last of us ♥️ och Hesvy Rain).

Min röst föll hur som helst på fyran, även om det kanske är trean som borde ha fått den.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Kontot avslutas
Riktigt bra skrivet
Skrivet av Roten:

Som retrospelare/-samlare faller rösten (dock efter eftertanke) på NES. NES lyckades vända den negativa trend i framförallt USA mot spelindustrin och tog hem spelen från arkadhallarna till familjehemmen, där spel lockade både unga som äldre. Nintendo gjorde samma revolution med GameBoy och lyckades nästan detsamma med Wii (även fast de hade större konkurrens genom Sony och Microsoft).

NES kanske inte står sig lika väl designmässigt som samtida maskiner och t.o.m. inte ens hårdvarumässigt, men det var helheten med NES som segrade; kvalitén på spelen (överlag, men i synnerhet i Norden), handkontrollen (styrkorset!) och kommunikationen mellan Nintendo och kunderna (Nintendo Magasinet/Nintendo Power).
Naturligtvis bör Bergsala AB och Owe Bergsten framhållas särskilt för tvspelandet i Norden.

Som med frågan för några dagar sedan om bra grafik gör spelet så valde jag att lyfta fram spelglädje - där grafisk formgivning eller design är viktigare. Den bästa konsolen handlar dels om en helhetsupplevelse för spelaren men även för hur den har format efterföljande konsoler och marknaden. Och där slår NES samtliga på listan, enligt min mening!

Jag gillar hur du framförde NES och hur du tog upp att ta hem spelen från arkadhallarna.

Det som är synd med NES är ju de stora bristerna jämfört med dagens, även jämfört med 90-talets konsoler.
Att spelen på NES var främst till för att spela för att slå nytt rekord och nästa gång man spelar så får man börja om från början på spelen.
Det finns ju undantag där det faktiskt gick att spara i spelen men det är nog lätträknat.

Men, jag gillade också NES när jag var liten, men jag hade heller ingen annan konsol, sen när jag skaffade nya konsoler så blev min NES till stor del bortglömd. Tog väl fram den ibland men det var inte ofta, tröttnade snabbt på de spelen.
Däremot så fick den ett nytt liv i och med NES Classic Mini.
Så mycket som jag spelade NES när jag fick den i mars 2017, så mycket har jag inte spelat NES spel på länge. Men det beror till största delen på att de hade lagt till Suspend Points så att det gick att spara på samtliga spel.
Äntligen kunde jag spela Super Mario Bros 3 och sen bara spara när jag inte orkade spela längre för att sen återuppta det senare, äntligen så behövde jag inte spela till Game Over på The Legend of Zelda eller The Adventure of Link för att kunna spara, nu var det bara att spara när man ville.

Det enda som är bättre med vanliga NES är att man kan köpa till fler spel.
Jag vet att man på olagligväg kan lägga till fler spel på NES Classic Mini, men jag vill inte göra det pga riskerna och att jag hellre hade sett att Nintendo själva hade lagt till den funktionen att köpa till fler spel.
Sen fattar jag att en anledning till att den funktionen inte finns med på NES Classic Mini är ju för att den var tänkt att bara bli en samlar utgåva som bara skulle säljas under julen 2016.

Nu får man ju däremot se om de kommer fortsätta sälja NES Classic Mini och SNES Classic Mini även nästa år, som det ser ut nu så är det bara beräknat till och med i slutet av året. Men det finns ju rykten om framtida mini konsoler efter dessa.


signatur

ゼルダの城

Medlem

@ZeldasCastle:
Tack för de värmande orden!

Visst är det så att många spel handlade om att sätta rekord, men även väldigt många spel löste den relativt dyra lösningen med batteri genom lösenordssystem - vissa bättre än andra! Jag själv har både NES och SNES classic och tycker det är fusk varje gång jag sparar, men visst sjutton är det praktiskt! Men så är det ju med utveckling och evolution!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Kontot avslutas
Varsågod
Skrivet av Roten:

@ZeldasCastle:
Tack för de värmande orden!

Visst är det så att många spel handlade om att sätta rekord, men även väldigt många spel löste den relativt dyra lösningen med batteri genom lösenordssystem - vissa bättre än andra! Jag själv har både NES och SNES classic och tycker det är fusk varje gång jag sparar, men visst sjutton är det praktiskt! Men så är det ju med utveckling och evolution!

Lösenordssystemet ja, det kommer jag ihåg också hur jag hade lappar där jag skrev ner lösenord från spel till spel som hade det så att det bara var att fortsätta där man var senast.
Men det är inget som jag har någon ork med att göra längre om det finns ett mer praktiskt sätt att spara.

På SNES Classic Mini så brukar inte jag heller använda mig av Suspend points.
Men det är för att jag tycker att sparfunktionerna på SNES spel är betydligt bättre än till NES och det började bli mer standard på den tiden att det skulle gå att spara i spel.
Det är bara på Mega Man X som jag har använt mig av suspend points på SNES Classic Mini men det är ju för lösenordssystemet.

Men jag kan ju hålla med att det kan bli lite fusk med Suspend Points eftersom det bara är att gå tillbaka om man råkar göra något fel och det blir ju ännu mer fusk på SNES Classic Mini där det även går att använda rewind.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Från Commodore 64 upp till Amiga500 och NES, SNES och hela rubbet har man gått igenom under sina år som pojkspoling.
Tycker nog ändå Playstation 2 är den absolut bästa konsolen genom tiderna, kanske inte maskintekniskt sett men oj oj oj så jäkla många bra spel det kom till den maskinen.
NESen i all ära man det var så himla mkt skit till den också så det var inte klokt och här i Sverige så drog ju Bergsala upp priserna på spel till hisnande nivåer haha.
SNESen gillade jag isåfall mer från Nintendo.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

För mig var valet ganska enkelt när det kommer till tidernas konsol!

NES utan tvekan.

För mig var det en av de första konsolerna jag hade och de spelen, minnena och tiden av spelglädje sitter kvar.

Jag skulle vilja säga SNES pga lyftet den erbjöd och kontrollen som kom är min favoritkontroll genom tiderna, men att jag uppskattade SNES så mycket var pga grogrunden som NES lade.

1
Skriv svar